Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 09.01.2015, 23:52
tonnisata:n Avatar
tonnisata tonnisata ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 13.01.06
Sijainti: Pyhäjärvi
Viestit: 1.120
Perusasetus

auton laturin vapaakytkin


on olemassa uudehkoissa ja uusissa autoissa, mutta miksi loppujen lopuksi sitä tarvitaan?

__________________
no 5 year warranty awailable ,нет 5-летняя гарантия ,no 5-aastane garantii ,全く5年間保証しない ,沒有5年質保 ,ej 5 års garanti, aucune garantie de 5 ans, ไม่รับประกัน 5 ปี,no 5-sano damaanad, keine 5-Jahres-Garantie, ymmärräkkönää ei 5 vuojentakkuuta
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 10.01.2015, 00:17
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.911
Perusasetus

Tasaamassa moottorin työtahtien muodostamia iskuja / värinöitä laturilta
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 10.01.2015, 02:24
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Siis vapaa kytkin, ei kumijousitettu hihnapyörä, esim. ranskalaisissa


Oliskohan sittenkin tuo vapaakytkin säästämässä moniurahihnan kiristintä/hihnaa? Kun tuommoisen räikkämallinesen laturi vaihdoin jäykällä hihnapyörällä olevaan, niin kiristin otti itseensä, kun esim. kytkin tuli nostettua ylös liian isolla kierroksilla.
Ja tuommonen ranskalaisversio, missä hihnapyörä on liukulaakeroitu laturin ankkurin navan yhteyteen, hihnapyörän ulkopinnassa nätti vulkanoitu kumi välittää väännön laturille...
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 10.01.2015, 08:20
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.911
Perusasetus

http://www.skf.com/fi/products/vehic...ley/index.html
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 10.01.2015, 08:51
bj45lava bj45lava ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 09.09.03
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 2.390
Perusasetus

Ymmärrät asian kun saat käteesi tuommoisen nykyaikaisen 180A laturin, ei semmoista massaa pyöritetä kumihihnalla ja dynaamisella kiristimellä kovin kauaa ilman kytkintä.

Kahteen viikkoon meilläkin taas pariin autoon laitettu uudet kun muuttuu jäykäksi hajotessaan toi kytkin.

Toinen oli solminut hihnansa vesipumpun ympärille ja toisessa kuulosti, et on kone paskana kun kävi ja hihna hakkasi apparin lattiaan
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 10.01.2015, 09:06
hiluvitkutin:n Avatar
hiluvitkutin hiluvitkutin ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.07
Sijainti: keitele, Finland.
Viestit: 2.366
Perusasetus

On se kumma ku mulla tossa raktorissa pelaa ilman kytkimiä.?
Ja vähän sama asia noitten kaksoismassa kytkinten kanssa. Miks ennen ei tarvinnu?
Ja kummissakin tapauksissa käyttöikä alle puolet mitä perinteisellä tyylillä oli.
Selittäkääpä se!
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 10.01.2015, 11:49
Mise Mise ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.10.04
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 144
Perusasetus

Polttomoottorin kampiakselin kulmanopeus vaihtelee yhden kierroksenkin aikana paljon. Tämä rasittaa huomattavasti apulaitteiden käyttöhihnaa ja kiristintä. Laturilla on moottorin apulaitteista selvästi suurin hitausmomentti. Vapaakytkimen ansiosta hihnan ei tarvitse joka kierroksella vuorotellen kiihdyttää ja hidastaa laturia.

Töissä olen nähnyt suurnopeuskameralla otettuja videoita hihnasysteemistä vapaakytkimellä ja ilman ja ero on todella suuri.

Siitä olen ihan samaa mieltä hiluvitkuttimen kanssa että kummasti ennen pärjättiin ilman moisia nykyajan kotkotuksia ja silti päästiin paikasta toiseen.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 10.01.2015, 12:13
vellihousu:n Avatar
vellihousu vellihousu ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 26.01.10
Sijainti: kirkkonummi
Viestit: 646
Perusasetus

Mistään mä en tiiä, mut voisko noi nykyajan kotkotukset johtua siitä kun sisäset kitkat pitää( kuulemma) moottorissa saada mahottoman pieneks. Tehään sitte paskoista materiaaleista mitkä ei kestä mitään.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 10.01.2015, 12:19
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.911
Perusasetus

