![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() aloitteleva ''maastoautoilia'' kyselee tyhmiä (landcruiser hj60)eli tuli tuossa hommattua vuoden 83 hj60 lähinnä talviautoksi ainakin näin alkuun ja olisi muutama kysymys joista ensimmäinen kuuluu että mikähän osa on nyt vaihto kunnossa kun neliveto päällä ajaessa oikelta edestä kuuluu tasaista napsutusta/paukutusta vauhdin mukaan? ääni kuului mielestäni vain moottori jarrulla eli hävisi taas kun oli veto päällä, voisikohan olla etuvetari vaiko sitte jakolaatikko vika? ja toinen kysymys kuuluu, perä roikkuu pikkasen alempana kuin mitä keula on ja sen asian haluaisin korjata jo ihan ulkonäöllisistä syistä, iskarit vaihdoin uusiin motonetin trw nesteiskareihin koska kaasuja ei ollut hyllyssä eikä ryhti sillä parantunut vaikka niin toivoinkin eli onko nyt ainut vaihtoehto löytää ehyemmät jousipakat taakse vai mikä olisi helpoin konsti tähän? ja sitten viimeinen kysymys on että rikkooko se mitään jos ajaa takaveto päällä ja napalukot kytkettyinä myös päälle, eli saan sitten tarvittaessa nelivedon päälle autosta ulos nousematta? kiitos jo etukäteen vastauksista. ja vielä loppuun kyssäri eli käykö hj61 turbopakosarja suoraan tuohon hj60 moottoriin kun lisäpuhti ei olisi yhtään pahasta. ![]()
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Uudet jouset, apujouset, vanhat jouset takomalla terhakammaksi (kestää jonkun aikaa terhakkana, mutta ei yhtä kauan kun uudet). Joa korotusta tahtoo enemmän, niin uus jousisarja, akselit jousten toiselle puolelle (minkä ite varmaan tekisin jos olis vetelät jouset), löytyy sitten korotuslehteä noille alkuperäsillekin jousille, mutta ei vissiin norra kestä kunnolla jos on vanhat jouset. Kai. Mitäpäs muuta sitä olis? :P Apujousilla ajo on kuulemma, kun kivireellä ajais. Kulutusta tuo napalukkojen päälläpito ainakin lisää ja vaikuttaa ajettavuuteen. Ainakin itsellä näin. Eipä noita tule kun talvella pidettyä. Viimeseen en kyllä osaa sanoa, mutta eipä tuo Turbotus kai iso homma ole. Searchillä löytyy aika hyvin sitten valmiita vastauksia. Turbotukseen, jousiin, napalukkoihin yms.
__________________
Tietä kulkein tien oot vanki, vapaa on vain umpihanki. Viimeksi muokannut Korpikumpu : 31.08.2010 20:10 |
#3
|
|||
|
|||
![]() hj
kyllä se pakosarja käy, onnea hienon auton johdosta!
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
kiitos nopeista vastauksista, mites mistä noita lehtijousia kannattaa uutena kysellä kun motonetin sivuilta ei ainakaan löytynyt muita kuin iskareita, käytettyjen ostossa kun on se että sitä on vähän paha sanoa kuinka vetelät ne sitten on...
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
niin joo ja sitten piti vielä kysyä sitä että miten hyvin toi hj60 kone kestää ahtamisen kun koneen kilometreistä tai mistään muustakaan ei oikeastaan ole tietoa kun on vaihettu joskus, ja sitten että tarviikko pumppuun vaihtaa isompaa nestepäätä ahtamisen yhteydessä jos nyt ei mitään kauhean huimia tehoja turbotuksella haeta vaan ihan jotain hj61 vakio tehojen luokkaa (jotka ovat käsittääkseni 170heppaa) tai hieman enemmän... ja paljos tuossa hj60 on vakiona muuten edes tehoa?
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
http://www.offroadtarvike.fi/verkkok...lient_category
savolaisten ei niinkään mikään motonet.... |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#8
|
|||
|
|||
![]() Jousia.
Jos jousia alkaa uusimaan, niin en nää oikein vaihtoehtoa paboolisille jousille.
