Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 08.03.2012, 11:30
Leca:n Avatar
Leca Leca ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 28.11.11
Sijainti: Nivala
Viestit: 91
Perusasetus

Pinjonin voitelu soa hj


Mitenkä kun tuossa sommittelin etuakselia hj:n alle ja kääntelin pinjonin kulmat sellaisiksi, että pinjoni ja karttaani oli samassa linjassa. Näyttää tuo ölppä roppu olevan sellaisessa asennossa että mitenkä lie tuon pinjonin voitelun käy? Pitääkö tehdä uusi proppu hiukan ylemmäs?


Viimeksi muokannut Leca : 08.03.2012 11:36
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 08.03.2012, 11:39
ugly_hj:n Avatar
ugly_hj ugly_hj ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 11.09.04
Sijainti: espoo, .
Viestit: 1.710
Perusasetus

Käänsit ehkä liian ylös sen pinionin, mutta sen oljyn lisäämisenhän voi suorittaa siten, että peruuttaa auton johonkin rinteeseen keula ylöspäin.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 08.03.2012, 11:55
Eskimo Eskimo ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.10.03
Sijainti: Kajjjaani, .
Viestit: 3.320
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Leca Näytä viesti
Mitenkä kun tuossa sommittelin etuakselia hj:n alle ja kääntelin pinjonin kulmat sellaisiksi, että pinjoni ja karttaani oli samassa linjassa. Näyttää tuo ölppä roppu olevan sellaisessa asennossa että mitenkä lie tuon pinjonin voitelun käy? Pitääkö tehdä uusi proppu hiukan ylemmäs?
Meinasikko kääntää navat?
Aika paljon kuullostat sitä kääntävän jos ropun paikka huolettaa.

Normi muutaman asteen käännöllä ei ole vielä mitn hätiä.
Kyllä se lautaspyörä syytää voidetta ihan reippaasti.
__________________
- eskimo kaenuusta
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 08.03.2012, 13:01
Leca:n Avatar
Leca Leca ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 28.11.11
Sijainti: Nivala
Viestit: 91
Perusasetus

No joo, pyöräytin malliksi niin että pinjoni ja karttaani oli samassa linjassa. Tuleeko pyöräytettyä liikaa? paljonko ootte itte pyöräyttäny? Joo kyllä aattelin pallot kääntää.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 08.03.2012, 13:09
Leca:n Avatar
Leca Leca ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 28.11.11
Sijainti: Nivala
Viestit: 91
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ugly_hj Näytä viesti
Käänsit ehkä liian ylös sen pinionin, mutta sen oljyn lisäämisenhän voi suorittaa siten, että peruuttaa auton johonkin rinteeseen keula ylöspäin.
Niin tai vinssillä auto kiikkuun ja räystäältä valuttaa ölppää pesään
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 08.03.2012, 13:33
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Ei ainakaan haittaisi


Tuo propun siirto; jos vaan saa perän niin tiiviiksi ettei vetareista tunge ulos.

En näe mitään ongelmaa ylimääräisestä öljystä offi vehkeissä, tuskin noilla niin lujaa ajetaan että öljyt alkaa vaahtoutumaan/kuumumaan ylimääräisen öljyn vuoksi

Toki jo litra ylimäärästä nostaa kulutusta varmaan litralla/vuosi

Siis rälläkällä/plasmalla proppu irti 4cm x 7 cm palana ja takaisin ylösalaisin

Itse pitäsin propun kiinni leikkauksen/hitsauksen ajan, niin vois pitää paremmin kun ei pääse vetelemään niin paljon.

p.s tuo etuperän pinjonin laakerien voitelu ei tahdo toimia muuten kuin peruutettaessa
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 08.03.2012, 19:56
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Hyvin ne saa voitelua, turha siitä on huolestua. Mää oon kuullu isojen poikien puhuvan, jotta joissain autoissa olis tehtaalta lähtiessä pinjonit murikan ylälaidassa!
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 08.03.2012, 20:13
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
En näe mitään ongelmaa ylimääräisestä öljystä offi vehkeissä, tuskin noilla niin lujaa ajetaan että öljyt alkaa vaahtoutumaan/kuumumaan ylimääräisen öljyn vuoksi
Just samaa mieltä.

Mulla on volvon akseleissa noin 5-6l etupäässä ja 4-5l taka-akselissa, ja hyvin toimii.

Kuutosen välityksillä tuli ajeltua pelipaikoille, ja 25 helteillä etuperä ja -portaalit oli alle kädenlämmön, takaperä ja -portaalit noin kädenlämpöisiä, 200km 80-90km/h ajelun jälkeen.

