Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 13.12.2014, 21:00
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Takalaitanostimen hyödyntäminen ajoramppina


Täällä kun monenlaista keksijää on tavattu, niin pistetääs aivoriihi aiheesta.

Meillä nyt tuo kiinteälavainen ateGo, jossa lavan takapää n. 90 cm korkeudella maasta takapussit tyhjinä. Kolmen metrin rampeilla lähestymiskulma lavalle jää vielä niin jyrkäks, että henkilöautossa nappaa masu kulmaan kiinni, ja siksipä tähän on tarkoitus viritellä kiinni takalaitanostin, joka sopivasti tuunattuna toimii ajoramppina, mutta myös nostimena. Nostimen lauta on noin 2 metrinen, josta varaa lyhentääkin, mutta muutama asia olis hyvä toteutua:

1) kahden metrin pystyssä törröttävää lautaa en aio perässä pitää, eli jotenkin ois mielekästä saada sitä lyhemmäks, saranaa keskelle ?? Irtorampit kohtuullisina voi jatkossakin kulkea mukana, jolla saadaan loivaa kulmaa, mutta ei ehkä kolmimetrisille enää tarvetta.

2) tarvittaessa, olis hyvä, jos em. kapistuksella vois lavaa pidentää, eli ajella lauta lavan jatkeena, liekö laillista ??

3) kyytiin olis hyvä saada toisinaan myös kapeampi raideleveyksistä kalusto, kuten bobcat tai kumitelakaivuri

Ja muistetaas vielä, että kantavuuden ja ajoneuvon kokonaismassan takia, ihan metsäkonekuljetuslavetti kokoluokan ratkaisut ei oikein ole mielekkäitä. Peräylitystäkään tällä töpöhännällä ei oo kuin noin metri, ketteryys olis kiva säilyttää.


Ideoita, piirroksia, kuvia saa heitellä, tän osat on vielä osin pitkin Suomea, vielä voi suunnitelmia päivittää ... Ja paras idea saatetaan palkita


EDIT:

lähtökohtaisesti joku tämän tyyppinen visio mulla pyörii mielessä, kuva lainattu mobilesta, ja siin on viistetty osa kiinteänä, mä ajattelen tuon viisteosuuden nostimeks, ja siihen sitten rampit joteskin fiksusti

__________________
- Levannon We(l)ho -

Viimeksi muokannut pee : 13.12.2014 21:44
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 13.12.2014, 21:56
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Yksinkertaisin tapa: kasa lankun pätkiä, ja ylimääräiset rampit: siis auton ramppien alle esim. 25-40 cm korotusta, ja sitten ne ylimääräiset rampit niiden jatkoksi. Toki ei ole käyttökelpoinen, jos pitää rakennella tiheään.

Mutta semmoiset takalaita nostimet, mitkä taittuu 2-kerroin, ja kestää "rymytä" edes kohtuu kokoisella kaivurilla, on kalliita? Ja kuuluuko "nostureihin", siis pitää jollain tapaa katsastaa? (aikanaan oli yhden hinurifirman omistajan kanssa juttua "liukulavan" modaamisesta, ja kertoi että on nimenomaan liukulava, siis ei....)
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 13.12.2014, 22:06
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Yksien löylyjen ajan miettimisellä:

Takalaitanostin keskeltä poikki ja riittävän jykevät saranat. Sitten vaan metri pystyssä ajaessa. Takaylitystähän saa olla 2m merkittynä, joten nostimen reunaan lippu ja pari parkkituikkua vaaka-ajoa varten. ja tietty mekaaninen varmistus, että pysyy paikoillaan ajossakin. Sitten nostimen reunaan hitsaten putki U-muotoon leikattuna ja ramppeihin vastaavat koukut, niin saa mille leveydelle tahansa laitettua. Paljonkos muuten akseliväli? ajorampit voisi myös korvata toisenlaisilla rampeilla. Sellaisella, minkä päälle ajetaan etupyörät. Saisi sitä kulmaa loivemmaksi.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 13.12.2014, 22:29
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Joo, ei oo kovin paljosta kiinni nytkään, tuossa taannoin ajoin ateGon etuset parikymmentä senttiä korkealle, eli metrin ajosilloilla toyotan vanteiden päälle, niin lastaus helpottui heti.

Tuo takalaitanostin nyt kuitenkin helpottaa montaa asiaa muutenkin, ja tuo hiukan painoa taakse, eli kyllä siitä hyöty ulosmitataan. Villen saunassa (!) tuntuu kehittyvän samantyyppisiä aivopieruja kuin welhomäelläkin

Tuo ramppien kanssa renaaminen vaan on paljon tylsempää, kuon leikkiä hydrauliikalla
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 13.12.2014, 22:43
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.326
Perusasetus

Paljonko on Ategon akseliväli, ja kok paino?

