Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 02.12.2015, 19:18
Punanenä:n Avatar
Punanenä Punanenä ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 24.06.07
Sijainti: Lahti
Viestit: 968
Perusasetus

Automaatin jäähdyttimen sijoittelusta, NYT kysymys öljytasosta???


Elikkä nämä automaatit ovat minulle vieraita enkä juurikaan tiedä niistä mitään.

Ajattelin asentaa öljyn jäähdyttimen Uazin "lavalle"..Tuleeko jotakin ongelmia kun jäähdytin on huomattavasti ylempänä kuin vaihdelaatikko? Oikean öljymäärän kanssa taitaa tulla jotakin ihmettelyä,Voiko öljyä yleensä olla laatikossa liikaa?
Entä jäähdyttäjän putkistot,paljonko pitää kestää painetta?? laatikko on volvosta BW55....

__________________
KEHRUU-RACING

Viimeksi muokannut Punanenä : 12.12.2015 19:33
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 02.12.2015, 20:29
Topi1982 Topi1982 ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 25.01.06
Viestit: 3.077
Perusasetus

Mulla on ko. laite Mayriksen katolla.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 02.12.2015, 21:10
Punanenä:n Avatar
Punanenä Punanenä ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 24.06.07
Sijainti: Lahti
Viestit: 968
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jyty Näytä viesti
Mulla on ko. laite Mayriksen katolla.
no entä se oikea öljymäärä, onko se jotenkin tarkka?

ja se putkituksen paineenkesto?
__________________
KEHRUU-RACING
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 02.12.2015, 21:31
Pauli:n Avatar
Pauli Pauli ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 06.02.03
Sijainti: Helsinki, Finland.
Viestit: 5.091
Perusasetus

Onhan se suositeltavaa pitää oikea öljymäärä, ei varsinkaan mitään ylitäyttöä. Laatikon sisäinen linjapaine on suurimmillaan jotain 9bar, mutta jäähdyttimen putkissa se on pienempi, joskus jostain jenkkilaatikosta mitattu n. 5bar.

http://www.scribd.com/doc/21651943/V...-Manual#scribd
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 02.12.2015, 21:41
Mase:n Avatar
Mase Mase ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 27.07.11
Sijainti: Yläne
Viestit: 1.523
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Punanenä Näytä viesti
no entä se oikea öljymäärä, onko se jotenkin tarkka?

ja se putkituksen paineenkesto?
Öljyä ei saa olla liikaa. Pyörivät planeetat ja kitkapakat kauhovat öljyn vaahdoksi jos sitä on paljon yli ylärajan. Se öljymäärä mikä korkealla olevasta lauhduttimesta valuu sammutettuna vaihteistoon ei haittaa mitään, sinne se kiipeää takaisin heti kun moottori käynnistetään.
Painetta tärkeämpää on että kumiletkut kestävät kuumaa atf:ää, öljyn kestävä polttoaineletku ei sitä välttämättä kestä! Paineet max 10bar.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 02.12.2015, 23:29
Topi1982 Topi1982 ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 25.01.06
Viestit: 3.077
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mase Näytä viesti
Öljyä ei saa olla liikaa. Pyörivät planeetat ja kitkapakat kauhovat öljyn vaahdoksi jos sitä on paljon yli ylärajan. Se öljymäärä mikä korkealla olevasta lauhduttimesta valuu sammutettuna vaihteistoon ei haittaa mitään, sinne se kiipeää takaisin heti kun moottori käynnistetään.
Painetta tärkeämpää on että kumiletkut kestävät kuumaa atf:ää, öljyn kestävä polttoaineletku ei sitä välttämättä kestä! Paineet max 10bar.
Tätä tietoo oon kaivannut, kiitos luulojen todentamisesta!
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 03.12.2015, 00:24
Tojo4wd:n Avatar
Tojo4wd Tojo4wd ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 04.07.03
Sijainti: Pirkanmaa/AKAA, Finland.
Viestit: 2.183
Perusasetus

Ja öljynmäärähän mitataan auton käydessä tyhjäkäyntiä niin silloin toi alas valuminen ei häiritse.
__________________
#################
Tää on ihan helpporeitti.
#################
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 03.12.2015, 00:53
Topi1982 Topi1982 ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 25.01.06
Viestit: 3.077
Perusasetus

