![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Läjän lämpöongelmia, osa miljardi+Taustaa ensin. Kun auto tuli mulle, siinä oli liian pieni sähköflekti ja vain orkkislämpömittari. Kun vajaassa vuodessa sain asennettua oikean lämpömittarin niin tuli kiire laittaa orkkis visko sinne, lämmöt huitelivat maantiellä ylämäissä satasen tuolla puolen eikä se kovin viileänä käynyt muulloinkaan. Flektin vaihdon jälkeen homma hoidossa, tai ainakin lämmöt pyörivät 90-92 nurkilla lähes kaikissa tilanteissa (termostaattihan on kyllä 88..), ainoastaan huoltoautorajotuksen pitempiaikaisessa rikkomisessa tuli vähän lämmin joka saattaa johtua siitä että tunneli on vielä asentamatta. Puoli vuotta sitten aloin panemaan merkille että aamulla töihin lähtiessä lämmöt kipusivat aika ylös, lähes 110 asti ennenkuin termostaatti suvaitsi ruveta hommiin ja sen jälkeen homma pelasi taas hyvin. Mutta pikkuhiljaa toi on alkanut mennä entistä huonompaan jamaan. Kaupunkiajossa ja muutenkin alle 60 vauhdeissa kaikki on suht hyväksyttävissä rajoissa, mutta kun tuosta kovempaa ajellaan niin lämmöt seilaavat 90-100 väliä aika reipasta tahtia. Mittarista näkee aivan selvästi että termostaatti näyttäisi aukeavan vasta tuolla aika ylhäällä, ja 80+ nopeuksissa lämmöt eivät paljon alle 97 pääse missään vaiheessa. Syyläri ja systeemit on puhtaat, ja jäähdytystehon riittämättömyydestä tuskin muutenkaan on kiinni kun aina kun termostaatti aukeaa niin kyllä sieltä syyläristä selvästi viileää tulee ja toki näillä säillä pitäisikin tulla. Tässä viimisen puolen vuoden aikana on vaihdeltu termostaattia kuin sukkia ja nyt on orkkis kiinni, enkä huomaa mitään eroa paljon parjattuihin tarvikkeisiin verrattuna. Jokunen muukin huomio on tullut tehtyä. Koneen etupäästä tiputtaa vettä, vuoto ei tule ulkopuolelta eikä vesipumpusta (on tarkastettu). Lisäksi tolla on aamuisin vaikeuksia saada yhtä pyttyä mukaan vaikka hehkutusaika on normaali, ja hehkutkin lienevät kondiksessa kun noissahan sikailee toi hehkutusaika heti jos joku hehku ei pelaa. Lisäksi tuntuisi kuin toi työntäisi enemmän mustaa kuin ennen ja tankillisella näyttäisi pääsevän 100 kilsaa vähemmän kuin ennen. Jonkun aikaa olen myös fiilistellyt että ihan kun toi olisi vähän laiskempikin kuin ennen, niin kiihdyttäessä kuin maantieajossa. Niin että olisiko tässä nyt maailman ensimmäinen kansi- tai kansipahvivikainen 2LT? Tai ainakin seudun Hiasemiehet sanovat ettei noissa oo koskaan noita vikoja, palstalta olen oppinut kuitenkin vähän muuta.
__________________
Paskaa tavaraa, huonoa palvelua ja kuitintonta varaosakauppaa tarjoaa rannikkogroup.fi (perustelut: http://tinyurl.com/gmyvk6f) wonk.sytes.net/76s/ |
#2
|
|||
|
|||
![]() Reikä?
En o koskaan tavannu tojotan koneessa et pääsis reijästä vetämään ilmaa sisään mut olisko nyt niin? Eli olis niin hapettunu jostai niist alumiini käikäleist siin kannen päässä et vetää ilmakuplaa mukaan veteen ja siks härnää termostaattia joka ei osaa suhtautua sihen ilmaan? Joskus toi hapettuminen on nois tehny kiusaa. Tekeeks paisariin ilmaa sillon ku korkki on auki? jos tekee ja sit ei ku korkki on kiinni? Eli kurluttaa ilmaa ku ei o painetta systeemissä ja lämmetessää kurluttaa vaik mikä olis ja lämpenee mielellään ku on ilmaa seassa? Eräs Jeepisti luuli edm. oireita pahvi viaksi kunnes osottautui et vesipumppu vuoti, ilmaa sisään ja kun koneen sammutti ni vettä ulos. Sillonki neuvoin tarkistamaan niin et korkki auki ja sit käsi korkille ja jos pulputus loppuu ni kuplat tulee jostain muualta ku pahvin välistä. Ei kai se kansi vikakaan oo mahdoton mut oman 2LTn keitin kuivaks 2 kertaa eikä mitään vikaa pahviin eikä kanteen,joten ei se ihan kranttu ole. Veikkaan kansivikojen syyksi sitä et LJssä jää ilmaa kanteen,ja toinen syy kantava venttiili joka juurikin tekee kuumaa.
