Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 31.03.2011, 08:24
kaapo:n Avatar
kaapo kaapo ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.05.09
Sijainti: Mänttä
Viestit: 73
Perusasetus

HDJ 80 vs. HJ 61


No niin, taas tarvis hommata maasturi. Pohdinta on ankaraa, sillä hodarit aika kalliita. Ja sit nää etuperä ja kk laakeri ongelmat vielä. Onko hodari kallis ominaisuuksiin nähden?

Ennen oli tuo HJ60 ja tykkäsin kyllä todella paljon. Sen kanssa tuli pelattua jonkun verran. HJ61:siä on hyvin tarjolla. Jotenkin tuntuu et kuusykkönen tulis taloon..

Puoltaako mikään hodarin hankintaa? Eikös siinä ole nelikko päällä jatkuvasti ?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 31.03.2011, 09:04
maurichia:n Avatar
maurichia maurichia ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.08.10
Sijainti: lahti
Viestit: 197
Perusasetus

hodari taitaa olla joo jatkuva neliveto, ja hodarin hankintaa vois puoltaa se että se on ainakin minun mielestäni paremman näkönen, ja siitä saa varmaan vähän paremmin voimaa pihalle ahtojen ja syöttöjen ruuvailulla. mutta se on totta että kalliita ne on ja hj61 on mielestäni myös erittäin pätevä vekotin hieman korotettuna ja isommilla pyörillä.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 31.03.2011, 09:21
kippo86:n Avatar
kippo86 kippo86 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 05.05.07
Sijainti: Asikkala, Vääksy
Viestit: 2.425
Perusasetus

Molemmat omistaneena ainaki alusta toimii hodarissa paremmin, niin tiellä, kuin metsässäki.
Eipä sillä, ei HJ:ssakaa huono ole, varsinkaa tiellä. Mut lehtijousi on aina vähän...lehtijousi.
__________________
__________________________
"Ne piirtää jol on liituuu!"
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 31.03.2011, 13:48
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.063
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kaapo Näytä viesti
Puoltaako mikään hodarin hankintaa? Eikös siinä ole nelikko päällä jatkuvasti ?
Mun mielestä tuo just puoltaa sitä, eri rentoa ajella talvella kun ei auto oo jäykkä kuin sahapukki tai sitten vikuroiva takavetoinen.

Hodarissa kestää myös runko ja kori ihan erilailla verrattuna HJ:hin. Ja onhan se paremman näköinen. Ja jos uudemman otat niin sitten olis ABS:t ja turvatyynyt. Vaik tämmönen 24-tappisella kannella: http://www.nettiauto.com/toyota/land-cruiser/3824731
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 31.03.2011, 17:58
jv jv ei ole kirjautuneena
RIP
 
Rekisteröitynyt: 21.04.04
Sijainti: Päijät-häme, Hollola
Viestit: 3.244
Perusasetus

yks mihin olen noissa hodareissa törmänny on just toi keskitasauspyörästö. talvella kun reippaasti lähtee risteyksestä ja kääntyy jompaan kumpaan suuntaan niin toinen eturengas sutii vallan vitusti, keskitasauspyörästö lukossa toimii niinkuin normaali kiintee 4wd... toki siirtyy se veto taakkekkii ku tarpeeks polkee tai lähtee liikkeelle rauhallisesti.

toi yllä mainittu tilanne ei aina tapahdu mut joitain kertoja on jääny mieleen...

en tiiä muista mut ittee ainakin vituttas ku pitäs olla neliveto ja ruopia molemmista päistä yhtä aikaa edes yhdellä pyörällä, eikä pelkästää toisella etusella...

