Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Uusi hj61 harrastaja (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=53742)

helmapelti 07.12.2008 14:34

Uusi hj61 harrastaja
 
Tervehdys kaikille.
Pe 5.12 huoltoauto hj61 1987 lukkoakseleilla saapui valkeakoskelle.

Nyt pitäisi selvittää auton kuntoa tarkemmin ja kaipaisin asiantuntija-apua, löytyisikö ketään valkeakosken lähistöltä jolla olisi kärsivällisyyttä perehdyttää noviisia toyotan tekniikkaan?

Kotimatkalla selvisi seuraavaa:
Ohjauksessa on hurjasti välystä, ratin kehä liikkuu n. 10cm vapaasti. Uskaltaako tuollaisella ajella enempää ja mistä lähdetään vikaa korjaamaan?

Vitonen pomppaa päältä heti kun veto katkeaa, vaihteisto ei pidä ääntä ja toimii muuten hyvin. Keppiä tarvii pitää vain kevyesti niin pysyy vitosella moottorijarrutuksessakin, onko vialle helposti tehtävissä mitään?

Murrokset pitää kauheaa ronksotusta, voiko ne ajaa hajalle asti ja päästä vielä kotiin vai jumittaako ne ohjauksen hajotessaan?

Jos vaihtaa moottorijarrutuksesta vetoon niin voimansiirron välykset pitää kovan rämäyksen, onkohan se ominaisuus vai onko jokin laukeamassa?

Kuulin että jakolaatikon öljyt menee vaihteistoon, ei kai jakopuoli ihan kuivaksi pääse? virityksenä tehään letku proppujen välille, tarkoittaa kai täyttöproppuja eikä pohjapr.? onko viritys todettu hyväsi?

Tarkoituksena on korottaa koria ja jousitusta hieman ja laittaa 33x12.5 renkaat, mitä eroa on laittaako 8 vai 10" leveät vanteet? onko leveämmät paremmat maantiellä ja suuremmilla paineilla?
Saako keskelle akselia rakentaa lisäjousen? sen voisi joskus vaihtaa ilmapalkeeseen jos löytää sopivat. siis etu ja taka-akselille.

Kiitokset vastauksista

Morjenz 07.12.2008 14:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti (Viesti 513269)
Tervehdys kaikille.
Pe 5.12 huoltoauto hj61 1987 lukkoakseleilla saapui valkeakoskelle.

Nyt pitäisi selvittää auton kuntoa tarkemmin ja kaipaisin asiantuntija-apua, löytyisikö ketään valkeakosken lähistöltä jolla olisi kärsivällisyyttä perehdyttää noviisia toyotan tekniikkaan?

Kotimatkalla selvisi seuraavaa:
1. Ohjauksessa on hurjasti välystä, ratin kehä liikkuu n. 10cm vapaasti. Uskaltaako tuollaisella ajella enempää ja mistä lähdetään vikaa korjaamaan?

Vitonen pomppaa päältä heti kun veto katkeaa, vaihteisto ei pidä ääntä ja toimii muuten hyvin. Keppiä tarvii pitää vain kevyesti niin pysyy vitosella moottorijarrutuksessakin, onko vialle helposti tehtävissä mitään?

2. Murrokset pitää kauheaa ronksotusta, voiko ne ajaa hajalle asti ja päästä vielä kotiin vai jumittaako ne ohjauksen hajotessaan?

3. Jos vaihtaa moottorijarrutuksesta vetoon niin voimansiirron välykset pitää kovan rämäyksen, onkohan se ominaisuus vai onko jokin laukeamassa?

Kuulin että jakolaatikon öljyt menee vaihteistoon, ei kai jakopuoli ihan kuivaksi pääse? virityksenä tehään letku proppujen välille, tarkoittaa kai täyttöproppuja eikä pohjapr.? onko viritys todettu hyväsi?

4. Tarkoituksena on korottaa koria ja jousitusta hieman ja laittaa 33x12.5 renkaat, mitä eroa on laittaako 8 vai 10" leveät vanteet? onko leveämmät paremmat maantiellä ja suuremmilla paineilla?
5. Saako keskelle akselia rakentaa lisäjousen? sen voisi joskus vaihtaa ilmapalkeeseen jos löytää sopivat. siis etu ja taka-akselille.