HooJii on melkoinen kivireki, vaikka pirullisen vakaa ajettava onkin, mutta mukavuutta toisi lisää. Ittekkin kun vielä joskus tuommoiset saisin. http://www.parabolicsuspension.com/toyota/lc60.htm Aloitteleville cruiseristeille suosittelen: http://www.slck.net/ , josta löytyy mm. ohjeistus murroksen vaihtoon: http://www.slck.net/gallery2.php?g2_itemId=9198 E: unohtui mainita ameriikan cruiserifoorumi; http://forum.ih8mud.com
__________________
A-P *Muovi on saatanasta* KAIKKI ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat. Viimeksi muokannut A-P : 01.09.2010 05:46 |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Jep , tuo parabolinen alusta on kyllä aikas mukava jopa 410:n alla maantiellä ajettaessa ...suosittelen !
Ongelmaksi muodostuu maahantuojan puute Suomen kamaralla , tosin myyvät tehtaalta kyllä ON LINE ympäriinsä maapalloa . Itse pikkasen kyselin jousia BJ-75:een ja kyllä tuo Heysteen jäi ainoaksi vaihtoehdoksi UUSISTA jousisarjoista. |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Ameriikan cruiseripalstalta selkisi, että ollut jotain materiaaliongelmaa. Arvatenkin tuotanto ulkoistettu Kiinaan, jossa jouset tehty kattilateräksestä.
![]() Liekkö tämä syy miksei jousia tehtaan nettikaupassa ole näkyvillä.
__________________
A-P *Muovi on saatanasta* KAIKKI ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat. |
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
Tietä kulkein tien oot vanki, vapaa on vain umpihanki. |
#12
|
||||
|
||||
![]()
no joo, sinnepäin... itse asun "satakunnan lapissa" ja kuiteskin pirkanmaalla.... OT....
|
#13
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Itse laittaisin kyllä noiden lehtijousien kaveriksi jotkut pikku auton kierrejouset noin niinku ensiavuksi. |
#14
|
||||
|
||||
![]()
selvä, onkos tuohon lisäjousien laittamiseen olemassa täällä mitään hyvää ja mielellään kuvien kera olevaa ohjetta ja minkä auton jouset sinne kannattaisi laittaa? sitte siitä murroksesta sen verran että saako niitä mistään tarvikkeena ja kestääkö ne mitään kun metsässä ajo muutenkin aika satunnaista ainakin vielä, tuolla offroad tarvikkeen sivuilla kun ei näkynyt muita murroksia kuin niitä tml chronojako ne nyt oli mutta kuitenkin, budjetti melko rajallinen tällä hetkellä kun satun omistamaan myös henkilöautoista sen yhden laadukkaimmista nelikoista eli evon niin koittakaa ymmärtää tätä meikäläisen budjetti jorinaa myös
![]() |
#15
|
|||
|
|||
![]()
Hyvinhän tähän jo vastauksia tullu mutta ku kerran hj on tuntematon laite niin heitänpä ite vielä kymysyksen että tiiäthän maurichia ettei sitä nelivetoo sitten pidä asfaltilla pitää päällä? Kun on umpipuuta keskeltä sillon.
Viimeksi muokannut RalliJari : 01.09.2010 18:24 Perustelu: Tarkennusta |
#16
|
||||
|
||||
![]()
juu tuo oli tiedossa ettei pidetä asfaltilla sitä nelivetoa päällä, mutta edelleen kaipailisin hieman tietoa noista apu/lisäjousista että onko jonkun tietyn auton jousta suosittu näissä piireissä ja kuinka se asennus sitten oikeaoppisesti tapahtuu...
|
#17
|
||||
|
||||
![]()
tässä kuva auton tämän hetkisestä ryhdistä vielä, kontissa on kyllä jonkun verran romua mm. mdf levyä kontin kokoinen pala melkein yms romua mutta eipä se tuosta kauheasti nouse vaikka ne ottaa poiskin
![]() Uploaded with ImageShack.us |
#18
|
||||
|
||||
![]()
http://forums.offipalsta.com/showthr...is%E4jouset+hj
Tuossa on aika kattava setti lisäjousista, kun unohtaa joutavat jorinat ![]()
__________________
Tietä kulkein tien oot vanki, vapaa on vain umpihanki. |
#19
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Näyttäisi sama vaivaavan peräkoukkua, kun omassa vaivasi. Eli mätimys maximus (asennosta päätellen). Takarungosta meinas lähteä siitä poikittaispalkista lähtien kaikki irti, kun kaverin volvoa riuhtasin lumipenkasta talvella. Tuossa muutama viikko takaperin jaksoin purkaa ja tehdä uuden takapuskurin/poikittaisen runkopalkin jne. Kärsii ainakin jo kärriä vetää. Niin siinä sitä runkoa muuten purkaessa huomasin, että likimain paljain käsin lähti ne ylimääräset osat irti niittejä lukuun ottamatta.