mut juu oon ehke hieman vanhanaikanen ku en raaski pitää talvella nelikkoo pääl ees kinkaapissa ku vie himppa enempi naftaa ja tietä saa kattella sivuikkunasta
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 31.03.2011, 18:37
henteri henteri ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 19.11.06
Sijainti: posio, Finland.
Viestit: 887
Perusasetus

itellä myös sama tilanne.monta hj´tä omistaneena ja nyt katellu hodaria.mutta tosiaan tuo jatkuva neliveto,ei ehkä kesällä paras mahdollinen??varaosien saatavuus/hinnat?nämä siis verrattuna 61´een.tehojenki puolesta en usko etteikö 61´llä kerkeiäs.toki vieteri alusta kuomattavasti parempi.ex 61´ssäni oli soa ja siitä oli lehtiä poistettu niin oli hyvä ajettava verrattuna orkkikseen
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 31.03.2011, 20:00
moggirange moggirange ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 26.08.04
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 1.161
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja henteri Näytä viesti
.mutta tosiaan tuo jatkuva neliveto,ei ehkä kesällä paras mahdollinen??
Mikäs siinä on vikana?

Tosiaan Hj on rattori verrattuna Hdj:hin. 80set on mukavia ajettavia juuri sen jatkuvan nelivedon ja oikean jousituksen takia.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 31.03.2011, 20:14
-Sakke-:n Avatar
-Sakke- -Sakke- ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 10.03.07
Sijainti: Heinijärvi
Viestit: 897
Perusasetus

Nii kai HDJ:ssä aika paljo niitä hyviä puolia on, ainaki yhtään arvostaa mukavuutta. Mutta jos ulkonäköö aletaan katteleen ni HJ viä kyllä 100-0, siis niin ajatonta brutaalia (mitähän toiki tarkottaa) miehekästä muotoilua.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 01.04.2011, 07:01
kippo86:n Avatar
kippo86 kippo86 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 05.05.07
Sijainti: Asikkala, Vääksy
Viestit: 2.425
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jv Näytä viesti
yks mihin olen noissa hodareissa törmänny on just toi keskitasauspyörästö. talvella kun reippaasti lähtee risteyksestä ja kääntyy jompaan kumpaan suuntaan niin toinen eturengas sutii vallan vitusti, keskitasauspyörästö lukossa toimii niinkuin normaali kiintee 4wd... toki siirtyy se veto taakkekkii ku tarpeeks polkee tai lähtee liikkeelle rauhallisesti.

toi yllä mainittu tilanne ei aina tapahdu mut joitain kertoja on jääny mieleen...

en tiiä muista mut ittee ainakin vituttas ku pitäs olla neliveto ja ruopia molemmista päistä yhtä aikaa edes yhdellä pyörällä, eikä pelkästää toisella etusella...

mut juu oon ehke hieman vanhanaikanen ku en raaski pitää talvella nelikkoo pääl ees kinkaapissa ku vie himppa enempi naftaa ja tietä saa kattella sivuikkunasta
Öö... Vaikka on jatkuva neliveto, ni ei se tarkota sitä, että sielä vetäis molemmista akseleista edes yksi. Vaan keskitasauspyörästöltä voima menee JOKO etu- TAI taka-akselille. Sitä varten on keskitasauspyörästönlukko, jolla tulee neliveto. Ja keskitasauspyörästö on lukittavissa vain tarvittaessa ihan turvallisuussyistä. Molemmissa siis (hdj/hj) vetää normaalisti vain yksi pyörä. Mut ite ainaki huomannu, et hodarilla pääsee ilman "nelikkoa" pidemmälle, kuin hj:lla olis päässy pelkästää takavedolla.

Ja ite tykkään enempi hdj:n pyöreydestä, ku se on jotenki modernimpi. Ei niinkään näytä mitenkää 90-luvun taitteen vehkeeltä, vrt pajero/patrolli.
Ja sisusta on hyvinki henkilöautomainen. Jos sillä mitää merkitystä on... Ja noiki on vaa makuasioita, joista ei voi ku tapella.