Kiitokset vastauksista

Vastaan niihin kykyjeni mukaan, joista jostain jotain voin tietääkkin... Viisaammat korjatkoon ja vastatkoon niihin kysymyksiin, mistä en tiedä.

1. Kannattaa selvittää vika siten, että toinen kaveri huljuttelee rattia ja toinen katsoo ohjauksen osia, missä mahtaa välys olla... varmasti löytyy tällä konstilla... En usko, että pelkkä ohjausvaihde voi olla noin holo... Ja itse en ainakaan uskaltais ajella :)

2. Voihan niillä ajella, mutta järkevää se ei ole. Kannattaa vaihtaa ennenkun hajoaa, ikävä jos menee metsässä rikki, siellä se vaihto ei niin mukavaa ole :)

3. Katseleppa kardaanien ristikkojen kunto ja kannatinlaakerit, mikäli sellasia on... Sieltä löytyy todennäkösesti aika suuria välyksiä...

4. Leveemmillä vanteilla kumi luonnollisesti leveämpi ja parempi maantiellä ainakin omasta mielestäni. 8" vanne metsäkäytössä parempi... Itsellä 8" vanteilla 13,5" leveät Mudzillat ja hyvin rokkaa sekä metsässä, että maantiellä.

5. Saa rakentaa, mutta mielestäni se ei ole kannattavaa (yleensäkkään mitkään lisäjousiviritykset), lisäkorotusta saat esim OME:n jousipakoilla...

Lanttola 07.12.2008 15:34

Kyllä se jakolaatikko ihmeen kuivaksi pääsee jos sille päälle sattuu. Ei sinne montaa desiä jää öljyä. Letku on vanha ja toimiva konsti, itse tuli kans tuollainen väsättyä kun ei jakolaatikkoa jaksanut purkaa pois. Kannattaa vaan pitää mielessä että letkun vetää alakautta vinssin ulosoton ohi, jos letku ky liian korkealla niin ei siitä ole mitään iloa.

Hessu888 07.12.2008 19:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti (Viesti 513269)
Ohjauksessa on hurjasti välystä, ratin kehä liikkuu n. 10cm vapaasti. Uskaltaako tuollaisella ajella enempää ja mistä lähdetään vikaa korjaamaan?

Simpukan ruuvin kiristys on ilmainen toimenpide, joten keula ylös, kaveri kääntelee rattia lähellä renkaan ääriasentoa ja sitten kiristät ruuvia. Renkaiden ollessa keskiasennossa ei ruuvia kannattane käännellä, jottei ohjaus kanita sitten ääriasennossa.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti (Viesti 513269)
Vitonen pomppaa päältä heti kun veto katkeaa, vaihteisto ei pidä ääntä ja toimii muuten hyvin. Keppiä tarvii pitää vain kevyesti niin pysyy vitosella moottorijarrutuksessakin, onko vialle helposti tehtävissä mitään?

Vaihteiston kyljessä on korjausmanuaalin kuvan mukaan ruuvi, jonka alla on jousi ja kuula. Voiskohan olla niin, että esim. jousi on poikki, eikä pidä vaihdetta päällä?

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti (Viesti 513269)
Jos vaihtaa moottorijarrutuksesta vetoon niin voimansiirron välykset pitää kovan rämäyksen, onkohan se ominaisuus vai onko jokin laukeamassa?