Ja vaihdekeppiä pittää liikutella käyttö ohjekirjan mukaan ennen tarkasteluja mittatikussa.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 03.12.2015, 00:56
smgt:n Avatar
smgt smgt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 10.01.12
Sijainti: kajaani
Viestit: 1.696
Perusasetus

ja mittaus N päällä
__________________
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan!
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 03.12.2015, 07:57
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.518
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja smgt Näytä viesti
ja mittaus N päällä
Riippuen laatikosta. Osassa mitataan P asennossa. Edelleen kantsii tsekata sitä ohjekirjaa niinkuin jyty neuvoo.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate

”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 03.12.2015, 11:56
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Juu.. ei tosiaan kaikissa laatikoissa pidä olla vaihde vapaalla öljyjä tarkistellessa. Yleensä homma selviää myös mittatikusta, kun ei meidän vanhoissa romuissa kuitenkaan ole enää ohjekirjoja ollut vuosikausiin

Kuten jo mainittiin, jäähdyttimelle menevät letkut pitäisi olla ATF:ää ja riittävän korkeaa lämpöä kestävät. ~150°C pitäisi riittää varmasti, jos noin kuumat liemet on lootassa niin on jo isompiakin ongelmia. Paineet ei jäähdytinlinjassa yleensä ole kovin kummoiset, sanoisin että max. 4-5bar. luokkaa.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 03.12.2015, 13:42
Mase:n Avatar
Mase Mase ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 27.07.11
Sijainti: Yläne
Viestit: 1.523
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tojo4wd Näytä viesti
Ja öljynmäärähän mitataan auton käydessä tyhjäkäyntiä niin silloin toi alas valuminen ei häiritse.
Eipäs yleistetä... On automaatteja joissa öljymäärä tarkastetaan moottori sammuksissa. Esim. Jotkut Hondan lodjut
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 03.12.2015, 13:46
Gary Grand:n Avatar
Gary Grand Gary Grand ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.11.04
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Viestit: 2.887
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mase Näytä viesti
Eipäs yleistetä... On automaatteja joissa öljymäärä tarkastetaan moottori sammuksissa. Esim. Jotkut Hondan lodjut
Ja taas palataan ohjekirjaan/mittatikun ohjeeseen/valmistajan ohjeistukseen..
__________________
Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 03.12.2015, 14:49
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.518
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mase Näytä viesti
Eipäs yleistetä... On automaatteja joissa öljymäärä tarkastetaan moottori sammuksissa. Esim. Jotkut Hondan lodjut
Automaattilaatikoinen OFFROAD honda...? no olihan täällä jo bemarikin mainittu, että menkööt..!

edit. se bemari tais olla toyotan tehohäviöissä eikä täällä, mut silti! :-)
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate

”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso

Viimeksi muokannut veijon-esso : 03.12.2015 15:18
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 03.12.2015, 17:30
smgt:n Avatar
smgt smgt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 10.01.12
Sijainti: kajaani
Viestit: 1.696
Perusasetus

Vanha Bemari oli siellä vaan vertailuna ku toyoo saa lastuttaa kaikenmailman opeilla että on samat tehot ku muilla merkeillä vakiona
__________________
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan!
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 03.12.2015, 17:34
bluevan:n Avatar
bluevan bluevan ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 4.234
Perusasetus

Kuinka iso se jäähdyttimen pitäis olla jotta siitä olis tosissaan hyötyä.
Keulalla tietty savirännissä helposti tukkeutuu mut kait silti jotain vielä auttaa.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 03.12.2015, 19:25
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.518
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja bluevan Näytä viesti
Kuinka iso se jäähdyttimen pitäis olla jotta siitä olis tosissaan hyötyä.
Keulalla tietty savirännissä helposti tukkeutuu mut kait silti jotain vielä auttaa.
Riippuu nyt ainakin laatikosta, momentinmuuntimesta, jakiksen ja perien välityksistä, auton painosta, kuskin kaasujalan painosta, ajomaastoista, ulkoilman lämpötilasta ja flektistä..

Mitä isompi, sen parempi. Lämpömittaristahan sen näkee riittääkö se jäähy. Mulla on semmonen kylmäkoneen kenno mikä on ollu sikahyvä, varsinkin koska se oli ilmainen. Mut kyl sitä jäähdytintä kannattaa katsoa valikoiman yläpäästä eikä pienintä ja halvinta.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate

”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 03.12.2015, 19:42
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

^- juuri näin.

