![]() |
Jäähdytys puhaltimen kierrosnopeuden säädin
Ajatuksena on poistaa mogin om352 kiinteä flekti. Syynä se että thermostaatti lämpötilaa ei saavuteta läheskään varsinkaan talvella. Thermostaatti on 82 astetta ja mitattu koneen lämpö on 70-74 kun pahvi on syylärin edessä.
Löysin tällaisen: http://derale.com/products/electric-...n-probe-detail mutta paljon on haukuttu toimivuutta. Onko kellään kokemuksia vastaavista? Parempi tietysti jos säätää portaattomasti puhallinta mutta varmaan riittäisi jos olisi esim tehot 50% ja 100%. |
Miksi nopeuden säätö pitää olla porrastettu?
Lämpökytkin alavesiletkuun, kytkentälämpötila x astetta termarin nimellislämpötilan yläpuolelle, ja siitä releelle ohjaus. Tuo siis halvin ja yksinkertaisin. Toisena tulee kaksiasentoinen lämpökytkin ja vastus toisen ohjausreleen jälkeen joka pienentää tehon. Hella valmistaa pvm ohjattua relettä joka passaa normireleen tilalle, vaatii tietty ohjauksen lisäksi. |
Lainaus:
|
https://www.uspartsperformance.fi/ha...hkotuulettimen
löytyy myös pakko-ohjaus jos haluu esmeks maastoon jatkuvasti päälle tämmössellä itte ohjaillu ja hyvin pelaa. saa säätää potikasta asteet millo lähtee käymää. |
Sähkköflektin säädin.
Mulla ollu pari US-Partsista hankittua ja kummallakin kerralla hajosivat ja sain takuuna uudet. Olivat silloin jotain kiinan kuraa ja väittivät toisen jälkeen että lopettavt niiden myynnin?
Toinen ei katkaissut ja pyöritti yöllä akun tyhjäksi ja toinen ei käynistänyt flektiä ja kone keitti??? Mulla oli ohjaus vielä eri kykimen kautta jotta muta jumissa sai pois päältä tarvittaessa jotta ei yritä mutaa pyörittää. Toi varmaan jo toivottavasti parempi ainakin eri näköinen. t. Ismo Ämmä |
Minä käytin vastuksen joidenkin ooppeleiden flektien yhteydestä löytyviä vastuksia, eivät olleet maailman parhaita tai sitten eivät saaneet tarpeeksi jäähdytystä.
Jostain elektroniikkaputkasta vois löytyä vastuksia mutta niiden tehonkesto pitäs olla kohtuu reipas. En hirveesti muuta järkevää syytä keksi tehon rajoittamiselle kuin sen että maksimiteho aiheuttaa liikaa meteliä. Ja siksi se vastus mullakin oli. |
Lainaus:
Kokeiltu uudella alkuperäisellä tai oem-laatuisella termarilla? |
Lainaus:
Luulen että ongelma on kuitenkin tuo puhallin, koska sellaista ns thermostaatti lämpötilaa ei oikein havaitse kuin kesäkuumalla. Mekaaninen puhallin on myös siitä huono että kesällä kun ajaa kaasupohjasssa pidemmän matkan niin lämpö tuppaa hiukan nousemaan kun saapuu perille ja jäähdytys pitää suorittaa kovemmilla kierroksilla paikallaan, jotta puhallin puhaltaa riittävästi. Ebayssa näyttää olevan kiinalaisia PWM kierrosnopeussäätimiä. Taidan kokeilla tällaista settiä: Spal 16" flekti (tai sitten menen romikselle ettimään sopivaa), PWM kierrossäädin, alavesiletkuun sopiva kytkin jolla tehdään puhaltimen käynnistymis lämpötila (<82 astetta). Tässä on huonoa vain se että nupista pitää säätää puhaltimen kierrosnopeus eli se toiminto jäisi manuaaliseksi. |
Unohda ne spallit.
Osta volvon flekti, ittr en uskonu ensin ja kokeilin 3eri laatu flektii. Sitte laitoin volvon flektin ja loppu pelleily |
Lainaus:
|
Mistä Volvosta se puhallin olisi parasta ottaa? Onko ne kaikki kaksinopeuksisia? Jos on niin voisi kaikki turhat säätimet jättää pois ja käyttää vain kahta kytkintä.
Tässä kuitenkin linkki ebay PWM säätimeen: https://www.ebay.com/itm/DC-10-55V-1...wAAOSwbwJaIUvL |
Nyt en muista vuosimalleja, mutta "vanhemmat" on kaksinopeuksisia ja "uudemmat" PWM-ohjattuja joista tulee jälkiasennettuna käytännössä ON-OFF. Oliskohan noi vanhemmat olleet 90-luvun alkulpuolta ja 90 loppua ja 2000 alkua.
