![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() volksvagenin vanhan dieselin tuntiaa??Olis irrallaan tollanen volsun 2.4l 6 syl rieselipata. johon jakohihnaa rupeis vaihtaan, mut ei perkele saa jakomerkkejä kohilleen millää. moottori nollakohdassa nokan merkki on päin persettä. (Syöttöpumpun rattaan takana oleva ura, noin 1/5 kierroksen pielessä, kun pitäis mun mielestä olla kannen tasalla) JOs yrittää kääntää jakoa nokasta oikein vena törmää mäntään. Mikä perkele on vai onko mulla väärää tietoa merkeistä?
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
jos se pelaa tollasenaa hyvin. ni pistä samaa asentoo kaikki. omat merkit vaan sinne ja osaa vaihtaen mars.
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
pelaakait lähtee vaan helvetin huonosti käymään kylmänä
![]() Tosin kait vois säätää pumpun ennakkoa pelkästää |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Noissa kaikissa ei ole ajoitusmerkkejä lainkaan. Pitäis löytyä vauhtipyörästäkin, jos on löytyäkseen.
Itse otin viimeksi omasta LT:stä 1-pytyn suuttimen irti ja kaadoin naftaa reiän täyteen. Sitten vaan kampiakselia varovasti pyörittelemällä hakee korkeimman kohdan nestepinnasta, niin siinä on YKK paikallaan. Kannattaa Heti napauttaa toi YKK:n merkki, jotta nokan ja pumpun ajoitus käy sen kummemmin nutaamatta. Nokka-akselin ja syöttöpumpun hihnapyörät on vaan kartiokiinnitteisiä, eli niissä ei ole kiilaa lainkaan. Akselin päästä vaan pultti vähän löysälle ja sit kampeaa/kopauttaa kevyesti, niin ratas lähtee pyörimään ja on helposti ajoitukset säädettävissä. Pumppu on aika passelisti 0.9 - 1.0mm:n ennakolla, ainakin noissa turbollisissa koneissa. Edittiä senverran, että kannattaa sit samantein vaihtaa kaikki stefat hihnapyörien taakse. Ei ole enää iso homma kokonaisuuteen nähden. Noi on kaikki järjestään sellaisia rasvaruiskuja, että siinä menee äkkiä uudet remmit pilalle. Viimeksi muokannut Kartse1 : 13.11.2010 21:45 |
#5
|
||||
|
||||
![]()
On siellä merkit...
Vauhtipyörältä löytyy pumpun alta luukku, jossa näkyy vauhtipyörään meistatut viiva tai "0" Nokka-akselilla tarvii irroittaa molemmat hihnapyörät (edestä vain rullaamaan, ei siis kokonaan irti) ja takapäässä on sitten hahlo (5 tai 6mm) joka asetetaan venttiilikannen kanssa tasaan. Uusi vesipumppu ja hihna + kiristin ehdottomasti!!! Hihna paikoilleen ja etupää nippuun, jonka jälkeen kone taas nollaan ja sitten pumpun ajoitus (ahtamaton 1,00 - 1,05mm ja ahdettu 0,85mm esi-iskulle). Sitte pumpun hihna kiinni (ota 0,20 - 0,25mm ennakkoa lisää koska sen verran hihnapyörä "nitkahtaa" karkuun) __________________________________________________ _______ Jos nokka on pielessä ja vena ottaa mäntään kiinni --> 1/5 kampiakseli takaisinpäin ja sitte mahtuu taas pyörimään...
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- Viimeksi muokannut Mikki : 13.11.2010 19:40 |
#6
|
||||
|
||||
![]()
ja tohon nokan hahloon joka tihrustetaan kannen tasalle, kannattaa ettiä sopivan paksu lattaraudan pätkä sinne poikittain, niin ei oo niin silmäpeliä. näin ainakin yks-ysissä toimii.
