![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() kuralärpätintä ostamassa paljon kysymyksiäelikkäs hirvimetällä pitäs hankkia maasturi tuli tuossa viikon loppuna vedettyä sekottajalla kunnon titanic:it ja ei jaksa enään tuolla pikku autolla harrastaa. ensimmäisen suku polven pajeroa v6 3L bensa koneella tai sitten range rover 3,5 koneella laskin tuossa paljonko tulee kilometrejä metsästys ajossa ja diesel ei kannata ku pitää saada 4 kpl lihavia ukkoja ja koira kyytille ja huolto autossa ei ole penkkejä kaikille, ja tietty ei tarttis itkeä jos joutuu risusavotoida autolla kun menee maalit ja pellit kurttuun. että mitä paikkoja kannattaa osto tilantessä katsoa ??? rangen plussat ja miinukset pajeron plussat ja miinukset
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Mulla oli sama tilanne vuosi sitten ja samat vaihtoehdot. Ostin kuitenkin Jeepin Grand Cherokeen V8. Ei oo totakaan tarvinnut katua vaikka vähän huonolla pidolla olleen yksilön sainkin. Nyt on auto ollut tasan vuoden ja kilometrejä takana aika tasan 8000km. Keskikulutus tänä aikana omassa käytössä 16,2L/100km. Sisältää kaikki autossa lämmittelyt tauoilla ja hirven vetämiset yms. ei niin vauhdikkaat toiminnot. Kannattaa harkita noitakin, eivät ole hinnan kiroissa.
|
#3
|
||||
|
||||
![]() Mielipiteitä on monia
Kallistuin itse bensa vehkeeseen aikoinaan, juuri tuon vähäisen ajomäärän ja henkilö kuljetustarpeen takia.
Joku sanoi minulle näin, kun pohdiskelin itsekin minkä automerkin valitsisin... Japanilaiset vehkeet eivät säikähdä pienestä seisottamisestakaan, mutta britti/jenkki vehkeitä saattaa joutua hiukan näpräilemään ennen ajoon lähtöä... Ps. Eikä kommentista kannata vetää herneitä nenään! ![]()
__________________
Ei mennyt kuin Strömsössä... |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Rangesta omaakin kokemusta myös vastaavassa käytössä, mukavahan sillä on ajaa monenlaisella tiellä. Kori ei ole ehkä ihan yhtä iso kuin pitkissä partolleissa/tojotissa, mutta pajeron kanssa varmana aika samankokoinen. Vasa ainakin mahtuu takakontttiin vaikka siellä olis vähän tavaraakin (mutta täyteen tulee).
Bensakoneet ei ole yhtä luotettavia kuin tiisselit, omasta koslasta lahosi ruiskun ohjausboksi muutama vuosi sitten parin kuukauden huoltoseisokin aikana, kun auto vaan seisoi pihalla. Kolvilla siitäkin selvittiin, mutta menihän siihen vian paikallistamiseen ja korjaamiseen muutama tovi. Mutta näinä aikoina (isohkolla) bensakoneella olevat maasturit on kait suhteessa vähän edullisempia kuin nokipadat? Varustelusta riipuen range: + lämmitettävä tuulilasi ihan ehdoton - nahkapenkit ei ole mukavat kylmään autoon hypätessä - kattoluukku (jos on) vielä pääntilaa etupenkeiltä + osia saa hyvin ja ovat minusta kohtuullisen edullisia Itse katselisin rangea ensisijaisesti ruiskukoneella, kun luulen että vanhemmuten kaasareista tulee töisevämpiä. -Paavo |
#5
|
|||
|
|||
![]()
juu kyllä hän nuo muut immeset kovas ti varottelee noista britti vehkeistä, jenkit ei mua kiinosta oikeastaan ollenkaan.
kyllähän sitä vois aatella land cruiseria kolmen ohjaamolla mutta kun tuntuu olevan niin pirun kalliita noi "hyvän näköset" tai no kaikki on niin suhtellista pitää ruveta oikeen ettimään sitä autoa. remontit mä teen ite kaikki muihinki autoihin että kaippa sitä sais hieman huonommastakin kuralärpättimen rakennettua!!!!!! ![]() pistetää uusi lista tojota land cruires hj60 tai 61 pajero patroll jos nyt aatella että mä ajan metsästys ajoa noin 5000-7000 vuosi niin mikä olis noista olis halvin varaosiltaaan???? tai no siis kun sen kerralla alittaa kun toon niin ei han siinä sen jälkeen paljoa remonttia tule?!?!?!!!! |
#6
|
||||
|
||||
![]() Pajerosta syytä katsoa...
