Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 02.03.2012, 00:49
juzzi77 juzzi77 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.09.11
Sijainti: Turku
Viestit: 43
Perusasetus

Ongelmia hj61 akkujen kanssa


Eli ongelmia hj:n kanssa. Purkaa akkuja ihan törkeää vauhtia. Eli kun perjantaina iskee täydet akut kiinni, niin maanantaina ne ovat niin tyhjät ettei startti jaksa kertaakaan pyörähtää. Auto siis viikonlopun ajamatta.

Mikä niitä akkuja oikein purkaa? Ei ole mikään sisävalo tai vastaava päällä. Mittasin tuosta akun plus navasta ja sisälle menevän virtajohdon välistä noin 150mA - 170mA. Kummatkin akut ovat kohtuu uusia. Vartan 95Ah akkuja 2kpl.

Voisiko laturi tai starttimoottori jotenkin purkaa noita? Mikä näissä yleensä menee? Startin kanssa ollut joskus kuulemma jotain ongelmia (jumittamista).

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 02.03.2012, 02:31
_Jape_:n Avatar
_Jape_ _Jape_ ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 24.01.12
Sijainti: Lahti
Viestit: 987
Perusasetus

Eikös se ole helpoin aloittaa ottamalla sulake kerrallaan pois ja kattomalla volttimittarin kanssa milloin muuttuu virran kulutus?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 02.03.2012, 02:48
juzzi77 juzzi77 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.09.11
Sijainti: Turku
Viestit: 43
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja _Jape_ Näytä viesti
Eikös se ole helpoin aloittaa ottamalla sulake kerrallaan pois ja kattomalla volttimittarin kanssa milloin muuttuu virran kulutus?
Mittasin jo tuosta akun plus navan ja auton virtajohdon välistä ja kulutus näytti olevan 150mA - 170mA. Ei kai se enää auta sulakkeita mitata? Aattelin, että virta menee jonnekkin muualle kuin sisälle.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 02.03.2012, 02:48
Rytö:n Avatar
Rytö Rytö ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 02.01.08
Sijainti: Tohmajärvi, Finland.
Viestit: 580
Perusasetus

jaa-a...


Mie kyllä kääntäisin syyttävän sormen laturiin päin. Eihän mikään ihan pikkiriikkinen vempele kuitenkaan kahta ysivitosta akkua tuohon aikaan tyhjää.

Voiskos laturista kärähtäny diodi aiheuttaa tuollasta? Että elektronit kulkiskin väärään suuntaan
__________________
*Cuisvis hominis est errare,nullius nisi insipientis in errore perseverare.*
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 02.03.2012, 07:34
Tourinki:n Avatar
Tourinki Tourinki ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 06.10.08
Sijainti: Lieksa
Viestit: 277
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja juzzi77 Näytä viesti
Mittasin jo tuosta akun plus navan ja auton virtajohdon välistä ja kulutus näytti olevan 150mA - 170mA. Ei kai se enää auta sulakkeita mitata? Aattelin, että virta menee jonnekkin muualle kuin sisälle.
Tais Jape tarkottaa että käy sulakkeet läpi niin että otat jonku sulakkeen pois ja tarkastat plus navan ja virtajohdon välistä että muuttuuko kulutus...
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 02.03.2012, 07:37
smgt:n Avatar
smgt smgt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 10.01.12
Sijainti: kajaani
Viestit: 1.696
Perusasetus

kannattaa ottaa laturista johto pois ja mitata siitä välistä virran kulutus. Näkee heti onko vika siinä.
__________________
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan!
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 02.03.2012, 08:46
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

Jos ei mitään radiovirityksiä ole niin omakin veikkaus menisi tuonne laturin diodivian suuntaan.

Eli laturin perästä se paksupiuha irti ja sitten uusintamittaus niin siitä se alkaa selviämään.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 02.03.2012, 09:36
juzzi77 juzzi77 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.09.11
Sijainti: Turku
Viestit: 43
Perusasetus

Kiitos vinkeistä. Kyllä tuo homma täytyy varmasti aloittaa tuolla laturin tarkastamisella. Onko tuon diodivian korjaaminen hankalaa? Pitääkö uusia koko laturi vai selviääkö jotenkin muuten?
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 02.03.2012, 09:41
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

Diodisilta on yleensä sen hintainen ettei sitä kannata vaihtaa vaan koko laturi. Paitsi jos jostain löytää vaikka semmosen laturin joka on muuten sökö ja mistä saa tuon diodi sillan vaihettua.

