Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 07.12.2008, 14:34
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Uusi hj61 harrastaja


Tervehdys kaikille.
Pe 5.12 huoltoauto hj61 1987 lukkoakseleilla saapui valkeakoskelle.

Nyt pitäisi selvittää auton kuntoa tarkemmin ja kaipaisin asiantuntija-apua, löytyisikö ketään valkeakosken lähistöltä jolla olisi kärsivällisyyttä perehdyttää noviisia toyotan tekniikkaan?

Kotimatkalla selvisi seuraavaa:
Ohjauksessa on hurjasti välystä, ratin kehä liikkuu n. 10cm vapaasti. Uskaltaako tuollaisella ajella enempää ja mistä lähdetään vikaa korjaamaan?

Vitonen pomppaa päältä heti kun veto katkeaa, vaihteisto ei pidä ääntä ja toimii muuten hyvin. Keppiä tarvii pitää vain kevyesti niin pysyy vitosella moottorijarrutuksessakin, onko vialle helposti tehtävissä mitään?

Murrokset pitää kauheaa ronksotusta, voiko ne ajaa hajalle asti ja päästä vielä kotiin vai jumittaako ne ohjauksen hajotessaan?

Jos vaihtaa moottorijarrutuksesta vetoon niin voimansiirron välykset pitää kovan rämäyksen, onkohan se ominaisuus vai onko jokin laukeamassa?

Kuulin että jakolaatikon öljyt menee vaihteistoon, ei kai jakopuoli ihan kuivaksi pääse? virityksenä tehään letku proppujen välille, tarkoittaa kai täyttöproppuja eikä pohjapr.? onko viritys todettu hyväsi?

Tarkoituksena on korottaa koria ja jousitusta hieman ja laittaa 33x12.5 renkaat, mitä eroa on laittaako 8 vai 10" leveät vanteet? onko leveämmät paremmat maantiellä ja suuremmilla paineilla?
Saako keskelle akselia rakentaa lisäjousen? sen voisi joskus vaihtaa ilmapalkeeseen jos löytää sopivat. siis etu ja taka-akselille.

Kiitokset vastauksista

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 07.12.2008, 14:44
Morjenz:n Avatar
Morjenz Morjenz ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 23.11.06
Sijainti: Tuusula, Finland
Viestit: 1.806
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti Näytä viesti
Tervehdys kaikille.
Pe 5.12 huoltoauto hj61 1987 lukkoakseleilla saapui valkeakoskelle.

Nyt pitäisi selvittää auton kuntoa tarkemmin ja kaipaisin asiantuntija-apua, löytyisikö ketään valkeakosken lähistöltä jolla olisi kärsivällisyyttä perehdyttää noviisia toyotan tekniikkaan?

Kotimatkalla selvisi seuraavaa:
1. Ohjauksessa on hurjasti välystä, ratin kehä liikkuu n. 10cm vapaasti. Uskaltaako tuollaisella ajella enempää ja mistä lähdetään vikaa korjaamaan?

Vitonen pomppaa päältä heti kun veto katkeaa, vaihteisto ei pidä ääntä ja toimii muuten hyvin. Keppiä tarvii pitää vain kevyesti niin pysyy vitosella moottorijarrutuksessakin, onko vialle helposti tehtävissä mitään?

2. Murrokset pitää kauheaa ronksotusta, voiko ne ajaa hajalle asti ja päästä vielä kotiin vai jumittaako ne ohjauksen hajotessaan?

3. Jos vaihtaa moottorijarrutuksesta vetoon niin voimansiirron välykset pitää kovan rämäyksen, onkohan se ominaisuus vai onko jokin laukeamassa?

Kuulin että jakolaatikon öljyt menee vaihteistoon, ei kai jakopuoli ihan kuivaksi pääse? virityksenä tehään letku proppujen välille, tarkoittaa kai täyttöproppuja eikä pohjapr.? onko viritys todettu hyväsi?

4. Tarkoituksena on korottaa koria ja jousitusta hieman ja laittaa 33x12.5 renkaat, mitä eroa on laittaako 8 vai 10" leveät vanteet? onko leveämmät paremmat maantiellä ja suuremmilla paineilla?
5. Saako keskelle akselia rakentaa lisäjousen? sen voisi joskus vaihtaa ilmapalkeeseen jos löytää sopivat. siis etu ja taka-akselille.

Kiitokset vastauksista
Vastaan niihin kykyjeni mukaan, joista jostain jotain voin tietääkkin... Viisaammat korjatkoon ja vastatkoon niihin kysymyksiin, mistä en tiedä.

