Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 22.03.2011, 21:19
t.haapala:n Avatar
t.haapala t.haapala ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.04.09
Sijainti: Paimio
Viestit: 1.180
Perusasetus

Moottorin tarvitsema ilmamäärä


Miten lasketaan 4-tahti moottorin imemä ilma?
Eli meneekö se suoralla kaavalla esim. 2 litrasen koneen 1-kampiakselin kierros = 1L ilmaa?

__________________
Itte ku tekee ni saa just semmosen ku sattuu tulemaan!

Salon seudun OFF ROAD Ry
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 22.03.2011, 22:12
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Noinhan se karkeastiottaen vapaastihengittävässä moottorissa on. Todellisuudessa 100%:n täytöstä ei sylintereihin ihan helpolla tule eikä varsinkaan koko kierrosalueella.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 23.03.2011, 00:28
mikkoimp:n Avatar
mikkoimp mikkoimp ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 20.06.06
Sijainti: Meripori, Finland.
Viestit: 1.234
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vmt Näytä viesti
Noinhan se karkeastiottaen vapaastihengittävässä moottorissa on. Todellisuudessa 100%:n täytöstä ei sylintereihin ihan helpolla tule eikä varsinkaan koko kierrosalueella.
jep, ihan helpolla ei tuota 100% täytöstä saada, eikä varsinkaan näillä kulkineilla mitä täälllä palstalla liikkuu, mutta kyllä se vapariinkin on mahdollista saada hyvin imu- ja pakosarja pulssittamalla jopa yli 100% täytös vaikka se hullulta kuulostaakin!
pitää tällöin tietysti olla muutkin asiat kunnossa, nokat, kanavat oikein muotoillut, virtaavat venttiilit, seetit jne..
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 23.03.2011, 15:58
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.322
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mikkoimp Näytä viesti
jep, ihan helpolla ei tuota 100% täytöstä saada, eikä varsinkaan näillä kulkineilla mitä täälllä palstalla liikkuu, mutta kyllä se vapariinkin on mahdollista saada hyvin imu- ja pakosarja pulssittamalla jopa yli 100% täytös vaikka se hullulta kuulostaakin!
pitää tällöin tietysti olla muutkin asiat kunnossa, nokat, kanavat oikein muotoillut, virtaavat venttiilit, seetit jne..
Aikanaan kun Keke vielä ajoi formuloissa niin ahtamattomaan Cosworthin koneeseen saatiin (tietyllä pyörimisnopeusalueella) n. 0,3 bar ahtopainetta. Tuo lukema 0,3 on aika kaukainen muistikuva, ihan takuuseen en mene.

Olisko toi kone: http://www.redbubble.com/people/marc...ula-one-engine
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 23.03.2011, 17:01
kany:n Avatar
kany kany ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 19.07.04
Sijainti: Ii, Finland.
Viestit: 454
Perusasetus

Ram Air


Formuloissa on varmaankin ollut kyseessä osaltaan myös ns Ram Air ahtaminen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ram-air_intake

Sekin on aika hankala järjestää noihin offroad kapistuksiin
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 23.03.2011, 17:13
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.322
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kany Näytä viesti
Formuloissa on varmaankin ollut kyseessä osaltaan myös ns Ram Air ahtaminen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ram-air_intake

Sekin on aika hankala järjestää noihin offroad kapistuksiin
Näin saattaa olla, en tarkaan tiedä miten asian ovat toteuttaneet noissa formuloissa. Kyllähän siitäkin ahtopainetta saadaan, kun painetaan suoralla 300 km/h.

Jotenkin on jäänyt takaraivoon sellainen muistikuva, että tuosta kossun koneesta saatiin penkissä mitattua tuo "ahtopaine". Siinä idea oli ilman värähtely noissa tarkkaan muotoilluissa imutorvissa. Eli imuventtiilin auetessa oli ilma liikkeelle kohti sylinteriä jo valmiiksi.
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 24.03.2011, 23:48
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX Näytä viesti
VVT
Variable Valve Timing, eli ei vaikuta imusarjaan millään tavalla vaan muuttaa nokka-akseleiden ajoitusta moottorin ohjauksen mukaan. Toimii moottorin öljynpaineella hydraulisesti (ja kaikilla lähes sama lyhenne muuten...)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kany Näytä viesti
Ram Air ahtaminen.
Siis patopaine, sellanen moottorikin löytyy SR-71 Blackbird:stä, mut se meneekin korkeella ja KOVAA!!!
http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_SR-71_Blackbird

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kany Näytä viesti
Sekin on aika hankala järjestää noihin offroad kapistuksiin
Ei oo, ajaa tarpeeks kovaa ja rakentaa sen painekammion... Eli Ram Air - intake joka muuten on rakennettu aikoinaan mm. Hemi Cudaan!!! Ja olisha se komeeta ku muut hiippailee suolla, niin itte vetäis 200lasissa ja plaanissa
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 22.03.2011, 22:21
hj:n Avatar
hj hj ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 29.03.05
Sijainti: kuopio, Finland.
Viestit: 879
Perusasetus