Ainii, ja takaylitystä on vähempi hdj:ssä.
__________________
__________________________
"Ne piirtää jol on liituuu!"
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 01.04.2011, 09:11
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.063
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kippo86 Näytä viesti
Öö... Vaikka on jatkuva neliveto, ni ei se tarkota sitä, että sielä vetäis molemmista akseleista edes yksi.
No eiks jv sanonu just samaa? ... ku valitti että vain toinen etunen sutii.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kippo86 Näytä viesti
Vaan keskitasauspyörästöltä voima menee JOKO etu- TAI taka-akselille.
Miks se noin menis, mikä tasauspyörästö se semmonen olis? Kyllä menee ihan tasan molemmille jos vaan kitka on sama. Mutta jos minkä tahansa renkaan nostaa ilmaan, veto välittyy pelkästään siihen, mutta jos joka pyörän alla on sama kitka, auto vetää joka renkaalla just samaa tahtia, aivan kuten lukot päällä.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kippo86 Näytä viesti
Molemmissa siis (hdj/hj) vetää normaalisti vain yksi pyörä. Mut ite ainaki huomannu, et hodarilla pääsee ilman "nelikkoa" pidemmälle, kuin hj:lla olis päässy pelkästää takavedolla.
Normaalisti HDJ vetää neljällä pyörällä ja HJ kahdella. Itekki oot huomannu että eroa on. Pyörä voi vetää 1%:n tai 100%, mutta se vetää silti. Ja kuten edellä kerrottu, kitka määrää miten se vetää (jos lukot auki).
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 01.04.2011, 09:58
HJ60:n Avatar
HJ60 HJ60 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 18.06.04
Sijainti: Rovaniemi, Finland.
Viestit: 2.344
Perusasetus

Jep, tuosta voiman jakautumisesta oon avautunu niin monta kertaa, etten nyt viitti sen enempää ku että keskitasauspyörästöllisessä nelivedolla lukot auki kaikille renkaille menee aina saman verran "voimaa".

Muotoilullisesti en pidä 80:stä huonona, mutta jos vierekkäin on J8 ja j6, joiden katto on öbaut samalla korkeudella, niin on se J8:sin helma säälittävän matalalla. Ja onhan J6 ajattoman kaunis ja selkeän peruslinjainen, ku taas J8 leimallisesti "ysäri". Ja tää oli sitte ihan puhtaasti mun mielipide, eikä mikään absoluuttinen totuus.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 01.04.2011, 14:12
kippo86:n Avatar
kippo86 kippo86 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 05.05.07
Sijainti: Asikkala, Vääksy
Viestit: 2.425
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
No eiks jv sanonu just samaa? ... ku valitti että vain toinen etunen sutii.
Miks se noin menis, mikä tasauspyörästö se semmonen olis? Kyllä menee ihan tasan molemmille jos vaan kitka on sama. Mutta jos minkä tahansa renkaan nostaa ilmaan, veto välittyy pelkästään siihen, mutta jos joka pyörän alla on sama kitka, auto vetää joka renkaalla just samaa tahtia, aivan kuten lukot päällä.
Normaalisti HDJ vetää neljällä pyörällä ja HJ kahdella. Itekki oot huomannu että eroa on. Pyörä voi vetää 1%:n tai 100%, mutta se vetää silti. Ja kuten edellä kerrottu, kitka määrää miten se vetää (jos lukot auki).
Joo, mut mielessä vaa on aina niin, et se pyörä vetää, mikä pyörii...
Eli jos ruiserin upottaa ilman lukkoja jumiin, niin yksi pyörä pyörii tyhjää. Kun kytkee keskilukon, pyörii kaksi pyörää, sit takalukko niin pyörii jo kolme pyörää. Ja jos etulokon jälkee pyörii neljä pyörää, ni sit tarviiki jo vinssiä.

Nii, ja mikä tekee sen, että jompikumpi etusista lyö yleensä ekana tyhjää, vaikka moottorin paino on oikeestaa etuakselin päällä.
Vaikuttaako asiaa, kun takana on nelilinkki?
__________________
__________________________
"Ne piirtää jol on liituuu!"

