![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Muutoskatsastus 265/70/R16 4Runneriin ja vaativat konttorilla mittariadapterin??Koitin käyttää konttorilla 4runneria vuosikatsastuksessa. Vikalista : - Kallistuksen vakaajan kiinnitys. Oikealla takana, Välyksellinen - Rengas, Kaikki, Rengaskoko muuttunut --> Mittariadapteri ![]() - Apusimpukka, Edessä oikealla. välyksellinent Siis kyllä muut ymmärtää, siis vielä senkin että pitää muutoskatsastaa BF Goodrichit, ku alkuperänen koko on 215/15,,, mutta se että pitää mennä mittarihuoltoon ja asentaa adapteri nopeusmittariin ja joku todistus että mittari näyttää oikein ![]() ![]() Eli onko ennen ollu muilla tällästä mittariadapterin asennusta ja todistusta muutoskatsastukseen... Paljonko maksaa jne ??
|
#2
|
|||
|
|||
![]() ny on inssillä sytyttänyt
Ekakerta kun kuulen jostain noin mahtavasta keksinnöstä! mittariadapteri tokko nuita missään on edes myynnissä
![]() en tiiä ketään kellä olisi mittarin näyttämää joutunu korjailee renkaitten takia kun ei se näyttämä muutu niin rajusti jos 52mm on se suurin kokoero taitaa useimmissa tojoissa pysyä näyttämä vielä alle todellisen nopeuden... |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Helpommalla ja halvemmalla pääset , kun pulttaa gps:n kiinni kojetauluun !!!
Kiinteänä kelpaa myös katsastuksessa nopeusmittarina , ei mtn adaptereja ..... Kaikkee ne keksiikin pyytää ![]() |
#4
|
|||
|
|||
![]() Mittariadapteri joo..
Kyllä ne käski käydä mittarihuollossa ( sanovat vielä oikein nimeltäki minne pitäs mennä ) Kuulemma jonku toisenki maasturin omistaja tulee jälkinäyttään mittaria jossa on adapteri ja todistusta
![]() Niin no joo,, mut navi on vaan puhelimessa ittelä ny ja en tiiä tuleeko sit halvemmaksi ostaa kiinteästi asennettava navi vai käyttää siellä mittarihuollossa ![]() |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Pitäisi kyllä riittää, kun GPS:llä TARKISTAA nopeuden ja että nopeusmittari ei näytä todellista alhaisempaa nopeutta, tai että nopeusvirhettä ei ole liikaa. Siitä sitten kirjallinen todistus varustettuna parin täysivaltaisen todistajan allekirjoituksilla. Tai sitten ottaa sen inssiukon kyytiin jos ei ole kiireitä. Näin ainakin oli pari vuotta sitten, kun kysyin pääkaupunkiseudulla muutamasta eri konttorista ismpoien renkaiden muutoskatsastuksen yhteydessä.
Jos mittarivirhettä on liikaa, niin voi olla että pitää muuttaa esim. nopeusmittarin näyttöä (lukemat oikeilla kohdilla), hommaamaan adapterin, ohjelmoimaan nopeusmittarin uusiksi tai nopeusmittarin rattaaseen uuden välityksen. Aika vittuilulta kuulostaa jos mittarissa on 1-2km/h virhettä alaspäin eikä leimaukko sitä hyväksy todistuksen kanssa. Ei siinä mitään liikettä pitäisi tarvita kirjoittamaan todistusta tehdystä valohoidosta.. ja itehän nuo muutoksetkin pystyy usein tekemään. Viimeksi muokannut Timo_L : 05.11.2008 17:45 |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Käyppäs pyytää katsastajalta laskelma joka todistaa, että rengaskokojen ero on niin suuri, että vaatii mittarin muuttamista. älä pyydä tätä katsastaessasi vaan nyt ihan erikseen jälkikäteen ja mieluiten eri katsastusmieheltä ei siltä joka tuon keksi Katsastusmiehen, poliisin ym. on pystyttävä osittamaan laista se kohta jota auto ei täytä ja myös kuten esim. tässä tapauksessa laskelma paljonko mittarivirhettä syntyy.
korjatkaa jos olen väärässä. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Olisiko mitään tehdä siihen nykyiseen nopeusmittariin uusi taulu, siis oma asteikko, jolla mittari näyttää hieman (2-5km/h) todellista suurempaa nopeutta? GPS:llä katsoo todellisen nopeuden. Neula pois ja uusi asteikko vanhan päälle kiinni jotenkin, neula takaisin. Kelpaisiko tällainen katsastuksessa sen adapterin sijasta?
