Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Jäähdytys puhaltimen kierrosnopeuden säädin (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=154135)

john_k 19.01.2018 10:22

Jäähdytys puhaltimen kierrosnopeuden säädin
 
Ajatuksena on poistaa mogin om352 kiinteä flekti. Syynä se että thermostaatti lämpötilaa ei saavuteta läheskään varsinkaan talvella. Thermostaatti on 82 astetta ja mitattu koneen lämpö on 70-74 kun pahvi on syylärin edessä.

Löysin tällaisen: http://derale.com/products/electric-...n-probe-detail

mutta paljon on haukuttu toimivuutta.

Onko kellään kokemuksia vastaavista? Parempi tietysti jos säätää portaattomasti puhallinta mutta varmaan riittäisi jos olisi esim tehot 50% ja 100%.

Rak 19.01.2018 11:34

Miksi nopeuden säätö pitää olla porrastettu?

Lämpökytkin alavesiletkuun, kytkentälämpötila x astetta termarin nimellislämpötilan yläpuolelle, ja siitä releelle ohjaus.
Tuo siis halvin ja yksinkertaisin.
Toisena tulee kaksiasentoinen lämpökytkin ja vastus toisen ohjausreleen jälkeen joka pienentää tehon.

Hella valmistaa pvm ohjattua relettä joka passaa normireleen tilalle, vaatii tietty ohjauksen lisäksi.

john_k 20.01.2018 17:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rak (Viesti 1370637)
Miksi nopeuden säätö pitää olla porrastettu?

Lämpökytkin alavesiletkuun, kytkentälämpötila x astetta termarin nimellislämpötilan yläpuolelle, ja siitä releelle ohjaus.
Tuo siis halvin ja yksinkertaisin.
Toisena tulee kaksiasentoinen lämpökytkin ja vastus toisen ohjausreleen jälkeen joka pienentää tehon.

Hella valmistaa pvm ohjattua relettä joka passaa normireleen tilalle, vaatii tietty ohjauksen lisäksi.

Ei tarvitse välttämättä. Varmasti tollainen mahdollisimman yksinkertainen ratkaisu on luotettava. Millainen vastuksen pitäisi olla? En oikein googlella löytänyt.

tjl 21.01.2018 06:10

https://www.uspartsperformance.fi/ha...hkotuulettimen

löytyy myös pakko-ohjaus jos haluu esmeks maastoon jatkuvasti päälle

tämmössellä itte ohjaillu ja hyvin pelaa.
saa säätää potikasta asteet millo lähtee käymää.

ImacInnes 21.01.2018 08:51

Sähkköflektin säädin.
 
Mulla ollu pari US-Partsista hankittua ja kummallakin kerralla hajosivat ja sain takuuna uudet. Olivat silloin jotain kiinan kuraa ja väittivät toisen jälkeen että lopettavt niiden myynnin?
Toinen ei katkaissut ja pyöritti yöllä akun tyhjäksi ja toinen ei käynistänyt flektiä ja kone keitti???
Mulla oli ohjaus vielä eri kykimen kautta jotta muta jumissa sai pois päältä tarvittaessa jotta ei yritä mutaa pyörittää.

Toi varmaan jo toivottavasti parempi ainakin eri näköinen.

t. Ismo Ämmä

Rak 21.01.2018 21:12

Minä käytin vastuksen joidenkin ooppeleiden flektien yhteydestä löytyviä vastuksia, eivät olleet maailman parhaita tai sitten eivät saaneet tarpeeksi jäähdytystä.

Jostain elektroniikkaputkasta vois löytyä vastuksia mutta niiden tehonkesto pitäs olla kohtuu reipas.

En hirveesti muuta järkevää syytä keksi tehon rajoittamiselle kuin sen että maksimiteho aiheuttaa liikaa meteliä. Ja siksi se vastus mullakin oli.

Pajares 21.01.2018 21:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja john_k (Viesti 1370630)
Ajatuksena on poistaa mogin om352 kiinteä flekti. Syynä se että thermostaatti lämpötilaa ei saavuteta läheskään varsinkaan talvella. Thermostaatti on 82 astetta ja mitattu koneen lämpö on 70-74 kun pahvi on syylärin edessä.

Löysin tällaisen: http://derale.com/products/electric-...n-probe-detail

mutta paljon on haukuttu toimivuutta.

Onko kellään kokemuksia vastaavista? Parempi tietysti jos säätää portaattomasti puhallinta mutta varmaan riittäisi jos olisi esim tehot 50% ja 100%.

Mitä jos se termari aukeaa liian aikaisin?Muuta kun kattilaan ja kinkkumittari tms. samaan liemeen ja tarkistaa millon lähtee aukeemaan(veikkaisin tota sun n.70`c)?

