Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 16.12.2014, 18:44
Jhl Jhl ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 22.10.07
Sijainti: Kankaanpää
Viestit: 363
Perusasetus

Rengaskulmista ja Suuntauksesta


Yleisellä tasolla kyselisin noista arvoista ym. säädöstä.

Ongelma on sellainen, että auto (katumaasturi) vetää ojan suuntaan.
Suuntauksessa on käyty ja renkaita vaihdettu.
Aurausta säädettiin, mutta ei selvää vaikutusta.
Nyt arvot ovat kuitenkin ohjearvojen mukaiset (kts. kuvaliite)

Onko noissa jotain mitä vielä voisi säätää?

Camber on suurinpiirteinen säädettävissä, löysää ja kiristä -metodi joustintuen alapäässä. Voisiko sillä korjata tilannetta? Camber positiiviseksi tai nollaan?

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	rengaskulmat.jpg‎
Views:	764
Size:	57,8 Kt
ID:	55413  
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 16.12.2014, 18:57
nokipumppu nokipumppu ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 13.01.13
Sijainti: Haukipudas, Suomi
Viestit: 13
Perusasetus

Casteria lisää ojan puolelle, jos vain on mahdollista säätää. Minkälaiset renkaat ja miten niitä on vaihdettu ja ennenkaikkea mikä auto?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 16.12.2014, 19:11
Jhl Jhl ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 22.10.07
Sijainti: Kankaanpää
Viestit: 363
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nokipumppu Näytä viesti
Casteria lisää ojan puolelle, jos vain on mahdollista säätää. Minkälaiset renkaat ja miten niitä on vaihdettu ja ennenkaikkea mikä auto?
Voiko tota casteria macphersonissa ilman virityksiä säätää?
Auto on Rx400, jossa Michelinin 235/60R18 kesäkumit ja Continental 225/65R17 nastat. Säädön jälkeen on siis ajettu molemmilla ja ajattelin kysellä ennenkuin vien säädölle uudestaan.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 16.12.2014, 19:22
Rölli Rölli ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 20.11.04
Sijainti: Pöytyä
Viestit: 1.935
Perusasetus

Tuota tuota, vie tarkastukseen johonkin toiseen paikkaan...

Itse aikanaan ihmettelin kun vetää vaikka oli säädetty ja kerran käyty vielä uudelleen tarkastuksessa. Kaikki olevinaan hyvin ja sitten kun meni toiseen paikkaan niin eipä vaan ollut lähelläkään. Tässä paikassa sitten säätöihin ja jo alkoi kulkea vetämättä.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 16.12.2014, 19:36
Jhl Jhl ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 22.10.07
Sijainti: Kankaanpää
Viestit: 363
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rölli Näytä viesti
Tuota tuota, vie tarkastukseen johonkin toiseen paikkaan...

Itse aikanaan ihmettelin kun vetää vaikka oli säädetty ja kerran käyty vielä uudelleen tarkastuksessa. Kaikki olevinaan hyvin ja sitten kun meni toiseen paikkaan niin eipä vaan ollut lähelläkään. Tässä paikassa sitten säätöihin ja jo alkoi kulkea vetämättä.
Sama kokemus eri paikasta, mutta tämä tätä autoa säätänyt paikka on saanut aina ennen kohdalleen autot, jota olen käyttänyt. Ja voiko noita laserpohjaisia säätimiä käyttää väärin?
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 16.12.2014, 19:46
Rölli Rölli ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 20.11.04
Sijainti: Pöytyä
Viestit: 1.935
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jhl Näytä viesti
Sama kokemus eri paikasta, mutta tämä tätä autoa säätänyt paikka on saanut aina ennen kohdalleen autot, jota olen käyttänyt. Ja voiko noita laserpohjaisia säätimiä käyttää väärin?
Ilmeisesti koska sellaisella mun säädöt tyrittiin... tai sit ei vaan osannet.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 16.12.2014, 19:47
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Mites, kuin paljon painat?


Kun osa autoista säädetään renkaillaan ja ajetaan sit tarkistetaan.
Osa säädetään kevennettynä ja osa vaikka ilmassa, mut oon myös kuullut sellaisesta, et jossain pitäis olla kuljettaja tai sit säätäjän pitää käyttää korjausprosenttia jotta kuljettajan paino tulee huomioitua


Ite ainakin vieressä katsoisin hyvin tarkkaan jos omaa säädöllä käyttäisin, seat;issa kun taka-akseli on 2cm sivussa
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 16.12.2014, 20:19
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Eihän sitä autoa oo tarkotettu yksinään ajettavaksi? Samalla tavalla se pitää käyttäytyä, ajeli sillä sitten yksinään tai täydessä lastissa?
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 17.12.2014, 00:16
Jhl Jhl ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 22.10.07
Sijainti: Kankaanpää
Viestit: 363
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai Näytä viesti
Mites, kuin paljon painat?


