Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   Mazda 121 ongelma (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=135459)

farmforest 29.05.2015 14:04

Mazda 121 ongelma
 
KauppakassiMummoankka-auto on jostain syystä alkanu viemää bensaa iha älyttömästi. Tän hetken kulutus on tolla 1.3 kännällä 12l/100km paikkeilla. Mitään ulkosta vuotoa ei näy, poljettaessa haiskahtaa bensakin mukavasti ja tuntuu että kun kaasua painaa niin alkais tukehtua ja pätkii.. Tossahan on sellanen hieno automaattiryyppy mikä mittaa lämpötilaa kaasarista missä kiertää pakkasnesteet. Tyhjäkäynti laskee kuiteski normitasoille kylmäkäynnistyksen jälkeen. Onks jollai kokemuksia miten tollanen ryyppy toimii tai miks sitä bensaa menee nii tolkuttomasti?. Auto siis 121 1.3 16v -92 173tkm ajettu.

Nii edittinä vielä että alipainevuotoja en oo löytäny, kaasarin tiivisteet on uudet, niinkuin tulpatkin, polttoainesuodatin + pumppu uudet sekä bensalinjat putsattu. Ilmanputsari on uudehko, map anturi ja kaasuläpän anturit oon tsekannu. Mites lambdan laita, voiko se tehä tollasta?

vellihousu 29.05.2015 20:32

Lampadaa veikkaan.

H_Nietu 29.05.2015 20:38

Ja kannattaa haistella/tarkastella myös öljytikkua ja määrää.....
 
Jos ei vuoda mistään niin....
Kaikki palamaton käytetty polttoaine on sekoittunut öljyyn....
Alkaa käymään kohtuu nopeasti moottorin laakerien päälle.
En tiedä onko ruisku vai ei.
Vuotava suutin huuhtelee oljykalvon sylinteristä joka menee väljäksi kohtuu nopeasti.

pee 29.05.2015 20:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja H_Nietu (Viesti 1228925)
Jos ei vuoda mistään niin....
Kaikki palamaton käytetty polttoaine on sekoittunut öljyyn....
Alkaa käymään kohtuu nopeasti moottorin laakerien päälle.
En tiedä onko ruisku vai ei.
Vuotava suutin huuhtelee oljykalvon sylinteristä joka menee väljäksi kohtuu nopeasti.

Kaasarista tuossa puhutaan, oisko ykspisteruikku. Lambda ekaks tutkiskeluun, eikä tinaamalla kuorta tukkoon jos vaihdat.

Saattaa olla alkeellinen vikatilainen ylirikastus, jollaa koitetaan taata, ettei mee laihaks seos.

Jappi 30.05.2015 01:17

Onko 1-pisteruisku vai kaasari? Ja jos kaasari niin onko muuttuvakurkkuinen?

vellihousu 31.05.2015 06:10

https://www.youtube.com/watch?v=cFqVJ4uaurw
Onnistuuko tää 121: sessä.

farmforest 31.05.2015 08:33

Ykspisteruisku tää on.. Otin purkuautosta lambdan. Täytyy ny vähä seurailla kulutusta taas. Kai ton lamdan vois mitatakkin että onko ehjä. Kolme johtoa näkyis siihen menevän.

farmforest 07.11.2015 19:58

Kaikkea on ajan saatossa vaihdeltu mutta eipä edelleenkään toimi oikein. Havaitsin tuossa että flektin lämpötila-anturi on vastusmittauksen mukaan mykkä. Onko jollain tietoa että mittaako ecu lämpötiloja tuon flektin anturin kautta vaiko sen anturin mikä mittaristossa näyttää lämpötilan? Vaiko vielä jostain muualta? Kumpaankin näihin tulee yksi johto. Tilasin tuohon mazda 17pin pistokkeeseen OBD2 päällä varustetun adapterinkin mutta kestää tulla, ja jos edes halpislaite osaa tuota autoa lukea..

Onneksi auto on vaan varakäytössä, tänä vuonna tullut 150km mittariin. Mutta olis mukava tämänkin toimia kun mersu taas antautuu..

Nostokurki 07.11.2015 20:58

Mittarille ja ECUlle on yleensä aina eri anturit.

Jappi 08.11.2015 00:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja farmforest (Viesti 1261707)
Kaikkea on ajan saatossa vaihdeltu mutta eipä edelleenkään toimi oikein. Havaitsin tuossa että flektin lämpötila-anturi on vastusmittauksen mukaan mykkä. Onko jollain tietoa että mittaako ecu lämpötiloja tuon flektin anturin kautta vaiko sen anturin mikä mittaristossa näyttää lämpötilan? Vaiko vielä jostain muualta? Kumpaankin näihin tulee yksi johto. Tilasin tuohon mazda 17pin pistokkeeseen OBD2 päällä varustetun adapterinkin mutta kestää tulla, ja jos edes halpislaite osaa tuota autoa lukea..

Onneksi auto on vaan varakäytössä, tänä vuonna tullut 150km mittariin. Mutta olis mukava tämänkin toimia kun mersu taas antautuu..

Yleensä on eculle oma lämpöanturi, joskus mittarianturin kanssa sama mutta ikinä ei flektin koska se on on-off tyylinen.

Vois olla vuotava suutinkin, ota irti ja virrat päälle bensalinjassa kiinni ollessa, ei pitäis ruikkia jos ei starttaa.

Ja lukija ei varmana osaa lukea jos on halpis-OBD2 lukija ja tarvii adapterin pistokkeeseen...

farmforest 08.11.2015 10:20

Lainaus:

Saattaa olla alkeellinen vikatilainen ylirikastus, jollaa koitetaan taata, ettei mee laihaks seos.
Jos olis toi vika, niin onko vikakoodi ECUn muistissa? Tulipahan mieleen että mulla on tossa purkuauton ecu, nollaantuuko jos vaihdan boxin? Sillä edellytyksellä että vika oliskin "hävinny" noitten jo vaihdettujen osien ansiosta mut koodi nollaamatta..

Pakoputkikin hiukan vuotaa alkukäyrästä mutta vasta jälkeen lambdan, tuskin sillä on vaikutusta..

farmforest 08.11.2015 11:00

Virrat päällä suuttimesta ei tullut mitään. Käydessä mun mielestä ruuttasi bensaa aikas paljon.. imusarjan pohjallakin näkyi pieni lammikko ennenkuin edes laitoin käymään. Vähän vaikea arvioida paljonko normaalisti pitäs tulla ja konekin oli kylmä.

JiiPee 10.11.2015 06:06

Jos ruuttaa reilun tuntuisesti, kannattaisi mitata suuttimelle tulevan bensan paine. Kai siinäkin on joku ruiskutuspaineen määräävä painekello, josta laskee liiat aineet paluuputkeen. Jos se painekello on epäkunnossa ja paine on liian kova?

farmforest 10.11.2015 19:56

Kävi sama mielessä ja vaihdoin senkin purkuautosta. Sellainen kalvolla(?) toimiva mötikkä missä alipaineletku. Kokeilin varovasti paineilmalla niin kumpikin tuntui päästävän paineen läpi kutakuinkin samoilla vastuksilla... eli eivät olleet jumissa eikä paine päässyt suoraan läpi.

Fruehauf-CJ 10.11.2015 21:15

Vuoto imusarjassa, tiiviste rikki?

farmforest 11.11.2015 14:53

Sekin on vaihdettu puolvuotta sitten.. Ei juuri ole vaihtamattomia osia konehuoneessa.. Osa uusia ja osa purkuautosta mikä ennen oli toimiva..


Sivu luotu: 03:14 (GMT +2).