![]() |
Pulla Uaz liian kiikkerä lehtijousilla....
Kannattaisko miettiä kierrejousia vai voiko pakasta ottaa muutamia pois ja kestääkö ne sen jälkeen??
|
Tottahan siittä notkeempi hiukka tulee kun nappaa muutaman lappusen pois välistä, kun eikös purkkisessa ollu niitä semmonen ~12cm pino. Pitäähän sitä sitte hiukka esim riiipuilla tasottaa ettei rupee renkaat raapimaa rapakaarii kun akselin päältä niitä lateja lähtee. Ja semmosen ladderbar tankosen rakentaa ettei pyöri akseli ihan holtittomasti siel auton alla.
Kierteet on sitte hiukka isompitöinen mutta luulisin että kyllä kannattaa tehä jos aikaa ja tarmoa piisaa. |
Lainaus:
-Kiitos vastauksesta:) |
Yks konsti on myös ottaa vähän useampi lehti pois ja laittaa yks kierrejousi akselin keskelle et pysyy ylhäällä.
Toiset tykkää,toiset ei.Ite laitoin joskus suzukiin näin ja omasta mielestä tuli parempi. Jos alustassa tila-ahtautta niin esim. joku kadetin tai vastaavan takajousi menee aika nippuun. Ja se traction bar tosiaan kannattaa rakentaa jos ottaa paljo lehtiä pois,ettei akseli pääse pyörähtämään. |
Lainaus:
|
Mitäs katsuri tykkää moisesta ratkasusta? Siis siitä "ylimääräsestä" kierrejousesta?
|
Eipä sen katsurin siitä pitäis mitään meinata jos on vähänkään asiallisesti toteutettu. kyllähän sinne nyt apujouset saa laittaa.
Onkos uazi kilpipeli vai pelkkä mettärymy vekotin? jos pelkkä mettävehje niin ilman muuta joku kierreviritys alle. jos kilpipeli niin tuottaa vähän enemmän puuhaa että kelpaa katsurillekkin. |
Kyllähän sen viel sais leimattua, mut en sit tiä.. ku sen mitä käy ajamas ni hakee sit koekilvet. Pystyis enempi muutteleen jos pitäis sen vaan mettässä :)
|
Mitä kaikkea tulee sitten ottaa huomioon kun otan niitä lehtiä pois ja lisään sen kierrejousen keskelle, mites kardaanin kulmat äärijoustossa?? Mites ne riipukkeet??Tarviiko niitä olla vaan lehtipakkojen takaosassa , vai kaikki 8 kpl??
Yks ongelma tulee viel ku edes on ne ns. Sammakkomallin iskarit. Jos laittaa kierrejouset ni onko jotain suositeltavia automerkkejä mistä niitä kannattaa ottaa ku toi pulla painaa semmoset 1800kg?? Kysymyksiä on paljon muitakin kun olen vasta aloittanut.. |
Itse toteutin kierrejouset lehtien lisäksi
taakse tuli tällä lailla kierrejouset http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=28085 ja eteen tuli tälläinen ratkaisu http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=28086 |
Lainaus:
|
Iskarit rajoittaa ulosjouston,eli kardaanin kulmista ei huolta jos iskarit vakiot ja alkuperäisissä paikoissa.
Pienen muuttelun yleensä kardaanin kulmat kestää. Mitä tarkotit 8:lla riipulla? lehtijousissa on aina vaan toisessa päässä riiput. Ja mun mielestä yks lisäkierre keskellä on parempi kuin lehtien lisäks joka kulmassa.Miks ottaa lehtiä pois ja uudestaan jäykistää nurkat lisäkierrejousilla,toki voihan se vähän pehmeemmäks muuttua. Ite joskus aikoinaan purkasin lehtipakat,otin niin paljon lehtiä pois et lehdet painu suoraks. Sit lisäkierre keskelle et nousi taas haluttuun korkeuteen ja väliin laitoin vielä ohuet muoviliuskat, ja vaseliinia vielä lisäks. Niin tuli mun mielestä ainaki parempi ku alkuperänen. Ja jos paljo joutuu ottamaan lehtiä pois niin se yks tukivarsi keskelle estämään akselin pyörähtämistä, se on helppo tehä vaik jostain jaappanilaisen henkilöauton takatukivarresta. Siitä aiheesta ja rakentamisesta löytyy hakusanalla enemmänkin juttua ja kuvia palstalta. Ongelma ei ole yleensä niin paha jos ei ole lukkoja akseleissa,mut esim.lukot ja ohuet pakat ilman tractionbaria,on yleensä turma. Ja jos innostut enemmän rakentamnaan ja heität ne lehtijouset mäkeen niin vois kuvitella et esim. rangen Tukivarret ja jouset vois olla aika lähellä totuutta,autojen painot aika lähellä toisiaan ja pitkät pehmeet vieterit. Ainoo pikku miinus et aika työläs tehä ja tukivarsista pyydetään aika hyviä hintoja. Aja se koppi ristiriipuntaan,niin et johjaanlyöntikumit on pohjassa ja irrota iskari toisesta päästä,jos iskari menee vielä esim.muutaman sentin kasaan niin uskaltaa vaik sen muutaman sentin muuttaa esim.yläpään kiinnitystä alemmas, niin taas pikkusen paranee joustot. Minkalaiset on sammakkomalliset iskarit? Nappaas jossain välissä kuva etupään alustasta,niin minäkin näen minkalainen tuon auton alusta oikeen on. Viisaammat voi neuvoa lisää,ja niinku sanottua niin toiset tykkää äiteestä ja toiset tyttärestä. |
|
Tossa on ns. Sammakkomallin iskari, jokuhan voi tietää sen oikean nimenkin ja tunnistaa helpommin..
