Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Miksi akku latautuu huonosti kylmänä? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=120249)

SALIASTAJA 28.01.2014 16:53

Miksi akku latautuu huonosti kylmänä?
 
Jos lataan -30 lämpöistä akkua 4A laturilla 2 tuntia paljonko voi olettaa akkuun varautuneen energiaa? Optimi olosuhteissahan varautuisi vajaa 8Ah.
Onko kylmän akun ongelma, että jännite nousee eikä laturi pysty antamaan 4A virtaa vai meneekö 4A akkuun, mutta akun hyötysuhde on huono osa muuttuu esim. lämmöksi?:confused:

-MaTTi- 28.01.2014 17:01

Voi olla että se akku ei 4A:ia ota virtaa noin kylmänä. TM:n testissä -20C pakkasessa 14,4V jännitteellä on saatu 10 minuutissa menemään virtaa 0.88-1,83 Ah riiippuen akusta: www.airistonveneilijat.fi/Akkutesti-TM-2009.pdf
Lämpötilan laskiessa varmasti heikkene vastaanottokyky tuostakin ja käytetyssä akussa muutenkin.

SALIASTAJA 28.01.2014 17:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1097607)
Voi olla että se akku ei 4A:ia ota virtaa noin kylmänä. TM:n testissä -20C pakkasessa 14,4V jännitteellä on saatu 10 minuutissa menemään virtaa 0.88-1,83 Ah riiippuen akusta: www.airistonveneilijat.fi/Akkutesti-TM-2009.pdf
Lämpötilan laskiessa varmasti heikkene vastaanottokyky tuostakin ja käytetyssä akussa muutenkin.

Tuossa jutussa ei oteta latausvirtaan mitään kantaa vain varautuneeseen energiaan.

Eli huononeeko akun hyötysuhde kuinka paljon kylmänä, jos jännitettä nostamalla pidetään virta vakiona?

karisa 28.01.2014 17:47

Tuon kun luet olet paljon viisaampi ;)
http://www.kolumbus.fi/mikko.esala/slaominaisuudet.pdf

SALIASTAJA 28.01.2014 18:42

Kiitokset vastanneille.

Ymmärsinkö oikein että kylmän akun lataamisessa ei ole mitään ongelmaa jos latausjännite on riittävän korkea?

Jappi 29.01.2014 01:36

Kyllä, joissakin älylatureissa on myös pakkastoiminto ja varoitus ettei sitä saa käyttää jos akun lämpötila pääsee plussalle.

BJ-40/76 30.01.2014 01:35

Arvaus akusta/käytöstä tietämättä..
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja SALIASTAJA (Viesti 1097646)
Kiitokset vastanneille.

Ymmärsinkö oikein että kylmän akun lataamisessa ei ole mitään ongelmaa jos latausjännite on riittävän korkea?

Siis jos latausjännite nousee tolkuttoman suureksi, niin akku alkaa saamaan kipeää.... Ei mitään tietoa nyky akuista, mutta 16 V kuulostaa aika rajulta jopa 30 asteen pakkasessa? ja vaikka virta olisi 1/10 nimelliskapasiteetista, toki tuo 1/10 osaa on ehkä liian pieni?

P.S Noissa akkulatureissa on eroja, jo huoneenlämpoisessä toinen lataa reilun 10% siitä, mitä toinen vastaava....

sos 30.01.2014 07:33

onko eroja lyijy/geeliakuilla virran ottokyvyn suhteen pakkasella

temmi_hoo 30.01.2014 10:30

Geeliakku on lyijyakku, siinä on vaan elektrolyyttineste geeliytetty. Ihan samallailla kalsiumakut ja hopea-akut ja spiraalikennoakut ja jotakuinkin kaikki muutkin ajoneuvoihin tavalla tai toisella liittyvät akut on lyijyakkuja, vaikka mainosmiehet muita nimityksiä keksiikin.

Latureissa on tosiaan eroja, joku vanha peltiheikki vailla minkään sortin regulaatiota ei osaa tehä mitään järkevää, mutta yleensä toimii mäihällä jos on kesä ja kärpäset. Talvella tai tyhjänä käyneen akun kanssa tai muuten tarvii olla joku älyttömyydellä varustettu modernimipi laturi.

-MaTTi- 01.02.2014 13:20

Täällä myös hyvä sepustus akuista: http://exide.fi.loopiadns.com/wp/wp-...knisk_info.PDF


Sivu luotu: 15:29 (GMT +2).