Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 28.01.2014, 16:53
SALIASTAJA SALIASTAJA ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.01.12
Sijainti: Oulu
Viestit: 86
Question

Miksi akku latautuu huonosti kylmänä?


Jos lataan -30 lämpöistä akkua 4A laturilla 2 tuntia paljonko voi olettaa akkuun varautuneen energiaa? Optimi olosuhteissahan varautuisi vajaa 8Ah.
Onko kylmän akun ongelma, että jännite nousee eikä laturi pysty antamaan 4A virtaa vai meneekö 4A akkuun, mutta akun hyötysuhde on huono osa muuttuu esim. lämmöksi?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 28.01.2014, 17:01
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.061
Perusasetus

Voi olla että se akku ei 4A:ia ota virtaa noin kylmänä. TM:n testissä -20C pakkasessa 14,4V jännitteellä on saatu 10 minuutissa menemään virtaa 0.88-1,83 Ah riiippuen akusta: www.airistonveneilijat.fi/Akkutesti-TM-2009.pdf
Lämpötilan laskiessa varmasti heikkene vastaanottokyky tuostakin ja käytetyssä akussa muutenkin.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 28.01.2014, 17:35
SALIASTAJA SALIASTAJA ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.01.12
Sijainti: Oulu
Viestit: 86
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Voi olla että se akku ei 4A:ia ota virtaa noin kylmänä. TM:n testissä -20C pakkasessa 14,4V jännitteellä on saatu 10 minuutissa menemään virtaa 0.88-1,83 Ah riiippuen akusta: www.airistonveneilijat.fi/Akkutesti-TM-2009.pdf
Lämpötilan laskiessa varmasti heikkene vastaanottokyky tuostakin ja käytetyssä akussa muutenkin.
Tuossa jutussa ei oteta latausvirtaan mitään kantaa vain varautuneeseen energiaan.

Eli huononeeko akun hyötysuhde kuinka paljon kylmänä, jos jännitettä nostamalla pidetään virta vakiona?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 28.01.2014, 17:47
karisa:n Avatar
karisa karisa ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 31.08.11
Sijainti: Mäntsälä
Viestit: 664
Perusasetus

Tuon kun luet olet paljon viisaampi
http://www.kolumbus.fi/mikko.esala/slaominaisuudet.pdf
__________________
Hilux 2.4TD + MADzuki 3.0
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 28.01.2014, 18:42
SALIASTAJA SALIASTAJA ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.01.12
Sijainti: Oulu
Viestit: 86
Perusasetus

Kiitokset vastanneille.

Ymmärsinkö oikein että kylmän akun lataamisessa ei ole mitään ongelmaa jos latausjännite on riittävän korkea?
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 29.01.2014, 01:36
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Kyllä, joissakin älylatureissa on myös pakkastoiminto ja varoitus ettei sitä saa käyttää jos akun lämpötila pääsee plussalle.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 30.01.2014, 01:35
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Arvaus akusta/käytöstä tietämättä..


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja SALIASTAJA Näytä viesti
Kiitokset vastanneille.

Ymmärsinkö oikein että kylmän akun lataamisessa ei ole mitään ongelmaa jos latausjännite on riittävän korkea?
Siis jos latausjännite nousee tolkuttoman suureksi, niin akku alkaa saamaan kipeää.... Ei mitään tietoa nyky akuista, mutta 16 V kuulostaa aika rajulta jopa 30 asteen pakkasessa? ja vaikka virta olisi 1/10 nimelliskapasiteetista, toki tuo 1/10 osaa on ehkä liian pieni?

P.S Noissa akkulatureissa on eroja, jo huoneenlämpoisessä toinen lataa reilun 10% siitä, mitä toinen vastaava....
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 30.01.2014, 07:33
sos:n Avatar
sos sos ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 16.01.06
Sijainti: Jyväskylä, Finland.
Viestit: 2.245
Perusasetus

onko eroja lyijy/geeliakuilla virran ottokyvyn suhteen pakkasella
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 30.01.2014, 10:30
temmi_hoo temmi_hoo ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 28.01.11
Sijainti: Jokikunta, Vihti, Suomi
Viestit: 553
Perusasetus

Geeliakku on lyijyakku, siinä on vaan elektrolyyttineste geeliytetty. Ihan samallailla kalsiumakut ja hopea-akut ja spiraalikennoakut ja jotakuinkin kaikki muutkin ajoneuvoihin tavalla tai toisella liittyvät akut on lyijyakkuja, vaikka mainosmiehet muita nimityksiä keksiikin.

Latureissa on tosiaan eroja, joku vanha peltiheikki vailla minkään sortin regulaatiota ei osaa tehä mitään järkevää, mutta yleensä toimii mäihällä jos on kesä ja kärpäset. Talvella tai tyhjänä käyneen akun kanssa tai muuten tarvii olla joku älyttömyydellä varustettu modernimipi laturi.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 01.02.2014, 13:20
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.061
Perusasetus

Täällä myös hyvä sepustus akuista: http://exide.fi.loopiadns.com/wp/wp-...knisk_info.PDF
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Hilux lähtee huonosti käyntiin kylmänä. ankkinen Tekniikka & Jutustelu 27 13.11.2013 18:04
huonosti käyntiin kylmänä tapsa4x4 Tekniikka & Jutustelu 23 04.01.2009 21:55
Mazdan 2.5 diesel, miksi käynnistyy lämpöisenä huonosti? Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 5 06.12.2008 14:48
miksi!miksi!patrollin kytkin asiaa voi keutana Tekniikka & Jutustelu 17 24.04.2006 19:18
Miksi poltat? Miksi kannattaa lopettaa? MäIte Health 0 05.05.2002 17:56


Sivu luotu: 11:52 (GMT +2).