Viimeksi muokannut kippo86 : 01.04.2011 14:16
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 04.04.2011, 14:19
kaapo:n Avatar
kaapo kaapo ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.05.09
Sijainti: Mänttä
Viestit: 73
Perusasetus

Mites tuo etuperä tossa HDJ:ssä, onko siihen jotain kikkoja kunnon toteamiseksi ? Onko jollain heitää karkeaa hintaa etuperän rempalle, oletuksena kaikki uutta ?

Kiertokangen laakerit pystyy kaiketi kurkkimaan öljypohjan kautta ?

Ja sitten vielä huolettaa tuo automaattilaatikko, pärjääkö sen kanssa ilman isompia murheita ?
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 04.04.2011, 18:22
ava ava ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 26.10.06
Sijainti: Hamina, Finland.
Viestit: 121
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kaapo Näytä viesti
Mites tuo etuperä tossa HDJ:ssä, onko siihen jotain kikkoja kunnon toteamiseksi ? Onko jollain heitää karkeaa hintaa etuperän rempalle, oletuksena kaikki uutta ?

Kiertokangen laakerit pystyy kaiketi kurkkimaan öljypohjan kautta ?

Ja sitten vielä huolettaa tuo automaattilaatikko, pärjääkö sen kanssa ilman isompia murheita ?
KAIKKI osat saat tarvikkeina ja silloin se ei paljoa maksa. Koyon laakerit mitkä on Toyotan alkuperäiset löytyy AD varaosa liikkeistä. Koko satsi tiivisteineen päivineen yhdelle puolelle 40e. Nivelet+vetoakselit 1330e (croswood) halvemmallakin niitä löytyy, mutta laatu saattaa olla toinen. Mitä maksaa varsinainen perä, ei ole tietoa? Vetolaippa a52e Tamgears. Tamgearsin sivuilta löytyy muitakin hintoja. Esim. murrosnivel 120e. Paljonhan se on siitä kiinni kuinka laadukkaista osista sen haluaa kasata. Automaatin kestävyys taas on siitä kiinni paljonko sillä on ajettu aikaisemmin? KAIKILLA osilla on rajansa, mutta ei tuo Toyotan automaatti niitä kaikista heikompia ole. Ääliömäisesti ajamalla kaiken saa rikki.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 04.04.2011, 22:25
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kaapo Näytä viesti
Mites tuo etuperä tossa HDJ:ssä, onko siihen jotain kikkoja kunnon toteamiseksi ? Onko jollain heitää karkeaa hintaa etuperän rempalle, oletuksena kaikki uutta ?

Kiertokangen laakerit pystyy kaiketi kurkkimaan öljypohjan kautta ?

Ja sitten vielä huolettaa tuo automaattilaatikko, pärjääkö sen kanssa ilman isompia murheita ?
Tuo etuperä on toyota insinjöörin aivopieru!

Miksihän tuo pikkuperä on pitänyt siittää aikansa isoimpaan land cruiseriin; riskimpään; ja vielä jatkuvaan nelivetoon?
Tuo pikkuperähän on aikanaan suunniteltu noin 60 hv hiaceen
Tuo perähän ei ole mitenkään erikoisen heikko (kestää loistavasti hiacessa
ja hiluxissa, myös 4wd! mutta LäJässä tuo perä kiepautettiin katolleen, ja
koska se kesti tyydyttävästi 2,4 td ja 1500? kg omamassaa suht pienillä renkailla ja tiheillä perävälityksillä, niin otetaan copy/paste:lla hdj-80:een.
Toki hodarissa on pikkasen suuremmat vaatimukset:
-välitys harvempi (ei varmaan ratkaisevaa merkitystä)
-suurempi omamassa (hdj n. 2,3 t ja lj 1,5 t), kokonaispainoerot suuremmat.
-hdj:n 4,2L td noin 170hv ja vääntöä vajaa 40 kg?
LJ:n 2,4L teho ja vääntö on käytännössä puolet hdj:n vastaavissa
-HDJ jatkuva neliveto

