![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() auton laturin vapaakytkinon olemassa uudehkoissa ja uusissa autoissa, mutta miksi loppujen lopuksi sitä tarvitaan?
__________________
no 5 year warranty awailable ![]() ![]() |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Tasaamassa moottorin työtahtien muodostamia iskuja / värinöitä laturilta
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#3
|
|||
|
|||
![]() Siis vapaa kytkin, ei kumijousitettu hihnapyörä, esim. ranskalaisissa
Oliskohan sittenkin tuo vapaakytkin säästämässä moniurahihnan kiristintä/hihnaa? Kun tuommoisen räikkämallinesen laturi vaihdoin jäykällä hihnapyörällä olevaan, niin kiristin otti itseensä, kun esim. kytkin tuli nostettua ylös liian isolla kierroksilla.
Ja tuommonen ranskalaisversio, missä hihnapyörä on liukulaakeroitu laturin ankkurin navan yhteyteen, hihnapyörän ulkopinnassa nätti vulkanoitu kumi välittää väännön laturille... |
#4
|
||||
|
||||
![]()
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Ymmärrät asian kun saat käteesi tuommoisen nykyaikaisen 180A laturin, ei semmoista massaa pyöritetä kumihihnalla ja dynaamisella kiristimellä kovin kauaa ilman kytkintä.
Kahteen viikkoon meilläkin taas pariin autoon laitettu uudet kun muuttuu jäykäksi hajotessaan toi kytkin. Toinen oli solminut hihnansa vesipumpun ympärille ja toisessa kuulosti, et on kone paskana kun kävi ja hihna hakkasi apparin lattiaan |
#6
|
||||
|
||||
![]()
On se kumma ku mulla tossa raktorissa pelaa ilman kytkimiä.?
Ja vähän sama asia noitten kaksoismassa kytkinten kanssa. Miks ennen ei tarvinnu? Ja kummissakin tapauksissa käyttöikä alle puolet mitä perinteisellä tyylillä oli. Selittäkääpä se! |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Polttomoottorin kampiakselin kulmanopeus vaihtelee yhden kierroksenkin aikana paljon. Tämä rasittaa huomattavasti apulaitteiden käyttöhihnaa ja kiristintä. Laturilla on moottorin apulaitteista selvästi suurin hitausmomentti. Vapaakytkimen ansiosta hihnan ei tarvitse joka kierroksella vuorotellen kiihdyttää ja hidastaa laturia.
Töissä olen nähnyt suurnopeuskameralla otettuja videoita hihnasysteemistä vapaakytkimellä ja ilman ja ero on todella suuri. Siitä olen ihan samaa mieltä hiluvitkuttimen kanssa että kummasti ennen pärjättiin ilman moisia nykyajan kotkotuksia ja silti päästiin paikasta toiseen. |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Mistään mä en tiiä, mut voisko noi nykyajan kotkotukset johtua siitä kun sisäset kitkat pitää( kuulemma) moottorissa saada mahottoman pieneks. Tehään sitte paskoista materiaaleista mitkä ei kestä mitään.
|
#9
|
||||
|
||||
![]()
Vai nousseet tehot moottoreissa, ja latureissa ??
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#10
|
||||
|
||||
![]()
No, jos leditakavaloja ei saa polttaa päiväsaikaan koska se vie liikaa polttoainetta, niin eiköhän se osin siitäkin syystä tule nuo kaksoismassaiset vauhtipyörät ja laturin vapaakytkimet yms.. lisäksi halutaan mahdollisimman tasaisesti käyviä koneita ilman värinöitä matkustamoon yms.. -> kansa vaatii laatua joten tehdään hiljaa ja värinättömästi käyviä moottoreita, joissa on paljon herkästi hajoavia osia
![]() Minulla on Jeepissä 150A laturi, hihna automaattikiristimiellä, ja voi sanoa että ihmeen paljon hihna "ravistaa". Isossa laturissa on melkoisen paljon pyörivää massaa.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 10.01.2015 12:45 |
#11
|
||||
|
||||
![]()
nii, verrataa vaikka toho mun rattoriin ku tuli jo siitä mainittua...
saattaapi olla että siinä vähä tehokkaampi laturi ku näissä autoissa ja silti pelaa ilman kytkytintä. hihnan kiristin on sellanen jousikuormitteinen. ja heppojahan suunnilleen sitä luokkaa ku tämän päivän keskitason autossa. musta tuntuu että joku viisas insinööri on saanu hyvän idean ja muut viisaat insinöörit on sitte kopioinu sen ku luulevat että sen täytyy olla v:n hyvä ku eivät ymmärrä mitä sillä saavutetaan, muuta ku varaosakauppaa. |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Sen vapaakytkinhihnapyörän idea on moottoria ryntäytettäessä antaa laturin kierrosnopeuden laskea hitaammin.
Traktorin kierrosherkkyys ei liene samaa luokkaa; pyörivät massat ovat hiukka isommat. |
#13
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#14
|
||||
|
||||
![]()
kylläpä se vapaakytkytin löytyy rattorin latureistakin aivan samalla lailla ku autojenki
vakiokierros moottoreissa ei vapaakytkimiä välttämättä ole mutta normikäytössä aika tavallinen kampe se 150A laturi alkaa oleen aika tavanomaisen kokoinen joka paikassa ainakin keskiraskaassa kalustossa sekä "isoissa" hlö autoissa eri asia nämä luukkaan 50A laturint niissä nyt ei mitään vapaa kytkimiä ole ![]()
__________________
Simply put klever ![]() Kurssin ei tarvitse olla pitkä, jos se on riittävän kallis Taivas yksin tietää, miksi linnut eivät elä maan alla, vaikka siellä on enemmän matoja |
#15
|
|||
|
|||
![]()
Kyllähän monessa neloskoneisista, Esim CDI moottorisista mersuissa kuulee jo käyntiäänestä että onko laturin vapaakytkin kunnossa vai jumissa.
