Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   mb g 300 henkiinherättely (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=57791)

Rekisteröimätön 30.03.2009 15:52

mb g 300 henkiinherättely
 
Terve, tilanne on kaikessa lyhykäisyydessään tämä, isän vanha mersu pitäis itselle kalliokikottimeksi herättää henkiin. Koska olen käytännössä täysin kokematon harrastaja niin kaikki mahdollinen tieto olisi tervetullutta ettei mielenkiinto lopu mahdottomiin kysymyksiin.

Autosta on ensin korjattava kuskin puolen takapyörän iskarin korvake (se yläpuolinen) mitä muita paikkoja kannattaa vahvistaa samalla kun kori varmaankin tarvitsee nostaa pois jokatapauksessa?

Moottorista löytyy hönkää se 80hv, pientä lisäpotkua kaipailisin, hyviä ohjeita tee se itse henkiseen rakenteluun? isä on automekaanikko niin saa opettaa. :D paljonko teillä on kyseisellä koneella ollut tehoja? vai ovatko lähes kaikki vaihtaneet uudemman koneen keulille?

HV 30.03.2009 16:02

ei suinkaan tarvi vaihtaa konetta, lisäät siihen vaan turbon ja teetät syöttöpumpun (7mm tapeilla) niin tehoa löytyy helposti. Omasta löytyy säädöistä riippuen aina 200hv asti, ja jos sekään ei riitä niin sitten uudempi 6 pyttynen td, siitäkin saa tarpeen tullen noin 500-600hv :D
runkohan näistä ei ruostu muualta kuin juuri tuolta takapään iskari/jousi kiinnikkeistä

todella hyvä offi aihio, ja kelpaa vielä ajella maantielläkin ;)

sumpe 30.03.2009 16:16

Eiköhän siinä riitä ku korottaa ja hankkii vaikka 33" renkaat.Voiman tarve tulee sit joskus, ajetaanhan tonnisella susullakin offia

Rekisteröimätön 30.03.2009 16:19

joo jonnekkin tonne 150-200 pitäis saada siten että se vetäis vielä riittävän alhaalta. tiedätkö onko niistä pakosarjoista jossain kuvia, mittoja, ohjeita?

HV 30.03.2009 16:32

ei muuta kuin metsästään alkuperäistä turbosettiä, kysele vaikka tuolta www.mersuforum.net
tolla vakioturbolla vetää hyvin pienillä kierroksilla

Hannu_H 30.03.2009 16:34

http://www.mersuforum.net ja http://www.mese.fi/ sivustot on täynnä tietoa diesel virittämisestä. Ei muuta kuin sinne tutkimaan.

anssi80 30.03.2009 20:11

Hyviä vinkkejä on myös holysmoke.fi sivustolla ja ittelläni on menossa jonkulainen turbotus rojekti tuommoselle 300 vapari koneelle. En tiiä vielä miten onnistuu mutta tarkotus ois päästä viikonloppuna ajelemaan. Mitä oon kyselly ja kuulostellu niin tuo vapari koneen pitäs kestää tuo 150hp mutta siitä ylös päin kannattas harkita turbokoneen laittoa tai vaihtaa ainaki männät ja kansi.

petr 31.03.2009 13:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 547796)
joo jonnekkin tonne 150-200 pitäis saada siten että se vetäis vielä riittävän alhaalta. tiedätkö onko niistä pakosarjoista jossain kuvia, mittoja, ohjeita?

harvoin on kyllä sellaisia tilanteita että ajaminen VAATISI 200hv että se onnistuisi? Toki alavääntö varmasti kelpaa kaikille, mutta huipputehoa tarvii tosi harvoin. Sinuna panostaisi myös välityksien tihentämiseen eli etsi se 5v pakun laatikko, jossa on se "pikkuykkönen" (vaihdekaavioissa vasemmalla ja alhaalla). Tästä on taatusti konkreettista hyötyä siihen kalliokiipeilyyn...

vimakuus 31.03.2009 15:50

Se on kyllä totta, ettei sitä huipputehoa niin hirveen usein tarvii, mut silloin kun sitä tarvii ja sitä ei ole, niin kyllä sekin ketuttaa.

Mulla on mesessä OM617 turbo ja kyllä asialle on jossain vaiheessa jotain tehtävä, et se jaksais edes 35" pyörittää kunnolla. Jos päädyt siihen tulokseen, et kone vaihtoon, niin melkein suosittelisin suoraan sitä OM603:sta ja siihen automaatti perään.

