Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 18.02.2014, 21:40
tonnisata:n Avatar
tonnisata tonnisata ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 13.01.06
Sijainti: Pyhäjärvi
Viestit: 1.120
Perusasetus

ilmastoinnin täyttö pakkaus?


Jossain ulkomaalaisten foorumeilla mainittu tee se itse ilmastoinnin täyttöpakkauksista- mahtaako moisia olla Soomessa? Eli kyseessä lienee pelastus operaatioon tarkoitettu homma missä ei selkeää vikaa ole niin että vuotaa heti ulos kylmäaineet, vaan tuolla setillä saanee tarkistettua+lisättyä mömmöjä järjestelmään.

Tietääkseni Suomi kylmäaine huollot tänäpäivänä tekee sillä automaatti koneella koko baletin läpi aina, helppo kun se on. Joskus, kuten nyt omassa kotterossa- riittäisi kun lisää muutaman sata gr sitä r134a ta. Semmonen pieni painepullo oisi kätevä, ja volttimittauksella saa painekytkimeltä mitattua oikean määränkin tuossa, tai joissain niissä ulkomaan seteissä lienee painemittari myös.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 18.02.2014, 21:45
khager khager ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 30.07.13
Sijainti: Lohja
Viestit: 208
Perusasetus

Eipä saa itse mennä täyttämään ilmastointia. Luvanvaraisia hommia nuo ilmastointi hommat.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 18.02.2014, 21:59
Calmari Calmari ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.11.04
Sijainti: Suomen Texas, .
Viestit: 1.967
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja khager Näytä viesti
Eipä saa itse mennä täyttämään ilmastointia. Luvanvaraisia hommia nuo ilmastointi hommat.
Voi kyynel
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 18.02.2014, 22:28
tonnisata:n Avatar
tonnisata tonnisata ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 13.01.06
Sijainti: Pyhäjärvi
Viestit: 1.120
Perusasetus

Onhan se täällä Somaliassa kiellettyä tietenkin täällä kun ei osata ja nii-in pal on ilmastoituja autoja- toisin kuin pienessä Amiriikassa, ei siellä tällasta kannata kieltää, muutama hassu auto missä ilmastointi on

http://www.youtube.com/watch?v=-p2WzuoSHHA
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 18.02.2014, 22:29
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Yksi niistä tehtävistä, jotka kannattaa jättää ammattilaiselle.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tonnisata Näytä viesti
Tietääkseni Suomi kylmäaine huollot tänäpäivänä tekee sillä automaatti koneella koko baletin läpi aina, helppo kun se on. Joskus, kuten nyt omassa kotterossa- riittäisi kun lisää muutaman sata gr sitä r134a ta. Semmonen pieni painepullo oisi kätevä, ja volttimittauksella saa painekytkimeltä mitattua oikean määränkin tuossa, tai joissain niissä ulkomaan seteissä lienee painemittari myös.
Siis ei onnistu oikean määrän mittaaminen painekytkimeltä volttimittarilla, ei ainakaan niissä kapineissa, mitä itse olen rassannut.
Toki tuolla tavalla saa "arvattua" täytöksen määrää, ja kun pitää huolen, ettei täytä liikaa, onnistuu ilmastoinnin toimintakuntoon saattaminen....
Hyötysyhteesta ja tehosta ei mitään takeita.

Mutta kun tuo koko prosessi maksaa tarjouksessa reippaasti alle satasen, niin ei varmaan kannata paljon asian kanssa riskeerata?

Ja tuo saatavuuteen/laillisuuteen: Eipä taida saada mistään, ja noissa kolina maali pullon kokoisissa on ollut kylmäainetta muutama sata grammaa, joka sekään kaikki ei siirry järjestelmään...

Ja ainut kylmäaine, (mitä noissa pienemmissä on/tulee olemaan) mitä voi hankkia laillisesti, on hiilidioksidi, ja sillähän ei voi korvata tuota R134a :ta

p.s jos järjestelmä on ollut auki/paineeton, tuo alipaineistus on huomattavan tärkeä.... Ja tuon täytön määrän arviointi: hyvään tulokseen pääsee mittaamalla ala- ja yläpaineen, sekä lämpötilat; ja vertaamalla niitä k.o kylmäaineen (ja -laitteiston) spekseihin....
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 18.02.2014, 22:53
sako:n Avatar
sako sako ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 08.08.05
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 779
Perusasetus

Ei paineen mittauksella tiedä paljonko on kylmäainetta.
Kylmäaineen määrähän mitataan grammoina tai kiloina.
Paineesta näkee jos on aine vajausta järjestelmässä.