Vaatii hieman isomman kolvin ja taidon käyttää sitä.

Mutta se radio kysymys. Eli mistä on otettu radion virrat????
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 02.03.2012, 10:38
juzzi77 juzzi77 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.09.11
Sijainti: Turku
Viestit: 43
Perusasetus

Mittailin tuosta laturin maadoituskaapelin välistä, niin nollaa näytti mittari. Eli se mutteri laturin kyljestä irti ja mittari siihen väliin. Oisko se sitten kuitenkin se startti? Soittimelle on otettu sähköt jännitteen alentimelta. Toisen akun plus navasta menee johto sisällä sinne alentimelle ja siitä alentimelta soittimelle. Nyt oli auto taas yön seissyt ja vaivoin lähti enää käyntiin. Viimmeksi eilen sillä ajoin. Eli joku siellä sitä virtaa vie todella raskaasti.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 02.03.2012, 10:48
Issu:n Avatar
Issu Issu ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 549
Perusasetus

Oisko helpointa hakea vikaa silleen että ota maapuoli irti ja kynä siihen väliin ja jos siellä joku kerran kuluttaa niin lamppu syttyy. Sitten eikun sulake kerrallaan irti ja kun lamppu sammuu kuluttaja on siinä.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 02.03.2012, 11:23
juzzi77 juzzi77 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.09.11
Sijainti: Turku
Viestit: 43
Perusasetus

Otin tuon maakaapelin nyt irti ja siitä välistä meni se 175mA. Eli kohtuu normaalilta vaikuttaa? Voisko se olla, että noi lähes uudet akut on paskana? Pitääpä latailla ne täyteen ja sen jälkeen mitata jännitteet. Jos se purkaa varausta jotenkin akkujen kesken.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 02.03.2012, 11:28
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.613
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja juzzi77 Näytä viesti
Mittailin tuosta laturin maadoituskaapelin välistä, niin nollaa näytti mittari. Eli se mutteri laturin kyljestä irti ja mittari siihen väliin. Oisko se sitten kuitenkin se startti? Soittimelle on otettu sähköt jännitteen alentimelta. Toisen akun plus navasta menee johto sisällä sinne alentimelle ja siitä alentimelta soittimelle. Nyt oli auto taas yön seissyt ja vaivoin lähti enää käyntiin. Viimmeksi eilen sillä ajoin. Eli joku siellä sitä virtaa vie todella raskaasti.
Ota laturin pluskaapeli irti ja mittaa sitten.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 02.03.2012, 11:44
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.381
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Issu Näytä viesti
Oisko helpointa hakea vikaa silleen että ota maapuoli irti ja kynä siihen väliin ja jos siellä joku kerran kuluttaa niin lamppu syttyy. Sitten eikun sulake kerrallaan irti ja kun lamppu sammuu kuluttaja on siinä.
Tällä useamman kerran neuvotulla konstilla saisit helposti yli 90% mahdollisista sähkön ryöstäjistä rajattua tämän ongelman ulkopuolelle. On sinänsä sama, tekeekö sen lampulla vai mittarilla, kunhan sen tekee.

Tutki myös akuilta kytketyt systeemit, jos niissä johdoissa on sulakepesiä, mitä niiden avaaminen vaikuttaa virran kulutukseen.

Kai se jännitteen alennin on sulakkeen takana? Sen perässä on sitten kai yksi paikka, josta tuollainen pikkuvuoto usein löytyy, eli peräkärryn pistorasia (jos sitä on). On usein ruosteessa ja suolap*ssa sisältä ja vuotaa sen kautta runkoon, jos on "asuntovaunu"-johdotus, eli menee jatkuva virta pistorasialle. Tämä koko hoito jää pois, kun otat sen sulakkeen irti

Mutta sulakkeet yksi kerrallaan irroittamalla ja koko ajan virtaa tarkkaillen kannattaisi lähteä tutkimaan, niin näet, minkä virtapiirin puolelle se virta katoaa.
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 02.03.2012, 12:02
juzzi77 juzzi77 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.09.11
Sijainti: Turku
Viestit: 43
Perusasetus

Koitin mitata akun ja rungon välisen kaapelin. Siinä meni se 175mA. Kyllä tuo jännitteen alennin on sulakkeen takana. Siihen on kytkettynä pelkästään soitin. Tuossa näyttää olevan vakiona jännitteen alennin tuolla vasemmalla puolella autoa takaluukussa. Taisi olla pyry tuotteen tekemä. Peräkärryn pistokkeeseen tulee 24v sähköt, eli taitaa tuo alkuperäinen alennin olla rikki. Peräkärryn pistoke on uusi ja sinne menee sähköt silloin kun ajovalot on päällä. Vilkut ei toimi ollenkaan peräkärryssä.