__________________
Tietä kulkein tien oot vanki, vapaa on vain umpihanki. Viimeksi muokannut Korpikumpu : 01.09.2010 19:27 |
#20
|
||||
|
||||
![]()
Jos noissa on sama nivel kuin Läjissä (niinkun offroadtarvikkeen mukaan ois) niin alle 80 eurolla saa varaosaliikkeestä Open Parts vetoniveliä :-D Laatu mahtaa olla melkonen :-P
__________________
Paskaa tavaraa, huonoa palvelua ja kuitintonta varaosakauppaa tarjoaa rannikkogroup.fi (perustelut: http://tinyurl.com/gmyvk6f) wonk.sytes.net/76s/ |
#21
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Niin siis itellä sama remppa edessä ennen seuraavaa metsään lähtöä, mutta eipä oo jaksanu tehä asialle vielä mitään.
__________________
Tietä kulkein tien oot vanki, vapaa on vain umpihanki. |
#22
|
||||
|
||||
![]()
joo se on tosiaan päässyt tuo takapuskuri mätänemään muttei ole sinne runkopalkkiin asti kirinyt tuosta, vaan on pelkästään ruostunut ja vääntynyt tuo puskuriosa, meinasin sinne jostain teräspalkista tehdä uuden takapuskurin ni kärsis tosiaanki kärryä vetää sen jälkeen
![]() |
#23
|
||||
|
||||
![]()
joo eli tuosta kuvasta jokainen varmaan näkee sen mädän osan tuossa vinssipedissä
![]() [URL=http://img163.imageshack.us |
#24
|
||||
|
||||
![]() |
#25
|
|||
|
|||
![]()
Lykkyä tykö HJ:n kanssa. Jos halvalla haluat perää nostaa niin romiksilta saanee jousilehtiä. Dynankin lehdet varmaan käy kunhan on samaa leveyttä. Tuskin tulee liian kovat jos olevat on jo letkeyden vuoksi laskeneet perän. U-pulttien riittävyys siinä tulee tarkastettavaksi. Vielä halvempi väliaikaisratkaisu on vähän pidemmät riiput.
Sitten kun alat oikeen rakentaa niin soa on ehdottomasti hyvä vaihtoehto jos on mahdollisuutta sen tekoon hyvin. Jousitus vanhoilla jousilla on pehmeä ja auto nousee juuri sopivasti kun liikaa ei saa nostaa jos tieliikenteesä pitää. Napalukot voi tosiaan pitää eessä kiinni jos käyttää sitten vaan nelivetoo kun luistaa. Ja mielestäni juuri silloin ei pronssiholkit kulu kun vetarit kiertää napojen/holkkien kanssa yhtä matkaa. Mutta jäisillä teillä se varmaan vasta kannattaa koko ajan pitää kytkettynä. Kulutuksen takia ne saa kytkettyä irti mutta ei niillä mahdottoman isoo vaikutusta ole, Tojota on kokosekseen pihi naftalle. Perus nivelillä vetoakseleilla pääsee aika pitkälle mutta chromo-nivelet ja vetoakselit on tietty parhaasta päästä. Nivelen vaihdon yhteydessä kannattaa vaihtaa ne pronssiholkit ja stefat joita saa evomallia esim Tamgearsilta. Se tiivistää vaikka olisi vähän kulumaa tiivistyskohdassa. |
![]() |
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
M Toyota Landcruiser HJ60 -89 5900€ | Mikedeus21 | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 18.05.2008 21:47 |
M: toyota landcruiser hj60 4,0 diisseli | lantikkaHJ60 | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 14.02.2008 23:40 |
M: Toyota Landcruiser HJ60 1981 | Kingcaliiberi | O/M/V Ajoneuvot | 3 | 03.02.2007 16:48 |
M:Landcruiser HJ60 3+3 PA -83 | NymiS | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 27.01.2007 14:51 |
Toyota landcruiser hj60 -82 hp.1650e | O/M/V Muut | 6 | 15.12.2004 11:31 |