Vai nousseet tehot moottoreissa, ja latureissa ??
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 10.01.2015, 12:43
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.437
Perusasetus

No, jos leditakavaloja ei saa polttaa päiväsaikaan koska se vie liikaa polttoainetta, niin eiköhän se osin siitäkin syystä tule nuo kaksoismassaiset vauhtipyörät ja laturin vapaakytkimet yms.. lisäksi halutaan mahdollisimman tasaisesti käyviä koneita ilman värinöitä matkustamoon yms.. -> kansa vaatii laatua joten tehdään hiljaa ja värinättömästi käyviä moottoreita, joissa on paljon herkästi hajoavia osia

Minulla on Jeepissä 150A laturi, hihna automaattikiristimiellä, ja voi sanoa että ihmeen paljon hihna "ravistaa". Isossa laturissa on melkoisen paljon pyörivää massaa.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 10.01.2015 12:45
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 10.01.2015, 12:45
hiluvitkutin:n Avatar
hiluvitkutin hiluvitkutin ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.07
Sijainti: keitele, Finland.
Viestit: 2.366
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
Vai nousseet tehot moottoreissa, ja latureissa ??
nii, verrataa vaikka toho mun rattoriin ku tuli jo siitä mainittua...
saattaapi olla että siinä vähä tehokkaampi laturi ku näissä autoissa ja silti pelaa ilman kytkytintä. hihnan kiristin on sellanen jousikuormitteinen.
ja heppojahan suunnilleen sitä luokkaa ku tämän päivän keskitason autossa.

musta tuntuu että joku viisas insinööri on saanu hyvän idean ja muut viisaat insinöörit on sitte kopioinu sen ku luulevat että sen täytyy olla v:n hyvä ku eivät ymmärrä mitä sillä saavutetaan, muuta ku varaosakauppaa.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 10.01.2015, 15:56
MetAxi MetAxi ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 08.03.09
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 513
Perusasetus

Sen vapaakytkinhihnapyörän idea on moottoria ryntäytettäessä antaa laturin kierrosnopeuden laskea hitaammin.

Traktorin kierrosherkkyys ei liene samaa luokkaa; pyörivät massat ovat hiukka isommat.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 10.01.2015, 16:10
Killer-Wo:n Avatar
Killer-Wo Killer-Wo ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.01.04
Sijainti: Kemi, Finland.
Viestit: 1.652
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hiluvitkutin Näytä viesti
nii, verrataa vaikka toho mun rattoriin ku tuli jo siitä mainittua...
saattaapi olla että siinä vähä tehokkaampi laturi ku näissä autoissa ja silti pelaa ilman kytkytintä. hihnan kiristin on sellanen jousikuormitteinen.
ja heppojahan suunnilleen sitä luokkaa ku tämän päivän keskitason autossa.

musta tuntuu että joku viisas insinööri on saanu hyvän idean ja muut viisaat insinöörit on sitte kopioinu sen ku luulevat että sen täytyy olla v:n hyvä ku eivät ymmärrä mitä sillä saavutetaan, muuta ku varaosakauppaa.
öö missä traktorissa on iso laturi. Kait ne on samaa kokoluokkaa kuin nykyisissä paremman luokan henkilöautoissa. Esim bemarin x5 laturi on 150A. Ja Valtran esim T sarjassa on 120A laturi...kait nykyautoissa ja traktoreissa mennään suurinpiirtein samassa kokoluokassa. Linja-autot ja rekat sit erikseen.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 11.01.2015, 11:02
JaakkoM:n Avatar
JaakkoM JaakkoM ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 28.01.09
Sijainti: nivaLA
Viestit: 300
Perusasetus

kylläpä se vapaakytkytin löytyy rattorin latureistakin aivan samalla lailla ku autojenki

vakiokierros moottoreissa ei vapaakytkimiä välttämättä ole mutta normikäytössä aika tavallinen kampe

se 150A laturi alkaa oleen aika tavanomaisen kokoinen joka paikassa ainakin keskiraskaassa kalustossa sekä "isoissa" hlö autoissa

eri asia nämä luukkaan 50A laturint niissä nyt ei mitään vapaa kytkimiä ole
__________________
Simply put klever


Kurssin ei tarvitse olla pitkä, jos se on riittävän kallis

Taivas yksin tietää, miksi
linnut eivät elä maan alla, vaikka siellä on enemmän matoja
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 11.01.2015, 11:28
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.776
Perusasetus

Kyllähän monessa neloskoneisista, Esim CDI moottorisista mersuissa kuulee jo käyntiäänestä että onko laturin vapaakytkin kunnossa vai jumissa.

