Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 30.03.2009, 15:52
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

mb g 300 henkiinherättely


Terve, tilanne on kaikessa lyhykäisyydessään tämä, isän vanha mersu pitäis itselle kalliokikottimeksi herättää henkiin. Koska olen käytännössä täysin kokematon harrastaja niin kaikki mahdollinen tieto olisi tervetullutta ettei mielenkiinto lopu mahdottomiin kysymyksiin.

Autosta on ensin korjattava kuskin puolen takapyörän iskarin korvake (se yläpuolinen) mitä muita paikkoja kannattaa vahvistaa samalla kun kori varmaankin tarvitsee nostaa pois jokatapauksessa?

Moottorista löytyy hönkää se 80hv, pientä lisäpotkua kaipailisin, hyviä ohjeita tee se itse henkiseen rakenteluun? isä on automekaanikko niin saa opettaa. paljonko teillä on kyseisellä koneella ollut tehoja? vai ovatko lähes kaikki vaihtaneet uudemman koneen keulille?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 30.03.2009, 16:02
HV HV ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 04.02.07
Sijainti: ikaalinen, .
Viestit: 1.950
Perusasetus

ei suinkaan tarvi vaihtaa konetta, lisäät siihen vaan turbon ja teetät syöttöpumpun (7mm tapeilla) niin tehoa löytyy helposti. Omasta löytyy säädöistä riippuen aina 200hv asti, ja jos sekään ei riitä niin sitten uudempi 6 pyttynen td, siitäkin saa tarpeen tullen noin 500-600hv
runkohan näistä ei ruostu muualta kuin juuri tuolta takapään iskari/jousi kiinnikkeistä

todella hyvä offi aihio, ja kelpaa vielä ajella maantielläkin

Viimeksi muokannut HV : 30.03.2009 16:06
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 30.03.2009, 16:16
sumpe:n Avatar
sumpe sumpe ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 23.12.07
Sijainti: Rauma, Finland.
Viestit: 2.000
Perusasetus

Eiköhän siinä riitä ku korottaa ja hankkii vaikka 33" renkaat.Voiman tarve tulee sit joskus, ajetaanhan tonnisella susullakin offia
__________________
Tein itse ja säästin. RASOR
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 30.03.2009, 16:19
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

joo jonnekkin tonne 150-200 pitäis saada siten että se vetäis vielä riittävän alhaalta. tiedätkö onko niistä pakosarjoista jossain kuvia, mittoja, ohjeita?
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 30.03.2009, 16:32
HV HV ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 04.02.07
Sijainti: ikaalinen, .
Viestit: 1.950
Perusasetus

ei muuta kuin metsästään alkuperäistä turbosettiä, kysele vaikka tuolta www.mersuforum.net
tolla vakioturbolla vetää hyvin pienillä kierroksilla
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 30.03.2009, 16:34
Hannu_H Hannu_H ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.11.07
Sijainti: Oulu
Viestit: 58
Perusasetus

http://www.mersuforum.net ja http://www.mese.fi/ sivustot on täynnä tietoa diesel virittämisestä. Ei muuta kuin sinne tutkimaan.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 30.03.2009, 20:11
anssi80 anssi80 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 04.01.08
Sijainti: Oulunsalo, Finland.
Viestit: 639
Perusasetus

Hyviä vinkkejä on myös holysmoke.fi sivustolla ja ittelläni on menossa jonkulainen turbotus rojekti tuommoselle 300 vapari koneelle. En tiiä vielä miten onnistuu mutta tarkotus ois päästä viikonloppuna ajelemaan. Mitä oon kyselly ja kuulostellu niin tuo vapari koneen pitäs kestää tuo 150hp mutta siitä ylös päin kannattas harkita turbokoneen laittoa tai vaihtaa ainaki männät ja kansi.
__________________
Työt haittaa liiaksi asti harrastuksia...
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 31.03.2009, 13:24
petr:n Avatar
petr petr ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.01.04
Sijainti: Oulu, .
Viestit: 1.282
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
joo jonnekkin tonne 150-200 pitäis saada siten että se vetäis vielä riittävän alhaalta. tiedätkö onko niistä pakosarjoista jossain kuvia, mittoja, ohjeita?
harvoin on kyllä sellaisia tilanteita että ajaminen VAATISI 200hv että se onnistuisi? Toki alavääntö varmasti kelpaa kaikille, mutta huipputehoa tarvii tosi harvoin. Sinuna panostaisi myös välityksien tihentämiseen eli etsi se 5v pakun laatikko, jossa on se "pikkuykkönen" (vaihdekaavioissa vasemmalla ja alhaalla). Tästä on taatusti konkreettista hyötyä siihen kalliokiipeilyyn...
__________________
Todistetusti kohtuuton käyttäjä ja ylikuormittaja...
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 31.03.2009, 15:50
vimakuus:n Avatar
vimakuus vimakuus ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 19.12.06
Sijainti: Rauma, Finland.
Viestit: 359
Perusasetus

