Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 24.05.2009, 23:35
_Offline_:n Avatar
_Offline_ _Offline_ ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.09.08
Sijainti: Halikko
Viestit: 104
Perusasetus

Pulla Uaz liian kiikkerä lehtijousilla....


Kannattaisko miettiä kierrejousia vai voiko pakasta ottaa muutamia pois ja kestääkö ne sen jälkeen??

__________________
Pois tieltä!!
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 25.05.2009, 07:45
Offipiru:n Avatar
Offipiru Offipiru ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.07.05
Sijainti: Lahti-city, Finland
Viestit: 2.515
Perusasetus

Tottahan siittä notkeempi hiukka tulee kun nappaa muutaman lappusen pois välistä, kun eikös purkkisessa ollu niitä semmonen ~12cm pino. Pitäähän sitä sitte hiukka esim riiipuilla tasottaa ettei rupee renkaat raapimaa rapakaarii kun akselin päältä niitä lateja lähtee. Ja semmosen ladderbar tankosen rakentaa ettei pyöri akseli ihan holtittomasti siel auton alla.
Kierteet on sitte hiukka isompitöinen mutta luulisin että kyllä kannattaa tehä jos aikaa ja tarmoa piisaa.
__________________
__________________________________________________ _____________________________
Jos toimintasavu pääsee ulos, tulee se pussittaa.

Päiväkodissa sentään rehellisesti hakattii lapioilla jos vitutti. Nykyään ei enää saisi edes sanoa ääneen jos vituttaa.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 25.05.2009, 11:48
_Offline_:n Avatar
_Offline_ _Offline_ ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.09.08
Sijainti: Halikko
Viestit: 104
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Offipiru Näytä viesti
Tottahan siittä notkeempi hiukka tulee kun nappaa muutaman lappusen pois välistä, kun eikös purkkisessa ollu niitä semmonen ~12cm pino. Pitäähän sitä sitte hiukka esim riiipuilla tasottaa ettei rupee renkaat raapimaa rapakaarii kun akselin päältä niitä lateja lähtee. Ja semmosen ladderbar tankosen rakentaa ettei pyöri akseli ihan holtittomasti siel auton alla.
Kierteet on sitte hiukka isompitöinen mutta luulisin että kyllä kannattaa tehä jos aikaa ja tarmoa piisaa.
Juu niitä kyllä on aikas paksu nippu... Taidanpa ottaa muutaman pois välistä kun kerkiää.
-Kiitos vastauksesta
__________________
Pois tieltä!!
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 25.05.2009, 14:49
kesis kesis ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 22.12.04
Sijainti: salo, Finland.
Viestit: 932
Perusasetus

Yks konsti on myös ottaa vähän useampi lehti pois ja laittaa yks kierrejousi akselin keskelle et pysyy ylhäällä.
Toiset tykkää,toiset ei.Ite laitoin joskus suzukiin näin ja omasta mielestä tuli parempi.
Jos alustassa tila-ahtautta niin esim. joku kadetin tai vastaavan takajousi menee aika nippuun.
Ja se traction bar tosiaan kannattaa rakentaa jos ottaa paljo lehtiä pois,ettei akseli pääse pyörähtämään.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 25.05.2009, 15:43
_Offline_:n Avatar
_Offline_ _Offline_ ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.09.08
Sijainti: Halikko
Viestit: 104
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kesis Näytä viesti
Yks konsti on myös ottaa vähän useampi lehti pois ja laittaa yks kierrejousi akselin keskelle et pysyy ylhäällä.
Toiset tykkää,toiset ei.Ite laitoin joskus suzukiin näin ja omasta mielestä tuli parempi.
Jos alustassa tila-ahtautta niin esim. joku kadetin tai vastaavan takajousi menee aika nippuun.
Ja se traction bar tosiaan kannattaa rakentaa jos ottaa paljo lehtiä pois,ettei akseli pääse pyörähtämään.
Kiitos näistä. Täytyy funtsia ja kattoa vähän miten sen toteuttaa.
__________________
Pois tieltä!!
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 25.05.2009, 19:20
JulmaJii:n Avatar
JulmaJii JulmaJii ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 17.01.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 142
Perusasetus

Mitäs katsuri tykkää moisesta ratkasusta? Siis siitä "ylimääräsestä" kierrejousesta?
__________________
JulmaJii, Tappaa talossa ja puutarhassa.

