![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Projektina oma OFF ROAD RATAKuttulandian joutopellolla on ollut liikehdintää viime aikoina. Sinne on ilmestynyt vanhoja öljytynnyreitä, kiviä ja työkoneita. ![]() Tiimipäällikkö aikoo toteuttaa off road radan omalle pellolle. Uteliaisuuttani seuraan kamerani kanssa työn etenemistä ja laitan kuvia tänne, vaikka kyse ei olekkaan maasturiprojektista. Tänään oli ensimmäinen varsinainen toimintapäivä. Teemana siirtää pihan puolelta koivuklappeja täynnä olevat metallikontit radan puolelle. Lyhyt matka, mutta pikku Volvo ei työhön kyentynyt. Mutta koneen vaihtuessa hieman isompaan sai Ossi radan ensimmäisen esteen rakentelun käyntiin. Ohessa video toimenpiteestä ja yleiskuvaa peltoalueesta. http://www.youtube.com/watch?v=ivg0CGFe8kA
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Hienoo et saitte sen alulle
![]() odottaa jatkoa mielenkiinnolla...
__________________
"ja taas kartaani pa***na!!!" POWER TEAM team PÖRÖ POWER |
#3
|
|||
|
|||
![]()
ens viikolla pitäis saada 10 pyörä alkaa kivet siirtyyn
__________________
Team Kutunjuuston "päällikkö" VOLVO ON HYVÄ PYÖRÄKUORMAAJA MERKKI |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Joko pian päästään koeponnistamaan
![]()
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Kymppipyörä kulkisi kivilastissa pellolla paremmin, jos sitä varten olisi lanattu kulkutie.
Tuumasta toimeen. http://www.youtube.com/watch?v=icJnCtTP6jo http://www.youtube.com/watch?v=KDOne73inJI http://www.youtube.com/watch?v=QhO1rnHsDYA Ja lopputulos: Kyllä tästä kelpaa kuorkkipelillä hurutella. ![]() ![]() Tämä nyt on sellainen yhden miehen projekti, mutta onneksi tältä mieheltä eivät vanhat koneet lopu! ![]() Kyllä nämä korvaa muutaman vetelän apupojan. Ja näillä tehdään vielä uskomattomia projekteja tästä eteenpäinkin. ![]() ![]() |
#6
|
||||
|
||||
![]()
noi kuvat ei näy ainakaan minulla.
|
#7
|
|||
|
|||
![]()
pieni muotoset kisat on 17 .7 ens vuonna.Toivottavasti ei tullu luvattua liikoja.Ei vaan tämmönen offirata on aina kisakunnossa.
__________________
Team Kutunjuuston "päällikkö" VOLVO ON HYVÄ PYÖRÄKUORMAAJA MERKKI |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Kisamuoto tällä radalla siis tulisi olemaan sekoitus mutakisaa ja trialia. Ja kaipuuta jonkinlaisille luokka ja tuomitsemis säännöille ilmeisesti olis???
Muutamia kysymyksiä esittää jos saapi? Vois olla helpompi rakentaa ajatusmaailmaa tuomitsemiselle. Luokkajako ehdotus mulla jo onkin mielessä. Muta osuus sisältää mutakaukalon ja savikasaa....? Miten onko mutarata sellainen, että siitä pääsee läpi esim 35" boggereilla ja molemmilla lukoilla olevalla maasturilla? Vai onko ränni niin vaikea, ettei siitä pääse läpi? Haen tällä sitä, että ajetaanko tässä mies miestä vastaan nopeuskisaa ja pudotuskaavio kisaa, vai siitä kuka pääsee pisimmälle. Entä isommilla renkailla olevat autot? Tai pienemmillä? Kuvista vois päätellä, että ns. stanu luokan (suunnistus tai trial) autolla ei taida rataa päästä läpi edes sisukkaalla raivoamisella?? ![]() ![]() Ajetaanko muta osio omanaan ja trial omanaan? Eli ensin kaikki ajaa trialin ja sitten kaikki autot muta osuuden? Trialin pisteytys ja tuomitseminenhan on jotenkin helpohkon oloinen ajatuksessa, mutta miten yhdistetään trialin sijoitukset ja pisteet sitten muta osuuden tuloksiin ja pisteisiin?? Ja vielä niin, että molemmilla osioilla on lähes samanlainen painoarvo. Eli että molempiin kannattaa panostaa yhtäpaljon. |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Luokkajako mielestäni voisi alkuun olla melko yksinkertaisesti vai rengaskokoon liittyvä.