1. Kannattaa selvittää vika siten, että toinen kaveri huljuttelee rattia ja toinen katsoo ohjauksen osia, missä mahtaa välys olla... varmasti löytyy tällä konstilla... En usko, että pelkkä ohjausvaihde voi olla noin holo... Ja itse en ainakaan uskaltais ajella

2. Voihan niillä ajella, mutta järkevää se ei ole. Kannattaa vaihtaa ennenkun hajoaa, ikävä jos menee metsässä rikki, siellä se vaihto ei niin mukavaa ole

3. Katseleppa kardaanien ristikkojen kunto ja kannatinlaakerit, mikäli sellasia on... Sieltä löytyy todennäkösesti aika suuria välyksiä...

4. Leveemmillä vanteilla kumi luonnollisesti leveämpi ja parempi maantiellä ainakin omasta mielestäni. 8" vanne metsäkäytössä parempi... Itsellä 8" vanteilla 13,5" leveät Mudzillat ja hyvin rokkaa sekä metsässä, että maantiellä.

5. Saa rakentaa, mutta mielestäni se ei ole kannattavaa (yleensäkkään mitkään lisäjousiviritykset), lisäkorotusta saat esim OME:n jousipakoilla...
__________________
Vaik mää en mistään mitään tiedäkkään!
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 07.12.2008, 15:34
Lanttola Lanttola ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 13.07.05
Sijainti: Tuuri, Finland.
Viestit: 139
Perusasetus

Kyllä se jakolaatikko ihmeen kuivaksi pääsee jos sille päälle sattuu. Ei sinne montaa desiä jää öljyä. Letku on vanha ja toimiva konsti, itse tuli kans tuollainen väsättyä kun ei jakolaatikkoa jaksanut purkaa pois. Kannattaa vaan pitää mielessä että letkun vetää alakautta vinssin ulosoton ohi, jos letku ky liian korkealla niin ei siitä ole mitään iloa.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 07.12.2008, 19:15
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.946
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti Näytä viesti
Ohjauksessa on hurjasti välystä, ratin kehä liikkuu n. 10cm vapaasti. Uskaltaako tuollaisella ajella enempää ja mistä lähdetään vikaa korjaamaan?
Simpukan ruuvin kiristys on ilmainen toimenpide, joten keula ylös, kaveri kääntelee rattia lähellä renkaan ääriasentoa ja sitten kiristät ruuvia. Renkaiden ollessa keskiasennossa ei ruuvia kannattane käännellä, jottei ohjaus kanita sitten ääriasennossa.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti Näytä viesti
Vitonen pomppaa päältä heti kun veto katkeaa, vaihteisto ei pidä ääntä ja toimii muuten hyvin. Keppiä tarvii pitää vain kevyesti niin pysyy vitosella moottorijarrutuksessakin, onko vialle helposti tehtävissä mitään?
Vaihteiston kyljessä on korjausmanuaalin kuvan mukaan ruuvi, jonka alla on jousi ja kuula. Voiskohan olla niin, että esim. jousi on poikki, eikä pidä vaihdetta päällä?

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti Näytä viesti
Jos vaihtaa moottorijarrutuksesta vetoon niin voimansiirron välykset pitää kovan rämäyksen, onkohan se ominaisuus vai onko jokin laukeamassa?
Ehjä auto ei kyllä päästä mitään ääniä eikä välyksiäkään tunnut. Kardaanin ristinivelet on suht halpaa vaihtaa (esim. Motonetista saa) ja nivelien kunnon saa helpoiten selville, kun ottaa kardaanin irti ja kääntelee niveliä, jotta tuntee onko niissä klappia tai jumittaako nivelet. Paikallaankin voi välykset testata, mutta jumittamista ei kyllä silloin huomaa. Kannatinlaakereita ei HJ:ssa ole. Perän pinionin laakeri on toinen yleinen vika ja se selviää kun ravistaa kardaanin takalaipasta ja tunnustelee antaako laakeri periksi. Ehjässä ei klappia huomaa. Pienen klapin saa pois kiristämällä pinionin mutteria, mutta sitten pitää varoa ettei välitys ala kanittaa. Pyörät ilmassa voi testata, ettei kanita. Kiristys pitää tehdä voimalla (olikohan 380Nm alunperin), mutta silti varoen, koska mutteria ei saa enää avata, sillä krymppiholkki joka painuu kiristäessä kasaan, ei avattaessa veny tietenkään enää pidemmäksi.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti Näytä viesti
Kuulin että jakolaatikon öljyt menee vaihteistoon, ei kai jakopuoli ihan kuivaksi pääse? virityksenä tehään letku proppujen välille, tarkoittaa kai täyttöproppuja eikä pohjapr.? onko viritys todettu hyväsi?
Täyttöproppujen väliin laitetaan ja toimii hyvin. Kannattaa käyttää tiukkoja 90 asteen kulmia eikä sellaisia laakeella kaarella olevia putkikulmia. Jälkimmäisiä jos käyttää, niin ulosoton siirtotankoja ei saa enää paikoilleen.

