![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() Maasturin tuonti ulkomailtaOnhan otsikonkaltaista asiaa lie käsitelty vaikka millämitalla, mutta tuli tuossa mieleen juttu, joka ihan oikeasti pitäis tarkistaa.. Eli nythän ei kuulemma enää voi tuoda vanhaakaan maasturia verottomana Suomeen, vaan siitä pitää maksaa jonku päästöveron tyyppinen juttu.. Painon, vuosimallin ja herraties minkämukaan.. Noh, miten sitten nyt käy, kun tuo maahan vaikkapa vm 90 HJn? Siitähän näinollen maksetaan verot, eikö? Eikös tuota autoa pidä sitten kohdella verotettuna pelinä, eli esimerkiksi aito paketointi pitäis onnistua pelkästään takapenkit poistamalla.. Vai onko tuohon nyt jätetty joku porsaanreikä, joka estää noiden vanhojen, aikoinaan verovapaiden vehkeiden muutoskatsastukset pakuiksi, ilman huoltoauto- tai kattokorotusvirityksiä. En ole jaksanut isommin asiaa tutkailla, juurikin sentakia, että täällä joku varmaan pohtinut samaa asiaa. Vaan jos ei ole tietoa, niin sittenhän sellaista pitää alkaa hakemaan? Ja tuossa CO2 -pohjaiseen hieman lisää juttua.. Tässä tekstissä mm. mainitaan maastoautojen verovapauden poistumisesta. http://www.tulli.fi/fi/04_Julkaisut/...o_025_2007.pdf Tuon mukaan esim HJ61Turbo. Kokonaispaino 2630kg, jolloin taulukosta dieselöljy kohdalta massat 2627-2635, CO2=242 ja vero 28,2%
Viimeksi muokannut Nalle : 03.07.2008 09:32 |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Miksipä maksaa verot ja sitten poistaa penkit vaan poistaa ensin penkit ja laittaa se työkalulaatikko sinne niin ei tarvi niitä veroja tarvi maksaa ollenkaan!
Eli huoltopakettiautona tuot sen suomeen!! Tieytenkin -93 uudemmista joutuu vähän veroakin maksaan!
__________________
///////////////////////////////////////////////////////////////// //-Oikaistaan tuosta, kyllä tuonne puronvarteen pääsee-// //--------Mehän ei onkimaan kävelyllä mennä-----------// ///////////////////////////////////////////////////////////////// |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Siehän sen sanoit...
Vaan onnistuuko ihan oikeasti noin, vai onko siihenkin joku ihmeen porsaanmentävä reikä väännetty. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Eli jos maahan tuotava ajoneuvo halutaan rekisteröidä pakettiautoksi alhaisemmalla verolla, on sen täytettävä pakettiautolle asetetut säännöt. Eli 3 kuitusen kuutiota tai riittävä lavan ala/mitta. Jos taas tuot auton maahan täyden veron pakuna (sama kuin henkilöautoissa) ei em. määreiden tarvitse täyttyä. Näin ollen käytetyn HJ:n tuoja saa siitä normaalin näköisen pakun maksamalla tuodessa henkilöauton verot ja poistamalla takapenkit (kiinnityspisteet pitää myös poistaa tai peittää niin, etteivät ne ole otettavissa normaalityökaluin käyttöön). Noissa vanhemmissa maastohenkilöautoissa alennetun veron tai verovapauden ehtohan oli se ulosotto (riippuen vuosimallista).
|
#5
|
|||
|
|||
![]()
Kyllä se onnistuu, lakihan ei ole muuttunut (joku korjaa jos olen väärässä) pakujen osalta ja Huoltopakettiauto on pakettiauto omilla määritelmillään ja näin verovapaa /pienempiveroinen vuosimallista riippuen!
__________________
///////////////////////////////////////////////////////////////// //-Oikaistaan tuosta, kyllä tuonne puronvarteen pääsee-// //--------Mehän ei onkimaan kävelyllä mennä-----------// ///////////////////////////////////////////////////////////////// |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Soittelin joku tovi sitten tullille ja akelle -92 defen maahantuonnista Isosta-Britanniasta. Ilmoittivat, että auton iän ja koon (110 van), sekä sen vuoksi että ratti on väärällä puolella, auton saa tuoda verotta suomeen...
