Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 19.01.2018, 10:22
john_k john_k ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.06.15
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 83
Perusasetus

Jäähdytys puhaltimen kierrosnopeuden säädin


Ajatuksena on poistaa mogin om352 kiinteä flekti. Syynä se että thermostaatti lämpötilaa ei saavuteta läheskään varsinkaan talvella. Thermostaatti on 82 astetta ja mitattu koneen lämpö on 70-74 kun pahvi on syylärin edessä.

Löysin tällaisen: http://derale.com/products/electric-...n-probe-detail

mutta paljon on haukuttu toimivuutta.

Onko kellään kokemuksia vastaavista? Parempi tietysti jos säätää portaattomasti puhallinta mutta varmaan riittäisi jos olisi esim tehot 50% ja 100%.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 19.01.2018, 11:34
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Miksi nopeuden säätö pitää olla porrastettu?

Lämpökytkin alavesiletkuun, kytkentälämpötila x astetta termarin nimellislämpötilan yläpuolelle, ja siitä releelle ohjaus.
Tuo siis halvin ja yksinkertaisin.
Toisena tulee kaksiasentoinen lämpökytkin ja vastus toisen ohjausreleen jälkeen joka pienentää tehon.

Hella valmistaa pvm ohjattua relettä joka passaa normireleen tilalle, vaatii tietty ohjauksen lisäksi.
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 20.01.2018, 17:55
john_k john_k ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.06.15
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 83
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rak Näytä viesti
Miksi nopeuden säätö pitää olla porrastettu?

Lämpökytkin alavesiletkuun, kytkentälämpötila x astetta termarin nimellislämpötilan yläpuolelle, ja siitä releelle ohjaus.
Tuo siis halvin ja yksinkertaisin.
Toisena tulee kaksiasentoinen lämpökytkin ja vastus toisen ohjausreleen jälkeen joka pienentää tehon.

Hella valmistaa pvm ohjattua relettä joka passaa normireleen tilalle, vaatii tietty ohjauksen lisäksi.
Ei tarvitse välttämättä. Varmasti tollainen mahdollisimman yksinkertainen ratkaisu on luotettava. Millainen vastuksen pitäisi olla? En oikein googlella löytänyt.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 21.01.2018, 06:10
tjl:n Avatar
tjl tjl ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 22.07.06
Sijainti: riihimäki, .
Viestit: 1.888
Perusasetus

https://www.uspartsperformance.fi/ha...hkotuulettimen

löytyy myös pakko-ohjaus jos haluu esmeks maastoon jatkuvasti päälle

tämmössellä itte ohjaillu ja hyvin pelaa.
saa säätää potikasta asteet millo lähtee käymää.
__________________
alumiini ja erikoishitsaukset palstalaisille edullisesti.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 21.01.2018, 08:51
ImacInnes:n Avatar
ImacInnes ImacInnes ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 09.03.07
Sijainti: Hki / A´la Malmi
Viestit: 4.598
Perusasetus

Sähkköflektin säädin.


Mulla ollu pari US-Partsista hankittua ja kummallakin kerralla hajosivat ja sain takuuna uudet. Olivat silloin jotain kiinan kuraa ja väittivät toisen jälkeen että lopettavt niiden myynnin?
Toinen ei katkaissut ja pyöritti yöllä akun tyhjäksi ja toinen ei käynistänyt flektiä ja kone keitti???
Mulla oli ohjaus vielä eri kykimen kautta jotta muta jumissa sai pois päältä tarvittaessa jotta ei yritä mutaa pyörittää.

Toi varmaan jo toivottavasti parempi ainakin eri näköinen.

t. Ismo Ämmä
__________________
http://www.fjdc.org/
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
https://www.facebook.com/GPKorjausOy/
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 21.01.2018, 21:12
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Minä käytin vastuksen joidenkin ooppeleiden flektien yhteydestä löytyviä vastuksia, eivät olleet maailman parhaita tai sitten eivät saaneet tarpeeksi jäähdytystä.

Jostain elektroniikkaputkasta vois löytyä vastuksia mutta niiden tehonkesto pitäs olla kohtuu reipas.

En hirveesti muuta järkevää syytä keksi tehon rajoittamiselle kuin sen että maksimiteho aiheuttaa liikaa meteliä. Ja siksi se vastus mullakin oli.
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 21.01.2018, 21:45
Pajares:n Avatar
Pajares Pajares ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 02.02.13
Sijainti: Karkkila
Viestit: 2.198
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja john_k Näytä viesti
Ajatuksena on poistaa mogin om352 kiinteä flekti. Syynä se että thermostaatti lämpötilaa ei saavuteta läheskään varsinkaan talvella. Thermostaatti on 82 astetta ja mitattu koneen lämpö on 70-74 kun pahvi on syylärin edessä.