Viimeksi muokannut Hessu888 : 07.12.2008 19:18
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 07.12.2008, 20:12
joa joa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 15.02.06
Sijainti: Pirkanmaa
Viestit: 229
Perusasetus

Korotusta


En voi suositella ainakaan dobinssonia alustaksi, on niin pirun jäykkä että tulee niskat kipeäksi siinä pompotuksessa.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 07.12.2008, 20:12
jnu jnu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 25.10.04
Sijainti: Heinola
Viestit: 1.885
Perusasetus

Suosittelen että harjottelet murroksen vaihdon valmiiks ja varaat autoon tarvittavat työkaut mukaan ja varamurroksia. Hajonneella murroksella ajaminen voi rikkoa myös vetarin.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 07.12.2008, 20:31
karvanoppa:n Avatar
karvanoppa karvanoppa ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 13.05.07
Sijainti: Pilkanmaa
Viestit: 2.282
Perusasetus

Joo kannattaa vaihtaa ne murrokset ettei pasko liikenteessä, ja voi lyödä ohjauksen lukkoon. Itse ostin suzukin murros-vikaisena ja Silloin ei kääntynyt vasemmalle. Eli oman ja muiden turvallisuuden vuoksi SUOSITTELEN vaihtoa!
__________________
KYM#5
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 07.12.2008, 21:23
Tojo4wd:n Avatar
Tojo4wd Tojo4wd ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 04.07.03
Sijainti: Pirkanmaa/AKAA, Finland.
Viestit: 2.183
Perusasetus

Valkeakoskeltakin löytyy harrastajia kanssa mut jos ei kukaan kerkiä neuvvoon niin voin kyllä jossain välissä keritä jutulle.
Ainakin joulun kantissa olis pitkä loma tai joku viikonloppu.
Itse asun toijalassa ja noitten toyotien kanssa tullut painittua jonkunverran.
Tossa oma projekti joka edelleen vaiheessa aikapulan takia.
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=34534
__________________
#################
Tää on ihan helpporeitti.
#################
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 08.12.2008, 16:56
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Wink

murros


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jnu Näytä viesti
Suosittelen että harjottelet murroksen vaihdon valmiiks ja varaat autoon tarvittavat työkaut mukaan ja varamurroksia. Hajonneella murroksella ajaminen voi rikkoa myös vetarin.
Vois kai sitä takatuupparinakin ajaa..
masi
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 08.12.2008, 18:00
vepele:n Avatar
vepele vepele ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 27.08.05
Sijainti: Suomi neidon asshole
Viestit: 2.246
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Vois kai sitä takatuupparinakin ajaa..
masi
Voi,jos eioo murroksen palat välissä ja kääntyminen vaikeeta/mahdotonta.
Itte kaks murrosta metsässä särkeneenä ja rojut pois purkaneena opin,et ens kerralla varaosat ja työkalut reissussa mukana.
On muutes vittumoinen ajaa jos ei käänny ku toiseen suuntaan
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 08.12.2008, 18:25
Käyttäjä:n Avatar
Käyttäjä Käyttäjä ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 20.01.03
Sijainti: Rautajärvi, Finland.
Viestit: 4.855
Exclamation

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jnu Näytä viesti
Suosittelen että harjottelet murroksen vaihdon valmiiks ja varaat autoon tarvittavat työkaut mukaan ja varamurroksia. Hajonneella murroksella ajaminen voi rikkoa myös vetarin.
Sekä napalukon ja koko kääntöpään.....
Ei todellakaan voi suositella liikenteessä ajamista kammorutisevilla murroksilla,se kun hajoo ja vetää renkaan juntturaan vaikka nyt 80kmh.nopeudessa niin alkaa tuleman kiirus hytissä.

Vaihtoon ja uudet tilalle,sitten kun rikkoo mettässä ne uudet niin sillon jo osaa vaihtaa murrokset helposti ja niillä rutisevilla voi vielä päästä mettästä poijes kun varovasti ajelee.
__________________
Perillepääsy ei ole tärkeintä vaan matkanteko
SLCK#51
http://www.4x4cup.com/ http://www.ramin.fi/
3Tower takaisin
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 15.09.2009, 14:14
jape81 jape81 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.06.09
Sijainti: pieksämäki
Viestit: 76
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti
Vitonen pomppaa päältä heti kun veto katkeaa, vaihteisto ei pidä ääntä ja toimii muuten hyvin. Keppiä tarvii pitää vain kevyesti niin pysyy vitosella moottorijarrutuksessakin, onko vialle helposti tehtävissä mitään?