Mietin mittasuhteita jne...
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 13.12.2014, 22:48
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
Villen saunassa (!) tuntuu kehittyvän samantyyppisiä aivopieruja kuin welhomäelläkin

l:

Täällä keksitään vaikka mitä! Kunhan vaan joku ehtisi testailla niiden kaikkien ideoiden toimivuuden...
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 13.12.2014, 22:49
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

AteGo akseliväli taitas olla reilun 4 metriä, ehkä 4.2

Kokonaismassa 7.49 T ja omamassa nyt n. 4500 kG


......


Alkuun mietin että tehdään akselin kohdilta saranoiduksi tuo nykyinen lava hiuka pidennettynä, eli noin puolentoista metrin pätkä joka hydraulisesti putoais pyydettäessä hiukan alas, ja siihen alle noin puolentoista metrin rampit, mutta tää takalaitanostin visio meni ykköseks, jos ja kun joskus kuitenkin tarvis jotain saada vaikka pumppukärrylläkin kyytiin



.........

Tuossapa tuo, ajo korkeudessa




........
__________________
- Levannon We(l)ho -

Viimeksi muokannut pee : 13.12.2014 22:55
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 13.12.2014, 22:53
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

minkä ikäinen tuo sinun mersu on? ja onhan normi kuorma-auto?


Siis jos on käyttöönotettu -93 taikka sen jälkeen, niin pitänee pääsääntöisesti olla alleajosuoja myös takana....
Ja ainakaan nuo -VMT- mainitsemat tuikut ja liput ei minusta täytä sitä vaatimusta.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 13.12.2014, 22:58
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Siis jos on käyttöönotettu -93 taikka sen jälkeen, niin pitänee pääsääntöisesti olla alleajosuoja myös takana....
Ja ainakaan nuo -VMT- mainitsemat tuikut ja liput ei minusta täytä sitä vaatimusta.

Vm 2000, alleajosuoja asiahan ei muutu kuinkaan vs. tilanne jossa kuorma tulee 2 metriä yli ??
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 13.12.2014, 23:03
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Nimenomaan niin aattelin, että se on vain se ylitys, joka merkittynä saa olla 2m. Eipä nuo vaihtolava laveteilla olevatkaan ole millään alleajosuojilla varustettuja ja hyvin näyttää saavan olla niin, vaikka niissä ylitystäkin merkkaamatta usein vaikka kuinka.

Perälautanostimen ja tuommoisten http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Ty...-tonnia-15803/ tai vähän vahvistettujen (ja korotettujen?) kanssa ei varmaan niitä irtoramppeja tarttisikaan.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 13.12.2014, 23:06
Heikki L:n Avatar
Heikki L Heikki L ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.09.04
Sijainti: pornainen, Finland.
Viestit: 2.692
Perusasetus

kyllä toi takalaitanostin puolitettuna kuulostaa parhaalta, on laillinenkin vaikka olisi sen 2m perässä merkittynä. katso vaikka vaihtolava autoja niissä lava tulee monesti sen 1-2m yli auton rungon missä tuo alle ajo suoja. ja jos saat noista rampeista puolet pois niin on siinäkin jo aika monta kiloo säästöö. muistakseni ramppien kanssa oli paino 4400 sisältää satakiloo läskii ohjaamossa myös

mihin tuo historic mb menossa?

vmt oli hiukka nmopeempi! ja jos jostain saa alle 2m kestävät alurampit niin siinähän säästyis taas puolet painosta+laittaminen paljon kivempaa.

Viimeksi muokannut Heikki L : 13.12.2014 23:08 Perustelu: ++
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 13.12.2014, 23:07
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.326
Perusasetus

Onko tuossa umpikoppi päällä, kuulostaa avo kappaletavara lavalliseksi painavalta?

Meillä oli joskus Saviem-rellu 9 tonnin kok painolla. Piitkä kpl-tavara lava, ja nummi-lifter (takalaita nosturi siis) perässä. Omapaino oli samaa luokkaa kuin sulla, ja auto oli kuitenkin muistaakseni 1979 mallia? Kuutoskoneella, mikä tuo painoa.

Etupuskuriin nosturi auto malliset tunkit, joilla etupään saa ilmaan. Tarvittaessa rungon jatkamista takaa. Eiköhän noilla eväillä saa henkilöauton kyytiin, tai sitten pysy vain maastoautoissa

Sitten on vaihtoehto B, auton lisävarustelu. Alakuvan osoittamalla tavalla sirrettiin BMW 315, Nissan Sunny, Mitsubitch Pajero, Ural-375 ohjaamo, jne paikasta toiseen. Hyvin sujui, maavarasta riippumatta.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	02042010.jpg‎
Views:	787
Size:	162,8 Kt
ID:	55344  
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 13.12.2014, 23:14
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Historic meni Lahteen harrastajalle ...