Rekisteröimätön 31.03.2009 17:20

eijei, olen muotoillut ton teholisäyksen tarpeen huonosti, mersuhan pitää pysyä kilvissä. sillä pitää melko usein kiskoa yli 3t kärryillä perässä, siihen tämä 150-200hv, alaväännön pitää säilyä sitä kalliokikkailua varten... metsässä se menee tuolla 80hv vallan mainiosti. :)

HV 31.03.2009 18:10

tehoa ei voi koskaan olla liikaa :)

mutta pelkkä turbo ei tee autuaaks, lämpimästi suosittelen kyllä tota syöttöpumpun virittämistä kaikille mersun omaaville
on meinaan hymy oikeesti herkässä kun painaa petaalia ;)

vimakuus 01.04.2009 14:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HV (Viesti 548130)
tehoa ei voi koskaan olla liikaa :)

Olen samaa mieltä. 400:nen vaan pellin alle, niin on tehot ja väännöt samassa paketissa :D

Rekisteröimätön 02.04.2009 23:07

niin se kait pitänee... mites läjästä nostetaan syöttöä? siis tost seiskakympistä, joku vähän kattavampi selostus?

Osara 03.04.2009 16:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja petr (Viesti 548057)
harvoin on kyllä sellaisia tilanteita että ajaminen VAATISI 200hv että se onnistuisi? Toki alavääntö varmasti kelpaa kaikille, mutta huipputehoa tarvii tosi harvoin. Sinuna panostaisi myös välityksien tihentämiseen eli etsi se 5v pakun laatikko, jossa on se "pikkuykkönen" (vaihdekaavioissa vasemmalla ja alhaalla). Tästä on taatusti konkreettista hyötyä siihen kalliokiipeilyyn...

Minkä ikästen ja mallisten paku mersujen 5-vaihteista laatikkoa tarkoitat? On hakusessa tuohon omaan G:hen kans laatikko.

HV 03.04.2009 17:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Osara (Viesti 548980)
Minkä ikästen ja mallisten paku mersujen 5-vaihteista laatikkoa tarkoitat? On hakusessa tuohon omaan G:hen kans laatikko.

laatikon tyyppi on 711.110 (tais olla vielä 711.116, 711.112-3 ??)

FROM 03.04.2009 19:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Osara (Viesti 548980)
Minkä ikästen ja mallisten paku mersujen 5-vaihteista laatikkoa tarkoitat? On hakusessa tuohon omaan G:hen kans laatikko.

OT mulla olisi tommonen pakun laatikko myynnissä jos kiinnostaa

Osara 04.04.2009 05:45

Kiinnostaa toki tuo laatikko. Meneekö vaihteet mukisematta päälle ja muutenki onko kaikinpuolin kunnossa? Mitä hintaa oot ajatellu ja missäpäin loota asustaa?

Rekisteröimätön 04.04.2009 07:13

Semmoinen pikku neuvo aloittelijalle..

Älä räjäytä hommaa liian isolleen.

Pistä auto ensin ajokuntoon, ajele parit safarit

NAUTI HARRASTUKSESTA

Kyllä niit massiivisia tekniikkamuutoksia kerkee tekemään myöhemminkin.

Nimim.

Liian monta isolleen heitettyä keskenjäänyttä projektia nähneenä
(tosin saahan sit noita pulivalmiita aihioita taas halvalla....)

tmx50 04.04.2009 08:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja vimakuus (Viesti 548078)
Se on kyllä totta, ettei sitä huipputehoa niin hirveen usein tarvii, mut silloin kun sitä tarvii ja sitä ei ole, niin kyllä sekin ketuttaa.

Mulla on mesessä OM617 turbo ja kyllä asialle on jossain vaiheessa jotain tehtävä, et se jaksais edes 35" pyörittää kunnolla. Jos päädyt siihen tulokseen, et kone vaihtoon, niin melkein suosittelisin suoraan sitä OM603:sta ja siihen automaatti perään.

Ei mersua saa kulkemaan hyvin 35":lla laittamalla moottoria ja/tai laatikkoa. Meneehän se noilla pyörillä vaikka sillä vakio koneella, mutta ei kunnolla.

Rekisteröimätön 04.04.2009 10:11

mut se läjän syöttö?

apiaani 04.04.2009 14:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 549193)
mut se läjän syöttö?

Haulla löytyy http://forums.offipalsta.com/showthr...6n+s%E4%E4t%F6

vimakuus 04.04.2009 20:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tmx50 (Viesti 549182)
Ei mersua saa kulkemaan hyvin 35":lla laittamalla moottoria ja/tai laatikkoa. Meneehän se noilla pyörillä vaikka sillä vakio koneella, mutta ei kunnolla.

On pakko myöntää etten pääse nyt ihan samalle aaltopituudelle... :)

pee 04.04.2009 21:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja vimakuus (Viesti 549344)
On pakko myöntää etten pääse nyt ihan samalle aaltopituudelle... :)


...en minäkään, mutta kiva topic seurattavaks... kaikkea asiaa, ja etenkin nuo LäJä kysymykset :cool:


Sivu luotu: 11:20 (GMT +2).