__________________
rocky projekti odottaa kesää. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Muista vielä löysätä kylmäkäynnistimen vaijerin holkki, ennen sitä ennakonsäätöä.
|
#8
|
|||
|
|||
![]()
tuossapa kaikki oleellinen. Lisäänpä että että yleensä pumpun hihnapyörän reiästä(=pienin reikä) työnnetään lukitustappi läpi remmejä vaihtaessa hommaa helpottamaan. Yleisin munaus teeseitse ähertäjillä taitaa olla tuossa koneessa että nokka 180 astetta pielessä hihnan vaihtojen jälkeen...ja silti koneen saa käyntiin ja sillä pystyy ajamaan, ei vain ole kovin äkänen ja lämpiää hivenen reilusti. Tuo 180 asteen nokan heitto tulee siitä kun ainua ajoitusmerkki on vauhtipyörässä ja sitten siellä nokan takapaassa se hahlo ja kun kampura pyörii luonnollisesti kaks kertaa sen mitä nokka, niin vauhtipyörän merkki on oikeassa vain joka toisella kierroksella ...muistaa vain että kun ottaa nokan takimmaisen pyörän irti, niin hahlon pitää olla kannen reunan suuntaisesti ja nokka-akselin keskilinjan yläpuolella sekä vauhtipyörän merkki kohillaan, niin silloin ei voi mennä enää perussäätö pieleen. Ja pumpussa parempi ennakko reilun puolella kuin hintsunlaisesti jos ei ole mittakelloa sen säätämiseen ja korvalta vetää.
|
#9
|
|||
|
|||
![]()
Takavuosina tuli pyöriteltyä kolmeakin irrallista vauhtipyörää, eikä niissä ollut minkäänlaisia ajoitusmerkkejä.
Nämä kaikki olivat lankomiehen 240 ja 740 Volvoista ja toi oma LT35 TDIC -95 oli neljäs tapaus, joista ei löytynyt merkkejä. Samaisesta ongelmasta on porukka ihmetellyt tuolla Volvolandiassakin joskus taannoin. |
#10
|
||||
|
||||
![]()
kiitoksia neuvoista, mulla on tossa lattialla turbokone ja vaparikone vierekkäin.
Kummassakin näyttää olevan ne merkit, eli ensin viiva sitten nolla viiva ja vielä x niiden jälkeen. Merkit siis vauhtipyörässä. ja nokan ura juuri yläpuolella kuin kartse sanoi, mutta silti ei kohtaa ne 2 merkkiä, pitää käydä pyörittää konetta 1/5 kierros takas ja kokeilla sitten kohdistaa ne.jos sillä menis kohalleen. Laittelen vaparikoneen keulile nyt vähäks aikaa että saa ritsan ajoon, turbokone menee remonttiin johon uusin samalla kaikki osat, täytyy tilata stefatkin samalla. |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Ei nyt jaksa muistaa ihan satavarmasti, että onko tuossa koneessa mahdollista laittaa vauhtipyörä mihin asentoon vaan,
vai onko siellä jotain ohjuritappia akselin päässä. Sen tapin puuttuminen meinaan selittäisi tuon ajoitusmerkkien pielessä olemisen. Vaikka sieltä löytyisikin ne merkit, niin silti pitää varmistaa niiden oikeellisuus. 1-sylinterin mäntä YKK:n kohdalle ja sitten 6-sylinterin venttiilit saksaamaan, niin silloin ollaan lähellä totuutta... |
#12
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#13
|
|||
|
|||
![]()
Ei mene vauhtipyörän pultit kuin yhdessä asennossa paikoilleen, eikä ole tappeja.
|
#14
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#15
|
||||
|
||||
![]()
oliks nää niitä koneita, joissa saattoi hihnapyörä alhaalta lipsahtaa ?
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#16
|
|||
|
|||
![]()
Toi ongelma on ainakin niissä vanhemmissa VW:n 1.6 ja 1.9 d/td-koneissa.