__________________
Jukka |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Helpointa nyt varmaan ois ku väkerrät uuden asteikon sihen mittariin. Siis olettaen että näyttää nyt ton 1-2 km/h todellista vähemmän. Jos virhe on toisinpäin niin eikö se ole sallittuakin? Eli liikaa saa näyttää mut liian vähän ei. Sitte vaan kysymään et josko mittarifirma toteais mikä on virhe ja tekis todistuksen. En jaksa uskoa et ois mikään kovin kallis operaatio. |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Nopeusmittarin viisarin akselin juuressa, siellä taulun takana on säätövipu tuolle mittarinäyttämän korjaamiselle/kalibroimiselle.
Akselin ympärillä menee sellainen spiraalijousi, joka on säädettävissä. Säätövipua kun kääntää niinpäin, että jousi muuttuu tiukemmaksi, niin silloin viisari näyttää vähemmän kuin aiemmin. Tämähän on se yleisin tilanne, että mittari näyttää satasta, vaikka todellinen nopeus on vaikka 90km/h. Renkaiden suurentamisen jälkeen pitää sitä jousta kääntää löysemmälle, jolloin viisari alkaa näyttämään vähän enemmän kuin aiemmin. Millin siirto kerrallaan ja sitten kokeilemaan... Edittinä senverran, että jos ei halua koko mittaria purkaa, niin avaa vain niin paljon, että pääsee siihen nopeusmittarin neulaan käsiksi. Neula on painamalla kiinni siinä akselissa. Nyppää varovasti neula irti ja käännä sitä neulan asentoa suhteessa alkuperäiseen asentoonsa vain sen verran, kuin mitä se näyttämän virhe vaatii. Paina neula paikalleen ja käy testaamassa... Viimeksi muokannut Kartse1 : 06.11.2008 09:53 |
#10
|
||||
|
||||
![]()
tai vaihtaa konttoria ,sitä paitsi luxus versio-runnerin alkuperäinen rengas koko on 31x10.5 r15
mulla runnerissa se ollut uudesta asti joten todistuksia tuskin tarvitaan samoin nykysessä hiluksissa Viimeksi muokannut toyota4x4 : 06.11.2008 22:07 |
#11
|
||||
|
||||
![]()
215R15 halk 724 kehä 2275
215/80R16 halk 750 kehä 2356 265/70R16 halk 778 kehä 2444 215R15 -> 265/70R16 halkaisijan muutos 778-724=54 ja sehän on jo liikaa 215R15 -> 265/70R16 kehän muutos 2444-2275=169 eli muutos 7% Hämäriä muistikuvia, että nopeusmittarin kanssa säätämiset tarttis tehdä yli 5% muutoksilla, mutta tässä tuo rengaskoko muutenkin menee pieleen? ![]() 215/80R16 -> 265/70R16 halkaisijan muutos 778-750=28 ok 215/80R16 -> 265/70R16 kehän muutos 2444-2356=88 eli muutos 4% Jos vertailukoko olis vaikka 215R16 niin halkaisija olis ok ja vierintäkehä alle 5% Ja tietty jos 31x10.5R15 löytyy lippulapuista, niin ei ole mitään ongelmia, kun about saman kokoinen kuin tuo 265/70R16 Enkä vastaa muistikuvistani, enkä laskuista. Vierintäkehät ei ole stro-arvoja, kun ei ole kirjaa, vaan laskettuja. Halkaisijat pitäis olla stro-arvoja. |
#12
|
||||
|
||||
![]()
joskus on riittänyt kojetaulussa esim. dymolla kirjoitettu mittariheitto, tämähän ei ole sinua varten vaan, jos esim. lainaat autoa jollekkin.
Yleensä riittää vaan kun sanoo että mittari on tarkastettu ja sen voi katsurikin todeda mittaradalla, näinhän se tehdään kuorma-autoissakin |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Jos oikein alkaa rassamaan, niin otappa yhteyttä vaikkapa Cros4WDn poikiin.. Niillä on hyllyssä ollunna myynnissä nopeusmittarin kalibrointisarjaa HJhin. Luulis sopivan Runneriinkin ja jos ei sovi, niin kai sieltä semmoinen värkki on tilattavissa, joka sopii.
Maksoi muistaakseni vähän reilun satasen.. Paljonko lie maksaa, jos mittarin käy oikein vasitulla mittaripajalla kalibroimassa? Luulen, että tuo poikien kauppaama käikäle on jokatapauksessa halvempi, kuin tuollainen mittarihuollon tekemä peukalointi. Tuosta mötikästä HoJoon asennettuna ollunna juttua 4x4Magazinen numerossa 2/2007. |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Jos virhe on luokkaa 1-2km/h niin eikös riitä että laskee paineita? Eihän se renkaan kehä ole ratkiseva vaan renkaan säde kohtisuoraan maahan nähden? Eli kun pudottaa paineita niin virheen pitäisi pudota.
|
#15
|
||||
|
||||
![]()
joo eli niitä mittarin rattaan välityksiä on useita ihan eri 4wd-toyotissa. ja laatikon sisällä ln 65 kaksi eri kokosta mato ruuvia?.hj:ssa eri kuin hiluksissa kiinnitys sama kaikissa. kait soveltamalla saa kyhättyä. yks tietty uusi mittarin pohja vaikka pahvista.
|
#16
|
||||
|
||||
![]()
No eix tossa kohti pitäis viisastella vastapalloon niin että maahantuojat kaliprois ensin sen mittarivirheen pois mikä niihin on asennettu jo tehtaalla.
