Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 29.05.2015, 14:04
farmforest:n Avatar
farmforest farmforest ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 23.11.10
Sijainti: Salo
Viestit: 376
Perusasetus

Mazda 121 ongelma


KauppakassiMummoankka-auto on jostain syystä alkanu viemää bensaa iha älyttömästi. Tän hetken kulutus on tolla 1.3 kännällä 12l/100km paikkeilla. Mitään ulkosta vuotoa ei näy, poljettaessa haiskahtaa bensakin mukavasti ja tuntuu että kun kaasua painaa niin alkais tukehtua ja pätkii.. Tossahan on sellanen hieno automaattiryyppy mikä mittaa lämpötilaa kaasarista missä kiertää pakkasnesteet. Tyhjäkäynti laskee kuiteski normitasoille kylmäkäynnistyksen jälkeen. Onks jollai kokemuksia miten tollanen ryyppy toimii tai miks sitä bensaa menee nii tolkuttomasti?. Auto siis 121 1.3 16v -92 173tkm ajettu.

Nii edittinä vielä että alipainevuotoja en oo löytäny, kaasarin tiivisteet on uudet, niinkuin tulpatkin, polttoainesuodatin + pumppu uudet sekä bensalinjat putsattu. Ilmanputsari on uudehko, map anturi ja kaasuläpän anturit oon tsekannu. Mites lambdan laita, voiko se tehä tollasta?

__________________
Mersumies.

Viimeksi muokannut farmforest : 29.05.2015 14:10
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 29.05.2015, 20:32
vellihousu:n Avatar
vellihousu vellihousu ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 26.01.10
Sijainti: kirkkonummi
Viestit: 646
Perusasetus

Lampadaa veikkaan.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 29.05.2015, 20:38
H_Nietu H_Nietu ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 28.02.04
Sijainti: Helsinki, Finland.
Viestit: 1.994
Perusasetus

Ja kannattaa haistella/tarkastella myös öljytikkua ja määrää.....


Jos ei vuoda mistään niin....
Kaikki palamaton käytetty polttoaine on sekoittunut öljyyn....
Alkaa käymään kohtuu nopeasti moottorin laakerien päälle.
En tiedä onko ruisku vai ei.
Vuotava suutin huuhtelee oljykalvon sylinteristä joka menee väljäksi kohtuu nopeasti.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 29.05.2015, 20:44
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja H_Nietu Näytä viesti
Jos ei vuoda mistään niin....
Kaikki palamaton käytetty polttoaine on sekoittunut öljyyn....
Alkaa käymään kohtuu nopeasti moottorin laakerien päälle.
En tiedä onko ruisku vai ei.
Vuotava suutin huuhtelee oljykalvon sylinteristä joka menee väljäksi kohtuu nopeasti.
Kaasarista tuossa puhutaan, oisko ykspisteruikku. Lambda ekaks tutkiskeluun, eikä tinaamalla kuorta tukkoon jos vaihdat.

Saattaa olla alkeellinen vikatilainen ylirikastus, jollaa koitetaan taata, ettei mee laihaks seos.
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 30.05.2015, 01:17
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Onko 1-pisteruisku vai kaasari? Ja jos kaasari niin onko muuttuvakurkkuinen?
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 31.05.2015, 06:10
vellihousu:n Avatar
vellihousu vellihousu ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 26.01.10
Sijainti: kirkkonummi
Viestit: 646
Perusasetus

https://www.youtube.com/watch?v=cFqVJ4uaurw
Onnistuuko tää 121: sessä.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 31.05.2015, 08:33
farmforest:n Avatar
farmforest farmforest ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 23.11.10
Sijainti: Salo
Viestit: 376
Perusasetus

Ykspisteruisku tää on.. Otin purkuautosta lambdan. Täytyy ny vähä seurailla kulutusta taas. Kai ton lamdan vois mitatakkin että onko ehjä. Kolme johtoa näkyis siihen menevän.
__________________
Mersumies.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 07.11.2015, 19:58
farmforest:n Avatar
farmforest farmforest ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 23.11.10
Sijainti: Salo
Viestit: 376
Perusasetus

Kaikkea on ajan saatossa vaihdeltu mutta eipä edelleenkään toimi oikein. Havaitsin tuossa että flektin lämpötila-anturi on vastusmittauksen mukaan mykkä. Onko jollain tietoa että mittaako ecu lämpötiloja tuon flektin anturin kautta vaiko sen anturin mikä mittaristossa näyttää lämpötilan? Vaiko vielä jostain muualta? Kumpaankin näihin tulee yksi johto. Tilasin tuohon mazda 17pin pistokkeeseen OBD2 päällä varustetun adapterinkin mutta kestää tulla, ja jos edes halpislaite osaa tuota autoa lukea..