Viimeksi muokannut JulmaJii : 25.05.2009 19:23
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 25.05.2009, 19:39
tepa78:n Avatar
tepa78 tepa78 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 13.01.08
Sijainti: salo, .
Viestit: 1.028
Perusasetus

Eipä sen katsurin siitä pitäis mitään meinata jos on vähänkään asiallisesti toteutettu. kyllähän sinne nyt apujouset saa laittaa.
Onkos uazi kilpipeli vai pelkkä mettärymy vekotin? jos pelkkä mettävehje niin ilman muuta joku kierreviritys alle. jos kilpipeli niin tuottaa vähän enemmän puuhaa että kelpaa katsurillekkin.

Viimeksi muokannut tepa78 : 25.05.2009 19:42
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 25.05.2009, 20:43
_Offline_:n Avatar
_Offline_ _Offline_ ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.09.08
Sijainti: Halikko
Viestit: 104
Perusasetus

Kyllähän sen viel sais leimattua, mut en sit tiä.. ku sen mitä käy ajamas ni hakee sit koekilvet. Pystyis enempi muutteleen jos pitäis sen vaan mettässä
__________________
Pois tieltä!!
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 25.05.2009, 20:53
_Offline_:n Avatar
_Offline_ _Offline_ ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.09.08
Sijainti: Halikko
Viestit: 104
Perusasetus

Mitä kaikkea tulee sitten ottaa huomioon kun otan niitä lehtiä pois ja lisään sen kierrejousen keskelle, mites kardaanin kulmat äärijoustossa?? Mites ne riipukkeet??Tarviiko niitä olla vaan lehtipakkojen takaosassa , vai kaikki 8 kpl??
Yks ongelma tulee viel ku edes on ne ns. Sammakkomallin iskarit.

Jos laittaa kierrejouset ni onko jotain suositeltavia automerkkejä mistä niitä kannattaa ottaa ku toi pulla painaa semmoset 1800kg??

Kysymyksiä on paljon muitakin kun olen vasta aloittanut..
__________________
Pois tieltä!!
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 26.05.2009, 13:48
uaz4x4:n Avatar
uaz4x4 uaz4x4 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 09.09.07
Sijainti: Vähäkyrö, Finland
Viestit: 423
Perusasetus

Itse toteutin kierrejouset lehtien lisäksi
taakse tuli tällä lailla kierrejouset


ja eteen tuli tälläinen ratkaisu
__________________
UAZ-315126
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 27.05.2009, 07:39
La tuskaa La tuskaa ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 28.06.08
Sijainti: Raahe
Viestit: 556
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja uakkerimies Näytä viesti
Itse toteutin kierrejouset lehtien lisäksi
taakse tuli tällä lailla kierrejouset


ja eteen tuli tälläinen ratkaisu
Onko toi laillinen ratkaisu?? Tuota vois itekkin käyttää jos seuraava pirssi on lehtijousilla.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 27.05.2009, 11:42
kesis kesis ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 22.12.04
Sijainti: salo, Finland.
Viestit: 932
Perusasetus

Iskarit rajoittaa ulosjouston,eli kardaanin kulmista ei huolta jos iskarit vakiot ja alkuperäisissä paikoissa.
Pienen muuttelun yleensä kardaanin kulmat kestää.
Mitä tarkotit 8:lla riipulla? lehtijousissa on aina vaan toisessa päässä riiput.
Ja mun mielestä yks lisäkierre keskellä on parempi kuin lehtien lisäks joka kulmassa.Miks ottaa lehtiä pois ja uudestaan
jäykistää nurkat lisäkierrejousilla,toki voihan se vähän pehmeemmäks muuttua.
Ite joskus aikoinaan purkasin lehtipakat,otin niin paljon lehtiä pois et lehdet painu suoraks.
Sit lisäkierre keskelle et nousi taas haluttuun korkeuteen ja väliin laitoin vielä ohuet muoviliuskat,
ja vaseliinia vielä lisäks. Niin tuli mun mielestä ainaki parempi ku alkuperänen.
Ja jos paljo joutuu ottamaan lehtiä pois niin se yks tukivarsi keskelle estämään akselin pyörähtämistä,
se on helppo tehä vaik jostain jaappanilaisen henkilöauton takatukivarresta.
Siitä aiheesta ja rakentamisesta löytyy hakusanalla enemmänkin juttua ja kuvia palstalta.
Ongelma ei ole yleensä niin paha jos ei ole lukkoja akseleissa,mut esim.lukot ja ohuet pakat ilman
tractionbaria,on yleensä turma.
Ja jos innostut enemmän rakentamnaan ja heität ne lehtijouset mäkeen niin vois kuvitella et esim. rangen
Tukivarret ja jouset vois olla aika lähellä totuutta,autojen painot aika lähellä toisiaan ja pitkät pehmeet vieterit.
Ainoo pikku miinus et aika työläs tehä ja tukivarsista pyydetään aika hyviä hintoja.