Radiossakin aina toitotetaan että pitää ajaa esim motarin 100 kmh liikenteessä 10 km nopeammin kuin mittarinäyttämä kun se tehdasasennettu näyttää sen kynpin liian vähän. Tuntuisi kuluttajana vähän ihmeelliseltä että parin kilsan mittarivirheestä alettas murisemaan. Mutta mites sen sitten ottaa... Isot saa rellestää ja pikkuset kyykkyyn. |
#17
|
||||
|
||||
![]()
Ei ku se alkuperänen näyttää kympin liikaa, ja niin päin saa virhettä ollakki, mutta liian vähää ei saa näyttää.
|
#18
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Joo, mutta rengas tykkää oieta kun vauhtia tulee lisää. |
#19
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Mutta asiaan, ei kai tuo nyt sitä adapteria tartte, onhan nyt runneriinkin saanut 31" renkuloita? Kysäseppä semmoselta palstalaiselta kuin -MaTTi- tuota asiaa niin tulee siihenkin selkoa. |
#20
|
||||
|
||||
![]()
Hiukka OT,Mut kuis katsastuksess suhtaudutaan uusiks maalattuun mittaritauluun?
Olis itellä edessä toi,ku IIHOO:hon vaihdoin välitykset |
#21
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Tosin omassa autossa ei toiminu mittari ollenkaa eikä inssi sanonu mitää siit.. Hö.. |
#22
|
||||
|
||||
![]()
Nopeusmittarin näyttämä on tarvittaessa korjattava. Näinhän se laissa lukee.
Käytännön puuttumisraja on siinä vaiheessa kun kehä muuttuu yli 5% alkuperäiseen nähden, tämän jälkeen voi selvityksiä tarvittaessa alkaa vaatimaan. Nopeusmittarin näyttämän fiksauksesta ei ole erillisiä ohjeita olemassa. Itse hyväksyisin halvimmasta päästä kalliimpaan: -neulan siirtäminen/vääntäminen -asteikon asiallinen teippaus -kiinteä ko. tarkoitukseen tarkoitettu GPS-perustainen näyttö, eli normi-navi imukupilla ei mielestäni ok -välitysadapteri (on olemassa myös sähköisiä nykyautoja varten) Tarkkuus pitää tietysti selvittää myös em. muutosten jälkeen. Se voi olla joku luotettava mittauspöytäkirja tai muu päättely (esim. jos kehä muuttuu 7 %, asteikkoa on siirretty ~sen verran eteenpäin), mutta olen myös toisinaan käynyt GPS:n kanssa toteamassa näyttämän tien päällä jos selvitystä ei ole ollut (jos ei ole kiire). Nopeusmittarihan ei saa näyttää todellista pienempää lukemaa. Ja nopeusmittarihan on pakollinen 1.1.1984 ja uudemmissa autoissa, eli vanhemmissa periaatteessa siis voisi mittarin poistaa käytöstä. Väärin se ei saa näyttää niissäkään. |
#23
|
||||
|
||||
![]()
Paikallisen konttorin setä väitti että AKEn kanta on EI noihin GPS -vehkeisiin, ei pelaa tunneleissa. Mittarin kupeeseen teipattu taulukko taas olisi käypää kamaa...
Noh, jokainen tyylillään ja näin täällä ![]() Lainaus:
|
#24
|
||||
|
||||
![]()
Enpä ole itse kysynyt, mutta voi hyvinkin pitää paikkaansa. GPS-perusteisessa mittarissa näyttämän tarkkuus olisi vaan niin täydellisen hyvä...
|
#25
|
||||
|
||||
![]()
Kehä siinä on ratkaiseva asia eikä säde. Paineita säätämällä ei siis saada juurikaan muutosta.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
O: 4runneriin osia! | solzu | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 17.10.2007 16:54 |
Näin konttorilla | -juhani- | Chit-Chat | 9 | 24.01.2006 14:32 |
4Runneriin 33" pyörät? | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 17.11.2005 16:41 | |
Gaz käytetty konttorilla | Ex_inkkari | Tekniikka & Jutustelu | 22 | 09.11.2005 21:46 |
levikkeet 4Runneriin | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 03.05.2004 07:02 |