![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Takalaitanostimen hyödyntäminen ajoramppinaTäällä kun monenlaista keksijää on tavattu, niin pistetääs aivoriihi aiheesta. Meillä nyt tuo kiinteälavainen ateGo, jossa lavan takapää n. 90 cm korkeudella maasta takapussit tyhjinä. Kolmen metrin rampeilla lähestymiskulma lavalle jää vielä niin jyrkäks, että henkilöautossa nappaa masu kulmaan kiinni, ja siksipä tähän on tarkoitus viritellä kiinni takalaitanostin, joka sopivasti tuunattuna toimii ajoramppina, mutta myös nostimena. Nostimen lauta on noin 2 metrinen, josta varaa lyhentääkin, mutta muutama asia olis hyvä toteutua: 1) kahden metrin pystyssä törröttävää lautaa en aio perässä pitää, eli jotenkin ois mielekästä saada sitä lyhemmäks, saranaa keskelle ?? Irtorampit kohtuullisina voi jatkossakin kulkea mukana, jolla saadaan loivaa kulmaa, mutta ei ehkä kolmimetrisille enää tarvetta. 2) tarvittaessa, olis hyvä, jos em. kapistuksella vois lavaa pidentää, eli ajella lauta lavan jatkeena, liekö laillista ?? 3) kyytiin olis hyvä saada toisinaan myös kapeampi raideleveyksistä kalusto, kuten bobcat tai kumitelakaivuri Ja muistetaas vielä, että kantavuuden ja ajoneuvon kokonaismassan takia, ihan metsäkonekuljetuslavetti kokoluokan ratkaisut ei oikein ole mielekkäitä. Peräylitystäkään tällä töpöhännällä ei oo kuin noin metri, ketteryys olis kiva säilyttää. Ideoita, piirroksia, kuvia saa heitellä, tän osat on vielä osin pitkin Suomea, vielä voi suunnitelmia päivittää ... Ja paras idea saatetaan palkita ![]() EDIT: lähtökohtaisesti joku tämän tyyppinen visio mulla pyörii mielessä, kuva lainattu mobilesta, ja siin on viistetty osa kiinteänä, mä ajattelen tuon viisteosuuden nostimeks, ja siihen sitten rampit joteskin fiksusti
__________________
- Levannon We(l)ho - Viimeksi muokannut pee : 13.12.2014 21:44 |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Yksinkertaisin tapa: kasa lankun pätkiä, ja ylimääräiset rampit: siis auton ramppien alle esim. 25-40 cm korotusta, ja sitten ne ylimääräiset rampit niiden jatkoksi. Toki ei ole käyttökelpoinen, jos pitää rakennella tiheään.
Mutta semmoiset takalaita nostimet, mitkä taittuu 2-kerroin, ja kestää "rymytä" edes kohtuu kokoisella kaivurilla, on kalliita? Ja kuuluuko "nostureihin", siis pitää jollain tapaa katsastaa? (aikanaan oli yhden hinurifirman omistajan kanssa juttua "liukulavan" modaamisesta, ja kertoi että on nimenomaan liukulava, siis ei....) |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Yksien löylyjen ajan miettimisellä:
Takalaitanostin keskeltä poikki ja riittävän jykevät saranat. Sitten vaan metri pystyssä ajaessa. Takaylitystähän saa olla 2m merkittynä, joten nostimen reunaan lippu ja pari parkkituikkua vaaka-ajoa varten. ja tietty mekaaninen varmistus, että pysyy paikoillaan ajossakin. Sitten nostimen reunaan hitsaten putki U-muotoon leikattuna ja ramppeihin vastaavat koukut, niin saa mille leveydelle tahansa laitettua. Paljonkos muuten akseliväli? ajorampit voisi myös korvata toisenlaisilla rampeilla. Sellaisella, minkä päälle ajetaan etupyörät. Saisi sitä kulmaa loivemmaksi. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Joo, ei oo kovin paljosta kiinni nytkään, tuossa taannoin ajoin ateGon etuset parikymmentä senttiä korkealle, eli metrin ajosilloilla toyotan vanteiden päälle, niin lastaus helpottui heti.
Tuo takalaitanostin nyt kuitenkin helpottaa montaa asiaa muutenkin, ja tuo hiukan painoa taakse, eli kyllä siitä hyöty ulosmitataan. Villen saunassa (!) tuntuu kehittyvän samantyyppisiä aivopieruja kuin welhomäelläkin ![]() Tuo ramppien kanssa renaaminen vaan on paljon tylsempää, kuon leikkiä hydrauliikalla ![]()
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Paljonko on Ategon akseliväli, ja kok paino?
Mietin mittasuhteita jne...
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#6
|
||||
|
||||
![]()
AteGo akseliväli taitas olla reilun 4 metriä, ehkä 4.2
Kokonaismassa 7.49 T ja omamassa nyt n. 4500 kG ...... Alkuun mietin että tehdään akselin kohdilta saranoiduksi tuo nykyinen lava hiuka pidennettynä, eli noin puolentoista metrin pätkä joka hydraulisesti putoais pyydettäessä hiukan alas, ja siihen alle noin puolentoista metrin rampit, mutta tää takalaitanostin visio meni ykköseks, jos ja kun joskus kuitenkin tarvis jotain saada vaikka pumppukärrylläkin kyytiin ......... Tuossapa tuo, ajo korkeudessa ........
__________________
- Levannon We(l)ho - Viimeksi muokannut pee : 13.12.2014 22:55 |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Täällä keksitään vaikka mitä! ![]() |
#8
|
|||
|
|||
![]() minkä ikäinen tuo sinun mersu on? ja onhan normi kuorma-auto?
Siis jos on käyttöönotettu -93 taikka sen jälkeen, niin pitänee pääsääntöisesti olla alleajosuoja myös takana....
Ja ainakaan nuo -VMT- mainitsemat tuikut ja liput ei minusta täytä sitä vaatimusta. |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Vm 2000, alleajosuoja asiahan ei muutu kuinkaan vs. tilanne jossa kuorma tulee 2 metriä yli ??
__________________
- Levannon We(l)ho - |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
HJ: voima ulos-oton hyödyntäminen?? | vanha-aatami | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 17.12.2007 14:37 |
Lämpotolpan hyödyntäminen | p3000 | Chit-Chat | 29 | 03.02.2007 17:21 |