Onko tuo 175mA sellainen kulutus, että se muutamassa päivässä vie tyhjäksi 2kpl 95Ah akkuja? Ei mielestäni. Kyllä tuon kulutuksen saisi varmaan tippumaan tuonne 50mA tietämille jos ottaisi kellon ja soittimen sulakkeen pois. On kyllä aika mystinen juttu.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 02.03.2012, 12:25
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.381
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja juzzi77 Näytä viesti
Onko tuo 175mA sellainen kulutus, että se muutamassa päivässä vie tyhjäksi 2kpl 95Ah akkuja? Ei mielestäni. Kyllä tuon kulutuksen saisi varmaan tippumaan tuonne 50mA tietämille jos ottaisi kellon ja soittimen sulakkeen pois. On kyllä aika mystinen juttu.
Pojan bemarissa taisi olla 10-20mA vuotovirta, kun sitä viimeksi mittasin. Oli akku hiipunut ja varmistin, paljonko peruskuormaa on. Siinä on joku keskuslukon valvontasysteemi päällä. Vaihtelu johtui siitä, että valvonnan merkinä oleva ledi vilkkuu.

175mA tarkoittaa n. 4Ah vuorokaudessa. Vaikuttaa aika paljolta. Kyllä kunnossa oleva akku pitäisi sillä viikon pärjätä, mutta sitten se on jo akun hyvinvointia uhkaavassa alilataustilassa. Jos akut on olleet vajaana pidempään jo muutenkin, niin voivat olla jo heikossa hapessa. Uusikin akku voi olla huonossa kunnossa, jos on ollut pitkään (vuoden?) kaupan varastossa hapotettuna eikä ole ladattu välillä.

Minä kävisin kaikki sulakkeet läpi nyt ensimmäiseksi yksi kerrallaan. Silloin ei tarvitsisi pohtia, minne ja minkä verran virtaa menee, vaan sen tietäisi.

Hehkut ja muut sellaiset paksun sähkön vaativat on omilla sulakkeilla moottoritilan puolella johdotettuina.

Monissa autoissa on tavallaan pääsulakkeena sellainen johtolenkki, eli kaavioissa/suojamuoveissa lukee fusible link tai vastaavaa. Sen takana on muut sulakkeet. Se kannattaa kokeilla myös avata. Jos sekään ei vaikuta, on vikapaikkoja jo todella vähän jäljellä.
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 02.03.2012, 12:27
Lalli bj40:n Avatar
Lalli bj40 Lalli bj40 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 25.08.10
Sijainti: Alajärvi Finland
Viestit: 605
Perusasetus

paljonko akkujen jännite erikseen mitattuna eikä akkuista ole varastettu sähköa ns vaan toiselta akulta 12v
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 02.03.2012, 14:10
juzzi77 juzzi77 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.09.11
Sijainti: Turku
Viestit: 43
Perusasetus

Laitoin virtamittarin tuohon akun plus napaan ja sisälle lähtevän johdon väliin. Tulos noin 175mA. Virtamittari kiinni ja jännitteen alentimesta sulake pois niin tipahti heti 16,2mA. Olisko se sitten tuo soittimen jännitteen alennin syyllinen. Aika paljon kyllä kulutus tippui kun sen otti pelistä pois. Olisiko se alennin viallinen vai miksi se noin paljon vie.
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 02.03.2012, 14:19
Pafo:n Avatar
Pafo Pafo ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 23.04.04
Sijainti: Forrest Hill, Vaasa, Finland.
Viestit: 1.521
Perusasetus

Alentimet syö yleensä jonkinverran tehoa vaan siksi että on jännite päällä. minkäverran kukin vie on yksilöllistä eli heittämällä on vaikeaa sanoa mikäli viallinen vai ei... mutta kannattanee pitää virrat niistä pois jos suinkin mahdolista. (pieni haaste ration muistin kanssa mutta...)
__________________
ex 4wdwannabe

-= In Lockers We trust! =-

LeijonaEmot RY supporter
http://www.noonansuomi.net/
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 02.03.2012, 15:55
Reetu:n Avatar
Reetu Reetu ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 13.02.05
Sijainti: Ruokolahti, Finland.
Viestit: 3.536
Perusasetus

Kyl ne ehjinä pitäs vähemmän viedä, hajotessaan ovat tyhjennelleet kuorma-autojenkin akkuja.
__________________
RUMARACING Esla T4

