Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 13.12.2014, 21:00
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Takalaitanostimen hyödyntäminen ajoramppina


Täällä kun monenlaista keksijää on tavattu, niin pistetääs aivoriihi aiheesta.

Meillä nyt tuo kiinteälavainen ateGo, jossa lavan takapää n. 90 cm korkeudella maasta takapussit tyhjinä. Kolmen metrin rampeilla lähestymiskulma lavalle jää vielä niin jyrkäks, että henkilöautossa nappaa masu kulmaan kiinni, ja siksipä tähän on tarkoitus viritellä kiinni takalaitanostin, joka sopivasti tuunattuna toimii ajoramppina, mutta myös nostimena. Nostimen lauta on noin 2 metrinen, josta varaa lyhentääkin, mutta muutama asia olis hyvä toteutua:

1) kahden metrin pystyssä törröttävää lautaa en aio perässä pitää, eli jotenkin ois mielekästä saada sitä lyhemmäks, saranaa keskelle ?? Irtorampit kohtuullisina voi jatkossakin kulkea mukana, jolla saadaan loivaa kulmaa, mutta ei ehkä kolmimetrisille enää tarvetta.

2) tarvittaessa, olis hyvä, jos em. kapistuksella vois lavaa pidentää, eli ajella lauta lavan jatkeena, liekö laillista ??

3) kyytiin olis hyvä saada toisinaan myös kapeampi raideleveyksistä kalusto, kuten bobcat tai kumitelakaivuri

Ja muistetaas vielä, että kantavuuden ja ajoneuvon kokonaismassan takia, ihan metsäkonekuljetuslavetti kokoluokan ratkaisut ei oikein ole mielekkäitä. Peräylitystäkään tällä töpöhännällä ei oo kuin noin metri, ketteryys olis kiva säilyttää.


Ideoita, piirroksia, kuvia saa heitellä, tän osat on vielä osin pitkin Suomea, vielä voi suunnitelmia päivittää ... Ja paras idea saatetaan palkita


EDIT:

lähtökohtaisesti joku tämän tyyppinen visio mulla pyörii mielessä, kuva lainattu mobilesta, ja siin on viistetty osa kiinteänä, mä ajattelen tuon viisteosuuden nostimeks, ja siihen sitten rampit joteskin fiksusti

__________________
- Levannon We(l)ho -

Viimeksi muokannut pee : 13.12.2014 21:44
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 13.12.2014, 21:56
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Yksinkertaisin tapa: kasa lankun pätkiä, ja ylimääräiset rampit: siis auton ramppien alle esim. 25-40 cm korotusta, ja sitten ne ylimääräiset rampit niiden jatkoksi. Toki ei ole käyttökelpoinen, jos pitää rakennella tiheään.

Mutta semmoiset takalaita nostimet, mitkä taittuu 2-kerroin, ja kestää "rymytä" edes kohtuu kokoisella kaivurilla, on kalliita? Ja kuuluuko "nostureihin", siis pitää jollain tapaa katsastaa? (aikanaan oli yhden hinurifirman omistajan kanssa juttua "liukulavan" modaamisesta, ja kertoi että on nimenomaan liukulava, siis ei....)
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 13.12.2014, 22:06
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Yksien löylyjen ajan miettimisellä:

Takalaitanostin keskeltä poikki ja riittävän jykevät saranat. Sitten vaan metri pystyssä ajaessa. Takaylitystähän saa olla 2m merkittynä, joten nostimen reunaan lippu ja pari parkkituikkua vaaka-ajoa varten. ja tietty mekaaninen varmistus, että pysyy paikoillaan ajossakin. Sitten nostimen reunaan hitsaten putki U-muotoon leikattuna ja ramppeihin vastaavat koukut, niin saa mille leveydelle tahansa laitettua. Paljonkos muuten akseliväli? ajorampit voisi myös korvata toisenlaisilla rampeilla. Sellaisella, minkä päälle ajetaan etupyörät. Saisi sitä kulmaa loivemmaksi.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 13.12.2014, 22:29
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Joo, ei oo kovin paljosta kiinni nytkään, tuossa taannoin ajoin ateGon etuset parikymmentä senttiä korkealle, eli metrin ajosilloilla toyotan vanteiden päälle, niin lastaus helpottui heti.

Tuo takalaitanostin nyt kuitenkin helpottaa montaa asiaa muutenkin, ja tuo hiukan painoa taakse, eli kyllä siitä hyöty ulosmitataan. Villen saunassa (!) tuntuu kehittyvän samantyyppisiä aivopieruja kuin welhomäelläkin

Tuo ramppien kanssa renaaminen vaan on paljon tylsempää, kuon leikkiä hydrauliikalla
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 13.12.2014, 22:43
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.327
Perusasetus

Paljonko on Ategon akseliväli, ja kok paino?

Mietin mittasuhteita jne...
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 13.12.2014, 22:49
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

AteGo akseliväli taitas olla reilun 4 metriä, ehkä 4.2

Kokonaismassa 7.49 T ja omamassa nyt n. 4500 kG


......


Alkuun mietin että tehdään akselin kohdilta saranoiduksi tuo nykyinen lava hiuka pidennettynä, eli noin puolentoista metrin pätkä joka hydraulisesti putoais pyydettäessä hiukan alas, ja siihen alle noin puolentoista metrin rampit, mutta tää takalaitanostin visio meni ykköseks, jos ja kun joskus kuitenkin tarvis jotain saada vaikka pumppukärrylläkin kyytiin



.........

Tuossapa tuo, ajo korkeudessa




........
__________________
- Levannon We(l)ho -

Viimeksi muokannut pee : 13.12.2014 22:55
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 13.12.2014, 22:48
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
Villen saunassa (!) tuntuu kehittyvän samantyyppisiä aivopieruja kuin welhomäelläkin

l:

Täällä keksitään vaikka mitä! Kunhan vaan joku ehtisi testailla niiden kaikkien ideoiden toimivuuden...
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 13.12.2014, 22:53
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

minkä ikäinen tuo sinun mersu on? ja onhan normi kuorma-auto?


Siis jos on käyttöönotettu -93 taikka sen jälkeen, niin pitänee pääsääntöisesti olla alleajosuoja myös takana....
Ja ainakaan nuo -VMT- mainitsemat tuikut ja liput ei minusta täytä sitä vaatimusta.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 13.12.2014, 22:58
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Siis jos on käyttöönotettu -93 taikka sen jälkeen, niin pitänee pääsääntöisesti olla alleajosuoja myös takana....
Ja ainakaan nuo -VMT- mainitsemat tuikut ja liput ei minusta täytä sitä vaatimusta.

Vm 2000, alleajosuoja asiahan ei muutu kuinkaan vs. tilanne jossa kuorma tulee 2 metriä yli ??
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
HJ: voima ulos-oton hyödyntäminen?? vanha-aatami Tekniikka & Jutustelu 1 17.12.2007 14:37
Lämpotolpan hyödyntäminen p3000 Chit-Chat 29 03.02.2007 17:21


Sivu luotu: 03:12 (GMT +2).