Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Rengaskulmista ja Suuntauksesta (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=130652)

Jhl 16.12.2014 18:44

Rengaskulmista ja Suuntauksesta
 
1 Liiteet
Yleisellä tasolla kyselisin noista arvoista ym. säädöstä.

Ongelma on sellainen, että auto (katumaasturi) vetää ojan suuntaan.
Suuntauksessa on käyty ja renkaita vaihdettu.
Aurausta säädettiin, mutta ei selvää vaikutusta.
Nyt arvot ovat kuitenkin ohjearvojen mukaiset (kts. kuvaliite)

Onko noissa jotain mitä vielä voisi säätää?

Camber on suurinpiirteinen säädettävissä, löysää ja kiristä -metodi joustintuen alapäässä. Voisiko sillä korjata tilannetta? Camber positiiviseksi tai nollaan?

nokipumppu 16.12.2014 18:57

Casteria lisää ojan puolelle, jos vain on mahdollista säätää. Minkälaiset renkaat ja miten niitä on vaihdettu ja ennenkaikkea mikä auto?

Jhl 16.12.2014 19:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja nokipumppu (Viesti 1186407)
Casteria lisää ojan puolelle, jos vain on mahdollista säätää. Minkälaiset renkaat ja miten niitä on vaihdettu ja ennenkaikkea mikä auto?

Voiko tota casteria macphersonissa ilman virityksiä säätää?
Auto on Rx400, jossa Michelinin 235/60R18 kesäkumit ja Continental 225/65R17 nastat. Säädön jälkeen on siis ajettu molemmilla ja ajattelin kysellä ennenkuin vien säädölle uudestaan.

Rölli 16.12.2014 19:22

Tuota tuota, vie tarkastukseen johonkin toiseen paikkaan...

Itse aikanaan ihmettelin kun vetää vaikka oli säädetty ja kerran käyty vielä uudelleen tarkastuksessa. Kaikki olevinaan hyvin ja sitten kun meni toiseen paikkaan niin eipä vaan ollut lähelläkään. Tässä paikassa sitten säätöihin ja jo alkoi kulkea vetämättä.

Jhl 16.12.2014 19:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rölli (Viesti 1186420)
Tuota tuota, vie tarkastukseen johonkin toiseen paikkaan...

Itse aikanaan ihmettelin kun vetää vaikka oli säädetty ja kerran käyty vielä uudelleen tarkastuksessa. Kaikki olevinaan hyvin ja sitten kun meni toiseen paikkaan niin eipä vaan ollut lähelläkään. Tässä paikassa sitten säätöihin ja jo alkoi kulkea vetämättä.

Sama kokemus eri paikasta, mutta tämä tätä autoa säätänyt paikka on saanut aina ennen kohdalleen autot, jota olen käyttänyt. Ja voiko noita laserpohjaisia säätimiä käyttää väärin?

Rölli 16.12.2014 19:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jhl (Viesti 1186427)
Sama kokemus eri paikasta, mutta tämä tätä autoa säätänyt paikka on saanut aina ennen kohdalleen autot, jota olen käyttänyt. Ja voiko noita laserpohjaisia säätimiä käyttää väärin?

Ilmeisesti koska sellaisella mun säädöt tyrittiin... tai sit ei vaan osannet.

Nikuzai 16.12.2014 19:47

Mites, kuin paljon painat?


Kun osa autoista säädetään renkaillaan ja ajetaan sit tarkistetaan.
Osa säädetään kevennettynä ja osa vaikka ilmassa, mut oon myös kuullut sellaisesta, et jossain pitäis olla kuljettaja tai sit säätäjän pitää käyttää korjausprosenttia jotta kuljettajan paino tulee huomioitua


Ite ainakin vieressä katsoisin hyvin tarkkaan jos omaa säädöllä käyttäisin, seat;issa kun taka-akseli on 2cm sivussa

Viipo 16.12.2014 20:19

Eihän sitä autoa oo tarkotettu yksinään ajettavaksi? Samalla tavalla se pitää käyttäytyä, ajeli sillä sitten yksinään tai täydessä lastissa?

Jhl 17.12.2014 00:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1186434)
Mites, kuin paljon painat?