Syy on siinä, että kampiakselin pää ei mene kuin n. 5mm hihnapyörän sisään. Hihnapyörään on koneistettu kiinteä, sellainen vino kiila, joka uppoaa sen max. 5mm siihen akselin päässä olevaan vinoon uraan. Isommissa koneissa tuo suunnittelumoka on jo korjattu ja akseli menee kunnolla tuon Dampperin sisään. Vaikka tuon hihnapyörän pultin vetää jenkaliiman ja metrin jatkovarren kanssa oikeaan momenttiin, niin varsinkin se (muutaman euron hintainen) käytetty pultti tuppaa venymään ja sen takia tuohon liitokseen tulee väljää. Aikansa vemputtuaan hihnapyörä putoaa tielle ja akselin pää nuljaantuu pilalle. Moni kone on mennyt "pilalle" tuon takia. Onpa noita jotkut korjanneet sillainkin, että kone on ollut paikallaan ja akselin päähän on hitsattu täytettä ja sitten kiilaura on viilattu kuntoon. Onpa jotkut Turaa-se-itse-miehet vetäneet hitsillä kiinni koko hihnapyörän siihen akselin päähän. Toi asia kannattaa aina tarkistaa kun on aikeissa ostaa vanhaa Folkkaria... ![]() |
#17
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Mutta kampiakseli 180* pieleen nokkaan (eli nokka 90* pielessä), niin venttiileitä, nostimia ja nokan laakeripukkeja alkaa oikeasti harmittamaan ja pussissa tuntuu voimakasta virtausta eurojen suuren virtausmäärän takia!!! Ei ongelmaa hihnapyörän kanssa kun uusii joka kerta hihnan kanssa alapyörän ja kiinnityspultin. Pomminvarmaksi saa kun asettaa hihnapyörien väliin ns. "timanttilevyn", joka estää aukeamisen. Ja kanattaa laittaa liimalla alapultti kiinni, niin sitä ei tarvitse enään IKINÄ avata...
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#18
|
||||
|
||||
![]()
Tyrkätäämpäs samaan topiciin kun itsellä on tuon Caddyn kanssa vähän ongelmia... Siis auton, ei käyttäjän ;D
eli vaihdoin tuos viime viikon lopulla pellin alle 1.6 GTD-koneen, joka on Golfista peräisin. Kolopallossa se toimi ihan mainiosti ilman ongelmia, mutta caddyssa meinaa pukata vähän ongelmaa... lämpöjen suhteen nimittäin. Kunnolla kun kiihdyttää, esim. moottoritielle, niin lämmöt kipuaa 3/4 asteikosta ja purskauttaa paisuntasäiliön tyhjäksi pitkin konehuonetta. Taajamanopeuksissa ei tätä ongelmaa ole ja nesteetkin pysyy sisällä. Mistähän lähtisi vikaa etsimään? Ilmalukko, termostaatti, kansipahvi, kansi...? Vaikea uskoa kannen tai kansipahvin yhtäkkiä hajonneen, kun ne toisessa autossa pelasivat ihan moitteettomasti. Paisariinkaan ei tule kuplia, ainoastaan se kummastuttaa että kun paisarin korkki on auki ja käyttää kierroksia korkealla niin neste karkaa jonnekin, ja tulee takaisin kun kierrokset laskee ![]()
__________________
Kuka muka on niin laiska, että jättää lauseen ke |
#19
|
||||
|
||||
![]()
Kokeile termaria. JOS ei toimi = kansipahvi tai kansi
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#20
|
||||
|
||||
![]()
heittelin noitanuolia seinään welhotallissa, ja vastaus kuuluu:
vaihda se paisuntasäiliö, minkä kanssa GTD kone on tottunu toimimaan... -oikeasti- ![]() ja kun kerrot että onkelmat hävis niin mä kerron tarinan...
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#21
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Kiitos muistin virkistämisestä!!!!