Aja se koppi ristiriipuntaan,niin et johjaanlyöntikumit on pohjassa ja irrota iskari toisesta päästä,jos iskari menee
vielä esim.muutaman sentin kasaan niin uskaltaa vaik sen muutaman sentin muuttaa esim.yläpään kiinnitystä alemmas,
niin taas pikkusen paranee joustot.
Minkalaiset on sammakkomalliset iskarit?
Nappaas jossain välissä kuva etupään alustasta,niin minäkin näen minkalainen tuon auton alusta oikeen on.

Viisaammat voi neuvoa lisää,ja niinku sanottua niin toiset tykkää äiteestä ja toiset tyttärestä.

Viimeksi muokannut kesis : 27.05.2009 11:45
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 27.05.2009, 16:14
_Offline_:n Avatar
_Offline_ _Offline_ ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.09.08
Sijainti: Halikko
Viestit: 104
Perusasetus

Tossa on joitain kuvia.
__________________
Pois tieltä!!
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 27.05.2009, 16:17
_Offline_:n Avatar
_Offline_ _Offline_ ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.09.08
Sijainti: Halikko
Viestit: 104
Perusasetus

Tossa on ns. Sammakkomallin iskari, jokuhan voi tietää sen oikean nimenkin ja tunnistaa helpommin..
__________________
Pois tieltä!!
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 27.05.2009, 16:19
_Offline_:n Avatar
_Offline_ _Offline_ ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.09.08
Sijainti: Halikko
Viestit: 104
Perusasetus

Edestä päin.
__________________
Pois tieltä!!
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 27.05.2009, 17:42
samisami2:n Avatar
samisami2 samisami2 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.12.04
Sijainti: Vilppula, Finland.
Viestit: 3.891
Perusasetus

Nuo kierrejouset kait parantaa pitoa lähellä maksimi ulosjoustoa ja kenties tuo pikkusen lisä joustoa? Ainakaan jäykistää caprioleen alustaa ei tarvi.
Itäautosafarilla katselin paku uazin sulavaa etenemistä paikassa missä caprioleella sai pitää pään keskellä kapiinia että ei kopissut kaareen
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 27.05.2009, 21:30
jkholma jkholma ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 19.02.06
Sijainti: Helsinki
Viestit: 688
Perusasetus

Pöntössä ei ole riippuja, vaan semmoset jännät kumimosselokiinnikkeet jousen molemmissa päissä. Pistä Offline niistäkin kuva niin muutki näkee.
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 27.05.2009, 23:38
Offipiru:n Avatar
Offipiru Offipiru ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.07.05
Sijainti: Lahti-city, Finland
Viestit: 2.515
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja uazJanne Näytä viesti
Pöntössä ei ole riippuja, vaan semmoset jännät kumimosselokiinnikkeet jousen molemmissa päissä.
Tahtoo nähä kans.
Mitehän toi purnukka rupeais joustamaa jos sinne semmosen perus mallin kiinnityksen jousille tekis, elikkäs toinen pää kiinteeks ja toinen kiikulla.
__________________
__________________________________________________ _____________________________
Jos toimintasavu pääsee ulos, tulee se pussittaa.

Päiväkodissa sentään rehellisesti hakattii lapioilla jos vitutti. Nykyään ei enää saisi edes sanoa ääneen jos vituttaa.
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 28.05.2009, 13:30
_Offline_:n Avatar
_Offline_ _Offline_ ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.09.08
Sijainti: Halikko
Viestit: 104
Perusasetus

Se vois jo pelkästään auttaa, pitääpä kokeilla. Täytyy vähän ens suunnitella miten sen muuttaa.

Onko UAZJANNELLA ehdotuksia??

