![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Rj70 lelusta maasturiksi.Tullut vuosien varrella alotettua monia projekteja mutta tuntuu että tämä on ainoa joka on edennyt mukavasti niin laitetaanpa pientä kertomusta tästä. auto tuli ostettua syksyllä 2013 (kuva1) autossa oli trailmasterin alusta sekä 33" mutikat + vinssi, palkkihelmat sekä kasa valoja. näillä mentiin puoli vuotta kunnes alkoi RJ:n ajo-ominaisuudet maantiellä häiritsemään niin paljon että auto meni myyntiin ja tilalle tuli king cap. Offi-innostus alkoi kunnolla vasta king capilla ja pian tajusinkin että RJ olisi pikkasen etevämpi peli kuin king cap. meni n. 6kk RJ:n myymisen jälkeen kun king capilla offailu sai riittää. ei muuta kuin takaisin nettiautoon ja kas. oma vanha tuttu RJ:hän se siellä myynnissä ja ei kun kaupoille. -Ostin auton takaisin samalta hepulta jolle sen myin. Tästä alkoi harrastaminen. ensimmäiseksi autoon tehtiin kunnon astinlaudat RHS:stä (kuva 2) Syksyllä 2014 huomasin että maasturissahan pitää olla kunnon snorkkeli ja ei muuta kuin hakemaan imuriletkua ja rasiapora. Imuriletku katolle ja RS clion ilmanputsari letkun päähän ja kovaa ajoa. (kuva3) Seuraavaksi ruvettiin vääntämään nojailukaaria ja samalla auto vaihtoi väriä maastoon sopivammaksi ja asennettiin kemppilukko taakse. (kuva4) Tällä ajeltiin jouluun asti, ainoa mikä menoa tuntui haittaavan oli RJ:n peräylitys, tankki ja natokoukku. (kuva5) -Asia päätettiin ratkaista siten että vaihdetiin 35" kumit beadlockeilla ja autosta leikattiin 19cm takapäästä pois, tankki vaihtui ensin veneen tankkiin (sittemmin turvatankkiin) ja natokoukulle ei tehty mitään. (kuvat 6,7) (lyhennyksestä lisää juttua ja kuvia täältä: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=125036) Nyt auto oli oleva hyvä. -tosin menopuoli vielä oli hieman heikonlainen avoimen etuperän takia joten tähän päätettiin hankkia arppi. näillä mentiinkin kevääseen 2015. keväällä 2015 päätettiin heivata kemppilukko takaata pois ja vaihtaa arppi tilalle. samalla päätettiin tehdä onnettomalle kulkupuolelle jotain. pakosarja vaihtui peltisarjaan, Imusarja portattiin kanteen ja imusarjan vesikierto hitsattiin umpeen. Alkuperäinen mehumaija nakattiin mäelle ja asennettiin weberi. Tehoa tuli selvästi lisää nyt jaksaa mennä ylämäkeenkin, tosin kulutuskin kasvoi samalla. Samalla reissulla tehtiin liuta muita pikkuparannuksia. (kuva8) kesän aikana ulkoisia muutoksia ei ole tullut pientä parantelua sitäkin enemmän. (kuva9) nyt suunnitelmissa on joko koko tekniikan vaihto tai sitten pelkkä välityksien muutos sekä rankka dietti jotta saadaan paino pois.
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry Viimeksi muokannut A.I : 17.09.2015 20:40 |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Autonkuljetus traileri tuli ostettua ja dietti alkoi.
ensimmäisenä takaata lähti n. 50kg työkalulaatikosto ja konepelliltä lifti -70kg seuraavaksi edestä napattiin akku ja siirrettiin konttiin. nyt takapää -20kg ja keula -50kg Tämän jälkeen alotettiin varsinainen kevennys, autosta lähti sisälokasuojat edestä (kuva1) Samalla napattiin konepellistä pintapelti pois. (kuva2) (pintapelti painaa muuten ihan pirusti arviolta puolet koko konepellin painosta.) pintapellin tilalle tulee ohuenohut lasikuitukerros konepellin rungosta on vielä tarkoitus karsia rasiaporalla ylimääräiset pois. lopputulos arviolta 10-12kg kevyempi kuvia tulee lisää kun homma etenee. samalla avarretaan myös etulokasuojia kun ei nuo oikein mahdu pyörimään. ![]()
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Miks ihmeessä sisälokasuojat pois?
|
#4
|
|||
|
|||
![]()
veikkaan et ottaa renkaat kiinni niin rajusti ettei sisä loksuista jää mitään jäljelle että saisi sellaisen ettei ottais kiinni
![]() ![]() |
#5
|
||||
|
||||
![]()
because race car.
Paino on suht ylhäällä joten keventämällä kaatumaherkkyys pienenee ja kevyempänä akselit kestävät paremmin. Sisälle tulee joko ohut kuitu tai kumi. -Helpottaahan tuo huoltoakin. Kiinni ottamisen suhteen Jesse oli melkein oikeassa, jää pari milliä. Autossa on 2" korottavat jouset joiden päällä vielä 1" alumiinilätyt. Tarkoitus olisi avartaa lokareita lisää ja mahdollisesti madaltaa autoa tuon alumiinilätyn verran.
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry Viimeksi muokannut A.I : 25.11.2015 17:09 |
#6
|
|||
|
|||
![]()
mikset nosta koppaa 2" ja sen jälkeen leikkailet lokarin kaaria viel? meinaa ei taida paljoo jäävän varsinkin jos joustoja parantelee niin jossei rajoita sisäänjoustoja aikaisemmin
![]() |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
-korinkorotuksella painopiste nousee (kaatuu herkemmin) ja maavara ei kasva milliäkään lisäksi joustoja ole tarve rajoittaa. päinvastoin. Lokareiden avartamisessa kun ei ole yhtään negatiivista puolta. ja saattaa olla että nekin tulevat lasikuidusta jos on ns "motii" (suom. motivaatiota).
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry Viimeksi muokannut A.I : 30.09.2015 18:14 |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Nii... kilpa-autothan on yleisesti tooosi mukavia
![]() ei kyllä vaikuta vielä yhtään mihinkään joku lasikuitunen konepelli jos sitä painoa ei ota pois sieltä mistä tartteis... köykästähän siitä vehkeestä ei saa vaikka mitä tekis... pelkkä runko ja tekniikka painaa jo kahden suzukin verran ![]() joku tollanen vähän jo näyttää kilpurilta: |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Ihan sama kuinka painava se sun auto on, mut mun mielestä on hyvä idea keventää sitä sieltä mistä voi, 100 kiloa on jo paljon vaikka pehmeellä suolla ajaessa, ite ainakin huomannu että jos tuo mun auto joka kuitenkin painaa n.2500 kiloa meinaaa alkaa vajoon suolla niin kun appari hyppää pois vajoaminen yleensä loppuu, toisinaan pitänyt itekin hypätä pois ja antaa auton mennä.
Siitä koneesta niin supran moottorihan tuohon on helppo laittaa. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Mikä uudeksi (city)maasturiksi? Myös metsään. | Rinssi | Tekniikka & Jutustelu | 17 | 19.02.2013 10:01 |
V: Ford farmi maasturiksi | mechanic-71 | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 27.03.2007 22:20 |
Mikä maasturiksi? | legro | Tekniikka & Jutustelu | 15 | 06.01.2007 16:48 |
L200 Maasturiksi | L200-01 | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 05.09.2005 19:19 |
O: Rj70 | Ykä | O/M/V Muut | 0 | 27.02.2004 10:37 |