Kun osa autoista säädetään renkaillaan ja ajetaan sit tarkistetaan.
Osa säädetään kevennettynä ja osa vaikka ilmassa, mut oon myös kuullut sellaisesta, et jossain pitäis olla kuljettaja tai sit säätäjän pitää käyttää korjausprosenttia jotta kuljettajan paino tulee huomioitua


Ite ainakin vieressä katsoisin hyvin tarkkaan jos omaa säädöllä käyttäisin, seat;issa kun taka-akseli on 2cm sivussa

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 1186448)
Eihän sitä autoa oo tarkotettu yksinään ajettavaksi? Samalla tavalla se pitää käyttäytyä, ajeli sillä sitten yksinään tai täydessä lastissa?

Yhdeksänkymmentä, mutta samanlailla menee vaikka kuski vaihtuu... Ja eikö sen pitäisi sitten puoltaa keskelle päin?

Nerd-O 17.12.2014 08:03

Mulla oli sama vika. 3 kertaa kävin säädättämässä. Aina veti ojaan päin. Kolmannella kerralla kun sanoivat että säädöt on kohdillaan ja mitään ei tarvi säätää niin sanoin että laittakaa autoon hieman aurausta. Ja kas kummaa. Ei muuten vedä enää yhtään ojaan. Auraus tehtiin vielä niin että se on valmistajan ohjearvojen sisäpuolella. Tosin rajaa hipoen..

Mut on tuo vähän perseestä kun huollon pitäisi osata nämä asiat niin asiakas sitten kertoo mitä voisi kokeilla, että homma lähtee toimiin. Nuo huollot ei oikein osaa mitään muuta kuin laskuttaa.

Nikuzai 17.12.2014 08:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jhl (Viesti 1186518)
Yhdeksänkymmentä, mutta samanlailla menee vaikka kuski vaihtuu... Ja eikö sen pitäisi sitten puoltaa keskelle päin?


Ei pitäis vielä satakiloa riittää

Käyttis seatti veteli eritavalla ku tuttu 150-200kg istu apparin paikalla.
Siinä muuten oli väärin suunnattu etupää, kun taka-akseli on sivulla


Mites lexus muuten mitataan ilmassa vai pyörillään?
Noissakin lie on niiiiin monta asiaa mitä voi tyriä.
Eikös sellaisessa suuntaimessa ole tietokone johon laitetaan auton tiedot ja se sit kertoo mihin mikäkin pitäis osoitella


Uudelleen suuntaus jossain muualla ja kattoo, et tarkistavat onko vanteet suorat. Puol milliä ei paljoo oo, se on hapettumaa vanteessa pulttipinnassa tai innokas vanneapina ruuhkakautena "vianor";illa

Ja onhan joku asentaja tai asiakas voinu käydä potkimassa niitä laitteita

Jam0 17.12.2014 08:24

Varmaan kannattaa toisessa paikassa käydä mittauttamassa.
Meillä töissä laser suuntausvehkeet ja on aika herkkiä kolhuille ne mittapäät. Useemman kertaa jouduttu kalibroimaan uudestaan niitä kun yhtäkkiä alkaa asiakkaiden autot puoltamaan johonkin suuntaan vaikka koneen mukaan arvot olisi ihan täydelliset... Sen takia käydäänkin aina koeajamassa auto ennen luovutusta

Jhl 17.12.2014 11:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1186539)
Ei pitäis vielä satakiloa riittää

Käyttis seatti veteli eritavalla ku tuttu 150-200kg istu apparin paikalla.
Siinä muuten oli väärin suunnattu etupää, kun taka-akseli on sivulla


Mites lexus muuten mitataan ilmassa vai pyörillään?
Noissakin lie on niiiiin monta asiaa mitä voi tyriä.
Eikös sellaisessa suuntaimessa ole tietokone johon laitetaan auton tiedot ja se sit kertoo mihin mikäkin pitäis osoitella


Uudelleen suuntaus jossain muualla ja kattoo, et tarkistavat onko vanteet suorat. Puol milliä ei paljoo oo, se on hapettumaa vanteessa pulttipinnassa tai innokas vanneapina ruuhkakautena "vianor";illa

Ja onhan joku asentaja tai asiakas voinu käydä potkimassa niitä laitteita

Pyörillään se oli mittauksessa, toisin en tiedä miten pitäisi olla ohjeen mukaan. Suuntimeen näpyteltii auton tiedot. Vanteet oli viimeksi eri autossa, jossa toimivat moitteetta.