Bensa pajerosta muutamia tarkastettavia kohtia ja omakohtaisia huomiota,
- Tarkasta paisuntasäiliö --> Korkkia raolleen koneen käydessä, niin näkee nouseeko kuplia. Kansi on halki, jos kuplia syntyy! ( Tein juuri yli 1000€ kansi remontin ) - Rungon takaosa saattaa olla tosi mätä. --> Hitsaustaito on hyväksi havaittu konsti tähän vaivaan. ( ja n. 2 metriä lattarautaa ![]() - Valurautainen pakosarja voi olla halki. --> ( Saa korjattua, eikä päällepäin näy suojien takia. ) - Muutama hydraulinen venttiilin nostaja saattaa nakuttaa. --> ( neljässä eri kannessa olen nähnyt nostajissa kulumis jälkiä ) - Puslat/kumit huonot ympäri autoa. - Malleissa yleensä vakiovarusteena vanhemmiten vuotava kattoikkuna, jos ei ole uusia tiivisteitä vaihdettu. - Takalämmittimelle menevät jäähdytysletkut vuotaa. ( Saa uusittua kohtuu helposti. ) - Automaattiset napalukot menee helposti rikki. ( Kannattaa laittaa manuaaliset. ) -Ohjaustehostimen simpukka vuotaa öljyä. Maastossa pääsee ihan hyvin, kun on hyvät renkaat ja talvella suosittelen pitämään lumiketjuja kontissa. ( Halvoillakin ketjuilla pärjää! n. 70 €/pari. ) Yleensä pajerosta saa toimimattomat napit ja kytkimet korjattua helposti rasvalla ja putsauksella. Mitsuja saa n. 2000-3500€ hintaan ihan hyviä ja on vara maksun jälkeen autoa vielä korjatakin... Moni saman ikäinen muu merkki maksaa n.3000 - 8000€ ( Ja silti saattaa vaatia "samat" korjaukset! ) + "Edullinen hankkia." + Automaattilaatikko on kestävä. ( Jos on se Mitsubishi Canterin laatikko ) + Varaosia löytyy hyvin. + Kierrejouset takana. + Lisävarusteita yleensä reilusti. + 7 henkilölle rekisteröity. ( Jos pitkä malli. ) - Bensaa kuluu... ( Mutta kuluu sitä muissakin isoissa bensa/diesel maastureissa. ) - Huonosti joustava etupää ( Ei haittaa, kuin vaikeassa "offroad" maastossa. ) Alla olevasta linkistä löytää lähes kaiken tarpeellisen tiedon Mitsuista, http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/ Ps .Kokemukset ovat 3.0 V6 vm. 1989 Pajerosta...
__________________
Ei mennyt kuin Strömsössä... Viimeksi muokannut TOPPAHOUSU : 12.10.2009 20:49 |
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Moni haukkuu estoitta "vääriä" merkkejä, ja kehuu rajoituksetta omaa merkkiään, ja sitten löytyy niitäkin jotka on (tai ainakin yrittää olla) tasapuolisia. Ja joku mollaa oman autonsa/merkkinsä hornan tuuttiin, joskus aiheestakin. Sitä yritän sanoa että ellein sanojaa tunne, niin mielipiteen todellinen painoarvo on aikalailla epävarmaa. Joo ja aiheestakin; jos ajomukavuus ja alustan toimivuus on tärkeää, niin lehti- ja kierrejousitetuissa autoissa on iso ero. Jos sulla on mahdollisuus koeajaa vaihtoehtoja, ota joku sopivan möykkyinen tienpätkä, ja ajele ne kandidaateilla läpi suurinpiirtein samaa todellista (korjaten nopeusmittarien mahdolliset isommat virheet). Itse pitän levyjarruja huomattavasti parempina ja toimintavarmempina rumpujarruihin verrattuna, mutta jos jarrut on kunnossa eikä niitä kastele, rummutkin varmaan toimii, ainakin takana. Toki levyjarrujen satuloitakin pitää huoltaa vanhemmuten, joten eivät nekään ikuisia ole. Jos tiellä ajoa tulee paljon, niin nelivedon toteutuksella voi olla merkitystä; joissan merkeissä/malleissa on jatkuva neliveto, eli auton saa 2-vetoiseksi vain rikkomalla tai irroittamalla jotain. Näissä on tietysti tasauspyörästä myös jakovaihteistossa. Muissa on sitten ns. jäykkä neliveto, eli auto on normaalisti tiellä takavetoinen, ja nelivedon kytkemiseksi myös etunapojen vapaakytkimet ("napalukot") pitää käydä kääntämässä. Kytkettävällä nelivedolla ei saisi ajaa pitävällä pinnalla, tai voimansiirtoon kohdistuu rasituksia, jotka lyhentävät sen elinikää huomattavasti (tilanne on sama jos jatkuvasti nelivetoisella ajelee asfaltilla keskitasauspyörästön lukko päällä). Kytkettävä neliveto säästää ehkä jonkinverran polttoainetta, ja on varmaan kivempi sladitella liukkaalla. Autoissa on siis eroja, mutta luultavasti tällaisenkin tarpeen täyttää useampi merkki/malli, paljon on merkitystä sillä millaisia yksilöitä haaviin sattuu tippumaan, ja mistä itse tykkää tai ei tykkää. Ja aihiotahan ne vaan kaikki on loppupeleissä, osa hyviäkin. -Paavo |
#8
|
||||
|
||||
![]() Jeep Cherokee
No olen omistanut noin kymmenen vuotta Jeepin, tällä hetkelläkin "vielä" kaksi jäljellä vm.1990 ehkä uudempi on parempi, mutta se on tietysti makuasia. Jeep on ihan kiva ajaa maastossa, on ns. kaikilla herkuilla, mutta viatkin sähkölaitteissa tietysti lisääntyy, aina kun upottaa veteen.
