![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() eber ongelmaTämä ei liity maastureihin, mutta tällä palstalla on sen verran asiallisia vastauksia joten laitan kysymyksen myös tälle foorumille. toivottavasti ei kukaan vedä herneitä. Ostin Lt:n vuosimallia -90. Auto on seissyt vuoden ja kaikki pelaa hienosti paitsi eber vesilämmitin. Oli kuulma vuosi sitten toiminut hienosti. eberin kelloon ei tule mitään numeroita eikä nappuloista tapahdu mitään. Rupesin selvittämään vikaa ohjausboksilta. sieltä oli kaksi virtajohtoa hapettunut poikki. laitoin niihin uudet abikot, mutta ei vieläkään herännyt. palaneita sulakkeita en autosta löytänyt. eberin malli oli muistaakseni d5w, fixus liikkeen myyjä puhui vanhasta vitosesta kun näytin laitteen valokuvaa. Tarkastan vielä tänään maadoitukset, mutta apuja kaivataan!! ohjaus boksilla kahdella johdolla on jatkuva +12volttia. Eli eberi ei inahdakkaan!! VINKKEJÄ KAIVATAAN??
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Mulla taitaa olla sama eberi, sain eräästä noita huoltavasta autokorjaamosta kopsut kytkennästä joten alko helpata asennus.
Laite kun on vanhasta mondeosta tietääkseni alunperin. Mun laite on sekoitus kahta eri eberiä, vanhemman poksi osaa ohjata vesipumppua ja on siksi siinä rinnalla. Täälläkin oli joskus linkattuna joku kuva kytkiksistä, jos ei muualta löydy. Niistä on hyvä apu. Laitehan haistelee jännitettä, eli jos jännite tippuu alle 11v tms. se ei käynnisty ja jos käynnissä ollessaan jännite menee alle sallitun ajaa itsensä alas. Onko sulla vesipumpun ohjaus samassa tai vesipumppua yleensä ollenkaan ? Kun kytket ohjaavan johdon plussaan, niin naksahtaako mikään rele poksilla ? Tuleeko sun kellolle kolme johtoa vai enemmän? Tarkasta maadoitukset, ja etsi vielä laitteen johtosarjoista sulakkeita voivat olla ihan erillään jossain jos on originaali asennus. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
koitappa etsiskellä "suojattu" 3 sulakkeen pidike eli semmoinen läpinäkyvä kansi päällä ja sen sisällä on eberin omat sulakkeet katso ne ensimmäisenä!
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Kellolle tulee jännite suoraan 1A (?) sulakkeen kautta (punainen johto). Kello kytkee puolestaan keltaiseen johtoon 12V, jolloin eberin pitäisi käynnistyä ja pysyä päällä kunnes jännite katkaistaan.
Eilen vedin herneitä spagettikastikkeessa. Yks tuhahti nenän kautta ulos ![]() -Penguin |
#5
|
||||
|
||||
![]()
meneeks keltainen, johon + kytkeytyy jollekin releelle, jos (ja kun) menee, mitäs sille kuuluu
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Hokasin jotta mulla tämä kytkentäkaavio on D5WSC. Onkohan tämä identtinen tuon D5W:n kanssa? Mistähän päin nettiavaruutta mahtais löytyä kytkentäkaaviot / asennusohjeet? -Penguin |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Niin jokos sait siihen kelloon sähköt? Minkäs lainen kello? Jos mini ajastin 1vuorokausi niin kellolla on johdot Sininen, keltainen, punainen, musta. Punainen ja musta käyttösähkö, keltaisella herää lämmitin syötettäessä +12v, sininen tod näk kytkemättä. jos ohjaus tulee laitteelle mutta laite ei tee mitään niin tarkista hehku. Automatiikka tekee itse diagnoosin ja jos tulppa on sökö niin laite ei tee yhtikäs mitään. Tietty vikakoodin luku helpottaisi.
|
#8
|
||||
|
||||
![]() Viimeksi muokannut Pingviini : 16.11.2008 19:56 |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Hmm.. Voi olla et se on ruskea.
|
#10
|
|||
|
|||
![]()
En kerenny enää iltapäivällä eberiä tutkailemaan. epäilen sitä kellon sulaketta kerta on ihan mykkä. Kellon piuhat on ruskea, keltainen, punainen, musta, valkoinen. nappasin aikaisemmin valokuvia laitteesta http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2auu4+mikko-vw-lt.html
|
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#12
|
||||
|
||||
![]()
Heh. Jarin vanha LT.. Jos toi ei oo kauas karannu, ni meil on jossain viikkokello, mil näkee vikakoodit. Jos toi lämmitin siis on sellainen, mikä osaa ne sille antaa.