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
Nyt on kansi irti. Kaikki näytti ehjältä mutta kannesta löytyi vähän muita puhtaampi kohta ja kyseiset - etenkin 4. - pytytkin näyttivät ehkä pilkun verran puhtaammilta kuin 2 muuta.
![]() Illalla sitten nähdään että riittikö tuo fuskaus aiheuttamaan ongelmat.
__________________
Paskaa tavaraa, huonoa palvelua ja kuitintonta varaosakauppaa tarjoaa rannikkogroup.fi (perustelut: http://tinyurl.com/gmyvk6f) wonk.sytes.net/76s/ |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Ei tarvii kovin iso vika olla kannentiivisteessä tai kannessa,ni riittää tekemään termostaatille jäynää. Palopaine pääsee karkaamaan viallisesta tiivisteestä jäähdytysjärjestelmään ja kulkeutuu luonnostaan korkeimpaan kohtaan,missä monessa koneessa on termari.
Ja kuten tuossa edellä mainittiin termostaatti ei osaa oikein suhtautua ilmaan,eli ei aukee,ku on kuivilla. Kannattaisko käyttää tuo kansi samantien oikastavana ja tehä venttiilityöt nyt ku se kerran on irti?? Ei tarvis taas puolen vuoden päästä olla aukomassa,ainakaan samasta syystä.
__________________
Montenegro offroad club #88 Montenegro racing 16 www.montenegrooffroad.com 6 x 4x4: 2 x LJ + SJ + BJ + RAV4 + HILUX |
#5
|
|||
|
|||
![]() Höylään.
Ei kai oo edelleenkään 100% varmaa et tos kannes on vikaa mut yleistä on et tojon kannet/lohkot on irtaallaan muutaman satkun kieroja. Vaikka ei olis vuotoakaan,käyttäisin melko herkästi oikaistavana ja kasaisin ALKUPERÄISELLÄ kansipahvilla. En oo omiani tarvikepahvilla kasannu mut koneistamon ukko tiesi et on usein huonoja tarvike pahvit.
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
Jo on noiden TARVIKEosien kanssa tullu nyt 10+ vuotta pelattua ja musta noi Payenit (ainoa tunnettu merkki jota meijän firman suhteilla ois saanu) on Japseihin ollu usein vähän omituisia niin tilasin toijjotan omassa kanspahvitehtaassa tehdyn pahvin ja se vaikutti ihan fiksulta. 50 ekee makso, plus/miinus muutama euro.
Ja nyt pelaa. Lähti aamulla pitkästäaikaa kaikilla pytyillä käyntiinkin. Samalla korjattiin vesivuoto siitä etupään alumiinisesta päätylevystä, tiivistehän sieltä oli mennyt. Samaten kampparin etustefa oli ihan kova ja vuoti öljyt pihalle ja näyttipä öljynpainemittarin anturikin työntävän mopiloilia pihalle hyvää tahtia. Kohtalainen suoritus pannulta joka ei vielä ~pari kuukautta sitten vuotanut mitään :-D
__________________
Paskaa tavaraa, huonoa palvelua ja kuitintonta varaosakauppaa tarjoaa rannikkogroup.fi (perustelut: http://tinyurl.com/gmyvk6f) wonk.sytes.net/76s/ |
#7
|
|||
|
|||
![]()
mulla oli plymouhntissa vähän samoja vaivoja oli lämppärin letkut väärinpäin.
|
#8
|
|||
|
|||
![]() Hapettuminen?
Mites se vesipumpun pohja? Ja yleensäkin se alumiinifilee joka tulee lohkon päätyyn pulteilla johon vesipumppukin kiinnittyy,on ollu tapauksia et se vesipumpun pohja on niin hapettunu et pumppu ei toimi kunnolla.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Onko siinä takatilan kenno paikallaan?
|
#10
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Itellä dynan 2L koneessa on lämpöongelmia ollut pitkään ja nyt on vesipumppu irrallaan muttei mitään selvää vikaa löydy vesipumpun pohjasta. Vaikea koeponnistaa paikallaan vesipumpun imu ja painepuolen reiät kyseisessä alumiiniosassa että vuotavatko toisiinsa. Vesipumpun siivet on jotain 2-3mm irti siitä vesipumpun pohja kartiosta että liekkö se normi rako 🤔 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Läjän laatikko | Jarski lj 70 | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 22.11.2011 12:35 |
Läjän korotuksesta. | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 22.04.2011 07:50 |
MB 2435 -90 lämpöongelmia | SamiN | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 04.11.2010 04:44 |
Lämpöongelmia Chevyssä | Viipo | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 15.07.2010 11:43 |
O:Läjän perä | Hippo | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 22.06.2007 09:32 |