Viimeksi muokannut Reetu : 02.03.2012 15:56 Perustelu: typo
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 02.03.2012, 16:46
smgt:n Avatar
smgt smgt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 10.01.12
Sijainti: kajaani
Viestit: 1.696
Perusasetus

kato tosiaan tuo onko molemmissa akuissa samankokoinen jännite.
ettei ole niinkuin mulla että toisessa oli 13v ja toinen 11v pintaan.
sillon käyntiin lähtö on vaikeeta ja kestää tartata vaan kerran...
__________________
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan!
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 02.03.2012, 16:53
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

Jep. Ja jos siellä on sitä eroa yhtään niin laita ne akut 12 voltin lataukseen. Eli akunkengät irti ja käykkis kaapeleilla plussat yhteen ja miinukset yhteen ja lataukseen...
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 02.03.2012, 17:07
YRJÖ VI YRJÖ VI ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.01.11
Sijainti: Tuusula
Viestit: 68
Perusasetus

Salaperäinen akun tyhjeneminen


Minulla oli vastaavan lainen virran katoaminen G:ssä. Syyksi paljastui viimein radio. Kun vaihdoin radion edesmenneen tilalle, en laiskuuksissani asentanut erikseen jatkuvaa virtaa ja virtalukon takana olevaa virtaa, vaan kytkin molemmat suoraan akkuun.
Radio (Blaubunkt) toimi aivan moitteettomasti, ja mykistyi, katkaisijasta. Katkaisija sulki vain "ulostulon", mutta radio jäi päälle, vaikka ei mitään kuulunutkaan. Meni aivan muutamassa päivässä 100 Ah akku tyhjäksi; luulin sen jo olevan lopussa. Kun korjasin kytkennän, on akku toiminut moitteettomasti, ja käynnistänyt hyvin pakkasestakin.
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 02.03.2012, 19:56
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Mitä tarkoittaa tyhjentää akut?


siis oliko ne täynnä, kun auto jäi parkkiin?
siis alunperinhän tuossa hj-61 on 40A laturi, joka on välitetty hitaanpuoleiseksi-> kaikki normi sähkölaitteet päällä akuille ei jää kuin suuruusluokkaa 10a latausvirtaa pienehköillä moottorin ajokierroksilla
ja jos akut on täysin tyhjät niin pitäs ajaa noin 9-10 tuntia etta akut olisi täynnä

Lataa akut täyteen vaikkapa tuolla aikaisemmin olevan ohjeen mukaan (vie 4 amppeerin laturilla pari vrk)

ja sitten jätät tuon alentimen sulakkeen pois, ja mittaat ajolenkin jälkeen latausjännitteen tyhjäkäynnillä:
A) kaikki sähkölaitteet pois päältä
b) lämmityslaite täysillä ja lyhyet valot
c) -------------------=----------------------- ja takalasinlämmitin ja takalaämppäri päällä.

a ja b tapauksessa pitäs olla vähintään n. 27 volttia , mieluummin 28- 29 volttia. c tapauksessa 25-26 volttia jos laturi toimii oikein.
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 06.03.2012, 12:20
jiipeehoojii61 jiipeehoojii61 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.07.10
Sijainti: tussarby 99600
Viestit: 63
Perusasetus

power outlet


minun 61ssä oli kans akkuropleemi,ostin auton johon oli vasta uusittu akut.
parin kuun päästä alako mäkistartti/hinaus käynnistykset.
mitatiin akut ja toine oli sökö,uuet patterit tilalle ja pari viikkoa meni taas hyvin,sitten päästiin taas mittaan patterit,toinen sökö.
takuuseen uusi akku ja sähkäri katteli kytkentöjä ja siirrettiin tämä virranalentimen piuha siihen virran ulosottoboksiin siitä toiselta akulta.
siihen loppu onkelmat.
meinas,että se tappaa sen toisen akun nopeasti ku,ne ei pysy tasavahvoina.
työvalot,lisävalot ja muut härpäkkeet ottaa virtansa kans siitä,eikä oo onkelmia..
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
ongelmia opelin kanssa talli-paallikko Chit-Chat 10 04.11.2007 18:43
ongelmia koneeen kanssa Chit-Chat 4 13.10.2007 09:57
Ongelmia tietokoneen kanssa vesku.r Chit-Chat 19 24.06.2006 18:20
Ongelmia IE:n kanssa PaJeRo Chit-Chat 6 29.12.2005 20:50


Sivu luotu: 02:05 (GMT +2).