Hihna pitää melkosta räminää ja pärinää tyhjäkäynnillä kun vajaapyttysen koneen pyörintä ei ole tasaista ja hihna pyörittää parisataa ampeerista laturia.
Kuullostaa ihan siltä ettei tuo keksintö pysy kauaa nipussa.

Tyhjäkäynnillä tuosta vapaakytkimestä on suurin hyöty. Kuten yllä jo joku mainitsi. Se antaa laturin pyöriä tasaista nopeutta siinä missä moottorin kampiakselin pyörintä ei ole tasaista johtuen puristus/työtahdeista.

Raktoreissa ihan eriasia kun koneet on isoja ja usein 6sylinterisiä ja pyörivät massat on varsin suuria.

Viimeksi muokannut Mika_T : 11.01.2015 11:31
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 11.01.2015, 11:37
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.319
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JaakkoM Näytä viesti
kylläpä se vapaakytkytin löytyy rattorin latureistakin aivan samalla lailla ku autojenki
Kotimaisissa dieselmoottoreissa (käyttäjinä valtra, massikka, fendt, challenger, gleaner jne) ei ole latureissa vapaakytkimiä.

Vesipumpun hihnapyörää kevennettuiin joskus, kun sammutettaessa sen pyörimisvoima löi moniura hihnan kiristimen hajalle.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 11.01.2015, 18:38
Turboic Turboic ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 07.11.04
Sijainti: Hämeenlinna, Finland.
Viestit: 105
Perusasetus

rellun kuormurissa on vesipumpussa vapaakytkin
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 12.01.2015, 03:14
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hiluvitkutin Näytä viesti
On se kumma ku mulla tossa raktorissa pelaa ilman kytkimiä.?
Ja vähän sama asia noitten kaksoismassa kytkinten kanssa. Miks ennen ei tarvinnu?
Ja kummissakin tapauksissa käyttöikä alle puolet mitä perinteisellä tyylillä oli.
Selittäkääpä se!
Tuossa myöhemmässäkään viestissäsi ei ilmen mikä traktori on kyseessä, ja onko moniurahihnan vai perinteisen V-hihnan varassa?

Mutta jos esim. 25 Zetorin teho on 25 hv, ja sen vauhtipyorä (iman kytkintevyä ja paineasetelmaa) painaa lähes yhtäpaljon kuin kokonainen n. 100 hv moottori vauhtipyörineen päivineen.. (mekaniikkaihmisille: J- voima zetorin vauhtipyörässä lienee vähintään useita satoja? kertaa suurempi., kuin 4x tehokkaamman nykydieselin kaikki pyörivät massat yhteensä....) Kansankielellä: siis tuo j- voima on se voima millä vastustetaan pyörimisnopeuden muutosta on suuruusluokkaa 1000 kerta suurempi, siis nykydiesel pyörii huomattavan "huojuvasti", siis jos esim. 700 r/min, niin hetkellisesti pyörimisnopeus paljon pienempi ja suurempi, jos mitataan pyörimisnopetta esim. 10 kertaa kampiakselikierrokselle.

Ja perinteinen V-hihna on todella hyvä, sillä se painuu hihnapyorien uraan "kiihdytysvaiheessa", siis hihnan tehollinen pituus jatkuu, ja välityssuhde pienenee. Serpentiini, siis moniurahihna ei tee sitä, ainakaan läheskään samassa mittakaavassa.

Ja tuon "serpentiinin", siis moniurahihnan, ominaisuuksia on hyvä pito.
Kaikkein "kauhein tapaus-" jäykällä laturilla on remmille se, että koneen kierrokset tippuu äkkiä; siis jos esim. olet väivymäsä liikenevaloissa, idealla että ohitat vieseisellä kaistalla olevan; ja sulla sattuu olemaan liian iso vaihde: siis kone sammuu/niiaa alta sekunnissa reiluilta kierroksilta!
(silloin auto hyppää/tökkää, siis edestakaista kiihtyvyyttä, ja kaikki apulaitteet repii remmiä kampiakselilta/"lappaa" remmiä kiristimelle....)
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 13.01.2015, 19:37
mikkoimp:n Avatar
mikkoimp mikkoimp ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 20.06.06
Sijainti: Meripori, Finland.
Viestit: 1.234
Perusasetus

onkos joku avannut tuota vapaakytkintä?
mikä siellä jumii?
itsellä saab 9-5 3.0tdi ja siinä vapaakytkin jumissa, ei hanki remmit kestää ja laturin irrotus ei ole mikään ihan pikku homma tuossa, siivan voisi saada irti laturin paikalla ollessa, ehkä...
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 13.01.2015, 22:52
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 2.998
Perusasetus