MENEEHÄN TÄMÄ VÄHÄN KOTIINPÄIN, MUTTA VARAOSIEN SAANTI JA NIIDEN EDULLISUUUS on yksi parhaista ominaisuuksista.
__________________
Quot homines, tot sententiae. Ne sutor supra crepidem Koeta välttää halpoja kopioita |
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
onko tojo hj 60/61 yhtä luja kun dyna 150 on meilla on ollu tuo sama dyna jo vuodesta 1991 asti ja perkele niin varmaa peliä ei ole ku se on koneelle ei ole tehty mitään muuta ku vaihettu hihna ja rullat a öljyt ajoillaan. mutta hytille piti tehä 2 vuotta sitten korjaus kun tuulilasin halkeama katsastus miehen mielestä haittas, niin ikkunan alareunan pellit oli haperoa niin korjaus hitsattiin se ja hytin taka osa hitsasttiin,lokarit tehtiin uudet no niiden legendaaristen dynan jarrujen kans pitää sillon tällön painia mutta kun hoonaa sylinterit ja vaihtaa kumit ja sisäkalut niin taas mennään 2vuotta ilman ongelmia. on se ihme vehe viime talvena se seiso 2kk lumi hangessa ja ku tuli ajoa niin lohko lämppärillä mylly lämpimäks(-15) ja lapioitiin hangesta pois ja 1000km yheltä istumalta ku hain telat lapista. onko hj 60/61 koneen laakerointi kallis projekti???? |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Kiertokangen- ja runkolaakerit hojoon ei juurikaan motonetissä kustanna, mutta saatavuus tuntuu olevan ajoittaista.
Ruosteviatonta on turha yrittää etsiä edullisesti. Lähes kaikki on mätiä, tai maksaavat paljon. Yli puoli miljoonaa ajetuissa kärrynvetäjissä alkaa olla voimansiirrossa "ominaisuuksia". Kestää toki nipussa yllättävänkin pitkää "if it works, dont fix it!" -mentaliteetillä, mutta osat ei oo kalliita. Jos vaan itellä pysyy hitsi ja avain kädessä, niin ihan ok vehkeitä... |
#11
|
|||
|
|||
![]()
HJ:n konetta tuskin on tarve heti laakeroida,se on vähän lujempi kuin mitä Dynan kone.Laatikko saattaa kaivata laakereita jos on viisilovinen,nelipykäläinen ei tarvii jos ei kuivana ole ajeltu.
Mutta peltihommat...Runko kannattaa katsella ja kopeloida ettei ihan ole tohjona,se on veemäinen rakentaa uudestaan(jos vaikka sattuu haluamaan suoran),koripellit yleensä ottaen saa varautua käymään täysin läpi. |
#12
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
oletko sä tehnyt laatikon laakeroinnin ite vai teetätitkö jollakin ulko puolisella???? |
#13
|
||||
|
||||
![]() Universaali 61
Paljonko semmonen normaali hapero hj61 sais maksaa? Tuo oma on kohta ylimääräinen.
__________________
"samallainen mustaromutojota kuin meillä" |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Ite oon nyt laakeroinu kolme hojon lodjua. Pikkasen kaipailee työkalujen ja ulosvetimien raksailua sekä kikkaulua, kun nuo on lämpösovitteilla akseleissa...
|
#15
|
||||
|
||||
![]()
1500-3000e vakiokunnossaan, riippuen miten hajalla tekniikka on.
|
#16
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
"samallainen mustaromutojota kuin meillä" |
#17
|
|||
|
|||
![]()
niiin no ainahan saa pyytää ja hulluse on joka maksaa liikaa vai mitä?
mutta jotenkin karsastaa noi rakennetut vehkeet kun tuntuu että eivät tiedä itekkään mitä niihin onlaitettu! ja mulla se tulis perus metsästys ajoon ja rutkun juoksuttamiseen että mitää ankaria korotus snorkkeli palalaika patentteja en tarvi, perus lukkoperä takana ja konesellanen että menee päästöistä läpi. budjetti olis semmonen 3000 näitä monopolirahoja. hitsata osaan ja jakari pysyy kädessä |
#18
|
|||
|
|||
![]() Noilla ne muutki..Lainaus:
|
#19
|
|||
|
|||
![]()
ainut vaatimus olis että mahtuis 3-4 ukkoa kyytille ja koira + metästys romppeet.
kiisseli huolto autona tai pensa maasturina |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Käykää ostamassa | Rekisteröimätön | Linkit | 4 | 12.03.2009 23:10 |
Pajeroa ostamassa | Appari | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 24.04.2006 23:22 |
Ostamassa HJ:tä, vinkkejä | akke | Tekniikka & Jutustelu | 20 | 16.11.2005 20:53 |
Vetteä ostamassa | Yleiset | 11 | 15.07.2004 13:25 | |
Nokialaista ostamassa | Jarze | This And That | 4 | 07.01.2003 11:37 |