Kun osa autoista säädetään renkaillaan ja ajetaan sit tarkistetaan.
Osa säädetään kevennettynä ja osa vaikka ilmassa, mut oon myös kuullut sellaisesta, et jossain pitäis olla kuljettaja tai sit säätäjän pitää käyttää korjausprosenttia jotta kuljettajan paino tulee huomioitua


Ite ainakin vieressä katsoisin hyvin tarkkaan jos omaa säädöllä käyttäisin, seat;issa kun taka-akseli on 2cm sivussa
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
Eihän sitä autoa oo tarkotettu yksinään ajettavaksi? Samalla tavalla se pitää käyttäytyä, ajeli sillä sitten yksinään tai täydessä lastissa?
Yhdeksänkymmentä, mutta samanlailla menee vaikka kuski vaihtuu... Ja eikö sen pitäisi sitten puoltaa keskelle päin?
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 17.12.2014, 08:03
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.875
Perusasetus

Mulla oli sama vika. 3 kertaa kävin säädättämässä. Aina veti ojaan päin. Kolmannella kerralla kun sanoivat että säädöt on kohdillaan ja mitään ei tarvi säätää niin sanoin että laittakaa autoon hieman aurausta. Ja kas kummaa. Ei muuten vedä enää yhtään ojaan. Auraus tehtiin vielä niin että se on valmistajan ohjearvojen sisäpuolella. Tosin rajaa hipoen..

Mut on tuo vähän perseestä kun huollon pitäisi osata nämä asiat niin asiakas sitten kertoo mitä voisi kokeilla, että homma lähtee toimiin. Nuo huollot ei oikein osaa mitään muuta kuin laskuttaa.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 17.12.2014, 08:06
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jhl Näytä viesti
Yhdeksänkymmentä, mutta samanlailla menee vaikka kuski vaihtuu... Ja eikö sen pitäisi sitten puoltaa keskelle päin?

Ei pitäis vielä satakiloa riittää

Käyttis seatti veteli eritavalla ku tuttu 150-200kg istu apparin paikalla.
Siinä muuten oli väärin suunnattu etupää, kun taka-akseli on sivulla


Mites lexus muuten mitataan ilmassa vai pyörillään?
Noissakin lie on niiiiin monta asiaa mitä voi tyriä.
Eikös sellaisessa suuntaimessa ole tietokone johon laitetaan auton tiedot ja se sit kertoo mihin mikäkin pitäis osoitella


Uudelleen suuntaus jossain muualla ja kattoo, et tarkistavat onko vanteet suorat. Puol milliä ei paljoo oo, se on hapettumaa vanteessa pulttipinnassa tai innokas vanneapina ruuhkakautena "vianor";illa

Ja onhan joku asentaja tai asiakas voinu käydä potkimassa niitä laitteita
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 17.12.2014, 08:24
Jam0 Jam0 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 08.02.12
Sijainti: Aura
Viestit: 223
Perusasetus

Varmaan kannattaa toisessa paikassa käydä mittauttamassa.
Meillä töissä laser suuntausvehkeet ja on aika herkkiä kolhuille ne mittapäät. Useemman kertaa jouduttu kalibroimaan uudestaan niitä kun yhtäkkiä alkaa asiakkaiden autot puoltamaan johonkin suuntaan vaikka koneen mukaan arvot olisi ihan täydelliset... Sen takia käydäänkin aina koeajamassa auto ennen luovutusta
__________________
HDJ100 -99

Ex:
HDJ80 -91
VW Taro -90
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 17.12.2014, 11:20
Jhl Jhl ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 22.10.07
Sijainti: Kankaanpää
Viestit: 363
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai Näytä viesti
Ei pitäis vielä satakiloa riittää

Käyttis seatti veteli eritavalla ku tuttu 150-200kg istu apparin paikalla.
Siinä muuten oli väärin suunnattu etupää, kun taka-akseli on sivulla


Mites lexus muuten mitataan ilmassa vai pyörillään?
Noissakin lie on niiiiin monta asiaa mitä voi tyriä.
Eikös sellaisessa suuntaimessa ole tietokone johon laitetaan auton tiedot ja se sit kertoo mihin mikäkin pitäis osoitella


Uudelleen suuntaus jossain muualla ja kattoo, et tarkistavat onko vanteet suorat. Puol milliä ei paljoo oo, se on hapettumaa vanteessa pulttipinnassa tai innokas vanneapina ruuhkakautena "vianor";illa

Ja onhan joku asentaja tai asiakas voinu käydä potkimassa niitä laitteita
Pyörillään se oli mittauksessa, toisin en tiedä miten pitäisi olla ohjeen mukaan. Suuntimeen näpyteltii auton tiedot. Vanteet oli viimeksi eri autossa, jossa toimivat moitteetta.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 17.12.2014, 11:32
Kaitsu67:n Avatar
Kaitsu67 Kaitsu67 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 08.07.04
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 5.371
Blog Entries: 5
Perusasetus

Voisko olla mahdollista et olis kolaroitu ja runko/kori kiero tms?