Tyhjiö ja kosteus on aika tärkeitä asioita kylmäkoneissa.
__________________
Montenegro Offroad #55
2x 4x4 Outlander PHEV ja Wrangler
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 18.02.2014, 22:54
tonnisata:n Avatar
tonnisata tonnisata ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 13.01.06
Sijainti: Pyhäjärvi
Viestit: 1.120
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Siis ei onnistu oikean määrän mittaaminen painekytkimeltä volttimittarilla, ei ainakaan niissä kapineissa, mitä itse olen rassannut.
Toki tuolla tavalla saa "arvattua" täytöksen määrää, ja kun pitää huolen, ettei täytä liikaa, onnistuu ilmastoinnin toimintakuntoon saattaminen....
Hyötysyhteesta ja tehosta ei mitään takeita.

Mutta kun tuo koko prosessi maksaa tarjouksessa reippaasti alle satasen, niin ei varmaan kannata paljon asian kanssa riskeerata?

Ja tuo saatavuuteen/laillisuuteen: Eipä taida saada mistään, ja noissa kolina maali pullon kokoisissa on ollut kylmäainetta muutama sata grammaa, joka sekään kaikki ei siirry järjestelmään...

Ja ainut kylmäaine, (mitä noissa pienemmissä on/tulee olemaan) mitä voi hankkia laillisesti, on hiilidioksidi, ja sillähän ei voi korvata tuota R134a :ta

p.s jos järjestelmä on ollut auki/paineeton, tuo alipaineistus on huomattavan tärkeä.... Ja tuon täytön määrän arviointi: hyvään tulokseen pääsee mittaamalla ala- ja yläpaineen, sekä lämpötilat; ja vertaamalla niitä k.o kylmäaineen (ja -laitteiston) spekseihin....

Kyllä se uusimmissä volttimittaus paineanturilta kertoo minkä verran ainetta järjestelmässä on, jos tietoa hommasta on riittävästi, vanhemmissa eeri juttu. Ja tässä oli kyse sellasesta missä normaali aineen karkaaminen vaikka kompuran tiivisteestä seisonnan aikan tms siis ei vika tai harakan mentävä reikä putkessa. Silloin tuntuu että satanen hommasta on kovaraha, tietysti köyhällehän se vaan on kallista... pieni lisäys tuollasesta pullosta voisi olla paikallaan näin DIY tyyliin kun joitakin asioita pitäs saada ihanite tehtyä. Tehköön ne ammattilaiset sitten ne isommat hommat
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 18.02.2014, 23:04
sako:n Avatar
sako sako ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 08.08.05
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 779
Perusasetus

Kylmäkone järjestelmän pitää olla tiivis silloin ei karkaa ainetta.
Jos kompuran tiivisteen takia häviää ainetta, niin sillonhan on vikaa
järjestestelmässä eli ei se ole tiivis
__________________
Montenegro Offroad #55
2x 4x4 Outlander PHEV ja Wrangler
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 18.02.2014, 23:12
tonnisata:n Avatar
tonnisata tonnisata ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 13.01.06
Sijainti: Pyhäjärvi
Viestit: 1.120
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sako Näytä viesti
Kylmäkone järjestelmän pitää olla tiivis silloin ei karkaa ainetta.
Jos kompuran tiivisteen takia häviää ainetta, niin sillonhan on vikaa
järjestestelmässä eli ei se ole tiivis
Ite vanhempien ilmastoitujen kanssa törmännyt asentajiin jotka liittää koneen kiinni ja antaa hoitaa. Keskimäärin se n 80 ekee, ja sitten käytössä testataan oliko vuotoja. Vois kait tuon testata itekkin. Halvemmalla vähän. Ominaisuushan se on monessa että tiivari kompuralta vuotaa jos auto pitempiä aikoja seisoo käyttämättä- ei aina vika? Jos vuotoja etsitään eikä löydetä niin tuohan se selitys on- vai olenko jotain ymmärtänyt väärin? Ihan takuun alaisessa autossa liike noin on kertonut ettei kuulu "firman piikkiin". Miten on, kuuluisko ? Vaikkei tässä nyt takuu asioita pitänyt käsitellä...
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 18.02.2014, 23:37
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.344
Perusasetus

no mä oon ainakin noihin jenkkeihin pariinkin ostanut niitä täyttöpulloja aikoinaan ebaystä, jopa r12 "korvaavaa" ainesta, nimeä en muista, yhdestä farmarista kuiteski oli se täyttyöventtiilin "sielu" sökö ja pääsi aineet pihalle, koko systeemin tiivistesarja makso ehkä kympin ja täyttösatsi öljyineen yms ehkä 50 ja kummasti tuli kylmää oli se sitte hiilidioksidia tai mitä lie... pariin muuhun oon vaan lisännyt kun ei ole ollut tarpeeksi ainetta että olis lähtenyt kompura käymään.