Kokeiltu uudella alkuperäisellä tai oem-laatuisella termarilla?

john_k 22.01.2018 16:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pajares (Viesti 1371013)
Mitä jos se termari aukeaa liian aikaisin?Muuta kun kattilaan ja kinkkumittari tms. samaan liemeen ja tarkistaa millon lähtee aukeemaan(veikkaisin tota sun n.70`c)?

Kokeiltu uudella alkuperäisellä tai oem-laatuisella termarilla?

Thermostaatto on uusi ja alkuperäinen 82 astetta. Mittari on koson mopomalli joka on digitaalinen. Ainakin ulkolämpötilan näyttää tarkkaan.

Luulen että ongelma on kuitenkin tuo puhallin, koska sellaista ns thermostaatti lämpötilaa ei oikein havaitse kuin kesäkuumalla.

Mekaaninen puhallin on myös siitä huono että kesällä kun ajaa kaasupohjasssa pidemmän matkan niin lämpö tuppaa hiukan nousemaan kun saapuu perille ja jäähdytys pitää suorittaa kovemmilla kierroksilla paikallaan, jotta puhallin puhaltaa riittävästi.

Ebayssa näyttää olevan kiinalaisia PWM kierrosnopeussäätimiä.

Taidan kokeilla tällaista settiä: Spal 16" flekti (tai sitten menen romikselle ettimään sopivaa), PWM kierrossäädin, alavesiletkuun sopiva kytkin jolla tehdään puhaltimen käynnistymis lämpötila (<82 astetta). Tässä on huonoa vain se että nupista pitää säätää puhaltimen kierrosnopeus eli se toiminto jäisi manuaaliseksi.

tjl 22.01.2018 19:55

Unohda ne spallit.
Osta volvon flekti, ittr en uskonu ensin ja kokeilin 3eri laatu flektii.

Sitte laitoin volvon flektin ja loppu pelleily

offroadjouni 22.01.2018 20:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tjl (Viesti 1371097)
Unohda ne spallit.
Osta volvon flekti, ittr en uskonu ensin ja kokeilin 3eri laatu flektii.

Sitte laitoin volvon flektin ja loppu pelleily

Monta sähköflektiä polttaneena suosittelen viskoflektiä. Volvolaiset ei kestä vesi-/mutaupotusta ollenkaan, eikä muka-tiivistetyt spalitkaan montaa kertaa. Jos on kuivan maan kulkine niin Volvon flekteissä on hinta-laatu kohdallaan.

john_k 22.01.2018 21:00

Mistä Volvosta se puhallin olisi parasta ottaa? Onko ne kaikki kaksinopeuksisia? Jos on niin voisi kaikki turhat säätimet jättää pois ja käyttää vain kahta kytkintä.

Tässä kuitenkin linkki ebay PWM säätimeen: https://www.ebay.com/itm/DC-10-55V-1...wAAOSwbwJaIUvL

offroadjouni 22.01.2018 21:16

Nyt en muista vuosimalleja, mutta "vanhemmat" on kaksinopeuksisia ja "uudemmat" PWM-ohjattuja joista tulee jälkiasennettuna käytännössä ON-OFF. Oliskohan noi vanhemmat olleet 90-luvun alkulpuolta ja 90 loppua ja 2000 alkua.

Minulla oli jossain vaiheessa SPALin PWM jota ajattelin käyttäväni SPALin sähköflektin ohjaamiseen. PWM taisi olla vähän alimitoitettu flektille ja heitti aina satunnaisesti vikakoodin flektin käynnistyessä. Lopputulema oli että jätin PWM:n pois kokonaan kun pelkäsin että liian hieno PWM aiheuttaa vaan flektien pysähtymisen vikatilanteessa.

Rak 22.01.2018 22:49

Mulla on spallin tekele jauhanut keulassa 9.5 vuotta, ei oo ollu ongelmia.
konepeltisyvyydessäkin on ajettu.

Itse töhäriosa on aina ns. täystehomalli, johonkin kohti systeemiä on rakennettu vastus tjsp muille tehoille.
Eli kun vaan tunnistaa missä kohti systeemiä mahollinen tehon pudotus on niin loppua voi soveltaa.

Karppaj 23.01.2018 20:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja john_k (Viesti 1371121)
Mistä Volvosta se puhallin olisi parasta ottaa? Onko ne kaikki kaksinopeuksisia? Jos on niin voisi kaikki turhat säätimet jättää pois ja käyttää vain kahta kytkintä.

Ainakin 850 Volvon flektissä on kaksi nopeutta. Laitoin sellaisen jäähdyttämään tuollaista Cummins:sin 5.9. Hidas nopeus lähtee päälle ilmastoinnin kanssa ja täys nopeus lähtee termostaatin mukaan päälle.

