Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Automaatin jäähdyttimen sijoittelusta, NYT kysymys öljytasosta??? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=140205)

Punanenä 02.12.2015 19:18

Automaatin jäähdyttimen sijoittelusta, NYT kysymys öljytasosta???
 
Elikkä nämä automaatit ovat minulle vieraita enkä juurikaan tiedä niistä mitään:o.

Ajattelin asentaa öljyn jäähdyttimen Uazin "lavalle"..Tuleeko jotakin ongelmia kun jäähdytin on huomattavasti ylempänä kuin vaihdelaatikko? Oikean öljymäärän kanssa taitaa tulla jotakin ihmettelyä,Voiko öljyä yleensä olla laatikossa liikaa?
Entä jäähdyttäjän putkistot,paljonko pitää kestää painetta?? laatikko on volvosta BW55....

Topi1982 02.12.2015 20:29

Mulla on ko. laite Mayriksen katolla.

Punanenä 02.12.2015 21:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jyty (Viesti 1267577)
Mulla on ko. laite Mayriksen katolla.

no entä se oikea öljymäärä, onko se jotenkin tarkka?

ja se putkituksen paineenkesto?

Pauli 02.12.2015 21:31

Onhan se suositeltavaa pitää oikea öljymäärä, ei varsinkaan mitään ylitäyttöä. Laatikon sisäinen linjapaine on suurimmillaan jotain 9bar, mutta jäähdyttimen putkissa se on pienempi, joskus jostain jenkkilaatikosta mitattu n. 5bar.

http://www.scribd.com/doc/21651943/V...-Manual#scribd

Mase 02.12.2015 21:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Punanenä (Viesti 1267595)
no entä se oikea öljymäärä, onko se jotenkin tarkka?

ja se putkituksen paineenkesto?

Öljyä ei saa olla liikaa. Pyörivät planeetat ja kitkapakat kauhovat öljyn vaahdoksi jos sitä on paljon yli ylärajan. Se öljymäärä mikä korkealla olevasta lauhduttimesta valuu sammutettuna vaihteistoon ei haittaa mitään, sinne se kiipeää takaisin heti kun moottori käynnistetään.
Painetta tärkeämpää on että kumiletkut kestävät kuumaa atf:ää, öljyn kestävä polttoaineletku ei sitä välttämättä kestä! Paineet max 10bar.

Topi1982 02.12.2015 23:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mase (Viesti 1267623)
Öljyä ei saa olla liikaa. Pyörivät planeetat ja kitkapakat kauhovat öljyn vaahdoksi jos sitä on paljon yli ylärajan. Se öljymäärä mikä korkealla olevasta lauhduttimesta valuu sammutettuna vaihteistoon ei haittaa mitään, sinne se kiipeää takaisin heti kun moottori käynnistetään.
Painetta tärkeämpää on että kumiletkut kestävät kuumaa atf:ää, öljyn kestävä polttoaineletku ei sitä välttämättä kestä! Paineet max 10bar.

Tätä tietoo oon kaivannut, kiitos luulojen todentamisesta!

Tojo4wd 03.12.2015 00:24

Ja öljynmäärähän mitataan auton käydessä tyhjäkäyntiä niin silloin toi alas valuminen ei häiritse.

Topi1982 03.12.2015 00:53

Ja vaihdekeppiä pittää liikutella käyttö ohjekirjan mukaan ennen tarkasteluja mittatikussa.:)

smgt 03.12.2015 00:56

ja mittaus N päällä :)

veijon-esso 03.12.2015 07:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja smgt (Viesti 1267674)
ja mittaus N päällä :)

Riippuen laatikosta. Osassa mitataan P asennossa. Edelleen kantsii tsekata sitä ohjekirjaa niinkuin jyty neuvoo.

Timo_L 03.12.2015 11:56

Juu.. ei tosiaan kaikissa laatikoissa pidä olla vaihde vapaalla öljyjä tarkistellessa. Yleensä homma selviää myös mittatikusta, kun ei meidän vanhoissa romuissa kuitenkaan ole enää ohjekirjoja ollut vuosikausiin :D

Kuten jo mainittiin, jäähdyttimelle menevät letkut pitäisi olla ATF:ää ja riittävän korkeaa lämpöä kestävät. ~150°C pitäisi riittää varmasti, jos noin kuumat liemet on lootassa niin on jo isompiakin ongelmia. Paineet ei jäähdytinlinjassa yleensä ole kovin kummoiset, sanoisin että max. 4-5bar. luokkaa.

Mase 03.12.2015 13:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tojo4wd (Viesti 1267672)
Ja öljynmäärähän mitataan auton käydessä tyhjäkäyntiä niin silloin toi alas valuminen ei häiritse.