Mulla on mäntäkompressorissa aika hyvän kokoinen vauhtipyörä ja sitä pyörittää kolmivaihemoottori kahden kiilahihnan välityksellä. En ole huomannut siinä mitään tarvetta vapaakytkimelle vaikka moottorissa on takuulla massa enempi kuin autojen latureissa.
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 13.01.2015, 23:18
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.911
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Mulla on mäntäkompressorissa aika hyvän kokoinen vauhtipyörä ja sitä pyörittää kolmivaihemoottori kahden kiilahihnan välityksellä. En ole huomannut siinä mitään tarvetta vapaakytkimelle vaikka moottorissa on takuulla massa enempi kuin autojen latureissa.

Onks mitään vaikutusta sillä, että se sähkömoottori pyörittää melko tasaseen sitä kompuraa, päinvastoin kuin jos mäntämoottori pyörittää Genua ?? Lisäks sähkön laatu saattaa parantua vapaakytkimen kanssa
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 14.01.2015, 13:48
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 2.998
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
Onks mitään vaikutusta sillä, että se sähkömoottori pyörittää melko tasaseen sitä kompuraa, päinvastoin kuin jos mäntämoottori pyörittää Genua ?? Lisäks sähkön laatu saattaa parantua vapaakytkimen kanssa
Mäntäkompurassa voi olla kuitenkin epätasaisuutta, hihnavetossa tätä on pyritty korjaamaan vauhtipyörällä ja toisessa vehkeessä ei ole hihnaa ja moottori pyörittää suoraa kompuraa.

Aattelin, että moottori ja laturi on tavallaan aika lähellä tätä yhdistelmää...

Jos nykymoottoreissa sellanen tarvitaa, merkitään tiedoks...
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 14.01.2015, 14:23
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.613
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mikkoimp Näytä viesti
onkos joku avannut tuota vapaakytkintä?
mikä siellä jumii?
itsellä saab 9-5 3.0tdi ja siinä vapaakytkin jumissa, ei hanki remmit kestää ja laturin irrotus ei ole mikään ihan pikku homma tuossa, siivan voisi saada irti laturin paikalla ollessa, ehkä...
Googlella löytyy kuvia. Periaatteeltaan sama kuin mitä automaattilaatikoista löytyy (sprag, one way clutch). Veto päällä nuo rullat painuvat ulkokehän ja sisäosassa olevan rampin väliin, vapaalla rullatessaan painuvat jousta vasten. Hyvin yksinkertainen rakenne. Jumiessaan nuo rullat kuluneisuuttaan jäävät jumiin rampin ja ulkokehän väliin.



Tuossa yksinkertainen piirros aiheesta:

__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96

Viimeksi muokannut HeikkiH : 14.01.2015 14:33
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 15.01.2015, 04:57
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Kiilahihna itsessään vaimentaa tehokkaasti käyntivärähtelyjä, vapaakytkimiä käytetään tietääkseni ainoastaan moniurahihnojen kanssa ja juurikin Peen mainitsemasta syystä. Eli työtahtien aiheuttamien värähtelyjen tasoittamiseen.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 15.01.2015, 08:40
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Eli se remmeissä näkyvä läpättäminen on koneen käyntitahtien vatkaamisesta johtuvaa
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Laturin vaihto jappe Tekniikka & Jutustelu 0 29.08.2011 07:59
Myyty raptor 660r -05 startin vapaakytkin+ratas mäksä O/M/V Muut 25 06.06.2011 23:21
Laturin käämitys myllis Tekniikka & Jutustelu 14 10.09.2010 18:19
Laturin säätimistä SamiN Tekniikka & Jutustelu 3 05.11.2009 23:30
Laturin sivuääni yama43 Tekniikka & Jutustelu 6 26.11.2006 15:05


Sivu luotu: 02:43 (GMT +2).