Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   eber ongelma (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=52920)

Rekisteröimätön 16.11.2008 14:41

eber ongelma
 
Tämä ei liity maastureihin, mutta tällä palstalla on sen verran asiallisia vastauksia joten laitan kysymyksen myös tälle foorumille. toivottavasti ei kukaan vedä herneitä.

Ostin Lt:n vuosimallia -90. Auto on seissyt vuoden ja kaikki pelaa hienosti paitsi eber vesilämmitin. Oli kuulma vuosi sitten toiminut hienosti. eberin kelloon ei tule mitään numeroita eikä nappuloista tapahdu mitään. Rupesin selvittämään vikaa ohjausboksilta. sieltä oli kaksi virtajohtoa hapettunut poikki. laitoin niihin uudet abikot, mutta ei vieläkään herännyt. palaneita sulakkeita en autosta löytänyt. eberin malli oli muistaakseni d5w, fixus liikkeen myyjä puhui vanhasta vitosesta kun näytin laitteen valokuvaa. Tarkastan vielä tänään maadoitukset, mutta apuja kaivataan!! ohjaus boksilla kahdella johdolla on jatkuva +12volttia. Eli eberi ei inahdakkaan!! VINKKEJÄ KAIVATAAN??

T€€MU 16.11.2008 15:00

Mulla taitaa olla sama eberi, sain eräästä noita huoltavasta autokorjaamosta kopsut kytkennästä joten alko helpata asennus.
Laite kun on vanhasta mondeosta tietääkseni alunperin.

Mun laite on sekoitus kahta eri eberiä, vanhemman poksi osaa ohjata vesipumppua ja on siksi siinä rinnalla.

Täälläkin oli joskus linkattuna joku kuva kytkiksistä, jos ei muualta löydy. Niistä on hyvä apu.
Laitehan haistelee jännitettä, eli jos jännite tippuu alle 11v tms. se ei käynnisty ja jos käynnissä ollessaan jännite menee alle sallitun ajaa itsensä alas.
Onko sulla vesipumpun ohjaus samassa tai vesipumppua yleensä ollenkaan ?
Kun kytket ohjaavan johdon plussaan, niin naksahtaako mikään rele poksilla ?
Tuleeko sun kellolle kolme johtoa vai enemmän?
Tarkasta maadoitukset, ja etsi vielä laitteen johtosarjoista sulakkeita voivat olla ihan erillään jossain jos on originaali asennus.

Teemu 16.11.2008 15:03

koitappa etsiskellä "suojattu" 3 sulakkeen pidike eli semmoinen läpinäkyvä kansi päällä ja sen sisällä on eberin omat sulakkeet katso ne ensimmäisenä!

Pingviini 16.11.2008 15:15

Kellolle tulee jännite suoraan 1A (?) sulakkeen kautta (punainen johto). Kello kytkee puolestaan keltaiseen johtoon 12V, jolloin eberin pitäisi käynnistyä ja pysyä päällä kunnes jännite katkaistaan.

Eilen vedin herneitä spagettikastikkeessa. Yks tuhahti nenän kautta ulos :D

-Penguin

pee 16.11.2008 17:31

meneeks keltainen, johon + kytkeytyy jollekin releelle, jos (ja kun) menee, mitäs sille kuuluu

Pingviini 16.11.2008 18:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 507171)
meneeks keltainen, johon + kytkeytyy jollekin releelle, jos (ja kun) menee, mitäs sille kuuluu

Näyttäis menevän suoraan kuparia pitkin aivoille liittimen 7-nastaan (/8). Jos siinä relettä on välissä, joku on kyllä pirruillessaan asentanut.
Hokasin jotta mulla tämä kytkentäkaavio on D5WSC. Onkohan tämä identtinen tuon D5W:n kanssa? Mistähän päin nettiavaruutta mahtais löytyä kytkentäkaaviot / asennusohjeet?