Yllämainitusta johtuen hdj:n etuperän peruskorjausväli on muutama 100tkm

Mutta asiaan: Hodarin etuperän kuntoa tutkisin seuraavasti:

-Vetonivelten kunto: keskilukko päällä kierretään renkaat linkussa ympyrää
hiekalla tai muulla "liukkaalla-" alustalla. (jos kuuluu plomp plomp... kuskin
paikalle häiritsevästi (ikkunat kiinni) niin vetonivelet huonot.
-välykset: hdj:ssa on aina välyksiä paljon, mutta jos vetonivelen ja "napalukon" välinen poori on väljä, niin silloin välys korostuu.
Tuo ed. mainittu välys on erittäin yleistä hdj:ssa, ja lopuksi tuo välys kasvaa
niin paljon että vetari ottaa sutia "napalukossa"
- Pinjonin laakereista kertoo paljon se, että pistää kärijarrun päälle, ja jakis vapaalle ja heiluttelee pinjonia ylös-alas. samalla voi kokeilla kiertää kardaania
ja laskea asteita, mutta minulla ei ole tietoa "normi välyksestä-" itse en ainakaan polttas pelihousuja ainakaan 45 asteen klapista.

Etuperän kunnostuksesta ja sen hinnoista (hihasta tempastu suuruusluokka)

Etuperään löytyy siedettävästi osia myös "tarvikkeena", mutta minä en allekirjoita tarvikeosien laatua kaikilta osin: alkuperäisiä toyota varaosia
kannatta suosia ainakin vetonivelen liukulaakerissa (helassa?) ja vetoakselin
stefassa (pitää peräöljyt pois nivelestä)
helat noin 50e kpl ja stefat noin 25e kpl
Jos säästät yllämainituissa vajaa 100e, niin tee se tiedostaen riski:
Minä olen tapellut erityisesti noiden tarvike holkkien kanssa kyllästymiseen
asti, ensimmäisen tarvikeholkin pistin paikalleen n. 7v sitten (hj-61) ja sitä ei ole tarvinnut vaihtaa, auto lähti kiertoon n. 50 tkm jälkeen.
Mutta kaikki kotimaisesta voimansiirtokaupasta hankimani helat on pitänyt
vaihtaa alkuperäisiin. (helat ovat leikanneet kiinni mystisesti, vaikka hiottu sopivan väljäksi, ja hukutettu vaseliiniin, niin ei ole kestänyt).
Paras esimerkki on kaverin hdj; vetää raskasta peräkärryä ja kun pajatettiin
k.o hdj:tä, niin takakardaaniin ei ollut ristikoita, ja noin 500km etuvedolla
neitseellisillä puslilla- nivelillä- laakereilla, eikä mitään ongelmaa,
mutta seuraavana aamuna, kun tuo etuvetoinen hdj-80 oli edennyt
2 km taajamaa ja 10 km moottoritietä, niin oli kuulunut "kräutös???"
etuakselista. Helat ja vetarit oli tarrautuneet yhteen, mutta vain hetken
K.O vetonivelen helat "lehtilee-", ja heloissa näkyy mikroskoopilla "reikiä"

Mutta em. helapuljun myymät vetonivelet (120e) on tarvikeosiksi ok, pitää muistaa voidella kunnolla.
Ja yleensä vetonivelet kaipaa uusia "napalukkoja" niin 50e kpl
En ole edes kuullut, että kukaan olisi ostanut uusia vetoakseleita
Perämurikan laakerit maksaa noin 300e/srj 4 kpl ja myös pinjonin krymppihela
ja mutteri(ehkä-) menee uusiksi, kuten myös stefa. noin 50-100e

Shimmilevyjä pitää olla, samoin kun hammaskosketusväriä, vaikka 200e
edestä.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 05.04.2011, 04:01
farmari:n Avatar
farmari farmari ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 04.02.06
Sijainti: länsirannikolla 64P/24I
Viestit: 1.569
Perusasetus

Paljonko maksaa kallis?
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit


Sivu luotu: 17:01 (GMT +2).