1L polttoainetta/14000L ilmaa
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 22.03.2011, 22:42
Pauli:n Avatar
Pauli Pauli ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 06.02.03
Sijainti: Helsinki, Finland.
Viestit: 5.091
Perusasetus

http://ptaff.ca/air/?lang=en_CA
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 23.03.2011, 00:23
mikkoimp:n Avatar
mikkoimp mikkoimp ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 20.06.06
Sijainti: Meripori, Finland.
Viestit: 1.234
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hj Näytä viesti
1L polttoainetta/14000L ilmaa
riippuen tietysti aineesta..
12,7/1 on kai se liki tavoiteltua bensa moottoreissa ja joku 15/1 tuntuu olevan diisselissä raja jonka jälkeen savutus ja terminen kuorma alkaa nousemaan jyrkästi vaikka ehkä tehoa saadaan vielä hiukan puristettua lisää jos enemmän soppaa annetaan... ja nuo ovat siis ilmaa kg/polttoainetta kg..
diisselihän käy normaalisti suurella ilma ylijäämällä, tyhjäkäynnillä voi olla luokkaa 100/1 seokset, bensassa taasen tavoitellaan aina optimaalista seosta, turvallisuu syistä yleensä vedetään ainakin ahdoilla vähän rikkaan puolelle.. tietysti oma asiansa ovat laihaseos moottorit, mutta niihin en nyt puutu eikä ole edes tietoa niistä..
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 23.03.2011, 21:29
pajerotdic:n Avatar
pajerotdic pajerotdic ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.11.10
Sijainti: Helsinki
Viestit: 110
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mikkoimp Näytä viesti
riippuen tietysti aineesta..
12,7/1 on kai se liki tavoiteltua bensa moottoreissa
14,7kg/1kg ilma/Bensa on täydellinen palaminen
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 24.03.2011, 01:39
mikkoimp:n Avatar
mikkoimp mikkoimp ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 20.06.06
Sijainti: Meripori, Finland.
Viestit: 1.234
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pajerotdic Näytä viesti
14,7kg/1kg ilma/Bensa on täydellinen palaminen
hyvä että joku oikelukee kirjoitetun, ei ole aina ihan oikea suhde lomalla, yöllä ja viinalla

eli tuo 14,7 on oikein..
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 24.03.2011, 22:27
hpotteri:n Avatar
hpotteri hpotteri ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 29.08.03
Sijainti: Vantaa
Viestit: 570
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pajerotdic Näytä viesti
14,7kg/1kg ilma/Bensa on täydellinen palaminen
Tai siis vähiten epätäydellinen.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 24.03.2011, 23:35
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

ja kumminkin joku kysyy kohta paljonko ilma painaa???

Ollaan viksuja ja kerrotaan sekin, jotta 1m3 ilmaa painaa TASAN kilon eli tuhat grammaa...

Saivartelijat voivat sitten tunkea sen kosteus% sitten ihan omaan an******sa...
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 23.03.2011, 21:19
thudor thudor ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 13.01.08
Sijainti: Lapua, Finland.
Viestit: 109
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja t.haapala Näytä viesti
Miten lasketaan 4-tahti moottorin imemä ilma?
Eli meneekö se suoralla kaavalla esim. 2 litrasen koneen 1-kampiakselin kierros = 1L ilmaa?
Suoralla kaavalla 1 kampuran kierros= koneen koon verran ilmaa, eri sylinterit vaan vetää sen eri aikaan..
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 23.03.2011, 21:30
t.haapala:n Avatar
t.haapala t.haapala ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.04.09
Sijainti: Paimio
Viestit: 1.180
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja thudor Näytä viesti
Suoralla kaavalla 1 kampuran kierros= koneen koon verran ilmaa, eri sylinterit vaan vetää sen eri aikaan..
Nyt meni kyl mult tää homma ohi, mihis tää perustuu?

Mun käsityksen mukaan kampuran tarvii pyörii 2 kokonaist kierrost ennenko kaikki sylinterit on imeny ittensä täyteen eli koneen koon verran.

Vai oliks tää taas joku "apinaa koijataan" kompaläppä
__________________
Itte ku tekee ni saa just semmosen ku sattuu tulemaan!

Salon seudun OFF ROAD Ry
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 23.03.2011, 21:49
thudor thudor ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 13.01.08
Sijainti: Lapua, Finland.
Viestit: 109
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja t.haapala Näytä viesti
Nyt meni kyl mult tää homma ohi, mihis tää perustuu?

Mun käsityksen mukaan kampuran tarvii pyörii 2 kokonaist kierrost ennenko kaikki sylinterit on imeny ittensä täyteen eli koneen koon verran.

Vai oliks tää taas joku "apinaa koijataan" kompaläppä
Apinan aivot, sori. Jäi tietysti pari tahtia välistä
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 23.03.2011, 23:06
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.245
Perusasetus

VVT.