Ehjä auto ei kyllä päästä mitään ääniä eikä välyksiäkään tunnut. Kardaanin ristinivelet on suht halpaa vaihtaa (esim. Motonetista saa) ja nivelien kunnon saa helpoiten selville, kun ottaa kardaanin irti ja kääntelee niveliä, jotta tuntee onko niissä klappia tai jumittaako nivelet. Paikallaankin voi välykset testata, mutta jumittamista ei kyllä silloin huomaa. Kannatinlaakereita ei HJ:ssa ole. Perän pinionin laakeri on toinen yleinen vika ja se selviää kun ravistaa kardaanin takalaipasta ja tunnustelee antaako laakeri periksi. Ehjässä ei klappia huomaa. Pienen klapin saa pois kiristämällä pinionin mutteria, mutta sitten pitää varoa ettei välitys ala kanittaa. Pyörät ilmassa voi testata, ettei kanita. Kiristys pitää tehdä voimalla (olikohan 380Nm alunperin), mutta silti varoen, koska mutteria ei saa enää avata, sillä krymppiholkki joka painuu kiristäessä kasaan, ei avattaessa veny tietenkään enää pidemmäksi.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti (Viesti 513269)
Kuulin että jakolaatikon öljyt menee vaihteistoon, ei kai jakopuoli ihan kuivaksi pääse? virityksenä tehään letku proppujen välille, tarkoittaa kai täyttöproppuja eikä pohjapr.? onko viritys todettu hyväsi?

Täyttöproppujen väliin laitetaan ja toimii hyvin. Kannattaa käyttää tiukkoja 90 asteen kulmia eikä sellaisia laakeella kaarella olevia putkikulmia. Jälkimmäisiä jos käyttää, niin ulosoton siirtotankoja ei saa enää paikoilleen.

joa 07.12.2008 20:12

Korotusta
 
En voi suositella ainakaan dobinssonia alustaksi, on niin pirun jäykkä että tulee niskat kipeäksi siinä pompotuksessa.

jnu 07.12.2008 20:12

Suosittelen että harjottelet murroksen vaihdon valmiiks ja varaat autoon tarvittavat työkaut mukaan ja varamurroksia. Hajonneella murroksella ajaminen voi rikkoa myös vetarin.

karvanoppa 07.12.2008 20:31

Joo kannattaa vaihtaa ne murrokset ettei pasko liikenteessä, ja voi lyödä ohjauksen lukkoon. Itse ostin suzukin murros-vikaisena ja Silloin ei kääntynyt vasemmalle. Eli oman ja muiden turvallisuuden vuoksi SUOSITTELEN vaihtoa!

Tojo4wd 07.12.2008 21:23

Valkeakoskeltakin löytyy harrastajia kanssa mut jos ei kukaan kerkiä neuvvoon niin voin kyllä jossain välissä keritä jutulle.
Ainakin joulun kantissa olis pitkä loma tai joku viikonloppu.
Itse asun toijalassa ja noitten toyotien kanssa tullut painittua jonkunverran.
Tossa oma projekti joka edelleen vaiheessa aikapulan takia.
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=34534

Rekisteröimätön 08.12.2008 16:56

murros
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jnu (Viesti 513376)
Suosittelen että harjottelet murroksen vaihdon valmiiks ja varaat autoon tarvittavat työkaut mukaan ja varamurroksia. Hajonneella murroksella ajaminen voi rikkoa myös vetarin.

Vois kai sitä takatuupparinakin ajaa..
masi

vepele 08.12.2008 18:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 513588)
Vois kai sitä takatuupparinakin ajaa..
masi

Voi,jos eioo murroksen palat välissä ja kääntyminen vaikeeta/mahdotonta.
Itte kaks murrosta metsässä särkeneenä ja rojut pois purkaneena opin,et ens kerralla varaosat ja työkalut reissussa mukana.
On muutes vittumoinen ajaa jos ei käänny ku toiseen suuntaan

Käyttäjä 08.12.2008 18:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jnu (Viesti 513376)
Suosittelen että harjottelet murroksen vaihdon valmiiks ja varaat autoon tarvittavat työkaut mukaan ja varamurroksia. Hajonneella murroksella ajaminen voi rikkoa myös vetarin.

Sekä napalukon ja koko kääntöpään.....
Ei todellakaan voi suositella liikenteessä ajamista kammorutisevilla murroksilla,se kun hajoo ja vetää renkaan juntturaan vaikka nyt 80kmh.nopeudessa niin alkaa tuleman kiirus hytissä.

Vaihtoon ja uudet tilalle,sitten kun rikkoo mettässä ne uudet niin sillon jo osaa vaihtaa murrokset helposti ja niillä rutisevilla voi vielä päästä mettästä poijes kun varovasti ajelee.

jape81 15.09.2009 14:14

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti
Vitonen pomppaa päältä heti kun veto katkeaa, vaihteisto ei pidä ääntä ja toimii muuten hyvin. Keppiä tarvii pitää vain kevyesti niin pysyy vitosella moottorijarrutuksessakin, onko vialle helposti tehtävissä mitään?