Portaalipokseissa on tietysti kans reilu ylitäyttö, eli se 14mm kannalla oleva mutteri.

Joten loivasti väittäisin ettei öljyä ihan helpolla voi olla liikaa, ja liian kanssa aina pärjää...

Toki, eri asia jos aikoo ajella pariamarkkaa, muutei taida ihen jokapaikassa onnistua.

-Paavo
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 08.03.2012, 21:04
Leca:n Avatar
Leca Leca ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 28.11.11
Sijainti: Nivala
Viestit: 91
Perusasetus

Minkä verran sitä pinjonia sitten ootte kääntänny? ite meinailin että pistäis suoraan linjaan kardaanin kans kai se vähempikin riittääs.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 09.03.2012, 00:27
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

On monta tapaa....


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
Hyvin ne saa voitelua, turha siitä on huolestua. Mää oon kuullu isojen poikien puhuvan, jotta joissain autoissa olis tehtaalta lähtiessä pinjonit murikan ylälaidassa!
Siis kaikissa noissa rautaesiripun aikaisisa ussr vehkeissä ei ole edes öljynpoistoroppuja
Ja tuossa rautaesiripun aikaisissa usa valmisteissa on pinjonit jopa pystyssä

Mutta tuo hj:n murikka on muotoiltu niin, että murikan alalaidassa oleva öljykanava tulee lautaspyörän "imu" puolelle ja ylhäällä oleva ripa ohjaa
pinjonin laakereille roiskevoitelua. siis hj:n takaperässä, etuperä toimii pakilla samoin

ja jos Viipo tarkoitat tuolla ylälaidalla ns. hi pinion(?) toyotan inssin aivopierua,
niin pakko myöntää että niitä pihassa on 2 kasassa (hdj) ja yksi osina
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 10.03.2012, 14:20
Jeeper:n Avatar
Jeeper Jeeper ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: PäHäMa/FJDC
Viestit: 4.132
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Leca Näytä viesti
Minkä verran sitä pinjonia sitten ootte kääntänny? ite meinailin että pistäis suoraan linjaan kardaanin kans kai se vähempikin riittääs.

Jos normiristikoilla, Niin pinionin ja jakiksen laippa samaan kulmaan. Vakionopeusnivelellä pinioni kardaaniputken suuntaisesti


__________________
www.classicjeepparts.com
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 11.03.2012, 21:41
Leca:n Avatar
Leca Leca ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 28.11.11
Sijainti: Nivala
Viestit: 91
Perusasetus

Orkkiksethan ne alla on, mut onko laippojen pyörimis nopeuden muutos kumminkaan kovin suuri vakio ristikoilla jos vetääs suoraan linjaan pinionin ja kardaanin?
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 11.03.2012, 22:05
Murros Murros ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 12.08.11
Sijainti: Pirkanmaa
Viestit: 719
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Leca Näytä viesti
Mitenkä kun tuossa sommittelin etuakselia hj:n alle ja kääntelin pinjonin kulmat sellaisiksi, että pinjoni ja karttaani oli samassa linjassa. Näyttää tuo ölppä roppu olevan sellaisessa asennossa että mitenkä lie tuon pinjonin voitelun käy? Pitääkö tehdä uusi proppu hiukan ylemmäs?
Jos pinioni on samassa linjassa kardaanin kanssa niin silloin ristikon laakerit ei pyöri ollenkaan ja niiden voitelu ei toimi halutulla tavalla.
Muistan jostain lukeneeni että kardaanin molempien päiden ristikkokulmat pitäisi olla samanlaiset.
Hojarissahan on tosin tuplanivel toisessa päässä jolloin siinätapauksessa tou edellämainittu ei pidä täysin paikkaansa.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 12.03.2012, 07:23
Leca:n Avatar
Leca Leca ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 28.11.11
Sijainti: Nivala
Viestit: 91
Perusasetus

Noissa soa vehkeissä näkyy olevan suoraa pinioni/kardaani linjaa normaaleilla nivelillä. Tietenkin riippuu millaiseen käyttöön kikotin tulee. Jos nivelten kulman täytyy olla sama molemissa päissä, niin silloin napojen kääntöä ei tarviis tehdä. Tosin kardaanin joutuu työstämään ettei imase joustoissa kiinni.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 14.03.2012, 13:31
Leca:n Avatar
Leca Leca ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 28.11.11
Sijainti: Nivala
Viestit: 91
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jeeper Näytä viesti
Jos normiristikoilla, Niin pinionin ja jakiksen laippa samaan kulmaan. Vakionopeusnivelellä pinioni kardaaniputken suuntaisesti


Nyt en kyllä ymmärrä. Jos pinjonia käännetään jakkikseen päin, niin laippojen kulmat ei tietenkään täsmää. Siis onko se maalimanlopun juttu tuo kulmanopeusvaihtelu vakio nivelillä? Paljonko olis semmoinen kopromissi kulma kardaanille? Tojohojon tuplanivel ei kuulemma paljon asiaa auta. Noita vakionopeusniveliä ei taida olla edes tarjolla. Perässä ei tieten tarvi edes pinjonin asentoa muuttaa?