Olenko ihan väärässä, jos väitän että kannattaa soittaa ja kertoa minkä auton aikoo tuoda, niin saa ton verottomuus asian tietää suht aukottomasti ilman arvailuja ja jännitysta. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Ellei "asiantuntija" puhuu potaskaa, taikka väärinkäsitykset jne vaikuttaa asiaan... Eli kannattaa kait saada lausunnon paperille, johon voi viitata... (jos nyt sitoo mihinkään)
|
#8
|
||||
|
||||
![]()
Juu totta... Kullan arvoinen vinkki. Pitääkin käydä vielä tuokin selvittämässä.
|
#9
|
||||
|
||||
![]()
Ja jossain aikaisemmassa viestiketjussa oli kirjoitettu, että jos aikoo tuoda veroitta suomeen, niin tullille pitää saada etukäteen tehtyä selväksi, että auto tulee huoltoautoksi. Muussa tapauksessa tekevät automaattisesti henkilöauton veropäätöksen.
|
#10
|
||||
|
||||
![]()
Tässä tiivistelmä aiheesta:
-Henkilöauto (ei väliä onko maasturi vai mikä), vero kokonaismassan mukaan Nallen linkittämästä taulukosta. Ulosottoja tms. ei edellytetä. Veron laskentaperuste yleinen markkinahinta Suomessa. -Pakettiauto, vero 0 % jos täyttää autoverolain 23 §:n tai 21 §:n 2 mom. vaatimukset ja käyttöönotettu ennen 3.5.1993. Huoltoauto siis verotetaan samallalailla. -Pakettiauto, veroprosentti n. 16 % jos täyttää autoverolain 23 §:n tai 21 §:n 2 mom. vaatimukset ja käyttöönotettu 3.5.1993 tai myöhemmin. Huoltoauto siis verotetaan samallalailla. Vero lasketaan yleisestä markkinahinnasta tai vastaavan uuden arvosta ikävähennyksin. -Pakettiauto, veroprosentti n. 25 % jos ei täytä autoverolain 23 § tai 21 § vaatimuksia. Vero lasketaan yleisestä markkinahinnasta tai vastaavan uuden arvosta ikävähennyksin. Voidaan muuttaa henkilöautoksi verotuksen puolesta. Tullille ilmoitettava veroilmoitusta tehdessä mikä autosta tehdään, jos se on jotain muuta edellisen rekisteröintimaan rekisteröintitodistuksella. Verotuspäätökseen edellytetään rekisteröintikatsastustodistus, josta ko. tieto ilmenee. |
#11
|
|||
|
|||
![]() Maasturin tuonnista vielä kysymyksiä...Lainaus:
Eli jos tuon esimerkiksi normi pitkän Pajeron (tms) ensirekisteröinti vuonna 1992 ja on tuotaessa normi maasturi, mutta tullissa ilmoitan maahantuodessa, että tästä tehdään 2-paikkainen huoltoauto. Joten autoveroa ei tarvitse maksaa, mutta pitää toimittaa rekisteröinti paperit tulliin nähtäväksi? Käsitinkö oikein ja onko kukaan näin tehnyt? Entäpä jos seon uudempi vaikka 1994 otettu käyttöön? vastauksia ja kokemuksia voi laitella mailiini, olisin todella kiitollinen fakta tiedoista ilkka-1@nic.fi Kiitokset vastauksista etukäteen? t: Ile |
#12
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#13
|
||||
|
||||
![]()
Ensin tulliin ilmoitus että olet tuonut maahan HUOLTOAUTON, sen jälkeen katsastuskonttorille laittamaan rekiteröintikatsastus vireille huoltoautomuutokset tehtynä. Konttuurin paperin kanssa takaisin tulliin tekemään veroilmoitus (tai mikä sen virallinen nimi nyt onkaan). Konttorin paperista siis ilmenee että auto täyttää huoltoautokriteerit. Tullissa eivät edes nähneet autoa kun minä sen toin maahan. Veron osalta nollapäätös tuli kahdessa päivässä.
__________________
Sika ajaa Possulla |
#14
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Ja lisäksi tuosta huoltoatoksi tekemisestä löytyykös mistä ne tarkat säännökset niille ehdoille mitä pitää tehdä/täyttyä... |
#15
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Huoltoauton määritelmä: http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_a...Huoltoauto.htm Ja tuo kiloraja on 1800 kg ennen 1.1.1995 käyttöönotetulla. Ja varustus on: "tarvittavin työkaluin ja laittein varustettu" eli kiinteästi asennettu säilytyspaikka työkaluille ja laite mikä soveltuu ajoneuvojen ja koneiden huoltoon. Pakettiautosäännökset verotuspuolella ovat muuttumassa maalis-huhtikuussa: http://217.71.145.20/TRIPviewer/show...unta.fi&f=WORD Lainaus:
|
#16
|
|||
|
|||
![]() Kannattaako...?
Niin jos tuommosen vähän uudemman pajeron. esim. 95-97 vuotisen tuo, niin minkälaisiahän on kokemuksia noista sovelletuista markkina-arvoista?
Mietin että kannattaako tuollaisen noin 16% veron omaavaa huoltoautoa lähteä tuomaan? Eli kiinnostais noin yleensä mitä tuollaisesta on mennyt autoveroa, jos jollakin olisi kokemuksia... Kiitokset, etukäteen! t: Ile |
#17
|
||||
|
||||
![]()
Katso tullin sivuilta. Siellä on tehtyjä veropäätöksiä. Sieltä haarukoit suurimman päätöksen etkä voi ainakaan pahasti pettyä.