Tojotalla on se VVT, ja kelläs oli T-vis? se kai on just semmonen "pulssiahdettu" tai resonanssi ahdettu mut kovin kapealla kierros alueellahan siitä on hyötyä. Aikoinaan oli Ducati motskareissa semmone vaijeri viritys mikä pidensi/lyhensi semmosta torvea imupuolella et sil ois just tehostettu sitä resonanssia. Samasta syystä Suzuki väitti että heidän koneensa on sitä tehokkaampi mitä isompi on ilman putsarin tilavuus. No se kone kiersi muistaakseen 18000kierr./min ja löylyä n.230hv joten ei taida vaikuttaa näissä meitin värkeissä. Ja sen takiahan on nyky motoreissa se ilmamassa mittari kun on niin epätasanen se ilman tarve koneessa joten on hankala annostella pentsiiniä. Tosin ei moni tehokaskaan moottori oo sitä massamittaria tarvinnu.
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 27.03.2011, 00:05
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Mihin tarvit tuota tietoa?


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja t.haapala Näytä viesti
Miten lasketaan 4-tahti moottorin imemä ilma?
Eli meneekö se suoralla kaavalla esim. 2 litrasen koneen 1-kampiakselin kierros = 1L ilmaa?
Luin pikaisesti läpi kaikki vastaukset, ja mulle ei selvinnyt mitä sulla on mielessä(?)
Jos meinaat lypsää tehoa jostain 4-T moottorista, niin joka ikinen mbar tuhannesosa virtausvastuksena ilmansuodattimessa vähentää tehoa, mikäli polttoaine balanssi yms kunnossa.
Ja silloin kun tuo sylinterin ottama ilmamassa pysähtyy/jatkaa liikettään massan vaikutuksesta/kimpoaa takasin/... niin silloin mennään tämän alkuperäisen topiikin ulkopuolelle, kait?

Aiemmissa viesteissä mainittu resonanssiahtaminen on täyttä totta, mutta
jos keskustellaan normaali "autotallirakentaja/otin naapurin -80 luvun turbosaabin turbon 10 v. vanhempaan dieseliin.."
niin yleensä MIELESTÄNI on parempi että valitaan paremmin virtaavia komponetteja.(edellyttäen että puhutaan 30-50% tehonlisäyksestä)

Jos 4-T koneesta otetaan lisää tehoa, niin lähtökohtaisesti sekä imu- että
pakopuolen hengitystä on parannettava, tavalla taikka toisella.

Mutta tuohon alkuperäiseen kysymykseen; Mikä sulla on mielessä?
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 27.03.2011, 11:04
t.haapala:n Avatar
t.haapala t.haapala ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.04.09
Sijainti: Paimio
Viestit: 1.180
Perusasetus

En mää mitää meinannu sen enempää ruveta hifistelemään vaan pitäs suurinpiirtein saada laskettuu vähän edes sinneppäin toi ilmamäärä remmiahtimen välityksiä varten .
Eli ainakin mulle tarpeellinen tieto tuli jo ja vähän enemmänkin
__________________
Itte ku tekee ni saa just semmosen ku sattuu tulemaan!

Salon seudun OFF ROAD Ry
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 04.04.2011, 11:13
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja t.haapala Näytä viesti
En mää mitää meinannu sen enempää ruveta hifistelemään vaan pitäs suurinpiirtein saada laskettuu vähän edes sinneppäin toi ilmamäärä remmiahtimen välityksiä varten .
Eli ainakin mulle tarpeellinen tieto tuli jo ja vähän enemmänkin
Siis mille paineelle rakennat systeemiä, ameriikan pojilla tuota "testausta" suoritettu ihan riittävästi ja niillä on taulukot suoraan kun tietää:
- kaasari(t)
- plenum (imukotelo)
- kansien virtaus (cfm) tai kenen tekeleet (DIY:lle ei ole tietoja)
- männät
ja tietenkin mikä kone ja ahdin, mutta tuo 6/71 taitaa olla se "yleisin" ja parhaiten naukuva...

Nämä tiedot esim. lähetät JEGS tai SUMMIT pojille, niin saat valmiin osalistan mitä tarvitaan ja mitä maksaa. Ei tarvii raapia NIIN kauheesti päänahkaa ruville!!!
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 04.04.2011, 20:41
t.haapala:n Avatar
t.haapala t.haapala ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.04.09
Sijainti: Paimio
Viestit: 1.180
Perusasetus

No tua toijotan 2H ja Eatonin 90 pitäs naittaa .
Ja ihan mettäpeliin tulos ettei tartte olla ihan nii viimetten päälle kohillaan , ahdot ku sais 0,5-1,0 bar tienoille ni homma ois bueno
__________________
Itte ku tekee ni saa just semmosen ku sattuu tulemaan!

Salon seudun OFF ROAD Ry
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Dieselmoottorin ilmamäärä? Mappe Tekniikka & Jutustelu 15 03.03.2010 22:02
Moottorin osia? RIPAX Tekniikka & Jutustelu 2 06.12.2009 21:34
Fj:n 3,9 ja hj-60:n moottorin paino? Jii-Jii Tekniikka & Jutustelu 2 13.08.2009 20:52
Lj moottorin laakerit Micco Tekniikka & Jutustelu 1 01.04.2008 07:37
O:LJ:n moottorin lohko Pasi66 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 14.06.2006 15:42


Sivu luotu: 10:07 (GMT +2).