![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Moottorin tarvitsema ilmamääräMiten lasketaan 4-tahti moottorin imemä ilma? Eli meneekö se suoralla kaavalla esim. 2 litrasen koneen 1-kampiakselin kierros = 1L ilmaa?
__________________
Itte ku tekee ni saa just semmosen ku sattuu tulemaan! Salon seudun OFF ROAD Ry |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Noinhan se karkeastiottaen vapaastihengittävässä moottorissa on. Todellisuudessa 100%:n täytöstä ei sylintereihin ihan helpolla tule eikä varsinkaan koko kierrosalueella.
|
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
pitää tällöin tietysti olla muutkin asiat kunnossa, nokat, kanavat oikein muotoillut, virtaavat venttiilit, seetit jne.. |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Olisko toi kone: http://www.redbubble.com/people/marc...ula-one-engine
__________________
Tumpula Racing Team |
#5
|
||||
|
||||
![]() Ram Air
Formuloissa on varmaankin ollut kyseessä osaltaan myös ns Ram Air ahtaminen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ram-air_intake Sekin on aika hankala järjestää noihin offroad kapistuksiin ![]() |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Jotenkin on jäänyt takaraivoon sellainen muistikuva, että tuosta kossun koneesta saatiin penkissä mitattua tuo "ahtopaine". Siinä idea oli ilman värähtely noissa tarkkaan muotoilluissa imutorvissa. Eli imuventtiilin auetessa oli ilma liikkeelle kohti sylinteriä jo valmiiksi.
__________________
Tumpula Racing Team |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Variable Valve Timing, eli ei vaikuta imusarjaan millään tavalla vaan muuttaa nokka-akseleiden ajoitusta moottorin ohjauksen mukaan. Toimii moottorin öljynpaineella hydraulisesti (ja kaikilla lähes sama lyhenne muuten...)
Siis patopaine, sellanen moottorikin löytyy SR-71 Blackbird:stä, mut se meneekin korkeella ja KOVAA!!! http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_SR-71_Blackbird Ei oo, ajaa tarpeeks kovaa ja rakentaa sen painekammion... Eli Ram Air - intake joka muuten on rakennettu aikoinaan mm. Hemi Cudaan!!! Ja olisha se komeeta ku muut hiippailee suolla, niin itte vetäis 200lasissa ja plaanissa ![]() ![]() ![]()
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#8
|
||||
|
||||
![]()
1L polttoainetta/14000L ilmaa
|
#9
|
||||
|
||||
![]() |
#10
|
||||
|
||||
![]()
riippuen tietysti aineesta..
12,7/1 on kai se liki tavoiteltua bensa moottoreissa ja joku 15/1 tuntuu olevan diisselissä raja jonka jälkeen savutus ja terminen kuorma alkaa nousemaan jyrkästi vaikka ehkä tehoa saadaan vielä hiukan puristettua lisää jos enemmän soppaa annetaan... ja nuo ovat siis ilmaa kg/polttoainetta kg.. diisselihän käy normaalisti suurella ilma ylijäämällä, tyhjäkäynnillä voi olla luokkaa 100/1 seokset, bensassa taasen tavoitellaan aina optimaalista seosta, turvallisuu syistä yleensä vedetään ainakin ahdoilla vähän rikkaan puolelle.. tietysti oma asiansa ovat laihaseos moottorit, mutta niihin en nyt puutu eikä ole edes tietoa niistä.. |
#11
|
||||
|
||||
![]()
14,7kg/1kg ilma/Bensa on täydellinen palaminen
|
#12
|
||||
|
||||
![]()
hyvä että joku oikelukee kirjoitetun, ei ole aina ihan oikea suhde lomalla, yöllä ja viinalla
![]() eli tuo 14,7 on oikein.. |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Tai siis vähiten epätäydellinen.
|
#14
|
||||
|
||||
![]()
ja kumminkin joku kysyy kohta paljonko ilma painaa???
Ollaan viksuja ja kerrotaan sekin, jotta 1m3 ilmaa painaa TASAN kilon eli tuhat grammaa... Saivartelijat voivat sitten tunkea sen kosteus% sitten ihan omaan an******sa...