.........


Mä en oo tuon kanssa vaakalle päääsy, oma arvio oli arvio, poispurettujen liukulavaveheksien aikaan paino on ollut 5180



.........


Maasturien kanssa pärjäis noinkin, mutta aina jotain muutakin on menossa jostain jonnekin, niin tarvii hiukan jalostaa ... Olen mä pohtinut jo eteen ilmapusseja, ihan vaan vähän etureunastaan nousevaa lavaa, liukulavaa nykyisen päälle ym.

Pilkkihommiin ei kyllä tällä kokonaismassalla kannata ryhtyä



........
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 13.12.2014, 23:21
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
Vm 2000, alleajosuoja asiahan ei muutu kuinkaan vs. tilanne jossa kuorma tulee 2 metriä yli ??
Siis minulla ei asiasta mitään täsmätietoa, pelkkiä hataria muistikuvia....

Ja tuon em. viestin raapustin sillä oletuksella, että JOS takalautaan viritetään "tuikut" ja mekaaniset tuet ajoa varten, ja sehän on kiinteä osa autoa, niin maalaisjärellä se on silloin osa autoa, jonka täytyy täyttää nuo alle ajosuojien vaatimukset.

Kuorma, joka tulee auton ulkopuolelle on "poikkeustapaus" vai miten se sitten kerrotaankaan.... siis kuorma pitää ensisijaisesti tms. saada kuormatilaan tms....

Ja oman terveyden kannalta: Jos joskus sattuu joku kämmi tms., että tutustun tuohon sinun kuviteltuun takalaitanostimeen, joka on takaapäin noin 80cm korkeudessa, ja noin peukalon vahvuinen, ja seuraava kova n. 1-2 metriä edempänä: toivottavasti olen liikenteessä korkealla autolla. siis peräkolarissa henkilöautolla tuo tarkoittaa jokseen varmaa kuolemaa, verrattuna siihen, että alleajosuojalla varustettuun autoon ajaessa olisi mustelma hartialla ja kädet/sormet kipeät.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 13.12.2014, 23:24
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.326
Perusasetus

Ehdit heittämään kuvan kehiin, kun vielä kysynyksiä päissäni mietin...

Tuo on entinen liukulava-systeemi-hinuri? Kuinka tuo lava on nykyään kiinni, ihan vaan rungossa? Lavan oma runko lienee sen verran tukeva, että se kestäisi kipata.

Mutta se se perslauta nosturi... Kun laitat sen auton runkoon kiinni, niin lavaa ei paljoa kippailla.

Vahvistat lavan omaa runkoa, ja laitat sen perslaudan siihen kiinni. Lavaan kippi, ja sarana taka-aleksin kohdalle. Jo vain alkaa mersun persus niiamaan...
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 13.12.2014, 23:27
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

BJ-40/76:

No ihan just se siinä on tyrkyllä, täsmälleen samoin kuin jos kyydissä on sun peukalon paksuisia harjateräksiä tai muita keihäitä lavaa pidempinä. Ei se puuilon lippuna ollut muovikassi paljoa auta, toki sen voi tökätä arimpien katselijoiden henkiseks suojaks irtopään yli.

Mutta aiheeseen vielä, tottakai ja tietysti se laidan pääty pyöreeks ja paksuks, niin paksuks että toivottavasti kenenkään peukku ei ole sellainen, ja kahtia taitettuna varmasti mahtuu kulkemaan vinossa "spoileri" asennossa, jolloin sitä terävää Giljotiinin terää ei edes synny


.......


Nykyinen lava on ihan asiallisesti omalla runGollaan auton runGolle pultattuna tehtaan ohjeiden mukaisesti, ja sehän oiskin hauska kun sitä liuuttelis kolme metriä taakse niin kippais ihan itekseen maihin, tosin melko jyrkkään kulmaan ...


........
__________________
- Levannon We(l)ho -

Viimeksi muokannut pee : 13.12.2014 23:34
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 13.12.2014, 23:54
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.326
Perusasetus

Kuinka korkea on lavan apurunko? Voisko siitä viistää vähän pois taka-akselin kohdalta taakse päin. Eli lava taittuisi siltä kohtaa alaspäin, 10-15 cm?

Sekin auttaisi jo kummasti kuormaamista, jos mahdollista.

Mulla on Nummi Lifter perälautanosturin asennus ohjeita paperimuodossa, jos tarvetta. Niissä selviää korkeus-etäisyys mitat eri rungon korkeuksilla.
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 14.12.2014, 00:02
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Asennusohjeet ois kyllä kiva nähdä, onnistuuko skannailla tänne tai kuvina mailiin ??

