![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Jäähdytys puhaltimen kierrosnopeuden säädinAjatuksena on poistaa mogin om352 kiinteä flekti. Syynä se että thermostaatti lämpötilaa ei saavuteta läheskään varsinkaan talvella. Thermostaatti on 82 astetta ja mitattu koneen lämpö on 70-74 kun pahvi on syylärin edessä. Löysin tällaisen: http://derale.com/products/electric-...n-probe-detail mutta paljon on haukuttu toimivuutta. Onko kellään kokemuksia vastaavista? Parempi tietysti jos säätää portaattomasti puhallinta mutta varmaan riittäisi jos olisi esim tehot 50% ja 100%.
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Miksi nopeuden säätö pitää olla porrastettu?
Lämpökytkin alavesiletkuun, kytkentälämpötila x astetta termarin nimellislämpötilan yläpuolelle, ja siitä releelle ohjaus. Tuo siis halvin ja yksinkertaisin. Toisena tulee kaksiasentoinen lämpökytkin ja vastus toisen ohjausreleen jälkeen joka pienentää tehon. Hella valmistaa pvm ohjattua relettä joka passaa normireleen tilalle, vaatii tietty ohjauksen lisäksi.
__________________
www.OFFROADOULU.com |
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
https://www.uspartsperformance.fi/ha...hkotuulettimen
löytyy myös pakko-ohjaus jos haluu esmeks maastoon jatkuvasti päälle tämmössellä itte ohjaillu ja hyvin pelaa. saa säätää potikasta asteet millo lähtee käymää.
__________________
alumiini ja erikoishitsaukset palstalaisille edullisesti. |
#5
|
||||
|
||||
![]() Sähkköflektin säädin.
Mulla ollu pari US-Partsista hankittua ja kummallakin kerralla hajosivat ja sain takuuna uudet. Olivat silloin jotain kiinan kuraa ja väittivät toisen jälkeen että lopettavt niiden myynnin?
Toinen ei katkaissut ja pyöritti yöllä akun tyhjäksi ja toinen ei käynistänyt flektiä ja kone keitti??? Mulla oli ohjaus vielä eri kykimen kautta jotta muta jumissa sai pois päältä tarvittaessa jotta ei yritä mutaa pyörittää. Toi varmaan jo toivottavasti parempi ainakin eri näköinen. t. Ismo Ämmä
__________________
http://www.fjdc.org/ -Kulmakorpi Off Road Park- -JEEP HOLIC- https://www.facebook.com/GPKorjausOy/ |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Minä käytin vastuksen joidenkin ooppeleiden flektien yhteydestä löytyviä vastuksia, eivät olleet maailman parhaita tai sitten eivät saaneet tarpeeksi jäähdytystä.
Jostain elektroniikkaputkasta vois löytyä vastuksia mutta niiden tehonkesto pitäs olla kohtuu reipas. En hirveesti muuta järkevää syytä keksi tehon rajoittamiselle kuin sen että maksimiteho aiheuttaa liikaa meteliä. Ja siksi se vastus mullakin oli.
__________________
www.OFFROADOULU.com |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Kokeiltu uudella alkuperäisellä tai oem-laatuisella termarilla? |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Luulen että ongelma on kuitenkin tuo puhallin, koska sellaista ns thermostaatti lämpötilaa ei oikein havaitse kuin kesäkuumalla. Mekaaninen puhallin on myös siitä huono että kesällä kun ajaa kaasupohjasssa pidemmän matkan niin lämpö tuppaa hiukan nousemaan kun saapuu perille ja jäähdytys pitää suorittaa kovemmilla kierroksilla paikallaan, jotta puhallin puhaltaa riittävästi. Ebayssa näyttää olevan kiinalaisia PWM kierrosnopeussäätimiä. Taidan kokeilla tällaista settiä: Spal 16" flekti (tai sitten menen romikselle ettimään sopivaa), PWM kierrossäädin, alavesiletkuun sopiva kytkin jolla tehdään puhaltimen käynnistymis lämpötila (<82 astetta). Tässä on huonoa vain se että nupista pitää säätää puhaltimen kierrosnopeus eli se toiminto jäisi manuaaliseksi. |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Unohda ne spallit.
Osta volvon flekti, ittr en uskonu ensin ja kokeilin 3eri laatu flektii. Sitte laitoin volvon flektin ja loppu pelleily
__________________
alumiini ja erikoishitsaukset palstalaisille edullisesti. |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Monta sähköflektiä polttaneena suosittelen viskoflektiä. Volvolaiset ei kestä vesi-/mutaupotusta ollenkaan, eikä muka-tiivistetyt spalitkaan montaa kertaa. Jos on kuivan maan kulkine niin Volvon flekteissä on hinta-laatu kohdallaan.
|
#11
|
|||
|
|||
![]()
Mistä Volvosta se puhallin olisi parasta ottaa? Onko ne kaikki kaksinopeuksisia? Jos on niin voisi kaikki turhat säätimet jättää pois ja käyttää vain kahta kytkintä.
Tässä kuitenkin linkki ebay PWM säätimeen: https://www.ebay.com/itm/DC-10-55V-1...wAAOSwbwJaIUvL |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Jäähdytys neste katoaa | Nerd-O | Tekniikka & Jutustelu | 48 | 22.10.2013 10:48 |
Hiluxin jäähdytys. | RIPAX | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 09.08.2013 08:24 |
Rangen öljyt/jäähdytys? | vepele | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 01.04.2012 21:21 |
Automaattilaatikon jäähdytys | Jii | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 01.08.2010 22:20 |
Rangen jäähdytys nesteistä | vepele | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 15.02.2006 18:48 |