Eli pieniluokka renkaat max 90cm halkaisija, joka mitataan katsastuksessa "haarukalla" Isoluokka renkaat isommat, kuin 90cm Sit molemmissa luokissa samat turvavarusteet ja ääni rajoitukset. Omasta mielestäni jos kisaa ajetaan ja vähänkään tosissaan ja nopeuttakin on mukana edes hieman (esim savimäen ylitys pariin kertaan kelloa vastaan??), niin 6-pisteen turvakehikko, kuppipenkit, nelipistevyöt, sivuverkko ovi/ikkuna-aukossa tai käsiremmit olis minimi vaatimus....kypärät tietysti myös,. kuten toimivat jarrut ja toimiva ohjaus. Mutta voisko tältä pohjalta lähteä rakentamaan jotain?? Muilla mitään ideoita? Mielellään mä haluisin ja Picu varmaan kans ideoita niiltä, jotka ajatelleet tulevansa ajamaan tänne kisaa. |
#10
|
|||
|
|||
![]()
[quote=Jare;746231]Luokkajako mielestäni voisi alkuun olla melko yksinkertaisesti vai rengaskokoon liittyvä.
Sit molemmissa luokissa samat turvavarusteet ja ääni rajoitukset. Omasta mielestäni jos kisaa ajetaan ja vähänkään tosissaan ja nopeuttakin on mukana edes hieman (esim savimäen ylitys pariin kertaan kelloa vastaan??), niin 6-pisteen turvakehikko, kuppipenkit, nelipistevyöt, sivuverkko ovi/ikkuna-aukossa tai käsiremmit olis minimi vaatimus....kypärät tietysti myös,. kuten toimivat jarrut ja toimiva ohjaus. Rata on pieni ja mahdollisimman vähälukuinen luokkajako toimii paremmin. Tätä kannatamme. Jos ainoa syy vaatia tuon tason varustelua autoilta on se savikasa, se tullaan jyräämään maan tasalle! ![]() Nämä halutaan pitää kisoina joihin mahdollisimman monella olisi mahdollisuus osallistua. Sen vuoksi pitää miettiä millainen sen kasan tulee olla jotta kevyemmälläkin turvavarustelulla osallistuminen olisi sallittavaa. Tosin minimissäänkin jonkinlaiset kaaret, turvavyöt ja kypärä ovat ehdottoman pakollisia. Mitä tulee esittämäämme ajatukseen siitä että molempia kilpailuja, eli savea ja triallia ajettaisiin samaan aikaan, siitä ollaan valmiita ottamaan ideoita vastaan. Aika on aina asettanut rajat kaikille kisoille ja tuota mallia tarjoamme lähinnä sen vuoksi kun kisat eivät saisi kestää kuin n. 11.00 - 17.00 välisen ajan. Jos porukka haluaa savettaa autonsa vasta kun on ajanut triallin, sitten pitää trial osuuksia vähentää tai helpontaa jotta aika riittää. Kommentoikaa nyt. Toinen vaihtoehto että tappelemme näistä ohjaajakokouksessa. Me ollaan avoimia kaikille ideoille mutta toteuttamaan pystymme sen mihin rahkeet riittävät. ![]() |
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Joo mutta siis noi kaaret nyt lähinnä olis aikalailla tärkeät yhdistettynä kunnon vöihin ja penkkiin. Ei meinaan tuokaan kaato tuossa videon alkupuolella näytä kovin kummoiselta, mutta aika littanaks menee silti. Ja jos tohon ajatellaan skenaario, että se lähteekin kaatuun sieltä savikukkulan huipulta, niin voi mennä vielä paljon enemmänkin kasaan......ja tätä julkisuutta ei varmaankaan haluta? http://www.youtube.com/watch?v=QLzm7QycSAs&NR=1 Videon loppupuolella voi todeta, ettei ollu kaverin jousitus vissiin ihan kohdalleen säädetty, jos mielii tuollaisia hyppyjä tehdä ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Heitelkääs nyt joku tapahtumasta kiinnostunut kilpailun säännöt pöytään, niin päästään hienosäätään ![]() |
#12
|
|||
|
|||
![]() Asemapiirros
Tässä lupaa varten piirtämäni asemapiirros. En ole mikään insinööri ja piiruksen mittasuhteet ovat mitä sattuu. Itse piirretty kuva joka tapauksessa riitti lähinnä suurin piirtein hahmottamaan miten ko. alue käytetään.
