![]() |
Automaatin jäähdyttimen sijoittelusta, NYT kysymys öljytasosta???
Elikkä nämä automaatit ovat minulle vieraita enkä juurikaan tiedä niistä mitään:o.
Ajattelin asentaa öljyn jäähdyttimen Uazin "lavalle"..Tuleeko jotakin ongelmia kun jäähdytin on huomattavasti ylempänä kuin vaihdelaatikko? Oikean öljymäärän kanssa taitaa tulla jotakin ihmettelyä,Voiko öljyä yleensä olla laatikossa liikaa? Entä jäähdyttäjän putkistot,paljonko pitää kestää painetta?? laatikko on volvosta BW55.... |
Mulla on ko. laite Mayriksen katolla.
|
Lainaus:
ja se putkituksen paineenkesto? |
Onhan se suositeltavaa pitää oikea öljymäärä, ei varsinkaan mitään ylitäyttöä. Laatikon sisäinen linjapaine on suurimmillaan jotain 9bar, mutta jäähdyttimen putkissa se on pienempi, joskus jostain jenkkilaatikosta mitattu n. 5bar.
http://www.scribd.com/doc/21651943/V...-Manual#scribd |
Lainaus:
Painetta tärkeämpää on että kumiletkut kestävät kuumaa atf:ää, öljyn kestävä polttoaineletku ei sitä välttämättä kestä! Paineet max 10bar. |
Lainaus:
|
Ja öljynmäärähän mitataan auton käydessä tyhjäkäyntiä niin silloin toi alas valuminen ei häiritse.
|
Ja vaihdekeppiä pittää liikutella käyttö ohjekirjan mukaan ennen tarkasteluja mittatikussa.:)
|
ja mittaus N päällä :)
|
Lainaus:
|
Juu.. ei tosiaan kaikissa laatikoissa pidä olla vaihde vapaalla öljyjä tarkistellessa. Yleensä homma selviää myös mittatikusta, kun ei meidän vanhoissa romuissa kuitenkaan ole enää ohjekirjoja ollut vuosikausiin :D
Kuten jo mainittiin, jäähdyttimelle menevät letkut pitäisi olla ATF:ää ja riittävän korkeaa lämpöä kestävät. ~150°C pitäisi riittää varmasti, jos noin kuumat liemet on lootassa niin on jo isompiakin ongelmia. Paineet ei jäähdytinlinjassa yleensä ole kovin kummoiset, sanoisin että max. 4-5bar. luokkaa. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
edit. se bemari tais olla toyotan tehohäviöissä eikä täällä, mut silti! :-) |
Vanha Bemari oli siellä vaan vertailuna ku toyoo saa lastuttaa kaikenmailman opeilla että on samat tehot ku muilla merkeillä vakiona :D
|
Kuinka iso se jäähdyttimen pitäis olla jotta siitä olis tosissaan hyötyä.
Keulalla tietty savirännissä helposti tukkeutuu mut kait silti jotain vielä auttaa. |
Lainaus:
Mitä isompi, sen parempi. Lämpömittaristahan sen näkee riittääkö se jäähy. Mulla on semmonen kylmäkoneen kenno mikä on ollu sikahyvä, varsinkin koska se oli ilmainen. Mut kyl sitä jäähdytintä kannattaa katsoa valikoiman yläpäästä eikä pienintä ja halvinta. |
^- juuri näin.
Ja jos oikein alkaa hifistelemään, niin lyö siihen jäähdyttimen meno- ja paluuputkien väliin "by-pass" termostaatin, jolloin laatikon ollessa riittävän viileä öljy ei turhaan kierrä jäähdyttimen kautta. Esim. talvipakkasilla katukilpisessä offipelissä voi isolla lisäjäähdyttimellä tulla eteen tilanne, että laatikko ei vain lämpene tarpeeksi. Se kuitenkin olisi hyvä olla sen 50-70 asteinen mieluummin, kuin lähempänä nollaa. |
Lainaus:
|
kyllä hondastakin offroadauto tulee, jos siihen vaihtaa jäykät akselit alle :P
|
Lainaus:
|
Noniin kiitoksia vastauksista.laitan sen jäähdyttäjän lavalle niinkuin meinasinkin, etupäässäkin olisi tilaa mutta kun keula monesti on täynnä suo möhnöä niin kaikki syylärintapaiset asiat tulee taakse...:)
|
siinä on sitten ihan hytin takana "tyhjiö" eli kunnon flektit, että kiertää ilma syylärissä/vaihteiston jäähdyttimiessä, näin niinkun maantiella ajettaessa, mettässähän se ei merkkaa hittojakaan missä kohin lavalla makoilee :) ja samanmoinen tais olla lavan takareunankin kohalla..
|
Nyt on niin että hankkimassani volvon laatikossa ei ole öljytikkua ( BW-55) eli en tiedä sopivaa öljymäärää???
Mikä sen tulee olla jos vaikka mitataan akselin keskilinjalta -50 vai +50 vai mikä???? Tässä pari kuvaa tilanteesta ihan muuten vaan koska kuvat on kivoja :) http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=185911 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=185127 |
Kannattaa se öljytikku siihen hankkia, saa öljymäärät jatkossa helpommin tarkisteltua. Karkeasti max öljymäärä kuumana on suurinpiirtein öljypohjan tiivisteen tietämillä.
|
Sivu luotu: 06:17 (GMT +2). |