![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Kiilaura ja siitä tullut ongelmaPukkas ongelman. Ostin vuosi sitten Toyotan 3B-koneeseen käytetyn hihnapyörän (jossa 6-pulttijako lisäsiivoille). Laitoin sen kiinni ja modasin 2H:n tehostajan siivan siihen ja sen linjalle pumppu remmeineen. Nyt sitten kone menossa nippuun, hihnapyörä stefan vaihdon jälkeen paikoilleen, ja ihmetys suuri kun klappaa akselin kiilaa vasten. En tullut aiemmin kokeilleeksi, onneks nyt kokeilin enkä vaan päräyttäny kiinni. ![]() Syyksi paljastui jonkun aiemman omistajan suurentama hihnapyörän kiilaura, nyt oli 5 millinen, orkkis 4 mm. Lienee luovuttajakoneessa ollut joskus pultti löysällä tms. Mitäs tehään? Ostoilmoitus on vetämässä (tuskin löytyy), uutta ei saa (valmistus lopetettu, tarvikkeita ei löydy jos on), vähän erilaisia akselin päähän sopivia saa, mutta isompi ei sovi (ottaa jakopään koppaan kii), sorvata siitä ei voi (muoto väärä), omaan laippaan ei viiti turata kun ei oo kunnon lähtöjä/tasoa, ...? • Onnistuisko täyttöhitsaus/kiilauran jyrsintä jossain järkevästi? • Budjettiratkaisu: 5 mm kiila viilaten alareunasta 4 mm:iin? (ei houkuttele) • Ostanko liian ison hihnapyörän (n. 160€ kuluineen) ja lähetän sen ja nykyisen tänne: https://www.elastomer.eu/index.php/e...kshaft-pulleys • Oonko epätoivoinen ja ostanko riskillä uuden 13B-T:n hihnapyörän (mitoista ei täyttä varmuutta/luultavasti ulompi laippataso ulompana, mut nipussa lisäsiivan kans näyttäis hyvältä), tulis maksamaan 500€!!! ...jos ylipäätään saa (Amayaman hinnastossa on).
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Teetä uus ura eri kohdalle, mulla oli hiluskissa sillälailla korjattu paikallaan ja njet problem. Melkein joka koneistamossa luulis onnistuvan.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Minä ehkä jopa miettisin sitä vaihtoehtoa että laittaisi 5mm kiilan ja hioo sitä just sen verran että sopii kampuran uraan. Jouduin itsellä tekemään vähän vastaavan kun amerikan-joen tekemä nokka-akselin ura ei ollut oikean kokoinen, joten kiilaa piti koneistaa siltä osin pienemmäksi. On toiminut ihan moitteetta, tuhansia kilometrejä jo takana. Koneistus tapahtui 125mm:n rälläkällä rosterilaikalla ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Paljonkos se vaikuttaa kun vastapuolelle tekee uuden uran?
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Tuossahan nyt kestää ihan 0,5mm pellistä tehdyt jämptit suikaleet kiilan molemmille puolille.
Oleellisin asia on, että saa väljyyden pois ja pultin tiukalle. Tuon takanahan ei ole esim. jakohihnaa pyörittävää ratasta.
__________________
Musta vyö romujen rassaamisesta... ![]() |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ääni tälle, ja lukitteen kanssa. Vielä kun syventäis uraa sen 0.5 niin sais ’u’ muotoisena eikä karkaa paloina.
__________________
- Levannon We(l)ho - Viimeksi muokannut pee : 14.07.2019 09:46 |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Onhan se ”dampperi”, harmonised balancer. Mut nää on tasapainotettu ihan keskenään, kulma ei siis vaikuta.
|
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Moottori koneistamo aaltonen mäntsälä ?
__________________
LaMaas offroad Pohjois-suomen offroad Offroad Oulu Www.Suzuki4x4club.fi www.laplandtrophy.com Perkele! Meni lunta kenkään, Nyt kyllä lähteee !! |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Helsingin hammaspyörä akkutiellä tattiksella kannata kysyä.
|
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Mut saa tätä varmaan vähä täyttöhitsatakki, breikliinerillä ja paineilmalla suhuutellessa nousee mustaa pintaan. Just millin pari stefan linjalta yli, ajan kanssa varmaan osaa sutata paikkoja = se ei vaan kertakaikkiaan käy. Tämä ei ole Lantikka. ![]() |
#12
|
||||
|
||||
![]() MetalGuru.Lainaus:
![]() http://pahes.pp.fi/
__________________
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti. ![]() Jeep Grand Cherokee 4L suora-6. vm-95. Oldsmobile 98 Luxury Sedan V8 425cid super rocket. vm-66 Honda CB 750 F2 Seven Fifty. vm-98 MYYTÄVÄNÄ: https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912 |
#13
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#14
|
||||
|
||||
![]()
https://apesmetalshop.fi
Tattarisuolla. Tämä kaveri tekee mitä haluaa. Muut tekee mitä osaa. Suosittelen.
__________________
LaMaas offroad Pohjois-suomen offroad Offroad Oulu Www.Suzuki4x4club.fi www.laplandtrophy.com Perkele! Meni lunta kenkään, Nyt kyllä lähteee !! Viimeksi muokannut cybress : 19.07.2019 15:48 |
#15
|
|||
|
|||
![]()
Jos konetta ei ole erikseen tasapainotettu niin kiilauran paikalla on tuskin mitään väliä. Joskus laitoin juttua kaverin 12ht koneesta, hän painotti koneen pyörivät ja punnisti kiertokanget. Joko 60 tai 70g oli painavimman ja keveimmän ero!
Varmaan aika samoilla toleransseilla tehty myös neljämukiset. Cnc viila tai rälläkkä käteen ja työstää 5mm kiilasta sopivan, ja tosiaan kun ei ole jakopään ratasta niin ei niin tarkkaa muutenkaan. Viimeksi muokannut lepoantti : 14.07.2019 08:16 |
#16
|
|||
|
|||
![]()
Täyte hitsaa samanlailla kun hänriikki porkkana projektissa
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Toyotan HF1A-jakista tullut Suomeen? | Hessu888 | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 23.03.2016 07:38 |
Olisiko tullut aika??? | Bj Andy | Chit-Chat | 10 | 27.06.2012 07:25 |
älä valita mitä minusta on tullut. | VonLeka | Chit-Chat | 20 | 08.01.2011 20:24 |
UAZ uusivuosi(ei todellakaan susi tullut) | -MAKE- | Tapahtumat | 44 | 18.02.2007 01:38 |
Onkos tullut... | AVRO | Chit-Chat | 16 | 10.12.2004 15:05 |