Otan viikonloppuna kuvia niistä kiinnikkeistä ni näätte.
__________________
Pois tieltä!!
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 28.05.2009, 14:42
kesis kesis ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 22.12.04
Sijainti: salo, Finland.
Viestit: 932
Perusasetus

No voi perkeleen venäläiset diplomi-insinöörit minkä ovat keksineet,nyt meni homma vaikeeks.
Hirmuset lehtipakat ja ilman kiikkuja,ei ihme ellei jousta.
Se kiikkujen rakentaminen vois olla ihan hyvä idea,ja pakoista saa ottaa "muutaman" lehden pois,
ja korvata ne esim.yhellä tai useammalla kierrejousella.
Saakohan ton iskarisysteemin varren asentoa helposti muutettua,jos siinä on vaik rihlat.
Tai pistää normaali iskarit,ja heittää tollaset viritykset hemmettiin.
Nooh, uazmiehet osaa varmaan neuvoa parhaiten tollasen alustan parannuksista,
mää en taidakkaan sekaantua tähän enempää ku en noista tiiä.
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 29.05.2009, 06:39
Castrol:n Avatar
Castrol Castrol ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 08.07.03
Sijainti: Helsinki,Suomi
Viestit: 869
Wink

Ei muuta kun ottamaan kaaprioletistä riiput ja riippujen kiinnikkeet...tosin voi olla että joutuu vaihtamaan caaprioletin jousetkin tai ainakin sen lehdykän missä on silmukka pää...

On mulla jossain oikein hienot kuvatkin noista mutta niitä just nyt löydä.....Kaaprioletissähän on toinen pää kiinteä rungossa elikkä pultti menee rungosta läpi ja siihen tulee jousi ja toisessä päässä on ihan perusriipuke.

Luulis että löytys jostain kaaprioletin lehdykkäät kiinnikkeineen päivineen,Tosin ihan suoraan ne ei mene paikoileen mutta ei se paljon töitä vaadi.
Muistaakseni sen purkin kumilirpukkeen kiinnitys on sama kun kaaprioletin riippukkeen kiinnike tai siis se osa mihin se pultataan kiinni. Voin koittaa kaivella ne mitat ja kuvat jostain kunhan ne löydän kun on tuo arkisto pikkusen räjahtänyt käsiin heheheh.
__________________
Neljä pyörää joista suuri osa mustia ja pyöreitä.
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 29.05.2009, 21:16
jkholma jkholma ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 19.02.06
Sijainti: Helsinki
Viestit: 688
Perusasetus

Eteen ei alkuperäisillä ohjauskilkkeillä välttämättä kannata lisäjoustoa paljoa viritellä, pitkittäisen ohjausvarren pyörännavan puoleisen pallonivelen liikerata ei muistaakseni riitä juurikaan pidempään ulosjoustoon.. Taakse vois olla helpoin sovittaa karpiolettimallin jousipakat ja riiput, tractionbaarilla terästettynä. Täältäkin ääni putki-iskareille.
Kantsii tehä siihen malliin että pystyy vielä jollain konstilla katsastaan[IMHO]

Viimeksi muokannut jkholma : 29.05.2009 21:22
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 31.05.2009, 21:58
_Offline_:n Avatar
_Offline_ _Offline_ ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.09.08
Sijainti: Halikko
Viestit: 104
Perusasetus

Siinä on ne kumijutskat...
__________________
Pois tieltä!!
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 31.05.2009, 21:59
_Offline_:n Avatar
_Offline_ _Offline_ ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.09.08
Sijainti: Halikko
Viestit: 104
Perusasetus

__________________
Pois tieltä!!
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 31.05.2009, 22:00
_Offline_:n Avatar
_Offline_ _Offline_ ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.09.08
Sijainti: Halikko
Viestit: 104
Perusasetus

__________________
Pois tieltä!!
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
O: Pulla Uaz " Ostettu" lystis O/M/V Ajoneuvot 6 19.03.2007 20:11
O:Pulla Uaz pick up Maajussi O/M/V Ajoneuvot 12 14.02.2007 19:39
O: Purkki/Pulla UAZ Van01 O/M/V Ajoneuvot 0 25.11.2006 20:54
m:pulla uaz:osia jokivaara_72 O/M/V Muut 1 21.11.2005 20:46
M: Pulla-UAZ O/M/V Muut 1 21.10.2004 22:23


Sivu luotu: 04:47 (GMT +2).