![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() HJ:n ominaisuudet ja parentelu.Olen koittanut selailla tätä palstaa ja slck:ta hoojiin ominaisuuksia ja niiden parantelua silmälläpitäen. Paljon onkin tietoa löytynyt mutta paljon on löytymättäkin. En tiedä paljonko tämä palvelee "suurta" yleisöä ![]() Itse siis melko tuore HJ:n ylpeä ![]() HJ siis hommattu ihan metsästyskäyttöön ja iso osa ajoa on maantiellä mutta.... kyllä te tiedätte ![]() Eli nyt koppaa on nostettu maltilliset 25mm, alla 33" mutikat ja pyöränaukkoja avarrettu sekä mekaaninen kohta keulalla. Pitkällekkö (tietty kuskista kiinni ja vinsillä vaikka katollaan minnevaan) tollasella pääsee mettässä, safarilla ym? Entä mikä paikka porsii helposti maasto-ajossa? Ohjausvarret, peränkuoret kasassa/halki y.m. perusheikkoja paikkoja? Murrokset jo havaitsinkin kulutustavaraksi ![]() Mites sitten joustojen lisäys? Soa tietty mut jollei kiinnosta nähdä vaivaa ainakaan vielä, pidempää iskaria tietty mut onko pitkät riiput kuolleena syntynyt ajatus, mitä mahdollisia haittoja? Ainakin luulis helpommalla vetävän vähän vasyneet latit suoremmiksi kun kulma kasvaa ja vartta riittää? Taakse mulla on tulossa lockright kun tossa 60:ssä on avoimet perät. Lukkoja toki on miljoonaa eri mallia ja merkkiä ja jokainen tapansa ja rahansa mukaisesti. Siksi mietityttääkin että onko kitka edessä vain huono juttu? Pääpaino siis maantieajossa ja navat usein kiinni, syökö pronssiholkit ja kitkaperän äkkiä valmiiksi? Näitä kysymyksiä riittää enkä kehtaa kaikkia nyt kerralla heittää ![]() Toiivottavasti joku vaivautuu vastaamaan ja saadaan vähän keskustelua avattua. Kiitos ja ennen kaikkea anteeksi T: nyyba Ouzi
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Jos 33" renkailla menee niin pitkälle kuin pääsee kivikossa niin periä ja vaihteistoa vois suojata.
Samalla ajotyylillä riippujen ylikääntymisen vois estää ettei jousi katkea. Muuten vinssillä ja maastotunkilla pääsee jo pitkälle mutta joskus olisi helpompaa kun voisi vinssata taaksepäin eikä olisi pakko ylittää mahdottomia paikkoja. Varmista että jakiksessa on öljyä ja hullunkierto vaihteistojen välille on ihan hyvä ratkaisu. Etuvedon kytkentähaarukka kuluu väljäksi jos öljyä ei ole, laakerit voi selvitä pienelläkin öljymäärällä kun alukuori jäähdyttää ne. Väljä haarukka päästää etuvedon lopulta hyppimään kytkentäholkin hampaiden yli. Nelivetoa en suosittele maantieajoon tarpeettomasti kun murrosvaurioita ei aina huomaa ja ohjaus voi jumittua yllättäen. Cromo murrokset ovat kehuttuja ja lopulta säästävät rahaa,aikaa ja vaivaa. Itse en pöljänä niitä ole hankkinut. Halvat murrokset voivat tuhota hajotessaan myös vetoakselit kuten mulla molemmat puolet. Olisi tullut halvemmaksi ne cromot ![]() Ensin cromot ja myöhemmin ehkä kitkalukko jota en osaa suositella. Kun avaat periä niin varaudu siihen että laakerit ja välitykset joutuu uusimaan. Halvemmalla voi löytää kunnostetun perän mekaanisella lukolla tai hyvän etuperän orkkiskunnossa kuin laakeroida, välittää ja lukottaa omansa. Ensin ehkä kannattaa ajella ja kuullostella ja tutkia oman ajokin kuntoa ja heikkokuntoisenakin hjn tekniikka voi kestää pitkään. Uusia osia ei kuitenkaan ole mielekästä asennella loppuaan kohtaavien kaveriksi. Jokainen euro hjhin pyytää kolme lisää, jos laitat rahaa yhteen paikkaan niin kolme muutakin kaipaisi jo peruskunnostusta. Vaihteisto, kytkin, moottori, runko ,kori jne. Ehkä fiksumpaa ajaa vain ja korjailla tarpeen mukaan, peruskunnostus tulee yllättävän kalliiksi ja työlääksi. Oho, ihme saarnaamista ![]() Mekaaniset lukot periin ja vakiovälitykset käy 33", jos offi vie mukanaan niin tiheämmät. mulla 5.29 on vielä ajettavissa 33" renkailla 80kmh maantiellä mutta kierrokset n 2500rpm. Soaa suosittelen jos saa leimattua, korottavat jouset on 3xtönkömmät kuin soa suorilla jousilla. Sähkövinssi taakse mekaanisen etusen kaveriks ja kovaa ajoa. https://www.youtube.com/watch?v=7HTmMK6hmzU Oliko tuossa Jaren autossa muuta kuin soa? Kuskista taitaa loppupelissä eteneminen olla kiinni? Voin vain kumartaa syvään tuollekin suoritukselle.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
kummassakin omat puolensa.... Maantiellä korotusjouset pirusti mukavammat kun soa suorilla jousilla, aika hyvin nuo jousteleekin, ainut huonopuoli et akselin alla vähemmän maavaraa jousien kohdalla kun soassa, tökkii kiviin ja kantoihin (tokihan sekin ajolinjoista pitkälti kiinni)
__________________
Itte ku tekee ni saa just semmosen ku sattuu tulemaan! Salon seudun OFF ROAD Ry |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Jeps. Jakikselle kannattaa tosiaan jonkinlaista panssarointia harkita. Se alkuperäinen peltiamme on varsin heppoinen, mikäli ei ole jo kadonnut matkasta. Alustan laittelu halujen ja varojen mukaan. Mietoon offiin tuollainen suunnilleen vakio hj on ihan kiva, vaikkakin välillä kasvattava peli. Ei varmasti mene yhtä nätisti ahtaissa paikoissa kuin pienemmät, mutta viimeistään iltatulilla palkitsee, kun mahtuu "kaikki kyytiin". Niitä pieniä ja lähes itsestäänselvyyksiä: koukku pois puskaan mennessä.
