Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 08.04.2015, 21:53
Sirernog Sirernog ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 12.03.12
Sijainti: Hollola
Viestit: 253
Perusasetus

Automaatin lämmöt ja anturin sijainti.


Elikkäs kysymys olis sellassesta asiasta kun olis tarkoitus viritellä lämpötilamittari tolle automaattilaatikolle ja kysymys kuuluukin että olisko öljypohja paras paikka anturille vai mahdollisesti jäähdyttimellä lähtevä putki?

Sitten toinen juttu että onko kenelläkään tietoa minkälainen kierre esimerkiksi autogaugen öljynlämpömittarin anturissa?

Minkähän kokoinen jäähdytin olis sopiva tollasseen rrc:hen jossa on zf4hp22 ja yhdellä jäähdyttimellä meinasin toteuttaa. Itse ajattelin hommata hydraulijäähdyttimen mutta ei viitsisi hommata kauheasti liian isoa koska hinta alkaa kohoamaan, metsässä autoa käytetään melko vähän?

Ja lopuksi olis kiva kuulla minkälaisia lämpöjä muiden automaateissa on maantieajossa ja metsä käytössä? Tähän viimeseen kysymykseen varmaan löytyy vastaus helposti haulla mutta jos ja kun joku viitsii lukea nämä kysymykset niin voi myös samalla vaivalla vastatakkin.


Viimeksi muokannut Sirernog : 08.04.2015 22:01
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 08.04.2015, 22:03
jpisteh jpisteh ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.08.04
Sijainti: Finland.
Viestit: 185
Perusasetus

Öljypohja on sen puoleen se lämpötila, jonka lämpöistä öljy on laatikon kiertoon mennessä ja lauhdutimen putkella taitaa olla liki kuumimmillaan (jäähdytin kiertojakin on vähän erilaisia). Molemmat ovat varmaankin käypäisiä paikkoja, kumpaan saa mukavemmin, öljypohjassa hälyraja 5...10 C alempana.

Muutamilla automerkeillä katuautoissa on, että jos automaattivaihteiston lämpötilasta on vikakoodi liian korkealämpötila, niin vaihteistoöljyt pitää vaihtaa, siinä rajana vikakoodille oli 125 C.

Uskoisin, että yli 100 C, sen ei olis mitään syytä mennä/tarvetta, niin siihen jää jumitukseen sopiva turvamarginaali, joka on helppo ylittää. Momentinmuuntimen toimiessa pienlllä nopeuksilla tosissaan lämpöä kehittyy hyvin nopeasti ja jäähdytys on pientä.

Viimeksi muokannut jpisteh : 08.04.2015 22:12
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 08.04.2015, 22:09
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.776
Perusasetus

Muistaakseni HDJ80 automaattivaihteiston lämpötilan varoitusvalo syttyy 150c:ssä.
eikä tarvi tosiaan kauaa esim lumihangessa kahlata että valo syttyy.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 08.04.2015, 22:22
jpisteh jpisteh ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.08.04
Sijainti: Finland.
Viestit: 185
Perusasetus

GM5L40E lämpötilatunnistin näyttäisi haistelevan öljypohjan lämpöä, karkean kaaviokuvan perusteella, täytyy tsekatan kun käy tervehtimässä purettua askia.

130 C askin korjausohjeet antaa ohjearvoja, joten se varmaankiin on viel jotakuinkin luvallinen arvo.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 08.04.2015, 22:30
Mase:n Avatar
Mase Mase ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 27.07.11
Sijainti: Yläne
Viestit: 1.523
Perusasetus

http://forums.offipalsta.com/showthr...E4mp%F6mittari

Tuolta löytyy vanhaa juttua aiheesta. Haulla löytyy asiasta muitakin topikkeja.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 08.04.2015, 23:31
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.444
Perusasetus

Jo niinkin alhainen kuin 100°C on jo liian korkea lämpö automaattilaatikolle pidemmän päälle. 125-150°C rikkoo laatikot nopeasti, ja 150°C yli niin oletettu kestoikä on erittäin lyjyt. Normaalit lämmöt ajossa/ metsärymyytyksessä olisi hyvä pysyä jossain 50-80°C huitteilla, hetkelliset lämmöt voi ja saa olla korkeampiakin. Eli se hetkellinen turbiinissa olevan öljyn lämpö jossain vähän toisella sadalla on ihan normaalia, mutta jos pitkään vingutat paikallaan ja mitään ei tapahdu ja koko laatikon lämmöt nousee pitkälti toiselle sadalle -> ei hyvä. Samoin kannattaa tarkkaan miettiä jos laatikkoa pystyy säätämään että miten terävästi laatikko ottaa kiinni. Eli ei kannata pitää vaihtoja liian pehmeänä, ei tee lootalle hyvää..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 08.04.2015 23:35
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostettu Mersun automaatin öljyntäyttöputki ja mittatikku 722.3 murkula_ O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 13.09.2011 07:18
automaattivaihteisto ja lämmöt kuriin Piippuparta Tekniikka & Jutustelu 7 10.05.2010 05:25
Ostettu Rangen automaatin shifteri ja vaijeri Racingrabbit O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 27.08.2009 21:11
Automaatin lämmöt? / mittareista SoSo Tekniikka & Jutustelu 22 29.08.2005 08:15
Suikin jakolaatikko b20n ja automaatin jatkoksi? Juksi Tekniikka & Jutustelu 13 31.12.2004 06:28


Sivu luotu: 12:34 (GMT +2).