![]() |
Kiilaura ja siitä tullut ongelma
4 Liiteet
Pukkas ongelman. Ostin vuosi sitten Toyotan 3B-koneeseen käytetyn hihnapyörän (jossa 6-pulttijako lisäsiivoille). Laitoin sen kiinni ja modasin 2H:n tehostajan siivan siihen ja sen linjalle pumppu remmeineen. Nyt sitten kone menossa nippuun, hihnapyörä stefan vaihdon jälkeen paikoilleen, ja ihmetys suuri kun klappaa akselin kiilaa vasten. En tullut aiemmin kokeilleeksi, onneks nyt kokeilin enkä vaan päräyttäny kiinni. :eek:
Syyksi paljastui jonkun aiemman omistajan suurentama hihnapyörän kiilaura, nyt oli 5 millinen, orkkis 4 mm. Lienee luovuttajakoneessa ollut joskus pultti löysällä tms. Mitäs tehään? Ostoilmoitus on vetämässä (tuskin löytyy), uutta ei saa (valmistus lopetettu, tarvikkeita ei löydy jos on), vähän erilaisia akselin päähän sopivia saa, mutta isompi ei sovi (ottaa jakopään koppaan kii), sorvata siitä ei voi (muoto väärä), omaan laippaan ei viiti turata kun ei oo kunnon lähtöjä/tasoa, ...? • Onnistuisko täyttöhitsaus/kiilauran jyrsintä jossain järkevästi? • Budjettiratkaisu: 5 mm kiila viilaten alareunasta 4 mm:iin? (ei houkuttele) • Ostanko liian ison hihnapyörän (n. 160€ kuluineen) ja lähetän sen ja nykyisen tänne: https://www.elastomer.eu/index.php/e...kshaft-pulleys • Oonko epätoivoinen ja ostanko riskillä uuden 13B-T:n hihnapyörän (mitoista ei täyttä varmuutta/luultavasti ulompi laippataso ulompana, mut nipussa lisäsiivan kans näyttäis hyvältä), tulis maksamaan 500€!!! ...jos ylipäätään saa (Amayaman hinnastossa on). |
Teetä uus ura eri kohdalle, mulla oli hiluskissa sillälailla korjattu paikallaan ja njet problem. Melkein joka koneistamossa luulis onnistuvan.
|
Lainaus:
Minä ehkä jopa miettisin sitä vaihtoehtoa että laittaisi 5mm kiilan ja hioo sitä just sen verran että sopii kampuran uraan. Jouduin itsellä tekemään vähän vastaavan kun amerikan-joen tekemä nokka-akselin ura ei ollut oikean kokoinen, joten kiilaa piti koneistaa siltä osin pienemmäksi. On toiminut ihan moitteetta, tuhansia kilometrejä jo takana. Koneistus tapahtui 125mm:n rälläkällä rosterilaikalla :D |
Lainaus:
|
Tuossahan nyt kestää ihan 0,5mm pellistä tehdyt jämptit suikaleet kiilan molemmille puolille.
Oleellisin asia on, että saa väljyyden pois ja pultin tiukalle. Tuon takanahan ei ole esim. jakohihnaa pyörittävää ratasta. |
Jos konetta ei ole erikseen tasapainotettu niin kiilauran paikalla on tuskin mitään väliä. Joskus laitoin juttua kaverin 12ht koneesta, hän painotti koneen pyörivät ja punnisti kiertokanget. Joko 60 tai 70g oli painavimman ja keveimmän ero!
Varmaan aika samoilla toleransseilla tehty myös neljämukiset. Cnc viila tai rälläkkä käteen ja työstää 5mm kiilasta sopivan, ja tosiaan kun ei ole jakopään ratasta niin ei niin tarkkaa muutenkaan. |
Täyte hitsaa samanlailla kun hänriikki porkkana projektissa
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Ääni tälle, ja lukitteen kanssa. Vielä kun syventäis uraa sen 0.5 niin sais ’u’ muotoisena eikä karkaa paloina. |
Väljäkö
Siis tuntuuko tässä selvä väläys ilman ilman kiilaa, eli se on ollut joskus löysällä ja hakannut kiilauran väljäksi.
Sorvari pyöräyttää uuden koko hihnapyörän sopivalla välyksellä, tai holkittaa vanhan. |
1 Liiteet
Lainaus:
|
Ihan vakavissani kysyn, ku tämmösestä matalakierroksisesta maamoottorista on kyse ja kiilahihnoja tuolla vain pyöritetään, mitä haittaa on hieman väljästä kiilaurasta?
|
Lainaus:
|
Viilaa kiilasta sopiva, ja kone kasaan. Ei siihen montaa olutta ennätä nauttia kun huomaa että koneistus onnistunut.
|
Värinänvaimennin, oli sitten kumi tai neste toiminen, voi olla missä kohdassa tahansa. Ei vaikuta vaimennuskykyyn. Irtonainen "värinä" on myös tasapainotettu itsessään.
Tuosta kiilaurasta, sen voi täyttää parhaalla katsomallaan tavalla. Hyviä ehdotuksia jo tullut. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Moottori koneistamo aaltonen mäntsälä ? |
Helsingin hammaspyörä akkutiellä tattiksella kannata kysyä.
|
2 Liiteet
Lainaus:
Mut saa tätä varmaan vähä täyttöhitsatakki, breikliinerillä ja paineilmalla suhuutellessa nousee mustaa pintaan. Just millin pari stefan linjalta yli, ajan kanssa varmaan osaa sutata paikkoja = se ei vaan kertakaikkiaan käy. Tämä ei ole Lantikka. :D |
Mul oli samanlainen ongelma ja piti saada auto nippuun ni laitoin dampperin paikoilleen porasin siihen kiilan vastapuolelle muistaakseni 6mm lukkoruuvin ja laitoin mutterin kiinni, hyvin on nää vuodet kestänyt eikä oo löystynyt.
|
MetalGuru.
Lainaus:
http://pahes.pp.fi/ |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
https://apesmetalshop.fi
Tattarisuolla. Tämä kaveri tekee mitä haluaa. Muut tekee mitä osaa. Suosittelen. |
https://m.youtube.com/watch?v=ZRbOux9NfeU
Esim. Näin se tapahtuu. Ei ole mitään tähtitiedettä, koska minäkin olen onnistunut useasti. Metallipajojen perushommia. |
Sivu luotu: 23:25 (GMT +2). |