Alue on 1,5 ha ilman tuota alareunassa näkyvää parkkipaikkaa. Parkkipaikan kanssa hieman alle 2,0 ha. Piirustukseen on saviosuus piirretty kokonaan sen vuoksi että se on jo karkeasti rakennettu. Trial osuus on tyhjä kun sen tarkkaa sisältöä ei vielä tuossa vaiheessa tiedetty. Piirustus on mittasuhteiltaan liian "laiha". Eli esim. yleisölle tarkoitettu keskualue on käytännössä huomattavasti leveämpi. Isossa maailmassa ei varmaankaan kelpuuteta tällaista asemapiiroksen irvikuvaa, mutta maaseudulla tuntuu olevan eri meininki. ![]() Yleisön ajoneuvot ohjataan viereiselle pellolle. Yleisö tulee alueelle jalkaisin. Yleisöalue tullaan siimoilla rajaamaan keskualueelle josta on hyvä näköala joka suuntaan. Tällä tavalla minimoidaan ikäviä kontakteja kilpa-ajoneuvojen ja yleisön välillä. |
#13
|
|||
|
|||
![]()
Porukka jaetaan kahtia. Kisan puolessavälissä on selvä tauko. Ensimmäisellä puoliskolla toinen ryhmä ajaa saviosuuden kahteen kertaan mikäli aika sallii ja toinen porukka ajaa trial osuudet kahteen kertaan mikäli aika sallii.
Puolivälin tauolla voi pestä autot savesta, vetää hetki happea ja vaikka tyhjentää grilli makkaroista. Sitten jälkimmäisellä puoliskolla roolit vaihtuu toisinpäin. puolet savelle puolet triallille. Trial rata on Ahvenisto tyylinen rakennettu rata joka käsittää 3-5 osuutta. Osuudet pyritään rakentamaan erittäin joustavan leveillä porteilla ajatuksena lähinnä suoraa ajamista erillaisten tynnyriesteiden ym. yli. Mitään tiukkoja käännöksiä ja ahtaita portteja ei tehdä. Tämä sen vuoksi että tekemällä portit joustavimmiksi mahdollisimman monta autoluokkaa voisi käyttää samaa rataa. Eli esim proto ja promodi voisi olla samassa ryhmässä. Saviosuutta ei voida paljonkaan säätää. Me ei voida tilanpuutteen vuoksi tehdä kuin yksi spoori ja kaikkien on siinä mentävä. Luokkajaolla ja tuomaroinnilla pitää tasoittaa erot. Spoorin jälkeen tulevat pomput, kuopat ja mäki voidaan korkeintaan jakaa kahteen osaan. Eli helpompaan ja vaikeampaan. Spoorin pohja on ja pysyy kivikovana niin kauan kuin sitä aletaan rouhimaan rikki. Siinä kohtaa olisi suotavaa saada vinkkejä ja neuvoja miten paljon rouhitaan ja miten paljon ajetaan vettä pinnalle. Joku kielsi hiekan käytön ja joku taisi sitä taas suositella. Eli siitä saadaan vielä millainen vain, ainoa rajoite on se että pohja on pelkkää sinisavea. Ne jotka tietävät miten se käyttäytyy tän tyylisessä käytössä, toivottavasti jakavat tietojaan. Sitä Ossi jo yrittikin jossain vaiheessa kysellä. Saviosuus ajetaan tyylillä kuka pääsee pidemmälle ja missä ajassa. Savirata on vielä viimeistelemättä. Esim se iso kasa pitää vielä tasoitella. Sen ei ole tarkoitus jäädä pyramidiksi. Syksyn sateet vain keskeytti työt sen vuoksi että radasta tuli täyttä savivelliä. Meidän oma toive kuitenkin on että näistä kisoista ei tehtäisi tuomaroinnin suhteen liian vakavia. Ainakin ensimmäiset kisat ovat kumminkin kokeilua kun vastaavaa ei ole kauheasti ollut. Jonkinlaisia joustoja voisi ajatella. Jos kaikki menee