Nykyisin tulee aika pienestäkin ylinopeudesta sakkoa ja tuuminut, että sellainen auto olisi melkein mukavampi ajaa, joka tietäisi automaattisesti mikä on nopeusrajoitus. On nimittäin niin, että joskus tulee ajettua myös liian hiljaa vieraammilla teillä jos ei ole täysin selvillä mikä rajoitus on. Esim. Mersussa on henkilöautossakin miellyttävä LIM-toiminto, siihen pitäisi vaan saada oikea nopeusrajoitus automaattisesti.
Tämä pohdinta liittyy osaksi siihen kun 80 km/h nopeusrajoitus on niin yleinen, että sen kanssa joutuu tulemaan toimeen vaikka olisi kuinka ripeä auto.
Itselle tuli taksihommista muistona, ettei ylinopeudesta ollut kuljettajanäkökulmasta hyötyä. Jos ajoi jotain etukäteen sovittuja reittejä ja päivä oli suunniteltu etukäteen, liian ripeä toiminta olisi pidemmän päälle voinut tuoda, että aikataulut suunnitellaan liian tiukoiksi. Ehkä yksi haaste on vaikka itse tietää, että rauhallisen ammattimainen toiminta ja ajaminen on parasta, harva kuitenkaan kiittää jos vaikka huonon kelin takia aikataulu vähän venyy - eli ulkopuolelta tulevat kannusteet turvalliseen ajoon vähissä. Yhtenä näkökulmana jos liikenteessä kuitenkin kaikesta hyvästä yrityksestä huolimatta sattuu jotain, niin on parempi jos on toiminut laillisesti.
Sekin on huomionarvoista koska kuljetushommista ei mahdottomia tienaa, ei ole mielekästä saada sakkoja.
Vaikuttaisi kuitenkin olevan, että raskaassa liikenteessä harva viitsii ihan 80 km/h ajella. Täällä varmaan on aiheesta kokemusta, olisi kiinnostanut mikä logiikka on raskaassa liikenteessä jos vauhtia on liikaa? Eikö ylinopeudella saatu hyöty kostaudu kuitenkin kokonaisuuteen liian kireinä aikatauluina jos matkantekoa lievällä ylinopeudella pidetään normaalina? Jos rekkakuskin on pakko ajaa ylinopeutta, niin mielestäni siinä bisneksen huonoa kannattavuutta kaadetaan kuljettajan niskaan.
http://www.ksml.fi/kotimaa/Raskas-li...37577#cxrecs_s
Esimerkiksi busseihin auttaisi sellainen systeemi, jossa kyytiin haluaja voisi puhelimestaan katsoa missä bussi menee ja samalla näkisi, että bussi on todellakin tulossa. Kuljetusyritys voi seurata autojensa liikettä tietoteknisesti - mielestäni kuitenkin homma voidaan suunnitella laillisten nopeuksien pohjalta?