![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() HDJ 80 vs. HJ 61No niin, taas tarvis hommata maasturi. Pohdinta on ankaraa, sillä hodarit aika kalliita. Ja sit nää etuperä ja kk laakeri ongelmat vielä. Onko hodari kallis ominaisuuksiin nähden? Ennen oli tuo HJ60 ja tykkäsin kyllä todella paljon. Sen kanssa tuli pelattua jonkun verran. HJ61:siä on hyvin tarjolla. Jotenkin tuntuu et kuusykkönen tulis taloon.. Puoltaako mikään hodarin hankintaa? Eikös siinä ole nelikko päällä jatkuvasti ?
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
hodari taitaa olla joo jatkuva neliveto, ja hodarin hankintaa vois puoltaa se että se on ainakin minun mielestäni paremman näkönen, ja siitä saa varmaan vähän paremmin voimaa pihalle ahtojen ja syöttöjen ruuvailulla. mutta se on totta että kalliita ne on ja hj61 on mielestäni myös erittäin pätevä vekotin hieman korotettuna ja isommilla pyörillä.
![]() |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Molemmat omistaneena ainaki alusta toimii hodarissa paremmin, niin tiellä, kuin metsässäki.
Eipä sillä, ei HJ:ssakaa huono ole, varsinkaa tiellä. Mut lehtijousi on aina vähän...lehtijousi. ![]()
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Hodarissa kestää myös runko ja kori ihan erilailla verrattuna HJ:hin. Ja onhan se paremman näköinen. Ja jos uudemman otat niin sitten olis ABS:t ja turvatyynyt. Vaik tämmönen 24-tappisella kannella: http://www.nettiauto.com/toyota/land-cruiser/3824731 |
#5
|
|||
|
|||
![]()
yks mihin olen noissa hodareissa törmänny on just toi keskitasauspyörästö. talvella kun reippaasti lähtee risteyksestä ja kääntyy jompaan kumpaan suuntaan niin toinen eturengas sutii vallan vitusti, keskitasauspyörästö lukossa toimii niinkuin normaali kiintee 4wd... toki siirtyy se veto taakkekkii ku tarpeeks polkee tai lähtee liikkeelle rauhallisesti.
toi yllä mainittu tilanne ei aina tapahdu mut joitain kertoja on jääny mieleen... en tiiä muista mut ittee ainakin vituttas ku pitäs olla neliveto ja ruopia molemmista päistä yhtä aikaa edes yhdellä pyörällä, eikä pelkästää toisella etusella... mut juu oon ehke hieman vanhanaikanen ku en raaski pitää talvella nelikkoo pääl ees kinkaapissa ku vie himppa enempi naftaa ja tietä saa kattella sivuikkunasta ![]() |
#6
|
|||
|
|||
![]()
itellä myös sama tilanne.monta hj´tä omistaneena ja nyt katellu hodaria.mutta tosiaan tuo jatkuva neliveto,ei ehkä kesällä paras mahdollinen??varaosien saatavuus/hinnat?nämä siis verrattuna 61´een.tehojenki puolesta en usko etteikö 61´llä kerkeiäs.toki vieteri alusta kuomattavasti parempi.ex 61´ssäni oli soa ja siitä oli lehtiä poistettu niin oli hyvä ajettava verrattuna orkkikseen
|
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Tosiaan Hj on rattori verrattuna Hdj:hin. 80set on mukavia ajettavia juuri sen jatkuvan nelivedon ja oikean jousituksen takia. |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Nii kai HDJ:ssä aika paljo niitä hyviä puolia on, ainaki yhtään arvostaa mukavuutta. Mutta jos ulkonäköö aletaan katteleen ni HJ viä kyllä 100-0, siis niin ajatonta brutaalia (mitähän toiki tarkottaa) miehekästä muotoilua.
|
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ja ite tykkään enempi hdj:n pyöreydestä, ku se on jotenki modernimpi. Ei niinkään näytä mitenkää 90-luvun taitteen vehkeeltä, vrt pajero/patrolli. Ja sisusta on hyvinki henkilöautomainen. Jos sillä mitää merkitystä on... Ja noiki on vaa makuasioita, joista ei voi ku tapella. ![]() Ainii, ja takaylitystä on vähempi hdj:ssä.
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
Normaalisti HDJ vetää neljällä pyörällä ja HJ kahdella. Itekki oot huomannu että eroa on. Pyörä voi vetää 1%:n tai 100%, mutta se vetää silti. Ja kuten edellä kerrottu, kitka määrää miten se vetää (jos lukot auki). |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Jep, tuosta voiman jakautumisesta oon avautunu niin monta kertaa, etten nyt viitti sen enempää ku että keskitasauspyörästöllisessä nelivedolla lukot auki kaikille renkaille menee aina saman verran "voimaa".
Muotoilullisesti en pidä 80:stä huonona, mutta jos vierekkäin on J8 ja j6, joiden katto on öbaut samalla korkeudella, niin on se J8:sin helma säälittävän matalalla. Ja onhan J6 ajattoman kaunis ja selkeän peruslinjainen, ku taas J8 leimallisesti "ysäri". Ja tää oli sitte ihan puhtaasti mun mielipide, eikä mikään absoluuttinen totuus. ![]() ![]() ![]() |
#12
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Eli jos ruiserin upottaa ilman lukkoja jumiin, niin yksi pyörä pyörii tyhjää. Kun kytkee keskilukon, pyörii kaksi pyörää, sit takalukko niin pyörii jo kolme pyörää. Ja jos etulokon jälkee pyörii neljä pyörää, ni sit tarviiki jo vinssiä. ![]() Nii, ja mikä tekee sen, että jompikumpi etusista lyö yleensä ekana tyhjää, vaikka moottorin paino on oikeestaa etuakselin päällä. Vaikuttaako asiaa, kun takana on nelilinkki?
