Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   aloitteleva ''maastoautoilia'' kyselee tyhmiä (landcruiser hj60) (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=75215)

maurichia 31.08.2010 19:47

aloitteleva ''maastoautoilia'' kyselee tyhmiä (landcruiser hj60)
 
eli tuli tuossa hommattua vuoden 83 hj60 lähinnä talviautoksi ainakin näin alkuun ja olisi muutama kysymys joista ensimmäinen kuuluu että mikähän osa on nyt vaihto kunnossa kun neliveto päällä ajaessa oikelta edestä kuuluu tasaista napsutusta/paukutusta vauhdin mukaan? ääni kuului mielestäni vain moottori jarrulla eli hävisi taas kun oli veto päällä, voisikohan olla etuvetari vaiko sitte jakolaatikko vika? ja toinen kysymys kuuluu, perä roikkuu pikkasen alempana kuin mitä keula on ja sen asian haluaisin korjata jo ihan ulkonäöllisistä syistä, iskarit vaihdoin uusiin motonetin trw nesteiskareihin koska kaasuja ei ollut hyllyssä eikä ryhti sillä parantunut vaikka niin toivoinkin eli onko nyt ainut vaihtoehto löytää ehyemmät jousipakat taakse vai mikä olisi helpoin konsti tähän? ja sitten viimeinen kysymys on että rikkooko se mitään jos ajaa takaveto päällä ja napalukot kytkettyinä myös päälle, eli saan sitten tarvittaessa nelivedon päälle autosta ulos nousematta? kiitos jo etukäteen vastauksista. ja vielä loppuun kyssäri eli käykö hj61 turbopakosarja suoraan tuohon hj60 moottoriin kun lisäpuhti ei olisi yhtään pahasta.:)

Korpikumpu 31.08.2010 20:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja maurichia (Viesti 692399)
eli tuli tuossa hommattua vuoden 83 hj60 lähinnä talviautoksi ainakin näin alkuun ja olisi muutama kysymys joista ensimmäinen kuuluu että mikähän osa on nyt vaihto kunnossa kun neliveto päällä ajaessa oikelta edestä kuuluu tasaista napsutusta/paukutusta vauhdin mukaan? ääni kuului mielestäni vain moottori jarrulla eli hävisi taas kun oli veto päällä, voisikohan olla etuvetari vaiko sitte jakolaatikko vika? ja toinen kysymys kuuluu, perä roikkuu pikkasen alempana kuin mitä keula on ja sen asian haluaisin korjata jo ihan ulkonäöllisistä syistä, iskarit vaihdoin uusiin motonetin trw nesteiskareihin koska kaasuja ei ollut hyllyssä eikä ryhti sillä parantunut vaikka niin toivoinkin eli onko nyt ainut vaihtoehto löytää ehyemmät jousipakat taakse vai mikä olisi helpoin konsti tähän? ja sitten viimeinen kysymys on että rikkooko se mitään jos ajaa takaveto päällä ja napalukot kytkettyinä myös päälle, eli saan sitten tarvittaessa nelivedon päälle autosta ulos nousematta? kiitos jo etukäteen vastauksista. ja vielä loppuun kyssäri eli käykö hj61 turbopakosarja suoraan tuohon hj60 moottoriin kun lisäpuhti ei olisi yhtään pahasta.:)

Jaa, kaippa tuota voi omat mielipiteensä heittää tähän alkuu. Edestä siis murros kakkana. Eipä kai tuossa sen kummempaa.

Uudet jouset, apujouset, vanhat jouset takomalla terhakammaksi (kestää jonkun aikaa terhakkana, mutta ei yhtä kauan kun uudet). Joa korotusta tahtoo enemmän, niin uus jousisarja, akselit jousten toiselle puolelle (minkä ite varmaan tekisin jos olis vetelät jouset), löytyy sitten korotuslehteä noille alkuperäsillekin jousille, mutta ei vissiin norra kestä kunnolla jos on vanhat jouset. Kai. Mitäpäs muuta sitä olis? :P Apujousilla ajo on kuulemma, kun kivireellä ajais.

Kulutusta tuo napalukkojen päälläpito ainakin lisää ja vaikuttaa ajettavuuteen. Ainakin itsellä näin. Eipä noita tule kun talvella pidettyä.

Viimeseen en kyllä osaa sanoa, mutta eipä tuo Turbotus kai iso homma ole.

Searchillä löytyy aika hyvin sitten valmiita vastauksia. Turbotukseen, jousiin, napalukkoihin yms.