-Penguin

Zamppa 16.11.2008 19:01

Niin jokos sait siihen kelloon sähköt? Minkäs lainen kello? Jos mini ajastin 1vuorokausi niin kellolla on johdot Sininen, keltainen, punainen, musta. Punainen ja musta käyttösähkö, keltaisella herää lämmitin syötettäessä +12v, sininen tod näk kytkemättä. jos ohjaus tulee laitteelle mutta laite ei tee mitään niin tarkista hehku. Automatiikka tekee itse diagnoosin ja jos tulppa on sökö niin laite ei tee yhtikäs mitään. Tietty vikakoodin luku helpottaisi.

Pingviini 16.11.2008 19:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Zamppa (Viesti 507199)
musta

Tarkoitit ruskea = maadotus?

-Penguin

Zamppa 16.11.2008 20:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pingviini (Viesti 507217)
Tarkoitit ruskea = maadotus?

-Penguin

Hmm.. Voi olla et se on ruskea.

Rekisteröimätön 16.11.2008 21:41

En kerenny enää iltapäivällä eberiä tutkailemaan. epäilen sitä kellon sulaketta kerta on ihan mykkä. Kellon piuhat on ruskea, keltainen, punainen, musta, valkoinen. nappasin aikaisemmin valokuvia laitteesta http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2auu4+mikko-vw-lt.html

Zamppa 16.11.2008 22:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 507264)
En kerenny enää iltapäivällä eberiä tutkailemaan. epäilen sitä kellon sulaketta kerta on ihan mykkä. Kellon piuhat on ruskea, keltainen, punainen, musta, valkoinen. nappasin aikaisemmin valokuvia laitteesta http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2auu4+mikko-vw-lt.html

Okei oli sit ihan pikkusen vanhempi laite nuo mitä kerroin johtojen väreistä voi unohtaa. Tuossa masiinasa on vilkkukoodi. Sen verta vanha laite ettei nyt lähimuistissa ole kytkistä. Muistaakseni kolmella sulakkeella Laitteella oma sekä puhaltimella ja kellolla omansa. Tulpan kunno näkee silmämääräisesti onko kierukka ehjä ettei poikki voi testata kytkemällä 12v. Paloilmapuhaltimen voi tesata 12v. Polttoainepumpun resistanssin mittaus. Vilkkukoodin tulostus vaikka ledikynällä 2-napaisesta liittimestä.

Reetu 16.11.2008 22:31

Heh. Jarin vanha LT.. Jos toi ei oo kauas karannu, ni meil on jossain viikkokello, mil näkee vikakoodit. Jos toi lämmitin siis on sellainen, mikä osaa ne sille antaa.

Kato löytyyks tuolt apuja.
http://www.espar.com/html/service/do...technical.html

Reetu 16.11.2008 22:37

http://www.espar.com/documents/hydronic4_5.pdf

Rekisteröimätön 17.11.2008 09:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Reetu (Viesti 507305)
Heh. Jarin vanha LT.. Jos toi ei oo kauas karannu, ni meil on jossain viikkokello, mil näkee vikakoodit. Jos toi lämmitin siis on sellainen, mikä osaa ne sille antaa.

Kato löytyyks tuolt apuja.
http://www.espar.com/html/service/do...technical.html

Ei oo kauas karannu. kävin sillo hakee siulta ne hiluxin akselit. Omien tunnusten paswordi on jossai sähköpostin syövereis ni en oo kirjautuneena. jos ei vika selvii lähiviikkona ni kyselen siulta sitä kelloo.

Rekisteröimätön 17.11.2008 22:16

42gwst
 
Nonni nyt sain kellon heräämään. autossa oli kolme jälkiasennettua sulakerasiaa, mutta kellon piuhaa ei niiltä löytynyt. kaikki paitsi musta piuha menivät auton alle ohjausboksille, eli sieltä suunnilta olisi pitänyt tulla punaiselle ja valkoiselle kellon johdolle +12v, ei tullut joten piuha poikki ja uutta tilalle. Tuolle mustalle piuhalle mikä ainoana jäi ohjaamoon tuli yhdeltä sulakerasialta +12v kun virta avain oli käännetty ääriasentoon, mikäköhän virka sillä on, eli kello saa 12v mustalle johdolle kun auto on käynnissä?