Viikonloppuna ajattelin hitsailla kikottimen kasaan
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 14.03.2012, 15:16
bluevan:n Avatar
bluevan bluevan ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 4.234
Perusasetus

Kardaanikulmien ihmettelyä lisää


Kun jakis hieman takakenossa niin ongelmaa etukardaanin kanssa..


Eli toimiiko jos nostaa pinjonin sojottamaan ylemmäs kuin jakiksen lähtö jotta saisi etukardaanin molemmat kulmat saman suuruisiksi ??
Nyt murikan päässä kulma lähes olematon ja jakiksen päässä iso ja ilmeisesti siksi ottaa melkoista täristystä ajettaessa nelivedolla.
Ja kyseessä soallinen suzuki.

Hätäinen piirustus vielä jos joku asiaa ymmärtävä osaisi neuvoa.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	Kardaanikulma.jpg‎
Views:	341
Size:	93,4 Kt
ID:	25383  
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O

Viimeksi muokannut bluevan : 14.03.2012 15:21
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 14.03.2012, 16:20
88 88 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 29.07.06
Sijainti: Lappi TL, .
Viestit: 912
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja bluevan Näytä viesti
Kun jakis hieman takakenossa niin ongelmaa etukardaanin kanssa..


Eli toimiiko jos nostaa pinjonin sojottamaan ylemmäs kuin jakiksen lähtö jotta saisi etukardaanin molemmat kulmat saman suuruisiksi ??
Nyt murikan päässä kulma lähes olematon ja jakiksen päässä iso ja ilmeisesti siksi ottaa melkoista täristystä ajettaessa nelivedolla.
Ja kyseessä soallinen suzuki.

Hätäinen piirustus vielä jos joku asiaa ymmärtävä osaisi neuvoa.
Alempi on mun mielestä ok.
__________________
Pitikö se sinne nyt ajaa?
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 14.03.2012, 17:35
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.613
Perusasetus

Joo, alempi on toimiva ratkaisu (ns. W-geometria), kunhan siinäkin on vastaavat kulmat.

Tuolla lisää infoa kardaanin kulmista -> http://www.pirate4x4.com/tech/billav...ft/index2.html
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 14.03.2012, 17:45
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.613
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Leca Näytä viesti
Nyt en kyllä ymmärrä. Jos pinjonia käännetään jakkikseen päin, niin laippojen kulmat ei tietenkään täsmää. Siis onko se maalimanlopun juttu tuo kulmanopeusvaihtelu vakio nivelillä? Paljonko olis semmoinen kopromissi kulma kardaanille? Tojohojon tuplanivel ei kuulemma paljon asiaa auta. Noita vakionopeusniveliä ei taida olla edes tarjolla. Perässä ei tieten tarvi edes pinjonin asentoa muuttaa?
Kuten Jeeper sanoi, tavallisilla ristikoilla molemmissa päissä kardaania pitää olla sama kulma, muuten niitä saa vaihtaa yhtenään.
Miksei HJ:n tuplaristikko toimis? Jos pinjoni on kardaanin suuntainen eikä auto ole mikään joustohirmulintutorni niin kyllä pitäis kestää. Ja niitä tuplaristikoita saa jossei muualta, niin ainakin rapakon takaa.
Sama homma takakardaanin kanssa, kulmat kohdilleen kun korotetaan.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 14.03.2012, 18:07
bluevan:n Avatar
bluevan bluevan ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 4.234
Perusasetus

Kiitoksia. Täytyy kääntää akselia ja kokeilla josko auttais.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Napalukkojen "voitelu" MKLa Tekniikka & Jutustelu 16 12.09.2014 08:05
AVM Napalukkojen voitelu okkiM Tekniikka & Jutustelu 2 08.02.2009 21:05
Pinjonin kulma ja laakerin voitelu? JF Tekniikka & Jutustelu 14 09.01.2006 11:29
alustan voitelu! Tekniikka & Jutustelu 1 18.05.2005 10:45
Moottorin voitelu 4x4_76 Tekniikka & Jutustelu 0 23.01.2003 09:19


Sivu luotu: 04:39 (GMT +2).