Kaitsu67 17.12.2014 11:32

Voisko olla mahdollista et olis kolaroitu ja runko/kori kiero tms? :eek:

Välillä näkee autoja mitkä menee kuin koiranpentu taka ja etupää eri linjassa kun ajaa perässä...

-Epeli 17.12.2014 21:04

Leksuksen alustaa en tunne mutta muissa autoissa ainakin tuntuu toimivan puoltamiseen camber ja caster.
Oikealla eli ojan puolella casteria lisäämällä tai negatiivista camberia lisäämällä voi tuota oikealle puoltamista vähentää.

Mitä enemmän eroa vasemman ja oikean puolen välillä on niin sitä vähemmän auto pyrkii oikealle.

Tuossa edellisessä säädössä on aurauksien kanssa kikkailtu minusta ihan turhaan, usein siinä saadaan vaan aikaan auto joka on hurja ajaa ja lisäksi renkaat kuluu ihan päin persettä.

-MaTTi- 17.12.2014 23:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jhl (Viesti 1186416)
Voiko tota casteria macphersonissa ilman virityksiä säätää?

On siellä alatukivarren sisäpäässä yleensä joku epäkesko tms. jolla voi pelata. Ojan puolelle casteria lisää (tai kuskin puolelta vähemmäks) ja aurausta sekä camberia pienemmäks niin hyvä tulee. Luultavammin puolto esiintyy vain kaltevilla teillä vai huomaatko motarillakin että veis ojaanpäin?

Jhl 29.01.2015 23:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1186697)
On siellä alatukivarren sisäpäässä yleensä joku epäkesko tms. jolla voi pelata. Ojan puolelle casteria lisää (tai kuskin puolelta vähemmäks) ja aurausta sekä camberia pienemmäks niin hyvä tulee. Luultavammin puolto esiintyy vain kaltevilla teillä vai huomaatko motarillakin että veis ojaanpäin?

Vähän meni aikaa ja on tossa jo otettu suuntaus uudestaan. Vähän auttoi, mutta on myös ilmeisesti vaikea suunnattava. Oikeaan etuseen lisäsin 0,2 bar niin korjaantui lisää.
Casteriin ei ole muuta säätöä kuin pieni välys joustintuen alapään pulteissa. Lisäosilla saa lisää säätöä esim. alkuperäiset säätöpultit. Toisessa autossa on Eibachilta tällainen säätösarja.

http://www.jscspeed.com/part_picture...mber_bolts.jpg

-MaTTi- 30.01.2015 11:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jhl (Viesti 1198374)
Casteriin ei ole muuta säätöä kuin pieni välys joustintuen alapään pulteissa. Lisäosilla saa lisää säätöä esim. alkuperäiset säätöpultit. Toisessa autossa on Eibachilta tällainen säätösarja.

http://www.jscspeed.com/part_picture...mber_bolts.jpg

Toi on camberin eikä casterin säätö.

Jhl 30.01.2015 20:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1198430)
Toi on camberin eikä casterin säätö.

Niinpäs on puurot ja velli menee välillä iltaisin sekaisin :) Siis pitkittäiskallistusta taisin siinä kysellä aiemmin mutta se on ollut kohdallaan.
Valmistajan ohjeissa camberilla tehdään säädöt, jos muuten ei kulku suoristu.Sitä vaan ei voi kai oikein samalla säätää ja mitata, kun rengas täytyy olla irti, joten hakemalla vaan.

-MaTTi- 30.01.2015 21:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jhl (Viesti 1198635)
Siis pitkittäiskallistusta taisin siinä kysellä aiemmin mutta se on ollut kohdallaan.

Kohdallaan varmaan, mut kun nää täkäläiset tiet ei oo kun viettäävät ojaan päin aika rankastikin välillä. Eli sen takia pitäis kikkailla jos on herkkä tien vietolle.


Sivu luotu: 22:20 (GMT +2).