__________________
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa" |
#18
|
||||
|
||||
![]()
Sanoisin ettei kannata, ei ainakaan jos meinaat sen myydä joskus eteenpäin.
Huoltoautoa kun ei muuteta henkilöpirssiksi ilman mittavia veroseuraamuksia. Tuon 16% kun maksaa niin sen voi rekata 2 hlö pakuksi ilman huoltoautovarusteita, tällöin kv-verot on pakun verot. Voi myös rekata 5 hlö pakuksi jolloin kv-verot on kovat mutta liikennevakuutus on hiukka halvempi. Verotetun pakun voi palauttaa muutoskatsastuksella takas henkilöbiiliksi toisin kuin huoltoauton. Jos huoltoauton palauttaa henkilöbiiliksi niin verottaja läppäsee autoveron 100% mukaan, eli sit maksaa hunajaa..... Noissa uudemmissa tuota jälleenmyntiä kannattaa harkita etukäteen ennenkuin rekkailee niitä huoltoautoiksi, toisin kuin "vanhoissa" autoissa jotka menevät pelkästään harrastuspeleiksi.... |
#19
|
|||
|
|||
![]()
No mitenkäs saako siitä pakun ilman niitä katonkorotussysteemejä? Eli menisi vain se alennettu autovero mutta ne "dieselverot" jäisivät normiksi == p*rkleen kalliit....?
|
#20
|
|||
|
|||
![]()
Eli siis onko huoltoauto tai 2-paikkanen paku muuta eroa käytännön operaatiossa / maksuissa. Kuin että pakusta jää pois se huoltovarustus ja voi myöhemmin tehdä takaisin henkilömalliksi?
|
#21
|
|||
|
|||
![]() Maasturin tuontiLainaus:
sen sijaan että maksais about 30% henkilöautona. Saako sen muuttaa myöhemmin henkilöautoksi ILMAN VEROSEURAAMUKSIA?? |
#22
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Sama auto huoltoautona maahantuotuna, ei voi muuttaa henkilöautoksi ilman että autovero tulee maksuun täysimääräisenä uuden vastaavan mukaan laskettuna. Tuossa tapauksessa ei siis tunneta mitään ikävähennyksiä tai muita helpotuksia vaan verottaja iskee käpälään sen hintaluokan lapun että siitä ei tavan pulliainen ilman pankin apuja selviä. Tulee veroa että ropisee. |
#23
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Ja jos tuo 2-paikkaisena pakuna suomeen niin siinä on se pakun kv-vero ja tulli perii joko sen 16% tai 25% autoveria (+alv) Eli maksut pysyy samana toi huoltona tai pakuna, mutta pakun voi muuttaa takaisin ilman vero seuraamusta. Ymmärsinkö tämän ny oikein? Ei niinkään muuten, mutta olisi tarkoitus huomenna lähteä hakemaan ja mahdollisesti samalla reissulla käydä tullissa, niin tietäisi kannattaako se nyt kummaksi laittaa.... |
#24
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Aivan näin. Ja huoltoauton jos muuttaa normipakuksi tai henkilöautoksi niin autoveron erotus menee maksuun sen päivän taksojen mukaan kun auto on verotettu Suomessa. Onnea reissuun. Ja onnittelut autovalinnasta jo etukäteen. ![]() Edittiä vielä sen verran että tosiaan se veron määrä mikä tulisi maksuun esim. muutettaessa huoltoauto kaksikäyttöpakettiautoksi (josta voi muuttaa sitten vaikka henkilöautoksi), on tuollaisessa 90-luvun lopun 90-sarjan Cruiserissa alle pari tonnia. Viimeksi muokannut -MaTTi- : 14.01.2009 23:20 |
#25
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Ja jos tuo 2-paikkainen pakettiauto on samoin verotettu kuin huoltoauto, niin miksi yleensä tehtäisiin koko huoltoautoja? Eli mikä tässä on niinkuin jujuna, että se kannattaa? Kun pakuun ei tarvi niitä työkaulja olla ja muutos takaisin hlöautoksi on mahdollinen??? Nyt ei mene tuo oikein jakeluun. Mikä niillä on käytännön ero? Ja miten se vaikuttaa siihen olennaiseen, eli rahan kulumiseen? Ensin hankittaessa tuontiautoverona tullille ja sitten käyttövoimaverona vuosittain ??? |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Renkaiden tilaus ulkomailta? Arlanda Top | jiggi | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 24.09.2007 17:45 |
Varaosia ulkomailta | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 26.05.2006 07:41 | |
Oletteko tilanneet ulkomailta vanteita/renkaitaYMS | VonLeka | Chit-Chat | 2 | 30.03.2006 20:26 |
Pick-Up ulkomailta, missä riittää lavankoko? | jpisteh | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 08.01.2006 19:56 |
-92 corveten tuonti USA:sta | Vuosimallit 1984-1996 | 3 | 28.07.2003 20:54 |