![]() Hihna pitää melkosta räminää ja pärinää tyhjäkäynnillä kun vajaapyttysen koneen pyörintä ei ole tasaista ja hihna pyörittää parisataa ampeerista laturia. Kuullostaa ihan siltä ettei tuo keksintö pysy kauaa nipussa. Tyhjäkäynnillä tuosta vapaakytkimestä on suurin hyöty. Kuten yllä jo joku mainitsi. Se antaa laturin pyöriä tasaista nopeutta siinä missä moottorin kampiakselin pyörintä ei ole tasaista johtuen puristus/työtahdeista. Raktoreissa ihan eriasia kun koneet on isoja ja usein 6sylinterisiä ja pyörivät massat on varsin suuria. Viimeksi muokannut Mika_T : 11.01.2015 11:31 |
#16
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Vesipumpun hihnapyörää kevennettuiin joskus, kun sammutettaessa sen pyörimisvoima löi moniura hihnan kiristimen hajalle.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#17
|
|||
|
|||
![]()
rellun kuormurissa on vesipumpussa vapaakytkin
|
#18
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Mutta jos esim. 25 Zetorin teho on 25 hv, ja sen vauhtipyorä (iman kytkintevyä ja paineasetelmaa) painaa lähes yhtäpaljon kuin kokonainen n. 100 hv moottori vauhtipyörineen päivineen.. (mekaniikkaihmisille: J- voima zetorin vauhtipyörässä lienee vähintään useita satoja? kertaa suurempi., kuin 4x tehokkaamman nykydieselin kaikki pyörivät massat yhteensä....) Kansankielellä: siis tuo j- voima on se voima millä vastustetaan pyörimisnopeuden muutosta on suuruusluokkaa 1000 kerta suurempi, siis nykydiesel pyörii huomattavan "huojuvasti", siis jos esim. 700 r/min, niin hetkellisesti pyörimisnopeus paljon pienempi ja suurempi, jos mitataan pyörimisnopetta esim. 10 kertaa kampiakselikierrokselle. Ja perinteinen V-hihna on todella hyvä, sillä se painuu hihnapyorien uraan "kiihdytysvaiheessa", siis hihnan tehollinen pituus jatkuu, ja välityssuhde pienenee. Serpentiini, siis moniurahihna ei tee sitä, ainakaan läheskään samassa mittakaavassa. Ja tuon "serpentiinin", siis moniurahihnan, ominaisuuksia on hyvä pito. Kaikkein "kauhein tapaus-" jäykällä laturilla on remmille se, että koneen kierrokset tippuu äkkiä; siis jos esim. olet väivymäsä liikenevaloissa, idealla että ohitat vieseisellä kaistalla olevan; ja sulla sattuu olemaan liian iso vaihde: siis kone sammuu/niiaa alta sekunnissa reiluilta kierroksilta! (silloin auto hyppää/tökkää, siis edestakaista kiihtyvyyttä, ja kaikki apulaitteet repii remmiä kampiakselilta/"lappaa" remmiä kiristimelle....) |
#19
|
||||
|
||||
![]()
onkos joku avannut tuota vapaakytkintä?
mikä siellä jumii? itsellä saab 9-5 3.0tdi ja siinä vapaakytkin jumissa, ei hanki remmit kestää ja laturin irrotus ei ole mikään ihan pikku homma tuossa, siivan voisi saada irti laturin paikalla ollessa, ehkä... |
#20
|
|||
|
|||
![]()
Mulla on mäntäkompressorissa aika hyvän kokoinen vauhtipyörä ja sitä pyörittää kolmivaihemoottori kahden kiilahihnan välityksellä. En ole huomannut siinä mitään tarvetta vapaakytkimelle vaikka moottorissa on takuulla massa enempi kuin autojen latureissa.
|
#21
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Onks mitään vaikutusta sillä, että se sähkömoottori pyörittää melko tasaseen sitä kompuraa, päinvastoin kuin jos mäntämoottori pyörittää Genua ?? Lisäks sähkön laatu saattaa parantua vapaakytkimen kanssa
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#22
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Aattelin, että moottori ja laturi on tavallaan aika lähellä tätä yhdistelmää... Jos nykymoottoreissa sellanen tarvitaa, merkitään tiedoks... |
#23
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Tuossa yksinkertainen piirros aiheesta:
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 Viimeksi muokannut HeikkiH : 14.01.2015 14:33 |
#24
|
|||
|
|||
![]()
Kiilahihna itsessään vaimentaa tehokkaasti käyntivärähtelyjä, vapaakytkimiä käytetään tietääkseni ainoastaan moniurahihnojen kanssa ja juurikin Peen mainitsemasta syystä. Eli työtahtien aiheuttamien värähtelyjen tasoittamiseen.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#25
|
|||
|
|||
![]()
Eli se remmeissä näkyvä läpättäminen on koneen käyntitahtien vatkaamisesta johtuvaa
![]()
__________________
Positiivinen rasismi? Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Laturin vaihto | jappe | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 29.08.2011 07:59 |
Myyty raptor 660r -05 startin vapaakytkin+ratas | mäksä | O/M/V Muut | 25 | 06.06.2011 23:21 |
Laturin käämitys | myllis | Tekniikka & Jutustelu | 14 | 10.09.2010 18:19 |
Laturin säätimistä | SamiN | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 05.11.2009 23:30 |
Laturin sivuääni | yama43 | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 26.11.2006 15:05 |