Löysin tällaisen: http://derale.com/products/electric-...n-probe-detail

mutta paljon on haukuttu toimivuutta.

Onko kellään kokemuksia vastaavista? Parempi tietysti jos säätää portaattomasti puhallinta mutta varmaan riittäisi jos olisi esim tehot 50% ja 100%.
Mitä jos se termari aukeaa liian aikaisin?Muuta kun kattilaan ja kinkkumittari tms. samaan liemeen ja tarkistaa millon lähtee aukeemaan(veikkaisin tota sun n.70`c)?

Kokeiltu uudella alkuperäisellä tai oem-laatuisella termarilla?
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry

https://www.youtube.com/channel/UCIW...view=0&sort=dd
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 22.01.2018, 16:35
john_k john_k ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.06.15
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 83
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pajares Näytä viesti
Mitä jos se termari aukeaa liian aikaisin?Muuta kun kattilaan ja kinkkumittari tms. samaan liemeen ja tarkistaa millon lähtee aukeemaan(veikkaisin tota sun n.70`c)?

Kokeiltu uudella alkuperäisellä tai oem-laatuisella termarilla?
Thermostaatto on uusi ja alkuperäinen 82 astetta. Mittari on koson mopomalli joka on digitaalinen. Ainakin ulkolämpötilan näyttää tarkkaan.

Luulen että ongelma on kuitenkin tuo puhallin, koska sellaista ns thermostaatti lämpötilaa ei oikein havaitse kuin kesäkuumalla.

Mekaaninen puhallin on myös siitä huono että kesällä kun ajaa kaasupohjasssa pidemmän matkan niin lämpö tuppaa hiukan nousemaan kun saapuu perille ja jäähdytys pitää suorittaa kovemmilla kierroksilla paikallaan, jotta puhallin puhaltaa riittävästi.

Ebayssa näyttää olevan kiinalaisia PWM kierrosnopeussäätimiä.

Taidan kokeilla tällaista settiä: Spal 16" flekti (tai sitten menen romikselle ettimään sopivaa), PWM kierrossäädin, alavesiletkuun sopiva kytkin jolla tehdään puhaltimen käynnistymis lämpötila (<82 astetta). Tässä on huonoa vain se että nupista pitää säätää puhaltimen kierrosnopeus eli se toiminto jäisi manuaaliseksi.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 22.01.2018, 19:55
tjl:n Avatar
tjl tjl ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 22.07.06
Sijainti: riihimäki, .
Viestit: 1.888
Perusasetus

Unohda ne spallit.
Osta volvon flekti, ittr en uskonu ensin ja kokeilin 3eri laatu flektii.

Sitte laitoin volvon flektin ja loppu pelleily
__________________
alumiini ja erikoishitsaukset palstalaisille edullisesti.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 22.01.2018, 20:22
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.475
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tjl Näytä viesti
Unohda ne spallit.
Osta volvon flekti, ittr en uskonu ensin ja kokeilin 3eri laatu flektii.

Sitte laitoin volvon flektin ja loppu pelleily
Monta sähköflektiä polttaneena suosittelen viskoflektiä. Volvolaiset ei kestä vesi-/mutaupotusta ollenkaan, eikä muka-tiivistetyt spalitkaan montaa kertaa. Jos on kuivan maan kulkine niin Volvon flekteissä on hinta-laatu kohdallaan.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 22.01.2018, 21:00
john_k john_k ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.06.15
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 83
Perusasetus

Mistä Volvosta se puhallin olisi parasta ottaa? Onko ne kaikki kaksinopeuksisia? Jos on niin voisi kaikki turhat säätimet jättää pois ja käyttää vain kahta kytkintä.

Tässä kuitenkin linkki ebay PWM säätimeen: https://www.ebay.com/itm/DC-10-55V-1...wAAOSwbwJaIUvL
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Jäähdytys neste katoaa Nerd-O Tekniikka & Jutustelu 48 22.10.2013 10:48
Hiluxin jäähdytys. RIPAX Tekniikka & Jutustelu 6 09.08.2013 08:24
Rangen öljyt/jäähdytys? vepele Tekniikka & Jutustelu 1 01.04.2012 21:21
Automaattilaatikon jäähdytys Jii Tekniikka & Jutustelu 2 01.08.2010 22:20
Rangen jäähdytys nesteistä vepele Tekniikka & Jutustelu 11 15.02.2006 18:48


Sivu luotu: 09:26 (GMT +2).