ApurunGon korkeutta en nyt muista, mittoillaan huomenissa, ei oo kovin korkea, oisko kymmenkuntaa senttiäkään

... ja hommattu nostin on Focolift
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 14.12.2014, 00:04
Heikki L:n Avatar
Heikki L Heikki L ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.09.04
Sijainti: pornainen, Finland.
Viestit: 2.692
Perusasetus

140mm apurungon korkeus
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 14.12.2014, 00:15
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.326
Perusasetus

Focolift = Nummi Lifter, muistaakseni?

Asennus ohjeet ovat Sisu-verstaalla kansiossa, ja paperimuodossa. Koitan huomenna käydä katsomassa niitä. Voin skannata ne hienolla 39 euron Canon monitoimi laittella, ja laittaa ne sun mailiin tai tänne.
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 14.12.2014, 00:51
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.050
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Ja tuon em. viestin raapustin sillä oletuksella, että JOS takalautaan viritetään "tuikut" ja mekaaniset tuet ajoa varten, ja sehän on kiinteä osa autoa, niin maalaisjärellä se on silloin osa autoa, jonka täytyy täyttää nuo alle ajosuojien vaatimukset.
Juurikin näin.

Minkäkokoluokan perälautanostin se on? 1500 kg?
__________________
Montenegro Offroad Club#10
Montenegro Racing #4
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 14.12.2014, 08:18
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

1500 Focolift tais olla, minkähän verran sellainen muuten painaa, suunnilleen ?

Ja uskotaan HeikkiL apurunGon vahvuus aiheessa
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 14.12.2014, 10:53
PikkuMyy:n Avatar
PikkuMyy PikkuMyy ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.10.06
Sijainti: Janakkala, Finland.
Viestit: 1.443
Perusasetus

Tässä yksi ehdotus muiden lisäksi

https://www.youtube.com/watch?v=vqrKfiKYJaM
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 14.12.2014, 11:28
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

Mikä estää tekemästä liukulavaa tuohon? Tai siis sitä systeemiä?

Toinen ropelihattu idea oisi notta semmonen traileri mistä on helppo ajaa kyytiin... menee tietty rekkahommiksi mutta sehän tuo vaan uskottavuutta.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi

Viimeksi muokannut Bj Andy : 14.12.2014 11:31
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 14.12.2014, 13:21
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Kävin vähän mittailemassa, lavan apurunko tosiaan 140 mm jonka päällä 50 x 100 poikittaispalkit, ja kansilevy, eli noin 200 mm koko paketin vahvuus.

Lavan takareunasta mitattuna, metrin matkalta vois tehdä viisteen apurunkoa leikkomalla, jolla sais häntää alas max. 200 mm, riippuen hiukan toteutuksesta, sorapihamatikalla tämän viisteen kaltevuus olis 1/5 eli 20%, oisko se sitten asteina 18 ?? Näin ollen lastauskorkeus putoais noin 70 cm tasolle, tosin siinäpä sitten taas olis ylämäkeä, joka ei niin naurata kaikissa tilanteissa, esim pumppukärryn kanssa.

Josta tulee mieleen, että saranaa siihen viisteen alkuun, ja lavaa heiluteltais tarvittaessa siltä osin takalaitanostimella ... Hmm ... -ropelli alkoi taas pyöriä-


..........



Rekkamallin ratkaisu on myös ok, mutta pitää pystyä operoimaan ilmankin kärryä kätevästi. 50 mm kuulakytkin on kyllä tarkoitus toteuttaa, nyt kun ei ole mitään.


...........

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja PikkuMyy Näytä viesti
Tässä yksi ehdotus muiden lisäksi

https://www.youtube.com/watch?v=vqrKfiKYJaM



Tää PikkuMyyn linkkiversio on ihan ok, silloin kun on ehjä ja maastokykyinen laite, mutta kuollut kuorma, ja etenkin tuollainen nykyaikainen tai muuten vaan alustaltaan matala henkilöauto on se (kirjaimellisesti) kynnyskysymys


.........


Liukulavasysteemi ois kyllä varmasti paras, vaan epäilen sen synnyttävän turhan paljon kuluja ja painoa ...


.........
__________________
- Levannon We(l)ho -

Viimeksi muokannut pee : 14.12.2014 15:12
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
HJ: voima ulos-oton hyödyntäminen?? vanha-aatami Tekniikka & Jutustelu 1 17.12.2007 14:37
Lämpotolpan hyödyntäminen p3000 Chit-Chat 29 03.02.2007 17:21


Sivu luotu: 21:07 (GMT +2).