käsikirjoituksen mukaan, nostetaan vaatimustasoa seuraaviin kisoihin. Hiukan tämä saattaa tuntua hankalalta mutta jostain se on aloitettava. Jälkeenpäin on sitten helpompi ottaa virheistä ja puutteista opiksi. Se pitäisikö palkinnot jakaa savesta ja triallista erikseen? Ehdotuksia vastaanotetaan. Niiden yhdistäminen reilulla ja loogisella tavalla ei taida onnistua. Mutta pitääkö niiden palkintojen kauhean arvokkaita olla. Ihan hyvin voisivat olla erilliset omilla palkinnoillaan. Varsinkin senkin vuoksi että saviosuus voi jollain mennä täysin penkin alle. Eli jos epäonnistuu toisessa voi vielä toisessa lajissa pärjätä. ![]() Ja ne harjoitus ajot pidetään. Sopivan pienellä ja monipuolisella porukalla olisi kiva testata toimiiko radat vai pitääkö vielä tehdä muutoksia. Nämä harjoitusajot ovat suljettu yleisöltä. Täällä palstalla informoidaan ja toivottavasti saadaan pieni porukka kasaan. |
#14
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#15
|
||||
|
||||
![]()
Noissa vaimentimissakin kyllä taitaa hieman olla sama ongelma kuin monessa muussakin....eli hyvät maksaa. Kaverin chevellessä jotkuu hieman hintavammat vaimentimet....olikohan edelbrockin valikoimasta ja koneen kuitenkin sellainen ehkä vähän yli 650 heppaakin tarjoava V8 ja silti äänet on kyllä todella maltilliset.
|
#16
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() ![]() Desibelit on riittävän kova haaste ainakin rakennettujen tekniikoiden parissa. Tulevaisuudessa niidenkin kurissa pysymiseen joudutaan varmaankin kiinnittämään enemmän huomiota. Monilla asia varmaan on jo kunnossa, meillä ikävä kyllä ei. ![]() |
#17
|
||||
|
||||
![]()
Hauskan näköistä! Mut tosiaan sateen jälkeen noi multa/savikasat saattaa tulla todella haasteellisiks
![]() ![]() ![]() ![]() |
#18
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Oletetaan ja toivotaan että kevät etenee nopeasti. Jatkossa kun rata on jo valmis ja yhdet kisatkin takana, kilpailupäivät ym ilmoitetaan yleisen tavan mukaisesti ajallaan. Nyt on pakko vähän poiketa säännöstä kun rata on vasta vaiheessa. Jatkoa ajatellen tarkoitus olisi että pidettäisiin kisat joka vuosi heinäkuun puolessa välissä. Tämä testi/harjoittelu voisi olla kuukautta ennen. Aikataulu on meille tiukka, mutta tähän ollaan valmiit sitoutumaan. Ja eihän sen radan tarvitse vielä täysin valmis harjoittelupäivänä olla. Jokatapauksessa joitain juttuja saattaa mennä korjauksen alle, eli on ihan hyväkin jos ei olla kaikkea liian pitkälle tehty. Eli alustavasti testing ajot olisi 18.06. Mutta tätäkin voidaan säätää sen mukaan mitä mieltä loppuviimeksi innokkaimmat testiajajat ovat. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään Rata BMW | elhapero | O/M/V Ajoneuvot | 2 | 04.12.2009 22:07 |
Rata Camaro -67 | O/M/V Muut | 2 | 24.08.2005 06:55 | |
Lahden rata? | Tapahtumat | 6 | 22.10.2003 09:51 | |
Alastaron rata-ajopäivät la 21.9 klo:9-11 ja 13-15 | Tron | Yleiset | 0 | 19.09.2002 07:28 |
Rata-ajot ?? | ZR1 | Yleiset | 0 | 20.03.2002 14:37 |