Ja jos oikein alkaa hifistelemään, niin lyö siihen jäähdyttimen meno- ja paluuputkien väliin "by-pass" termostaatin, jolloin laatikon ollessa riittävän viileä öljy ei turhaan kierrä jäähdyttimen kautta. Esim. talvipakkasilla katukilpisessä offipelissä voi isolla lisäjäähdyttimellä tulla eteen tilanne, että laatikko ei vain lämpene tarpeeksi. Se kuitenkin olisi hyvä olla sen 50-70 asteinen mieluummin, kuin lähempänä nollaa.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 03.12.2015, 19:47
Mase:n Avatar
Mase Mase ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 27.07.11
Sijainti: Yläne
Viestit: 1.523
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso Näytä viesti
Automaattilaatikoinen OFFROAD honda...? no olihan täällä jo bemarikin mainittu, että menkööt..!

edit. se bemari tais olla toyotan tehohäviöissä eikä täällä, mut silti! :-)
No siis nehän on mainosten mukaan valmiita vaikka mihin, siis todellisia offroad autoja, vai mitä tähän sanoo Honda-mies
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 03.12.2015, 19:57
PunisherFIN:n Avatar
PunisherFIN PunisherFIN ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.07.13
Sijainti: Savonlinna
Viestit: 1.883
Perusasetus

kyllä hondastakin offroadauto tulee, jos siihen vaihtaa jäykät akselit alle :P
__________________
Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 03.12.2015, 21:23
Pauli:n Avatar
Pauli Pauli ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 06.02.03
Sijainti: Helsinki, Finland.
Viestit: 5.091
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN Näytä viesti
kyllä hondastakin offroadauto tulee, jos siihen vaihtaa jäykät akselit alle :P
Ehkä myös (jako)vaihteisto olis hyvä vaihtaa, ku eihän se muuten vetäis ku etupyörillä.
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 03.12.2015, 22:46
Punanenä:n Avatar
Punanenä Punanenä ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 24.06.07
Sijainti: Lahti
Viestit: 968
Perusasetus

Noniin kiitoksia vastauksista.laitan sen jäähdyttäjän lavalle niinkuin meinasinkin, etupäässäkin olisi tilaa mutta kun keula monesti on täynnä suo möhnöä niin kaikki syylärintapaiset asiat tulee taakse...
__________________
KEHRUU-RACING
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 04.12.2015, 02:42
PunisherFIN:n Avatar
PunisherFIN PunisherFIN ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.07.13
Sijainti: Savonlinna
Viestit: 1.883
Perusasetus

siinä on sitten ihan hytin takana "tyhjiö" eli kunnon flektit, että kiertää ilma syylärissä/vaihteiston jäähdyttimiessä, näin niinkun maantiella ajettaessa, mettässähän se ei merkkaa hittojakaan missä kohin lavalla makoilee ja samanmoinen tais olla lavan takareunankin kohalla..
__________________
Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 12.12.2015, 19:40
Punanenä:n Avatar
Punanenä Punanenä ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 24.06.07
Sijainti: Lahti
Viestit: 968
Perusasetus

Nyt on niin että hankkimassani volvon laatikossa ei ole öljytikkua ( BW-55) eli en tiedä sopivaa öljymäärää???

Mikä sen tulee olla jos vaikka mitataan akselin keskilinjalta -50 vai +50 vai mikä????

Tässä pari kuvaa tilanteesta ihan muuten vaan koska kuvat on kivoja



__________________
KEHRUU-RACING
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 12.12.2015, 21:04
Mase:n Avatar
Mase Mase ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 27.07.11
Sijainti: Yläne
Viestit: 1.523
Perusasetus

Kannattaa se öljytikku siihen hankkia, saa öljymäärät jatkossa helpommin tarkisteltua. Karkeasti max öljymäärä kuumana on suurinpiirtein öljypohjan tiivisteen tietämillä.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Jäähdyttimen siirto taakse? Mutamies Tekniikka & Jutustelu 59 16.11.2010 16:27
Ostetaan Ostettu Jäähdyttimen siivekkeet PikkuMyy O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 20.07.2009 16:31
Pohdiskelua offiauton pakoputkien sijoittelusta veijon-esso Tekniikka & Jutustelu 26 17.12.2008 23:07
Jäähdyttimen paikkaus _Metal_ Tekniikka & Jutustelu 19 11.10.2007 09:40
Jäähdyttimen kennolle oksasuoja pkarlstedt Tekniikka & Jutustelu 11 05.12.2005 10:59


Sivu luotu: 06:08 (GMT +2).