Minulla oli jossain vaiheessa SPALin PWM jota ajattelin käyttäväni SPALin sähköflektin ohjaamiseen. PWM taisi olla vähän alimitoitettu flektille ja heitti aina satunnaisesti vikakoodin flektin käynnistyessä. Lopputulema oli että jätin PWM:n pois kokonaan kun pelkäsin että liian hieno PWM aiheuttaa vaan flektien pysähtymisen vikatilanteessa. |
Mulla on spallin tekele jauhanut keulassa 9.5 vuotta, ei oo ollu ongelmia.
konepeltisyvyydessäkin on ajettu. Itse töhäriosa on aina ns. täystehomalli, johonkin kohti systeemiä on rakennettu vastus tjsp muille tehoille. Eli kun vaan tunnistaa missä kohti systeemiä mahollinen tehon pudotus on niin loppua voi soveltaa. |
Lainaus:
Edit. Tämän mallinen flekti: http://purku.net/index.php/volvo-s-v...v70-92-00.html |
Lainaus:
Oletko ajatellut mikä tuon halkaisija tai ampeerit ovat? Korkeus kiinnityspinnasta moottorin päähän olisi myös tarpeellinen tieto jos pitää sokkona ostaa. Edit: myös linkissä oleva osanumero 3507197 on käyttökelpoinen. |
|
Paljonko nuo ottaa virtaa?
Mulla lämppärin puhaltimessa kiinan pwm-säädin, ja toimii hyvin. max 40A ei aiheuta radioon/kännyyn häiriötä.
https://www.aliexpress.com/item/Uniq...ceBeautifyAB=2 Ja löytyy vielä isompia: esim.60A (mitenkähän säädetään,potikalla?) https://www.aliexpress.com/item/60A-...ceBeautifyAB=2 Löytyy ainakin 100A asti, mutta sitten maksaa jo enemmän. |
Hyvä suunnitelma sähköpuhaltimesta meni uusiksi.
Otin mekaanisen kiinteän puhaltimen kokonaan pois. Harmillista oli huomata että kampiakselin etupään pultin kannan ja jäähdyttimen pinnan välissä on vain 60mm vapaata tilaa. Ei noin pieneen tilaan oikein mahdu mitään sähköpuhallinta. Kone kyllä lämpenee paremmin nyt, ehkä 10 astetta enemmän kuin puhaltimen kanssa. Lisäksi tuntui niin kuin laite hyökkäisi paremmin liikkeelle. Talviaikaan ei ainakaan terveisiä ajellessa jäähdytys puhaltimelle ole tarvetta. Luultavasti helpointa on laittaa kesäkuumaksi alkuperäinen puhallin takaisin. 416 unimogissa ainut konsti on siirtää jäähdytin kopin taakse jos haluaa päästä mekaanisesta puhaltimesta eroon. |
Spallilta saa 2“ paksuna, itsellä sellainen. Samasta syystä.
|
Kappas että ei ollut aiemmin sattunut silmiin.
Tämä 16" mahtuu juuri, ehkä jäähdytintä saa vielä muutaman millin siirrettyä niin jää vähän ehemmän kuin 8mm pelivaraa. https://webstore.spalusa.com/content...00400_SPEC.pdf Muuten jos haluaa vertailla puhaltimia: http://www.spalautomotive.com/eng/pr.../axial_12.aspx Mekaanisten puhaltimien tehontarve testi: https://www.youtube.com/watch?v=ZXdLgaFXZzs Vaikea kuvitella minkälaisen puhaltimen esim tämä unimog tarvitsee jotta jäähdytysteho on riittävä. Luultavasti suurin jäähdytyksen tarve on kun ajetaan täysillä kierroksilla matkaa kesällä. Tällöin dieseliä palaa noin 20 litraa tunnissa. Toisaalta 75km/h matkavauhdin tuoma ilmanvirtaus lisää puhaltimen ilmoitettua tehoa. Alkuperäinen mekaaninen puhallin puhaltaa varmasti enemmän mitä tuo matala sähköinen 16" mutta sillä ei ole minkäänlaista imukoppaa joten se imee ilmaa sivusta jolloin sen hyötysuhde laskee. Ei kannata miettiä sen enempää.. laitan tuon Spal VA18-AP10/C-41A kun kesä tulee. |
Onhan tuo matala malli kohtuu rauhallinen töhisijä, muihin tilanteisiin riittää hyvin mutta jos sudittaa mutakuopassa tai rinteessä niin siinä kohti kaipaa lisää jäähdytystehoa. Joutuu välillä odottelemaan että lämmöt tippuu. Mutta mainitut yli 9 vuotta oon tuolla pärjänny.
|
Sivu luotu: 22:32 (GMT +2). |