Eipäs yleistetä... On automaatteja joissa öljymäärä tarkastetaan moottori sammuksissa. Esim. Jotkut Hondan lodjut:)

Gary Grand 03.12.2015 13:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mase (Viesti 1267761)
Eipäs yleistetä... On automaatteja joissa öljymäärä tarkastetaan moottori sammuksissa. Esim. Jotkut Hondan lodjut:)

Ja taas palataan ohjekirjaan/mittatikun ohjeeseen/valmistajan ohjeistukseen..:D:cool:

veijon-esso 03.12.2015 14:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mase (Viesti 1267761)
Eipäs yleistetä... On automaatteja joissa öljymäärä tarkastetaan moottori sammuksissa. Esim. Jotkut Hondan lodjut:)

Automaattilaatikoinen OFFROAD honda...? no olihan täällä jo bemarikin mainittu, että menkööt..! :D:D

edit. se bemari tais olla toyotan tehohäviöissä eikä täällä, mut silti! :-)

smgt 03.12.2015 17:30

Vanha Bemari oli siellä vaan vertailuna ku toyoo saa lastuttaa kaikenmailman opeilla että on samat tehot ku muilla merkeillä vakiona :D

bluevan 03.12.2015 17:34

Kuinka iso se jäähdyttimen pitäis olla jotta siitä olis tosissaan hyötyä.
Keulalla tietty savirännissä helposti tukkeutuu mut kait silti jotain vielä auttaa.

veijon-esso 03.12.2015 19:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bluevan (Viesti 1267806)
Kuinka iso se jäähdyttimen pitäis olla jotta siitä olis tosissaan hyötyä.
Keulalla tietty savirännissä helposti tukkeutuu mut kait silti jotain vielä auttaa.

Riippuu nyt ainakin laatikosta, momentinmuuntimesta, jakiksen ja perien välityksistä, auton painosta, kuskin kaasujalan painosta, ajomaastoista, ulkoilman lämpötilasta ja flektistä.. :D

Mitä isompi, sen parempi. Lämpömittaristahan sen näkee riittääkö se jäähy. Mulla on semmonen kylmäkoneen kenno mikä on ollu sikahyvä, varsinkin koska se oli ilmainen. Mut kyl sitä jäähdytintä kannattaa katsoa valikoiman yläpäästä eikä pienintä ja halvinta.

Timo_L 03.12.2015 19:42

^- juuri näin.

Ja jos oikein alkaa hifistelemään, niin lyö siihen jäähdyttimen meno- ja paluuputkien väliin "by-pass" termostaatin, jolloin laatikon ollessa riittävän viileä öljy ei turhaan kierrä jäähdyttimen kautta. Esim. talvipakkasilla katukilpisessä offipelissä voi isolla lisäjäähdyttimellä tulla eteen tilanne, että laatikko ei vain lämpene tarpeeksi. Se kuitenkin olisi hyvä olla sen 50-70 asteinen mieluummin, kuin lähempänä nollaa.

Mase 03.12.2015 19:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso (Viesti 1267770)
Automaattilaatikoinen OFFROAD honda...? no olihan täällä jo bemarikin mainittu, että menkööt..! :D:D

edit. se bemari tais olla toyotan tehohäviöissä eikä täällä, mut silti! :-)

No siis nehän on mainosten mukaan valmiita vaikka mihin, siis todellisia offroad autoja, vai mitä tähän sanoo Honda-mies :eek:

PunisherFIN 03.12.2015 19:57

kyllä hondastakin offroadauto tulee, jos siihen vaihtaa jäykät akselit alle :P

Pauli 03.12.2015 21:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN (Viesti 1267842)
kyllä hondastakin offroadauto tulee, jos siihen vaihtaa jäykät akselit alle :P

Ehkä myös (jako)vaihteisto olis hyvä vaihtaa, ku eihän se muuten vetäis ku etupyörillä.

Punanenä 03.12.2015 22:46

Noniin kiitoksia vastauksista.laitan sen jäähdyttäjän lavalle niinkuin meinasinkin, etupäässäkin olisi tilaa mutta kun keula monesti on täynnä suo möhnöä niin kaikki syylärintapaiset asiat tulee taakse...:)

PunisherFIN 04.12.2015 02:42

siinä on sitten ihan hytin takana "tyhjiö" eli kunnon flektit, että kiertää ilma syylärissä/vaihteiston jäähdyttimiessä, näin niinkun maantiella ajettaessa, mettässähän se ei merkkaa hittojakaan missä kohin lavalla makoilee :) ja samanmoinen tais olla lavan takareunankin kohalla..

Punanenä 12.12.2015 19:40

Nyt on niin että hankkimassani volvon laatikossa ei ole öljytikkua ( BW-55) eli en tiedä sopivaa öljymäärää???

Mikä sen tulee olla jos vaikka mitataan akselin keskilinjalta -50 vai +50 vai mikä????

Tässä pari kuvaa tilanteesta ihan muuten vaan koska kuvat on kivoja :)

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=185911

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=185127

Mase 12.12.2015 21:04

Kannattaa se öljytikku siihen hankkia, saa öljymäärät jatkossa helpommin tarkisteltua. Karkeasti max öljymäärä kuumana on suurinpiirtein öljypohjan tiivisteen tietämillä.


Sivu luotu: 06:17 (GMT +2).