|
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Soallahan korotus menee heti väkisin maksimiin ja 33" pyörät näyttää entistä pienemmiltä. Jos kuitenkin päädyt isompiin pyöriin niin soalle ne sopii alle helpommin. Erona voi toki olla uudet liukkaat jouset vs. ruosteensyömät vanhat joissa latit ei liiku toisiinsa nähden. Mulla käyristetyt vanhat vakiojouset on liian tönköt vaikka rasvattu ja latien päissä luikupaloja. Tuo yleistykseni perustui juuri siihen että käyrän korotusjousen täytyy olla jäykempi ja joustoissa latien pitää liukua toisiaan vasten. Suorassa soajousessa se liukuminen on lähes olematonta. Ajatukseni kai olikin että maastoajoa parantaisi jousituksen herkistyminen ja soassa lateja voi poistaakin, korotusjousilla latien poistolla voi menettää haluttua korotusta. Ainakin kannattaa valita hyviksi todetut korotusjouset kun joitain malleja moititaan kivirekiominaisuuksista, ehkä ne onvatkin jotain kuormankantokykyä lisääviä paremmin kuin offroadominaisuuksia lisääviä. Ainakin teoriassa soa on herkempi jousen pienemmän sisäisen vaimennuksen ansioista, lisäksi joustomatka kasvaa kun jousi ei ole valmiiksi lähellä ulosjouston maksimia. Jos vakiojouset tuntuu omaan käyttöön riittävän herkiltä niin korotusjouset ei ainakaan heikennä maantiehallittavuutta jota soa taitaa väkisin tehdä. Soa taitaa vaatia tractionbarit ennen kuin korotusjouset ainakin jos lateja poistelee, yksi muutos pyytää aina jotain lisää.. Voisit muuten verrata noi joustot rampilla niin saisi selkeää vertailutietoa korotusjousi vs. soa. Mua ainakin kiinnostaisi kun omaan alustaan en ole tyytyväinen.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. Viimeksi muokannut helmapelti : 06.09.2014 16:00 |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Mun jouset on OME:n, edessä 2" ja takana 3" korottavat.
Takajousista poistettu 2 alimmaista latia. Ja tosiaan noi soa jouset on vanhat ja ruosteiset, tarkotus olis jossain vaiheessa levittää pakat ja putsata ja rasvata kunnolla, nyt niihin oon jotain rasvoja koittanu tunkee väleihin mitä oon saanu menemään. Ja pikkasen eroa varmaan joustoihin tekee se et soassa on vakaajat paikoillaan ja korotusjousisessa ei. En o joustoja mittaillu mut aika samoissa menee, erona vaan et soa joustaa ulos ja korojousinen sisään enemmän.
__________________
Itte ku tekee ni saa just semmosen ku sattuu tulemaan! Salon seudun OFF ROAD Ry |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Kiitos, juuri tälläisiä pikkujuttuja kaipailinkin.
![]() Auton tekniikka tuntuu olevan hyvässä kunnossa, kori taas ei ![]() Eikä tuon suuniteltu elinikä mulla ole kuin jokunen vuosi, pääasia että saa metsästykseen kelpaavan auton alle ja näin koulusta työelämään siirtyneenä ei budjetti ole valtava... Eli tarkoitus nimenomaan korjailla tarpeen mukaan mutta tarkoitus myös välttää turhat remontinkohteet. Siksi vähän utelenkin. Eli perät kaipaa suojaa ja jakikselle täytyy tehdä jokin panssari. Akseliputket vissiin kestää aika kovaa käyttöä? Entä mites toi hullunkierto toteutetaan? Olis helppo varmaan tehdä kun laatikko tippuu kytkimenvaidon takia ens vkl. Tulee exedyn vahvistettu varmuuden vuoksi että ei jää kalvamaan kun turbo löytää paikkansa ![]() |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Joo Sauna-cruiserissa (tuolloin oli vielä muta-cruiser ![]() ![]() Viimeksi muokannut Jare : 11.09.2014 09:19 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Suzuki Sj410 Ajo ominaisuudet?? | Partajeesus | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 03.01.2010 18:33 |
HDJ80:n maasto-ominaisuudet? | Tekniikka & Jutustelu | 44 | 28.12.2008 11:34 | |
Minkälaiset ajo-ominaisuudet? | HEKULIINI | Chit-Chat | 32 | 14.04.2005 19:05 |
Korkattu offi ominaisuudet blaserista kulmakorves. | Nasty | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 21.11.2004 21:16 |
Ajo-ominaisuudet..... | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 04.02.2003 20:09 |