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#15
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() |
#16
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Mun käsityksen mukaan kampuran tarvii pyörii 2 kokonaist kierrost ennenko kaikki sylinterit on imeny ittensä täyteen eli koneen koon verran. Vai oliks tää taas joku "apinaa koijataan" kompaläppä ![]()
__________________
Itte ku tekee ni saa just semmosen ku sattuu tulemaan! Salon seudun OFF ROAD Ry |
#17
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() ![]() |
#18
|
|||
|
|||
![]() VVT.
Tojotalla on se VVT, ja kelläs oli T-vis? se kai on just semmonen "pulssiahdettu" tai resonanssi ahdettu mut kovin kapealla kierros alueellahan siitä on hyötyä. Aikoinaan oli Ducati motskareissa semmone vaijeri viritys mikä pidensi/lyhensi semmosta torvea imupuolella et sil ois just tehostettu sitä resonanssia. Samasta syystä Suzuki väitti että heidän koneensa on sitä tehokkaampi mitä isompi on ilman putsarin tilavuus. No se kone kiersi muistaakseen 18000kierr./min ja löylyä n.230hv joten ei taida vaikuttaa näissä meitin värkeissä. Ja sen takiahan on nyky motoreissa se ilmamassa mittari kun on niin epätasanen se ilman tarve koneessa joten on hankala annostella pentsiiniä. Tosin ei moni tehokaskaan moottori oo sitä massamittaria tarvinnu.
|
#19
|
|||
|
|||
![]() Mihin tarvit tuota tietoa?Lainaus:
Jos meinaat lypsää tehoa jostain 4-T moottorista, niin joka ikinen mbar tuhannesosa virtausvastuksena ilmansuodattimessa vähentää tehoa, mikäli polttoaine balanssi yms kunnossa. Ja silloin kun tuo sylinterin ottama ilmamassa pysähtyy/jatkaa liikettään massan vaikutuksesta/kimpoaa takasin/... niin silloin mennään tämän alkuperäisen topiikin ulkopuolelle, kait? Aiemmissa viesteissä mainittu resonanssiahtaminen on täyttä totta, mutta jos keskustellaan normaali "autotallirakentaja/otin naapurin -80 luvun turbosaabin turbon 10 v. vanhempaan dieseliin.." niin yleensä MIELESTÄNI on parempi että valitaan paremmin virtaavia komponetteja.(edellyttäen että puhutaan 30-50% tehonlisäyksestä) Jos 4-T koneesta otetaan lisää tehoa, niin lähtökohtaisesti sekä imu- että pakopuolen hengitystä on parannettava, tavalla taikka toisella. Mutta tuohon alkuperäiseen kysymykseen; Mikä sulla on mielessä? |
#20
|
||||
|
||||
![]()
En mää mitää meinannu sen enempää ruveta hifistelemään vaan pitäs suurinpiirtein saada laskettuu vähän edes sinneppäin toi ilmamäärä remmiahtimen välityksiä varten
![]() Eli ainakin mulle tarpeellinen tieto tuli jo ja vähän enemmänkin ![]()
__________________
Itte ku tekee ni saa just semmosen ku sattuu tulemaan! Salon seudun OFF ROAD Ry |
#21
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
- kaasari(t) - plenum (imukotelo) - kansien virtaus (cfm) tai kenen tekeleet (DIY:lle ei ole tietoja ![]() ![]() - männät ja tietenkin mikä kone ja ahdin, mutta tuo 6/71 taitaa olla se "yleisin" ja parhaiten naukuva... Nämä tiedot esim. lähetät JEGS tai SUMMIT pojille, niin saat valmiin osalistan mitä tarvitaan ja mitä maksaa. Ei tarvii raapia NIIN kauheesti päänahkaa ruville!!!
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#22
|
||||
|
||||
![]()
No tua toijotan 2H ja Eatonin 90 pitäs naittaa
![]() Ja ihan mettäpeliin tulos ettei tartte olla ihan nii viimetten päälle kohillaan ![]() ![]()
__________________
Itte ku tekee ni saa just semmosen ku sattuu tulemaan! Salon seudun OFF ROAD Ry |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Dieselmoottorin ilmamäärä? | Mappe | Tekniikka & Jutustelu | 15 | 03.03.2010 22:02 |
Moottorin osia? | RIPAX | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 06.12.2009 21:34 |
Fj:n 3,9 ja hj-60:n moottorin paino? | Jii-Jii | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 13.08.2009 20:52 |
Lj moottorin laakerit | Micco | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 01.04.2008 07:37 |
O:LJ:n moottorin lohko | Pasi66 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 14.06.2006 15:42 |