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#22
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Kuka muka on niin laiska, että jättää lauseen ke |
#23
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Kuka muka on niin laiska, että jättää lauseen ke |
#24
|
||||
|
||||
![]()
lyhykäisyydessään jotenkin näin:
Iskävainaan 2.0 bensa 16 V Passatti alkoi muinoin käydä kuumana. Ukko tietty oli mökillä ja pulassa. Minä sinne sitten ihmettelemään, uus vesipumppu mukana, kun oireet siihen vahvasti viittas. Kävi hyvin, mutta yhtäkkiä meni kuumaks ja vedet pihalle. Huonoilla työkaluilla pimeässä vaihtelin vesipumpun ja oireet jatku. Seuraavaks hakemaan uus syylari 150 km päästä, ja takasin, uus syylari paikalleen, ja kas, oireet jatku. Termaria pois, ajelemaan, ja kas, oireet jatku. Täs kohta rupes kiirettä pukkaamaan muuten vaan, ukolle äkkiä jostain joku auto alle, nettiauton halvin MB 200 D ja Passatti pajalle. Passatista kantta pois, ei näyttäny pahalta, kansi oikasuun verstaalle. Ukko pisteli 200 Deellä tyytyväisenä. Kansi tuli pajalta, eikun uus tiiviste ja takasin kiinni. Käyntiin, oireet jatku. Ukko veteli Meballa menemään... Kantta pois, halki kai sen on pakko olla, koeponnistukseen, ei oo halki. Varuiks täys remppa 16 V osahinnoilla, kasaan... ja - oireet jatku. Täs kohtaa meinas alkaa vituttamaan... Ukko pisteli riisselillä menemään. Muutettiin, vedettiin passatti tänne Mänttikylään, ihmeteltiin lämppäriä, vesipumppua, syylaria, kyseltiin Volkkari tuntijoilta, lohko tukossa sanovat. Enpähän oo ennen kuullu, ite epäilin jotta ruisku olis seonnu, kävi niin vi.un kuumana jotta olin "lähes varma" että laihalla sen on oltava. En muista montako kertaa olin pohtinu juttua, auto oli joka tapauksessa seissyt jo kai puoli vuotta, ja nettiauton halvin meckerikin alko jo kaivata leimaa... Lähdin yks aamu duuniin omalla 124 lla Mersulla, ja ihmettelin sen lämpömittarin ja lämpöjen outoa seilaamista. Paisarin korkki ei pitäny painetta ja mersussahan on jäähdytysjärjestelmässä noin 1 barin paine jotta toimii oikein. Hain uuden korkin mersuun, ja kysäsin tarvikeliikkeessä samalla, että onks passatteihin muuten mokomia myyty paljonkin. Ei yhtäkään, mutta paisuntasäiliöitähän niistä menee... HÄH ? Kerrohan lisää ![]() ![]() ![]() Paisari tuli, kiinni, ajolle, ja kas, toimi ! ...että semmoosta - hyvä kun tieto leviäis...
__________________
- Levannon We(l)ho - Viimeksi muokannut pee : 26.11.2010 09:20 |
#25
|
||||
|
||||
![]()
AIka paha
![]() Sitten tosta otsikon aiheesta, kyllä tästä 2.4d saa sen vaiuhtipyörän väärään asentoon. Se tuossa mätti, nyt on oikein ja jakokin on oikein ![]() Kiitoksia vinkeistä, tulipapahn tutustuttua tähän vag konsernin tuotteeseen kunnolla ![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Vanhan kempin elvytys | Kovakalu69 | Chit-Chat | 8 | 03.08.2014 12:27 |
Vanhan öljysäiliön poisto | Nerd-O | Chit-Chat | 13 | 08.08.2011 08:50 |
vanhan Patrolin lataus? | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 11.01.2008 16:54 | |
vanhan trelleborgin kohtalo | ed | Chit-Chat | 8 | 20.03.2007 23:27 |
Vanhan rangen hankinta? | Tekniikka & Jutustelu | 20 | 19.03.2004 22:27 |