Hannes123 31.08.2010 20:55

hj
 
kyllä se pakosarja käy, onnea hienon auton johdosta!

maurichia 31.08.2010 23:21

kiitos nopeista vastauksista, mites mistä noita lehtijousia kannattaa uutena kysellä kun motonetin sivuilta ei ainakaan löytynyt muita kuin iskareita, käytettyjen ostossa kun on se että sitä on vähän paha sanoa kuinka vetelät ne sitten on...

maurichia 31.08.2010 23:25

niin joo ja sitten piti vielä kysyä sitä että miten hyvin toi hj60 kone kestää ahtamisen kun koneen kilometreistä tai mistään muustakaan ei oikeastaan ole tietoa kun on vaihettu joskus, ja sitten että tarviikko pumppuun vaihtaa isompaa nestepäätä ahtamisen yhteydessä jos nyt ei mitään kauhean huimia tehoja turbotuksella haeta vaan ihan jotain hj61 vakio tehojen luokkaa (jotka ovat käsittääkseni 170heppaa) tai hieman enemmän... ja paljos tuossa hj60 on vakiona muuten edes tehoa?

Rytari 01.09.2010 00:23

http://www.offroadtarvike.fi/verkkok...lient_category
savolaisten ei niinkään mikään motonet....

mäksä 01.09.2010 00:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja maurichia (Viesti 692475)
niin joo ja sitten piti vielä kysyä sitä että miten hyvin toi hj60 kone kestää ahtamisen kun koneen kilometreistä tai mistään muustakaan ei oikeastaan ole tietoa kun on vaihettu joskus, ja sitten että tarviikko pumppuun vaihtaa isompaa nestepäätä ahtamisen yhteydessä jos nyt ei mitään kauhean huimia tehoja turbotuksella haeta vaan ihan jotain hj61 vakio tehojen luokkaa (jotka ovat käsittääkseni 170heppaa) tai hieman enemmän... ja paljos tuossa hj60 on vakiona muuten edes tehoa?

eix hj61 tehot mahd olla 136hv luokkaa..??

A-P 01.09.2010 05:42

Jousia.
 
Jos jousia alkaa uusimaan, niin en nää oikein vaihtoehtoa paboolisille jousille.
HooJii on melkoinen kivireki, vaikka pirullisen vakaa ajettava onkin, mutta mukavuutta toisi lisää.
Ittekkin kun vielä joskus tuommoiset saisin.

http://www.parabolicsuspension.com/toyota/lc60.htm

Aloitteleville cruiseristeille suosittelen:

http://www.slck.net/

, josta löytyy mm. ohjeistus murroksen vaihtoon:

http://www.slck.net/gallery2.php?g2_itemId=9198

E: unohtui mainita ameriikan cruiserifoorumi; http://forum.ih8mud.com

Palde 01.09.2010 07:17

Jep , tuo parabolinen alusta on kyllä aikas mukava jopa 410:n alla maantiellä ajettaessa ...suosittelen !

Ongelmaksi muodostuu maahantuojan puute Suomen kamaralla , tosin myyvät tehtaalta kyllä ON LINE ympäriinsä maapalloa .

Itse pikkasen kyselin jousia BJ-75:een ja kyllä tuo Heysteen jäi ainoaksi vaihtoehdoksi UUSISTA jousisarjoista.

A-P 01.09.2010 08:06

Ameriikan cruiseripalstalta selkisi, että ollut jotain materiaaliongelmaa. Arvatenkin tuotanto ulkoistettu Kiinaan, jossa jouset tehty kattilateräksestä. :D
Liekkö tämä syy miksei jousia tehtaan nettikaupassa ole näkyvillä.

Korpikumpu 01.09.2010 10:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rytari (Viesti 692479)
http://www.offroadtarvike.fi/verkkok...lient_category
savolaisten ei niinkään mikään motonet....

Hmph...Savolaiset...Pohjois-Karjalaisiahan nuo on :P

Rytari 01.09.2010 15:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Korpikumpu (Viesti 692531)
Hmph...Savolaiset...Pohjois-Karjalaisiahan nuo on :P

no joo, sinnepäin... itse asun "satakunnan lapissa" ja kuiteskin pirkanmaalla.... OT....