Välillä näkee autoja mitkä menee kuin koiranpentu taka ja etupää eri linjassa kun ajaa perässä...
__________________
----------------------------------------
If it works, tear it apart and find out why!
https://roverfriends.fi/palsta/


3 Amigos-never travel alone
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 17.12.2014, 21:04
-Epeli -Epeli ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 29.01.07
Sijainti: Mynämäki, Finland.
Viestit: 636
Perusasetus

Leksuksen alustaa en tunne mutta muissa autoissa ainakin tuntuu toimivan puoltamiseen camber ja caster.
Oikealla eli ojan puolella casteria lisäämällä tai negatiivista camberia lisäämällä voi tuota oikealle puoltamista vähentää.

Mitä enemmän eroa vasemman ja oikean puolen välillä on niin sitä vähemmän auto pyrkii oikealle.

Tuossa edellisessä säädössä on aurauksien kanssa kikkailtu minusta ihan turhaan, usein siinä saadaan vaan aikaan auto joka on hurja ajaa ja lisäksi renkaat kuluu ihan päin persettä.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 17.12.2014, 23:24
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.061
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jhl Näytä viesti
Voiko tota casteria macphersonissa ilman virityksiä säätää?
On siellä alatukivarren sisäpäässä yleensä joku epäkesko tms. jolla voi pelata. Ojan puolelle casteria lisää (tai kuskin puolelta vähemmäks) ja aurausta sekä camberia pienemmäks niin hyvä tulee. Luultavammin puolto esiintyy vain kaltevilla teillä vai huomaatko motarillakin että veis ojaanpäin?
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 29.01.2015, 23:51
Jhl Jhl ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 22.10.07
Sijainti: Kankaanpää
Viestit: 363
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
On siellä alatukivarren sisäpäässä yleensä joku epäkesko tms. jolla voi pelata. Ojan puolelle casteria lisää (tai kuskin puolelta vähemmäks) ja aurausta sekä camberia pienemmäks niin hyvä tulee. Luultavammin puolto esiintyy vain kaltevilla teillä vai huomaatko motarillakin että veis ojaanpäin?
Vähän meni aikaa ja on tossa jo otettu suuntaus uudestaan. Vähän auttoi, mutta on myös ilmeisesti vaikea suunnattava. Oikeaan etuseen lisäsin 0,2 bar niin korjaantui lisää.
Casteriin ei ole muuta säätöä kuin pieni välys joustintuen alapään pulteissa. Lisäosilla saa lisää säätöä esim. alkuperäiset säätöpultit. Toisessa autossa on Eibachilta tällainen säätösarja.


Viimeksi muokannut Jhl : 30.01.2015 01:51
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 30.01.2015, 11:00
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.061
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jhl Näytä viesti
Casteriin ei ole muuta säätöä kuin pieni välys joustintuen alapään pulteissa. Lisäosilla saa lisää säätöä esim. alkuperäiset säätöpultit. Toisessa autossa on Eibachilta tällainen säätösarja.

Toi on camberin eikä casterin säätö.
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 30.01.2015, 20:50
Jhl Jhl ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 22.10.07
Sijainti: Kankaanpää
Viestit: 363
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Toi on camberin eikä casterin säätö.
Niinpäs on puurot ja velli menee välillä iltaisin sekaisin Siis pitkittäiskallistusta taisin siinä kysellä aiemmin mutta se on ollut kohdallaan.
Valmistajan ohjeissa camberilla tehdään säädöt, jos muuten ei kulku suoristu.Sitä vaan ei voi kai oikein samalla säätää ja mitata, kun rengas täytyy olla irti, joten hakemalla vaan.
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 30.01.2015, 21:01
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.061
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jhl Näytä viesti
Siis pitkittäiskallistusta taisin siinä kysellä aiemmin mutta se on ollut kohdallaan.
Kohdallaan varmaan, mut kun nää täkäläiset tiet ei oo kun viettäävät ojaan päin aika rankastikin välillä. Eli sen takia pitäis kikkailla jos on herkkä tien vietolle.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään Varaston ja tallin tyhjennystä!! *lisätty roinaa* hitoy O/M/V Muut 20 06.08.2016 08:43
Myydään h7 ja h1( 35 ja 75W) xenon muutos-sarja Jani E O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 20.12.2013 07:02
Myydään Hiluxin osia ja ohj.iskari ja ja... azizp O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 24 14.02.2010 19:44
Ostetaan Vitaraan vanteet ja renkaat 7-8x15 ja 235/75-15 anracing O/M/V Renkaat ja vanteet 2 23.09.2008 12:33
M: 4WD kuraläpät uuret ja isot ja 12"subi+vahvari Vilkutin O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 17.05.2006 22:43


Sivu luotu: 13:36 (GMT +2).