Onneksi auto on vaan varakäytössä, tänä vuonna tullut 150km mittariin. Mutta olis mukava tämänkin toimia kun mersu taas antautuu..
__________________
Mersumies.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 07.11.2015, 20:58
Nostokurki:n Avatar
Nostokurki Nostokurki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.09.09
Sijainti: Siilinjärvi, pohjois-savo, Suomi
Viestit: 1.310
Perusasetus

Mittarille ja ECUlle on yleensä aina eri anturit.
__________________
Kuka muka on niin laiska, että jättää lauseen ke
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 08.11.2015, 00:53
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja farmforest Näytä viesti
Kaikkea on ajan saatossa vaihdeltu mutta eipä edelleenkään toimi oikein. Havaitsin tuossa että flektin lämpötila-anturi on vastusmittauksen mukaan mykkä. Onko jollain tietoa että mittaako ecu lämpötiloja tuon flektin anturin kautta vaiko sen anturin mikä mittaristossa näyttää lämpötilan? Vaiko vielä jostain muualta? Kumpaankin näihin tulee yksi johto. Tilasin tuohon mazda 17pin pistokkeeseen OBD2 päällä varustetun adapterinkin mutta kestää tulla, ja jos edes halpislaite osaa tuota autoa lukea..

Onneksi auto on vaan varakäytössä, tänä vuonna tullut 150km mittariin. Mutta olis mukava tämänkin toimia kun mersu taas antautuu..
Yleensä on eculle oma lämpöanturi, joskus mittarianturin kanssa sama mutta ikinä ei flektin koska se on on-off tyylinen.

Vois olla vuotava suutinkin, ota irti ja virrat päälle bensalinjassa kiinni ollessa, ei pitäis ruikkia jos ei starttaa.

Ja lukija ei varmana osaa lukea jos on halpis-OBD2 lukija ja tarvii adapterin pistokkeeseen...
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 08.11.2015, 10:20
farmforest:n Avatar
farmforest farmforest ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 23.11.10
Sijainti: Salo
Viestit: 376
Perusasetus

Lainaus:
Saattaa olla alkeellinen vikatilainen ylirikastus, jollaa koitetaan taata, ettei mee laihaks seos.
Jos olis toi vika, niin onko vikakoodi ECUn muistissa? Tulipahan mieleen että mulla on tossa purkuauton ecu, nollaantuuko jos vaihdan boxin? Sillä edellytyksellä että vika oliskin "hävinny" noitten jo vaihdettujen osien ansiosta mut koodi nollaamatta..

Pakoputkikin hiukan vuotaa alkukäyrästä mutta vasta jälkeen lambdan, tuskin sillä on vaikutusta..
__________________
Mersumies.

Viimeksi muokannut farmforest : 08.11.2015 10:25
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 08.11.2015, 11:00
farmforest:n Avatar
farmforest farmforest ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 23.11.10
Sijainti: Salo
Viestit: 376
Perusasetus

Virrat päällä suuttimesta ei tullut mitään. Käydessä mun mielestä ruuttasi bensaa aikas paljon.. imusarjan pohjallakin näkyi pieni lammikko ennenkuin edes laitoin käymään. Vähän vaikea arvioida paljonko normaalisti pitäs tulla ja konekin oli kylmä.
__________________
Mersumies.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 10.11.2015, 06:06
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.381
Perusasetus

Jos ruuttaa reilun tuntuisesti, kannattaisi mitata suuttimelle tulevan bensan paine. Kai siinäkin on joku ruiskutuspaineen määräävä painekello, josta laskee liiat aineet paluuputkeen. Jos se painekello on epäkunnossa ja paine on liian kova?
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 10.11.2015, 19:56
farmforest:n Avatar
farmforest farmforest ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 23.11.10
Sijainti: Salo
Viestit: 376
Perusasetus

Kävi sama mielessä ja vaihdoin senkin purkuautosta. Sellainen kalvolla(?) toimiva mötikkä missä alipaineletku. Kokeilin varovasti paineilmalla niin kumpikin tuntui päästävän paineen läpi kutakuinkin samoilla vastuksilla... eli eivät olleet jumissa eikä paine päässyt suoraan läpi.
__________________
Mersumies.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 10.11.2015, 21:15
Fruehauf-CJ Fruehauf-CJ ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 13.09.05
Sijainti: Rämpsälä, Finland.
Viestit: 604
Perusasetus

Vuoto imusarjassa, tiiviste rikki?
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 11.11.2015, 14:53
farmforest:n Avatar
farmforest farmforest ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 23.11.10
Sijainti: Salo
Viestit: 376
Perusasetus

Sekin on vaihdettu puolvuotta sitten.. Ei juuri ole vaihtamattomia osia konehuoneessa.. Osa uusia ja osa purkuautosta mikä ennen oli toimiva..
__________________
Mersumies.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
mazda b2600 4-veto ongelma revils Tekniikka & Jutustelu 2 19.01.2015 16:35
Myydään Mazda 121 1.4i 16V -90 130tkm kylkikolaroitu Tate O/M/V Ajoneuvot 4 28.06.2014 09:15
Myydään / Vaihdetaan 121 mazda -91 119tkm surff1 O/M/V Ajoneuvot 1 05.02.2013 12:34
Myydään Unimog 406 - 121 - 4 x 4 carf9927 O/M/V Ajoneuvot 3 21.09.2009 16:34


Sivu luotu: 18:51 (GMT +2).