ugly_hj 01.09.2010 16:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja maurichia (Viesti 692399)
eli tuli tuossa hommattua vuoden 83 hj60 lähinnä talviautoksi ainakin näin alkuun ja olisi muutama kysymys joista ensimmäinen kuuluu että mikähän osa on nyt vaihto kunnossa kun neliveto päällä ajaessa oikelta edestä kuuluu tasaista napsutusta/paukutusta vauhdin mukaan? ääni kuului mielestäni vain moottori jarrulla eli hävisi taas kun oli veto päällä, voisikohan olla etuvetari vaiko sitte jakolaatikko vika? ja toinen kysymys kuuluu, perä roikkuu pikkasen alempana kuin mitä keula on ja sen asian haluaisin korjata jo ihan ulkonäöllisistä syistä, iskarit vaihdoin uusiin motonetin trw nesteiskareihin koska kaasuja ei ollut hyllyssä eikä ryhti sillä parantunut vaikka niin toivoinkin eli onko nyt ainut vaihtoehto löytää ehyemmät jousipakat taakse vai mikä olisi helpoin konsti tähän? ja sitten viimeinen kysymys on että rikkooko se mitään jos ajaa takaveto päällä ja napalukot kytkettyinä myös päälle, eli saan sitten tarvittaessa nelivedon päälle autosta ulos nousematta? kiitos jo etukäteen vastauksista. ja vielä loppuun kyssäri eli käykö hj61 turbopakosarja suoraan tuohon hj60 moottoriin kun lisäpuhti ei olisi yhtään pahasta.:)

Niin kuin joku sanoikin, niin edestä on on todennäköisesti murrosnivel hajalla, sekä pronssiholkki kulunut, napalukot päällä ajosta ei ole muuta haittaa kuin kasvanut löpön kulutus ja noiden pronssiholkkien kuluminen.
Itse laittaisin kyllä noiden lehtijousien kaveriksi jotkut pikku auton kierrejouset noin niinku ensiavuksi.

maurichia 01.09.2010 17:48

selvä, onkos tuohon lisäjousien laittamiseen olemassa täällä mitään hyvää ja mielellään kuvien kera olevaa ohjetta ja minkä auton jouset sinne kannattaisi laittaa? sitte siitä murroksesta sen verran että saako niitä mistään tarvikkeena ja kestääkö ne mitään kun metsässä ajo muutenkin aika satunnaista ainakin vielä, tuolla offroad tarvikkeen sivuilla kun ei näkynyt muita murroksia kuin niitä tml chronojako ne nyt oli mutta kuitenkin, budjetti melko rajallinen tällä hetkellä kun satun omistamaan myös henkilöautoista sen yhden laadukkaimmista nelikoista eli evon niin koittakaa ymmärtää tätä meikäläisen budjetti jorinaa myös:)

RalliJari 01.09.2010 18:23

Hyvinhän tähän jo vastauksia tullu mutta ku kerran hj on tuntematon laite niin heitänpä ite vielä kymysyksen että tiiäthän maurichia ettei sitä nelivetoo sitten pidä asfaltilla pitää päällä? Kun on umpipuuta keskeltä sillon.

maurichia 01.09.2010 18:37

juu tuo oli tiedossa ettei pidetä asfaltilla sitä nelivetoa päällä, mutta edelleen kaipailisin hieman tietoa noista apu/lisäjousista että onko jonkun tietyn auton jousta suosittu näissä piireissä ja kuinka se asennus sitten oikeaoppisesti tapahtuu...

maurichia 01.09.2010 18:47

tässä kuva auton tämän hetkisestä ryhdistä vielä, kontissa on kyllä jonkun verran romua mm. mdf levyä kontin kokoinen pala melkein yms romua mutta eipä se tuosta kauheasti nouse vaikka ne ottaa poiskin
http://img713.imageshack.us/img713/1061/hojo.th.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Korpikumpu 01.09.2010 19:22

http://forums.offipalsta.com/showthr...is%E4jouset+hj

Tuossa on aika kattava setti lisäjousista, kun unohtaa joutavat jorinat :) Ihan kelpo ohjeistus on tuo siis.

Korpikumpu 01.09.2010 19:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja maurichia (Viesti 692640)
tässä kuva auton tämän hetkisestä ryhdistä vielä, kontissa on kyllä jonkun verran romua mm. mdf levyä kontin kokoinen pala melkein yms romua mutta eipä se tuosta kauheasti nouse vaikka ne ottaa poiskin
http://img713.imageshack.us/img713/1061/hojo.th.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Jos vaihdat kokonaan uudet lehdet joka nurkkaan, niin mulle sitten halvalla myyt nuo etujouset :D

Näyttäisi sama vaivaavan peräkoukkua, kun omassa vaivasi. Eli mätimys maximus (asennosta päätellen). Takarungosta meinas lähteä siitä poikittaispalkista lähtien kaikki irti, kun kaverin volvoa riuhtasin lumipenkasta talvella. Tuossa muutama viikko takaperin jaksoin purkaa ja tehdä uuden takapuskurin/poikittaisen runkopalkin jne. Kärsii ainakin jo kärriä vetää. Niin siinä sitä runkoa muuten purkaessa huomasin, että likimain paljain käsin lähti ne ylimääräset osat irti niittejä lukuun ottamatta.