Se on kyllä totta, ettei sitä huipputehoa niin hirveen usein tarvii, mut silloin kun sitä tarvii ja sitä ei ole, niin kyllä sekin ketuttaa.

Mulla on mesessä OM617 turbo ja kyllä asialle on jossain vaiheessa jotain tehtävä, et se jaksais edes 35" pyörittää kunnolla. Jos päädyt siihen tulokseen, et kone vaihtoon, niin melkein suosittelisin suoraan sitä OM603:sta ja siihen automaatti perään.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 31.03.2009, 17:20
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

eijei, olen muotoillut ton teholisäyksen tarpeen huonosti, mersuhan pitää pysyä kilvissä. sillä pitää melko usein kiskoa yli 3t kärryillä perässä, siihen tämä 150-200hv, alaväännön pitää säilyä sitä kalliokikkailua varten... metsässä se menee tuolla 80hv vallan mainiosti.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 04.04.2009, 08:44
tmx50:n Avatar
tmx50 tmx50 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 06.07.03
Sijainti: Tampere, Finland.
Viestit: 268
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vimakuus Näytä viesti
Se on kyllä totta, ettei sitä huipputehoa niin hirveen usein tarvii, mut silloin kun sitä tarvii ja sitä ei ole, niin kyllä sekin ketuttaa.

Mulla on mesessä OM617 turbo ja kyllä asialle on jossain vaiheessa jotain tehtävä, et se jaksais edes 35" pyörittää kunnolla. Jos päädyt siihen tulokseen, et kone vaihtoon, niin melkein suosittelisin suoraan sitä OM603:sta ja siihen automaatti perään.
Ei mersua saa kulkemaan hyvin 35":lla laittamalla moottoria ja/tai laatikkoa. Meneehän se noilla pyörillä vaikka sillä vakio koneella, mutta ei kunnolla.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 03.04.2009, 16:26
Osara Osara ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 30.12.08
Sijainti: Oulu
Viestit: 12
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja petr Näytä viesti
harvoin on kyllä sellaisia tilanteita että ajaminen VAATISI 200hv että se onnistuisi? Toki alavääntö varmasti kelpaa kaikille, mutta huipputehoa tarvii tosi harvoin. Sinuna panostaisi myös välityksien tihentämiseen eli etsi se 5v pakun laatikko, jossa on se "pikkuykkönen" (vaihdekaavioissa vasemmalla ja alhaalla). Tästä on taatusti konkreettista hyötyä siihen kalliokiipeilyyn...
Minkä ikästen ja mallisten paku mersujen 5-vaihteista laatikkoa tarkoitat? On hakusessa tuohon omaan G:hen kans laatikko.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 03.04.2009, 17:16
HV HV ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 04.02.07
Sijainti: ikaalinen, .
Viestit: 1.950
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Osara Näytä viesti
Minkä ikästen ja mallisten paku mersujen 5-vaihteista laatikkoa tarkoitat? On hakusessa tuohon omaan G:hen kans laatikko.
laatikon tyyppi on 711.110 (tais olla vielä 711.116, 711.112-3 ??)
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 03.04.2009, 19:55
FROM FROM ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 25.06.08
Sijainti: KANGASALA
Viestit: 706
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Osara Näytä viesti
Minkä ikästen ja mallisten paku mersujen 5-vaihteista laatikkoa tarkoitat? On hakusessa tuohon omaan G:hen kans laatikko.
OT mulla olisi tommonen pakun laatikko myynnissä jos kiinnostaa
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit


Sivu luotu: 19:57 (GMT +2).