jeepin, caminon ja pontiackin oonki sitte täytättänyt yhdessä firmassa kun tuota "r12" ei enään saa vaan joutuu käyttämään muita kylmäaineita.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 19.02.2014, 00:06
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Siis Mistä Autosta(?) kyse?


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tonnisata Näytä viesti
Kyllä se uusimmissä volttimittaus paineanturilta kertoo minkä verran ainetta järjestelmässä on, jos tietoa hommasta on riittävästi, vanhemmissa eeri juttu. Ja tässä oli kyse sellasesta missä normaali aineen karkaaminen vaikka kompuran tiivisteestä seisonnan aikan tms siis ei vika tai harakan mentävä reikä putkessa. Silloin tuntuu että satanen hommasta on kovaraha, tietysti köyhällehän se vaan on kallista... pieni lisäys tuollasesta pullosta voisi olla paikallaan näin DIY tyyliin kun joitakin asioita pitäs saada ihanite tehtyä. Tehköön ne ammattilaiset sitten ne isommat hommat
Siis Mistä Autosta(?) kyse? k.o alan viimmeisimmästä koulutuksesta on muutama vuosi, ja silloin ainakin kaikki "painekytkimellä" olevat oli ns. perinteisiä, mukaanlukien nuo muuttuvatilavuuksiset kompurat? Noita ECU:jen ohjaamia oli jo silloin... mutta kun jäi käsitys, että oisi kyse jostain vanhemmasta, koska : " tietysti köyhällehän se vaan on kallista..."

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sako Näytä viesti
Kylmäkone järjestelmän pitää olla tiivis silloin ei karkaa ainetta.
Jos kompuran tiivisteen takia häviää ainetta, niin sillonhan on vikaa
järjestestelmässä eli ei se ole tiivis
Valitettavasti nuo autopuolen kompurat vuotaa aina, ja nimenomaan tuo hihnan sisääntuloakseli.
Kokeileppa vaatia takuukorjausta autosta, missä ilmastointi ei toimi; siis noin 10% kylmäaineesta häviää joka vuosi normaalina "hävikkina", huoltokirjan mukaan huollettuihin "panostetaan" kylmäainetta jokaisessa ilmastointi? huollossa, mikä sisältää ilmastoinnin huollon
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 24.02.2014, 20:22
2x4WD 2x4WD ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.05.05
Sijainti: TAMPERE, Finland.
Viestit: 561
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tonnisata Näytä viesti
Ite vanhempien ilmastoitujen kanssa törmännyt asentajiin jotka liittää koneen kiinni ja antaa hoitaa. Keskimäärin se n 80 ekee, ja sitten käytössä testataan oliko vuotoja. Vois kait tuon testata itekkin. Halvemmalla vähän. Ominaisuushan se on monessa että tiivari kompuralta vuotaa jos auto pitempiä aikoja seisoo käyttämättä- ei aina vika? Jos vuotoja etsitään eikä löydetä niin tuohan se selitys on- vai olenko jotain ymmärtänyt väärin? Ihan takuun alaisessa autossa liike noin on kertonut ettei kuulu "firman piikkiin". Miten on, kuuluisko ? Vaikkei tässä nyt takuu asioita pitänyt käsitellä...
Ei Pitäis törmätä. Ilmastointifirmasta mulle sanottiin, että 1.7.2010 alkaen ei vuotavaa järjestelmää saa täyttää.
__________________
Käsittele kaikkia stressaavia tilanteita kuin koira. Jos et voi syödä sitä tai leikkiä sillä, kuse sen päälle ja kävele tiehesi.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
hiilaripullon täyttö VS-Suomessa? allu-85 Tekniikka & Jutustelu 11 11.01.2013 13:08
Tankin täyttö putki HCK Tekniikka & Jutustelu 14 25.08.2012 13:07
hj60 vaihteiston täyttö kone1 Tekniikka & Jutustelu 3 03.12.2010 18:21
Hiilidioksidipullon täyttö Tampere ToyWo Chit-Chat 2 10.01.2009 00:15


Sivu luotu: 14:18 (GMT +2).