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" Viimeksi muokannut kippo86 : 01.04.2011 14:16 |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Mites tuo etuperä tossa HDJ:ssä, onko siihen jotain kikkoja kunnon toteamiseksi ? Onko jollain heitää karkeaa hintaa etuperän rempalle, oletuksena kaikki uutta ?
Kiertokangen laakerit pystyy kaiketi kurkkimaan öljypohjan kautta ? Ja sitten vielä huolettaa tuo automaattilaatikko, pärjääkö sen kanssa ilman isompia murheita ? |
#14
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#15
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Miksihän tuo pikkuperä on pitänyt siittää aikansa isoimpaan land cruiseriin; riskimpään; ja vielä jatkuvaan nelivetoon? Tuo pikkuperähän on aikanaan suunniteltu noin 60 hv hiaceen ![]() Tuo perähän ei ole mitenkään erikoisen heikko (kestää loistavasti hiacessa ja hiluxissa, myös 4wd! mutta LäJässä tuo perä kiepautettiin katolleen, ja koska se kesti tyydyttävästi 2,4 td ja 1500? kg omamassaa suht pienillä renkailla ja tiheillä perävälityksillä, niin otetaan copy/paste:lla hdj-80:een. Toki hodarissa on pikkasen suuremmat vaatimukset: -välitys harvempi (ei varmaan ratkaisevaa merkitystä) -suurempi omamassa (hdj n. 2,3 t ja lj 1,5 t), kokonaispainoerot suuremmat. -hdj:n 4,2L td noin 170hv ja vääntöä vajaa 40 kg? LJ:n 2,4L teho ja vääntö on käytännössä puolet hdj:n vastaavissa ![]() -HDJ jatkuva neliveto Yllämainitusta johtuen hdj:n etuperän peruskorjausväli on muutama 100tkm ![]() Mutta asiaan: Hodarin etuperän kuntoa tutkisin seuraavasti: -Vetonivelten kunto: keskilukko päällä kierretään renkaat linkussa ympyrää hiekalla tai muulla "liukkaalla-" alustalla. (jos kuuluu plomp plomp... kuskin paikalle häiritsevästi (ikkunat kiinni) niin vetonivelet huonot. -välykset: hdj:ssa on aina välyksiä paljon, mutta jos vetonivelen ja "napalukon" välinen poori on väljä, niin silloin välys korostuu. Tuo ed. mainittu välys on erittäin yleistä hdj:ssa, ja lopuksi tuo välys kasvaa niin paljon että vetari ottaa sutia "napalukossa" - Pinjonin laakereista kertoo paljon se, että pistää kärijarrun päälle, ja jakis vapaalle ja heiluttelee pinjonia ylös-alas. samalla voi kokeilla kiertää kardaania ja laskea asteita, mutta minulla ei ole tietoa "normi välyksestä-" itse en ainakaan polttas pelihousuja ainakaan 45 asteen klapista. Etuperän kunnostuksesta ja sen hinnoista (hihasta tempastu suuruusluokka) Etuperään löytyy siedettävästi osia myös "tarvikkeena", mutta minä en allekirjoita tarvikeosien laatua kaikilta osin: alkuperäisiä toyota varaosia kannatta suosia ainakin vetonivelen liukulaakerissa (helassa?) ja vetoakselin stefassa (pitää peräöljyt pois nivelestä) helat noin 50e kpl ja stefat noin 25e kpl Jos säästät yllämainituissa vajaa 100e, niin tee se tiedostaen riski: Minä olen tapellut erityisesti noiden tarvike holkkien kanssa kyllästymiseen asti, ensimmäisen tarvikeholkin pistin paikalleen n. 7v sitten (hj-61) ja sitä ei ole tarvinnut vaihtaa, auto lähti kiertoon n. 50 tkm jälkeen. Mutta kaikki kotimaisesta voimansiirtokaupasta hankimani helat on pitänyt vaihtaa alkuperäisiin. (helat ovat leikanneet kiinni mystisesti, vaikka hiottu sopivan väljäksi, ja hukutettu vaseliiniin, niin ei ole kestänyt). Paras esimerkki on kaverin hdj; vetää raskasta peräkärryä ja kun pajatettiin k.o hdj:tä, niin takakardaaniin ei ollut ristikoita, ja noin 500km etuvedolla neitseellisillä puslilla- nivelillä- laakereilla, eikä mitään ongelmaa, mutta seuraavana aamuna, kun tuo etuvetoinen hdj-80 oli edennyt 2 km taajamaa ja 10 km moottoritietä, niin oli kuulunut "kräutös???" etuakselista. Helat ja vetarit oli tarrautuneet yhteen, mutta vain hetken K.O vetonivelen helat "lehtilee-", ja heloissa näkyy mikroskoopilla "reikiä" Mutta em. helapuljun myymät vetonivelet (120e) on tarvikeosiksi ok, pitää muistaa voidella kunnolla. Ja yleensä vetonivelet kaipaa uusia "napalukkoja" niin 50e kpl En ole edes kuullut, että kukaan olisi ostanut uusia vetoakseleita ![]() Perämurikan laakerit maksaa noin 300e/srj 4 kpl ja myös pinjonin krymppihela ja mutteri(ehkä-) menee uusiksi, kuten myös stefa. noin 50-100e Shimmilevyjä pitää olla, samoin kun hammaskosketusväriä, vaikka 200e edestä. |
#16
|
||||
|
||||
![]()
Paljonko maksaa kallis?
|