Vaihteiston kyljessä on korjausmanuaalin kuvan mukaan ruuvi, jonka alla on jousi ja kuula. Voiskohan olla niin, että esim. jousi on poikki, eikä pidä vaihdetta päällä?




korjaantuko tolleen? ku itellä ihan sama vika...

pee 15.09.2009 15:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja joa (Viesti 513375)
En voi suositella ainakaan dobinssonia alustaksi, on niin pirun jäykkä että tulee niskat kipeäksi siinä pompotuksessa.


alkuun se vähän pompottelee, mutta pikku venyttelyllä ja ajolla nöyrtyy kyllä

tossa vanhoi kuvei, josko toimis

http://static.petrisimolin.com/galle...e-P8130952.JPG

http://static.petrisimolin.com/galle...e-P8130953.JPG

Korpikumpu 11.11.2009 15:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jape81 (Viesti 592786)
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti
Vitonen pomppaa päältä heti kun veto katkeaa, vaihteisto ei pidä ääntä ja toimii muuten hyvin. Keppiä tarvii pitää vain kevyesti niin pysyy vitosella moottorijarrutuksessakin, onko vialle helposti tehtävissä mitään?

Vaihteiston kyljessä on korjausmanuaalin kuvan mukaan ruuvi, jonka alla on jousi ja kuula. Voiskohan olla niin, että esim. jousi on poikki, eikä pidä vaihdetta päällä?




korjaantuko tolleen? ku itellä ihan sama vika...

Itse arvon tuota vaihdevikaa myös. Taitaa olla ominaisuus tämä 5-vaihteen tipahtelu pidemmän päälle. Pitää jossain vaiheessa kaivella ja kertoa miten pahasti rikoin lisää.

Viipo 11.11.2009 16:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Korpikumpu (Viesti 612404)
Itse arvon tuota vaihdevikaa myös. Taitaa olla ominaisuus tämä 5-vaihteen tipahtelu pidemmän päälle. Pitää jossain vaiheessa kaivella ja kertoa miten pahasti rikoin lisää.

Villimpi veikkaus on se, että ryhmäpyörästön päähän tuleva ratas ja sen kytkentäholkki kun kuluneet kytkentähampailtaan viistoiksi moottorijarrutuksen suuntaan, jolloin se kytkentäholkki työntyy väkisin pois. Voi korjaantua esim. laittamalla jäykemmän jousen painamaan sitä haulia, tai sitten jakis auki, irti ja viilaamaan sitä vitosen ratasta. Uusi ratas on näköjään 266e ja kytkentäholkki 71e.
Sitä en nyt muista, oliko tuo kytkentäholkki identtinen molemmin päin, eli esim jos sen vaan pyöräyttäs ympäri.

Rekisteröimätön 11.11.2009 18:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 612411)
Villimpi veikkaus on se, että ryhmäpyörästön päähän tuleva ratas ja sen kytkentäholkki kun kuluneet kytkentähampailtaan viistoiksi moottorijarrutuksen suuntaan, jolloin se kytkentäholkki työntyy väkisin pois. Voi korjaantua esim. laittamalla jäykemmän jousen painamaan sitä haulia, tai sitten jakis auki, irti ja viilaamaan sitä vitosen ratasta. Uusi ratas on näköjään 266e ja kytkentäholkki 71e.
Sitä en nyt muista, oliko tuo kytkentäholkki identtinen molemmin päin, eli esim jos sen vaan pyöräyttäs ympäri.

Tuota hampaiden kulumista tamgearsin kaverikin epäili kun kyselin.
Voi kai ajaa niinkauan kun pysyy hiljaisena, muistaakseni joku täällä kehui kääntäneensä kytkentäholkin mutta en sentakia ala laatikkoa avaamaan. Uutta jousta täytyy kokeilla kun vanha voi olla väsynytkin, kiitos vinkistä.


Sivu luotu: 12:02 (GMT +2).