http://www.aijaa.com/img/b/00009/4269585.jpg |
|
Nuo kierrejouset kait parantaa pitoa lähellä maksimi ulosjoustoa ja kenties tuo pikkusen lisä joustoa? Ainakaan jäykistää caprioleen alustaa ei tarvi.
Itäautosafarilla katselin paku uazin sulavaa etenemistä paikassa missä caprioleella sai pitää pään keskellä kapiinia että ei kopissut kaareen :) |
Pöntössä ei ole riippuja, vaan semmoset jännät kumimosselokiinnikkeet jousen molemmissa päissä. Pistä Offline niistäkin kuva niin muutki näkee.
|
Lainaus:
Mitehän toi purnukka rupeais joustamaa jos sinne semmosen perus mallin kiinnityksen jousille tekis, elikkäs toinen pää kiinteeks ja toinen kiikulla. |
Se vois jo pelkästään auttaa, pitääpä kokeilla. Täytyy vähän ens suunnitella miten sen muuttaa.
Onko UAZJANNELLA ehdotuksia?? Otan viikonloppuna kuvia niistä kiinnikkeistä ni näätte. |
No voi perkeleen venäläiset diplomi-insinöörit minkä ovat keksineet,nyt meni homma vaikeeks.:D
Hirmuset lehtipakat ja ilman kiikkuja,ei ihme ellei jousta. Se kiikkujen rakentaminen vois olla ihan hyvä idea,ja pakoista saa ottaa "muutaman" lehden pois, ja korvata ne esim.yhellä tai useammalla kierrejousella. Saakohan ton iskarisysteemin varren asentoa helposti muutettua,jos siinä on vaik rihlat. Tai pistää normaali iskarit,ja heittää tollaset viritykset hemmettiin. Nooh, uazmiehet osaa varmaan neuvoa parhaiten tollasen alustan parannuksista, mää en taidakkaan sekaantua tähän enempää ku en noista tiiä. |
Ei muuta kun ottamaan kaaprioletistä riiput ja riippujen kiinnikkeet...tosin voi olla että joutuu vaihtamaan caaprioletin jousetkin tai ainakin sen lehdykän missä on silmukka pää...
On mulla jossain oikein hienot kuvatkin noista mutta niitä just nyt löydä.....Kaaprioletissähän on toinen pää kiinteä rungossa elikkä pultti menee rungosta läpi ja siihen tulee jousi ja toisessä päässä on ihan perusriipuke. Luulis että löytys jostain kaaprioletin lehdykkäät kiinnikkeineen päivineen,Tosin ihan suoraan ne ei mene paikoileen mutta ei se paljon töitä vaadi. Muistaakseni sen purkin kumilirpukkeen kiinnitys on sama kun kaaprioletin riippukkeen kiinnike tai siis se osa mihin se pultataan kiinni. Voin koittaa kaivella ne mitat ja kuvat jostain kunhan ne löydän kun on tuo arkisto pikkusen räjahtänyt käsiin heheheh. |
Eteen ei alkuperäisillä ohjauskilkkeillä välttämättä kannata lisäjoustoa paljoa viritellä, pitkittäisen ohjausvarren pyörännavan puoleisen pallonivelen liikerata ei muistaakseni riitä juurikaan pidempään ulosjoustoon.. Taakse vois olla helpoin sovittaa karpiolettimallin jousipakat ja riiput, tractionbaarilla terästettynä. Täältäkin ääni putki-iskareille.
Kantsii tehä siihen malliin että pystyy vielä jollain konstilla katsastaan[IMHO] |
|
|
|
Sivu luotu: 23:47 (GMT +2). |