Edit. Tämän mallinen flekti: http://purku.net/index.php/volvo-s-v...v70-92-00.html

john_k 24.01.2018 11:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Karppaj (Viesti 1371249)
Ainakin 850 Volvon flektissä on kaksi nopeutta. Laitoin sellaisen jäähdyttämään tuollaista Cummins:sin 5.9. Hidas nopeus lähtee päälle ilmastoinnin kanssa ja täys nopeus lähtee termostaatin mukaan päälle.

Edit. Tämän mallinen flekti: http://purku.net/index.php/volvo-s-v...v70-92-00.html

Tuollainen on just se ns oikea kaksinopeuksinen. Löysin jopa Volvo osanumeron: 9497929, 8631120, 9432710, 9142878. Vähintään ensimmäinen numero on oikein, muista ei 100% varmuutta.

Oletko ajatellut mikä tuon halkaisija tai ampeerit ovat? Korkeus kiinnityspinnasta moottorin päähän olisi myös tarpeellinen tieto jos pitää sokkona ostaa.

Edit: myös linkissä oleva osanumero 3507197 on käyttökelpoinen.

john_k 24.01.2018 11:36

Tuosta käytettyjä Suomeen 50 eurolla:

https://www.ebay.co.uk/itm/Lufter-Ku....c100033.m2042

BJ-40/76 25.01.2018 22:40

Paljonko nuo ottaa virtaa?
 
Mulla lämppärin puhaltimessa kiinan pwm-säädin, ja toimii hyvin. max 40A ei aiheuta radioon/kännyyn häiriötä.

https://www.aliexpress.com/item/Uniq...ceBeautifyAB=2

Ja löytyy vielä isompia: esim.60A (mitenkähän säädetään,potikalla?)
https://www.aliexpress.com/item/60A-...ceBeautifyAB=2

Löytyy ainakin 100A asti, mutta sitten maksaa jo enemmän.

john_k 27.01.2018 15:21

Hyvä suunnitelma sähköpuhaltimesta meni uusiksi.

Otin mekaanisen kiinteän puhaltimen kokonaan pois. Harmillista oli huomata että kampiakselin etupään pultin kannan ja jäähdyttimen pinnan välissä on vain 60mm vapaata tilaa. Ei noin pieneen tilaan oikein mahdu mitään sähköpuhallinta. Kone kyllä lämpenee paremmin nyt, ehkä 10 astetta enemmän kuin puhaltimen kanssa. Lisäksi tuntui niin kuin laite hyökkäisi paremmin liikkeelle. Talviaikaan ei ainakaan terveisiä ajellessa jäähdytys puhaltimelle ole tarvetta. Luultavasti helpointa on laittaa kesäkuumaksi alkuperäinen puhallin takaisin.

416 unimogissa ainut konsti on siirtää jäähdytin kopin taakse jos haluaa päästä mekaanisesta puhaltimesta eroon.

Rak 27.01.2018 22:40

Spallilta saa 2“ paksuna, itsellä sellainen. Samasta syystä.

john_k 28.01.2018 19:59

Kappas että ei ollut aiemmin sattunut silmiin.

Tämä 16" mahtuu juuri, ehkä jäähdytintä saa vielä muutaman millin siirrettyä niin jää vähän ehemmän kuin 8mm pelivaraa.
https://webstore.spalusa.com/content...00400_SPEC.pdf

Muuten jos haluaa vertailla puhaltimia: http://www.spalautomotive.com/eng/pr.../axial_12.aspx

Mekaanisten puhaltimien tehontarve testi: https://www.youtube.com/watch?v=ZXdLgaFXZzs

Vaikea kuvitella minkälaisen puhaltimen esim tämä unimog tarvitsee jotta jäähdytysteho on riittävä. Luultavasti suurin jäähdytyksen tarve on kun ajetaan täysillä kierroksilla matkaa kesällä. Tällöin dieseliä palaa noin 20 litraa tunnissa. Toisaalta 75km/h matkavauhdin tuoma ilmanvirtaus lisää puhaltimen ilmoitettua tehoa. Alkuperäinen mekaaninen puhallin puhaltaa varmasti enemmän mitä tuo matala sähköinen 16" mutta sillä ei ole minkäänlaista imukoppaa joten se imee ilmaa sivusta jolloin sen hyötysuhde laskee. Ei kannata miettiä sen enempää.. laitan tuon Spal VA18-AP10/C-41A kun kesä tulee.

Rak 28.01.2018 21:22

Onhan tuo matala malli kohtuu rauhallinen töhisijä, muihin tilanteisiin riittää hyvin mutta jos sudittaa mutakuopassa tai rinteessä niin siinä kohti kaipaa lisää jäähdytystehoa. Joutuu välillä odottelemaan että lämmöt tippuu. Mutta mainitut yli 9 vuotta oon tuolla pärjänny.


Sivu luotu: 22:32 (GMT +2).