Krisse 01.09.2010 20:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja maurichia (Viesti 692611)
sitte siitä murroksesta sen verran että saako niitä mistään tarvikkeena ja kestääkö ne mitään kun metsässä ajo muutenkin aika satunnaista ainakin vielä, tuolla offroad tarvikkeen sivuilla kun ei näkynyt muita murroksia kuin niitä tml chronojak

Jos noissa on sama nivel kuin Läjissä (niinkun offroadtarvikkeen mukaan ois) niin alle 80 eurolla saa varaosaliikkeestä Open Parts vetoniveliä :-D Laatu mahtaa olla melkonen :-P

Korpikumpu 01.09.2010 21:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Krisse (Viesti 692697)
Jos noissa on sama nivel kuin Läjissä (niinkun offroadtarvikkeen mukaan ois) niin alle 80 eurolla saa varaosaliikkeestä Open Parts vetoniveliä :-D Laatu mahtaa olla melkonen :-P

Niin tähän piti sen verran, että Mätänetistä saa alle sadalla eerolla kanssa osia, mutta ite ostasin kyllä nuo cromot, kun ei kovin montaa kymppiä ole eroa. Enemmän se V*tuttaa tehdä sama homma uusiksi :D

Niin siis itellä sama remppa edessä ennen seuraavaa metsään lähtöä, mutta eipä oo jaksanu tehä asialle vielä mitään.

maurichia 01.09.2010 21:49

joo se on tosiaan päässyt tuo takapuskuri mätänemään muttei ole sinne runkopalkkiin asti kirinyt tuosta, vaan on pelkästään ruostunut ja vääntynyt tuo puskuriosa, meinasin sinne jostain teräspalkista tehdä uuden takapuskurin ni kärsis tosiaanki kärryä vetää sen jälkeen:) eteen pitää kanssa vaihtaa yks u-palkki mikä tukee vinssiä samalla, laitampa vaikka kuvan vielä kohta.

maurichia 01.09.2010 21:53

joo eli tuosta kuvasta jokainen varmaan näkee sen mädän osan tuossa vinssipedissä:D
[URL=http://img163.imageshack.us

maurichia 01.09.2010 21:55

miksikäs tuo linkki ei nyt toiminu niinku piti, kokeillaas uusiks
http://img163.imageshack.us/img163/6679/hojota2.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Skaleton 01.09.2010 23:25

Lykkyä tykö HJ:n kanssa. Jos halvalla haluat perää nostaa niin romiksilta saanee jousilehtiä. Dynankin lehdet varmaan käy kunhan on samaa leveyttä. Tuskin tulee liian kovat jos olevat on jo letkeyden vuoksi laskeneet perän. U-pulttien riittävyys siinä tulee tarkastettavaksi. Vielä halvempi väliaikaisratkaisu on vähän pidemmät riiput.
Sitten kun alat oikeen rakentaa niin soa on ehdottomasti hyvä vaihtoehto jos on mahdollisuutta sen tekoon hyvin. Jousitus vanhoilla jousilla on pehmeä ja auto nousee juuri sopivasti kun liikaa ei saa nostaa jos tieliikenteesä pitää.
Napalukot voi tosiaan pitää eessä kiinni jos käyttää sitten vaan nelivetoo kun luistaa. Ja mielestäni juuri silloin ei pronssiholkit kulu kun vetarit kiertää napojen/holkkien kanssa yhtä matkaa. Mutta jäisillä teillä se varmaan vasta kannattaa koko ajan pitää kytkettynä. Kulutuksen takia ne saa kytkettyä irti mutta ei niillä mahdottoman isoo vaikutusta ole, Tojota on kokosekseen pihi naftalle.
Perus nivelillä vetoakseleilla pääsee aika pitkälle mutta chromo-nivelet ja vetoakselit on tietty parhaasta päästä. Nivelen vaihdon yhteydessä kannattaa vaihtaa ne pronssiholkit ja stefat joita saa evomallia esim Tamgearsilta. Se tiivistää vaikka olisi vähän kulumaa tiivistyskohdassa.


Sivu luotu: 10:11 (GMT +2).