Rekisteröimätön 24.06.2009 20:00

Ongelmia taas.
 
Morjesta taas.Tässä on kyse samasta laitteesta kuin aloitus viestissä. Talvella saatiin tämä eberi toimimaan ihan moitteetta, mutta nyt juhannuksena kun olisi pitänyt saada kajuutta lämpimäksi niin eberistä ei kuulu kuin muutaman sekunnin moottorin pyörähdys. Kello toimii tälläkertaa ihan ok ja aika rupeaa kulkemaan, vaikka eberi ei lähde käyntiin. Mistäköhän sitä vikaa voisi tällä kertaa metsästää? Voisiko se vika olla kosketuksista vai olisiko jotain hajonnut käytönpuutteesta? Sen verran ehdin tutkia että maadoitukset on kunnossa ja kaikki piuhat ovat kiinni. Laitetta en ole käyttänyt varmaan 5kk.

Rambleristi 25.06.2009 16:42

Jos laite hurahtaa mutta ei tee muuta niin vika saattaa olla jumittavassa paloilmapuhaltimessa tai hehkutulpassa. Oliko laitteessa kiertovesipumppua ja sisäpuhaltimen ohjausta? Jos on ja nämä toimii on vika itse eberissä. Vikakoodit jos pääsee lukemaan, niin helpottaa vianmääritystä.

Rekisteröimätön 25.06.2009 17:16

Tällä kellolla ei saa vikakoodeja ulos. Vesipumppu on, ennen muistaakseen vesipumppu lähti pyörimään kun käänsi virrat päälle, mutta ei lähde nyt.

Zamppa 25.06.2009 20:21

Tarkista ylikuumenemis suoja onko lauennut. lämmittimen päädyssä kumilortsun alla pieni painonappi tai jos vanhan mallinen ylikuumenemis suoja niin se on kerta käyttöinen.

Rekisteröimätön 11.09.2009 18:05

Nyt vasta ehdin tutkia eeberiä. Ylikuumenemis suoja oli lauennut koska vesipumppu tiensä päässä. Vesipunpun saa hetkeksi pyörimään kun sitä naputtelee kylkeen. Onkohan kellään ebereitä purettuna? Uutta pumppua tuskin raaskin ostaa.

Jappi 11.09.2009 19:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 591618)
Nyt vasta ehdin tutkia eeberiä. Ylikuumenemis suoja oli lauennut koska vesipumppu tiensä päässä. Vesipunpun saa hetkeksi pyörimään kun sitä naputtelee kylkeen. Onkohan kellään ebereitä purettuna? Uutta pumppua tuskin raaskin ostaa.

Käytä pumppupesä auki,voi olla vaan paskaa siipien välissä.

mosku 11.09.2009 20:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jappi (Viesti 591645)
Käytä pumppupesä auki,voi olla vaan paskaa siipien välissä.

Harvemmin lähtee ruuvit auki. Uusi pumppu oli jotain 90€ boossilaisena.

Rekisteröimätön 12.09.2009 11:14

90€ raaskii viel maksaa. Eile kävin yhest liikkeest kysyy ni ois ollu 212€. Täytyy kysellä muualta.

mosku 12.09.2009 20:23

Katot siitä pumpusta sen numeron ja sillä meet hakee varaosakaupasta boossilaisen.
Sitä vanhaa pumppua kannattaa koittaa "hyppylangalla" et toimiiko. Moottori saattaa pyöriä kyllä mutta, se on sellanen magneettisiipipyörähässkkäpumppu eli laita letkut kiinni ja ämpäriin vettä ja koita. Jos se ees pyörii. Samalla varmistuu ettei vika oo siinä vesipumpun liittimessä(hapettuu usein).

Rekisteröimätön 14.09.2009 15:42

Ketkäs noita halvempia pumppuja myy? en nyt viikolla pääse tarkastamaa sitä pumpun numeroa. Kysyin sähköpostilla 4 paikasta ja kaikki yli 200€, ei ollu kyllä merkistä puhetta. Uudempaan malliin kuulma halvempi.


Sivu luotu: 05:58 (GMT +2).