Vaihteiston kyljessä on korjausmanuaalin kuvan mukaan ruuvi, jonka alla on jousi ja kuula. Voiskohan olla niin, että esim. jousi on poikki, eikä pidä vaihdetta päällä?




korjaantuko tolleen? ku itellä ihan sama vika...
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 15.09.2009, 15:14
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja joa Näytä viesti
En voi suositella ainakaan dobinssonia alustaksi, on niin pirun jäykkä että tulee niskat kipeäksi siinä pompotuksessa.

alkuun se vähän pompottelee, mutta pikku venyttelyllä ja ajolla nöyrtyy kyllä

tossa vanhoi kuvei, josko toimis

http://static.petrisimolin.com/galle...e-P8130952.JPG

http://static.petrisimolin.com/galle...e-P8130953.JPG
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 11.11.2009, 15:48
Korpikumpu:n Avatar
Korpikumpu Korpikumpu ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 11.11.09
Sijainti: Joensuu
Viestit: 555
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jape81 Näytä viesti
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti
Vitonen pomppaa päältä heti kun veto katkeaa, vaihteisto ei pidä ääntä ja toimii muuten hyvin. Keppiä tarvii pitää vain kevyesti niin pysyy vitosella moottorijarrutuksessakin, onko vialle helposti tehtävissä mitään?

Vaihteiston kyljessä on korjausmanuaalin kuvan mukaan ruuvi, jonka alla on jousi ja kuula. Voiskohan olla niin, että esim. jousi on poikki, eikä pidä vaihdetta päällä?




korjaantuko tolleen? ku itellä ihan sama vika...
Itse arvon tuota vaihdevikaa myös. Taitaa olla ominaisuus tämä 5-vaihteen tipahtelu pidemmän päälle. Pitää jossain vaiheessa kaivella ja kertoa miten pahasti rikoin lisää.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 11.11.2009, 16:25
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Korpikumpu Näytä viesti
Itse arvon tuota vaihdevikaa myös. Taitaa olla ominaisuus tämä 5-vaihteen tipahtelu pidemmän päälle. Pitää jossain vaiheessa kaivella ja kertoa miten pahasti rikoin lisää.
Villimpi veikkaus on se, että ryhmäpyörästön päähän tuleva ratas ja sen kytkentäholkki kun kuluneet kytkentähampailtaan viistoiksi moottorijarrutuksen suuntaan, jolloin se kytkentäholkki työntyy väkisin pois. Voi korjaantua esim. laittamalla jäykemmän jousen painamaan sitä haulia, tai sitten jakis auki, irti ja viilaamaan sitä vitosen ratasta. Uusi ratas on näköjään 266e ja kytkentäholkki 71e.
Sitä en nyt muista, oliko tuo kytkentäholkki identtinen molemmin päin, eli esim jos sen vaan pyöräyttäs ympäri.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 11.11.2009, 18:05
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
Villimpi veikkaus on se, että ryhmäpyörästön päähän tuleva ratas ja sen kytkentäholkki kun kuluneet kytkentähampailtaan viistoiksi moottorijarrutuksen suuntaan, jolloin se kytkentäholkki työntyy väkisin pois. Voi korjaantua esim. laittamalla jäykemmän jousen painamaan sitä haulia, tai sitten jakis auki, irti ja viilaamaan sitä vitosen ratasta. Uusi ratas on näköjään 266e ja kytkentäholkki 71e.
Sitä en nyt muista, oliko tuo kytkentäholkki identtinen molemmin päin, eli esim jos sen vaan pyöräyttäs ympäri.
Tuota hampaiden kulumista tamgearsin kaverikin epäili kun kyselin.
Voi kai ajaa niinkauan kun pysyy hiljaisena, muistaakseni joku täällä kehui kääntäneensä kytkentäholkin mutta en sentakia ala laatikkoa avaamaan. Uutta jousta täytyy kokeilla kun vanha voi olla väsynytkin, kiitos vinkistä.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty 1kpl UUSI 33x12.5 bogger+uusi 8"vanne make-lj O/M/V Renkaat ja vanteet 4 05.11.2008 16:36
m: uusi rullakita super-winssin ja vaijeri uusi. toyota4x4 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 4 05.06.2008 11:55
Ranskan Rapeitten harrastaja!!!! tomikoo Chit-Chat 1 01.03.2008 02:52
Uusi Pajero / Uusi Land Cruiser Tekniikka & Jutustelu 35 15.08.2007 18:45
Off road harrastaja on p-aukinen ekoterroristi! Tekniikka & Jutustelu 82 29.11.2006 23:38


Sivu luotu: 22:07 (GMT +2).