![]() |
Rengaskulmista ja Suuntauksesta
1 Liiteet
Yleisellä tasolla kyselisin noista arvoista ym. säädöstä.
Ongelma on sellainen, että auto (katumaasturi) vetää ojan suuntaan. Suuntauksessa on käyty ja renkaita vaihdettu. Aurausta säädettiin, mutta ei selvää vaikutusta. Nyt arvot ovat kuitenkin ohjearvojen mukaiset (kts. kuvaliite) Onko noissa jotain mitä vielä voisi säätää? Camber on suurinpiirteinen säädettävissä, löysää ja kiristä -metodi joustintuen alapäässä. Voisiko sillä korjata tilannetta? Camber positiiviseksi tai nollaan? |
Casteria lisää ojan puolelle, jos vain on mahdollista säätää. Minkälaiset renkaat ja miten niitä on vaihdettu ja ennenkaikkea mikä auto?
|
Lainaus:
Auto on Rx400, jossa Michelinin 235/60R18 kesäkumit ja Continental 225/65R17 nastat. Säädön jälkeen on siis ajettu molemmilla ja ajattelin kysellä ennenkuin vien säädölle uudestaan. |
Tuota tuota, vie tarkastukseen johonkin toiseen paikkaan...
Itse aikanaan ihmettelin kun vetää vaikka oli säädetty ja kerran käyty vielä uudelleen tarkastuksessa. Kaikki olevinaan hyvin ja sitten kun meni toiseen paikkaan niin eipä vaan ollut lähelläkään. Tässä paikassa sitten säätöihin ja jo alkoi kulkea vetämättä. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Mites, kuin paljon painat?
Kun osa autoista säädetään renkaillaan ja ajetaan sit tarkistetaan. Osa säädetään kevennettynä ja osa vaikka ilmassa, mut oon myös kuullut sellaisesta, et jossain pitäis olla kuljettaja tai sit säätäjän pitää käyttää korjausprosenttia jotta kuljettajan paino tulee huomioitua Ite ainakin vieressä katsoisin hyvin tarkkaan jos omaa säädöllä käyttäisin, seat;issa kun taka-akseli on 2cm sivussa |
Eihän sitä autoa oo tarkotettu yksinään ajettavaksi? Samalla tavalla se pitää käyttäytyä, ajeli sillä sitten yksinään tai täydessä lastissa?
|
Lainaus:
Lainaus:
|
Mulla oli sama vika. 3 kertaa kävin säädättämässä. Aina veti ojaan päin. Kolmannella kerralla kun sanoivat että säädöt on kohdillaan ja mitään ei tarvi säätää niin sanoin että laittakaa autoon hieman aurausta. Ja kas kummaa. Ei muuten vedä enää yhtään ojaan. Auraus tehtiin vielä niin että se on valmistajan ohjearvojen sisäpuolella. Tosin rajaa hipoen..
Mut on tuo vähän perseestä kun huollon pitäisi osata nämä asiat niin asiakas sitten kertoo mitä voisi kokeilla, että homma lähtee toimiin. Nuo huollot ei oikein osaa mitään muuta kuin laskuttaa. |
Lainaus:
Ei pitäis vielä satakiloa riittää Käyttis seatti veteli eritavalla ku tuttu 150-200kg istu apparin paikalla. Siinä muuten oli väärin suunnattu etupää, kun taka-akseli on sivulla Mites lexus muuten mitataan ilmassa vai pyörillään? Noissakin lie on niiiiin monta asiaa mitä voi tyriä. Eikös sellaisessa suuntaimessa ole tietokone johon laitetaan auton tiedot ja se sit kertoo mihin mikäkin pitäis osoitella Uudelleen suuntaus jossain muualla ja kattoo, et tarkistavat onko vanteet suorat. Puol milliä ei paljoo oo, se on hapettumaa vanteessa pulttipinnassa tai innokas vanneapina ruuhkakautena "vianor";illa Ja onhan joku asentaja tai asiakas voinu käydä potkimassa niitä laitteita |
Varmaan kannattaa toisessa paikassa käydä mittauttamassa.
Meillä töissä laser suuntausvehkeet ja on aika herkkiä kolhuille ne mittapäät. Useemman kertaa jouduttu kalibroimaan uudestaan niitä kun yhtäkkiä alkaa asiakkaiden autot puoltamaan johonkin suuntaan vaikka koneen mukaan arvot olisi ihan täydelliset... Sen takia käydäänkin aina koeajamassa auto ennen luovutusta |
Lainaus:
|
Voisko olla mahdollista et olis kolaroitu ja runko/kori kiero tms? :eek:
Välillä näkee autoja mitkä menee kuin koiranpentu taka ja etupää eri linjassa kun ajaa perässä... |
Leksuksen alustaa en tunne mutta muissa autoissa ainakin tuntuu toimivan puoltamiseen camber ja caster.
Oikealla eli ojan puolella casteria lisäämällä tai negatiivista camberia lisäämällä voi tuota oikealle puoltamista vähentää. Mitä enemmän eroa vasemman ja oikean puolen välillä on niin sitä vähemmän auto pyrkii oikealle. Tuossa edellisessä säädössä on aurauksien kanssa kikkailtu minusta ihan turhaan, usein siinä saadaan vaan aikaan auto joka on hurja ajaa ja lisäksi renkaat kuluu ihan päin persettä. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Casteriin ei ole muuta säätöä kuin pieni välys joustintuen alapään pulteissa. Lisäosilla saa lisää säätöä esim. alkuperäiset säätöpultit. Toisessa autossa on Eibachilta tällainen säätösarja. http://www.jscspeed.com/part_picture...mber_bolts.jpg |
Lainaus:
|
Lainaus:
Valmistajan ohjeissa camberilla tehdään säädöt, jos muuten ei kulku suoristu.Sitä vaan ei voi kai oikein samalla säätää ja mitata, kun rengas täytyy olla irti, joten hakemalla vaan. |
Lainaus:
|
Sivu luotu: 22:20 (GMT +2). |