Kato löytyyks tuolt apuja. http://www.espar.com/html/service/do...technical.html
__________________
RUMARACING Esla T4 |
#13
|
||||
|
||||
![]()
__________________
RUMARACING Esla T4 |
#14
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#15
|
|||
|
|||
![]() 42gwst
Nonni nyt sain kellon heräämään. autossa oli kolme jälkiasennettua sulakerasiaa, mutta kellon piuhaa ei niiltä löytynyt. kaikki paitsi musta piuha menivät auton alle ohjausboksille, eli sieltä suunnilta olisi pitänyt tulla punaiselle ja valkoiselle kellon johdolle +12v, ei tullut joten piuha poikki ja uutta tilalle. Tuolle mustalle piuhalle mikä ainoana jäi ohjaamoon tuli yhdeltä sulakerasialta +12v kun virta avain oli käännetty ääriasentoon, mikäköhän virka sillä on, eli kello saa 12v mustalle johdolle kun auto on käynnissä?
|
#16
|
|||
|
|||
![]() Ongelmia taas.
Morjesta taas.Tässä on kyse samasta laitteesta kuin aloitus viestissä. Talvella saatiin tämä eberi toimimaan ihan moitteetta, mutta nyt juhannuksena kun olisi pitänyt saada kajuutta lämpimäksi niin eberistä ei kuulu kuin muutaman sekunnin moottorin pyörähdys. Kello toimii tälläkertaa ihan ok ja aika rupeaa kulkemaan, vaikka eberi ei lähde käyntiin. Mistäköhän sitä vikaa voisi tällä kertaa metsästää? Voisiko se vika olla kosketuksista vai olisiko jotain hajonnut käytönpuutteesta? Sen verran ehdin tutkia että maadoitukset on kunnossa ja kaikki piuhat ovat kiinni. Laitetta en ole käyttänyt varmaan 5kk.
|
#17
|
|||
|
|||
![]()
Jos laite hurahtaa mutta ei tee muuta niin vika saattaa olla jumittavassa paloilmapuhaltimessa tai hehkutulpassa. Oliko laitteessa kiertovesipumppua ja sisäpuhaltimen ohjausta? Jos on ja nämä toimii on vika itse eberissä. Vikakoodit jos pääsee lukemaan, niin helpottaa vianmääritystä.
|
#18
|
|||
|
|||
![]()
Tällä kellolla ei saa vikakoodeja ulos. Vesipumppu on, ennen muistaakseen vesipumppu lähti pyörimään kun käänsi virrat päälle, mutta ei lähde nyt.
|
#19
|
||||
|
||||
![]()
Tarkista ylikuumenemis suoja onko lauennut. lämmittimen päädyssä kumilortsun alla pieni painonappi tai jos vanhan mallinen ylikuumenemis suoja niin se on kerta käyttöinen.
|
#20
|
|||
|
|||
![]()
Nyt vasta ehdin tutkia eeberiä. Ylikuumenemis suoja oli lauennut koska vesipumppu tiensä päässä. Vesipunpun saa hetkeksi pyörimään kun sitä naputtelee kylkeen. Onkohan kellään ebereitä purettuna? Uutta pumppua tuskin raaskin ostaa.
|
#21
|
|||
|
|||
![]()
Käytä pumppupesä auki,voi olla vaan paskaa siipien välissä.
|
#22
|
|||
|
|||
![]()
Harvemmin lähtee ruuvit auki. Uusi pumppu oli jotain 90€ boossilaisena.
__________________
|
#23
|
|||
|
|||
![]()
90€ raaskii viel maksaa. Eile kävin yhest liikkeest kysyy ni ois ollu 212€. Täytyy kysellä muualta.
|
#24
|
|||
|
|||
![]()
Katot siitä pumpusta sen numeron ja sillä meet hakee varaosakaupasta boossilaisen.
Sitä vanhaa pumppua kannattaa koittaa "hyppylangalla" et toimiiko. Moottori saattaa pyöriä kyllä mutta, se on sellanen magneettisiipipyörähässkkäpumppu eli laita letkut kiinni ja ämpäriin vettä ja koita. Jos se ees pyörii. Samalla varmistuu ettei vika oo siinä vesipumpun liittimessä(hapettuu usein).
__________________
|
#25
|
|||
|
|||
![]()
Ketkäs noita halvempia pumppuja myy? en nyt viikolla pääse tarkastamaa sitä pumpun numeroa. Kysyin sähköpostilla 4 paikasta ja kaikki yli 200€, ei ollu kyllä merkistä puhetta. Uudempaan malliin kuulma halvempi.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
eber lämmittimen käyttö?? | savlari | Tekniikka & Jutustelu | 17 | 01.10.2013 21:50 |
Webasto/Eber | Tekniikka & Jutustelu | 24 | 26.12.2010 09:54 | |
Ostetaan dieseli webasto/ eber | savlari | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 05.11.2008 19:05 |
Eber kaukosäätimet | Samsonite | Tekniikka & Jutustelu | 15 | 31.01.2007 22:50 |