![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Kärcher kuumavesipesuri ei nosta painettaOnko kellään kokemuksia vuoden 1992 Kärcher HDS 790C -kuumavesipainepesurista? Iso 100kg laite. Tuollaisen sain enolta kokeilukäyttöön, mutta ei toimi. Aiemmin on pelannut hyvin (myös kuumavesipuoli), mutta paineen saamiseksi päälle on paineensäädintä joutunut joskus roplaamaan edestakas, jonka jälkeen pelannut hyvin sen pesukerran. Kunnes viime vuonna ei tapahtunut mistään napista mitään. Moottorin sain pyörimään, kun räpläsin kaikkia mahdollisia nappeja ja sulakkeita. Pyörii hyvin, mutta paine ei nouse. Välillä selvästi yrittää nousta ja painemittari värähtelee. 50 bar sain kerran päälle hetkeksi. Kun päästää kahvasta irti, painemittari nousee sinne 250 bariin,ja pumppu pysähtyy. Tämän jälkeen tuntuu päästävän paineet noin kymmenessä sekunnissa jonkun sortin keräilyaltaaseen (tilavuus n 2L: siirtopumppu kerää vedet keräilyaltaaseen, josta korkeapainepumpun imee veden kalkinpoistoaineen kanssa). Kuuluuko tuo asiaan vai pitäisikö paineiden jäädä pidemmäksi aikaa? Vettä suihkuaa samasta venttiilistä, jos kohoa painaa alaspäin. Venttiili on heppoista muovia, joten en usko sen olevan varoventtiili. Purin laitteen, jonka oletan olevan paineensäätimen. En löytänyt näkyvää vikaa eikä likaakaan. Sellainen pitkulainen mäntä tuli ulos ja näytti ehjältä. Toki oli jotain pykäliä, mutta ei tiedä, onko jo alunperinkin ollut. Ohjekirjan antaa tälle vialle seuraavia vaihtoehtoja: A) Varoventtiili vuotaa: En vielä ole keksinyt, missä varoventtiili on. Yhteen pötkylään menee pari sähköjohtoa, että lieneekö se. B) vettä ei ole tarpeeksi: Normaalivesijohtoverkon paine, en jaksa uskoa syyksi C) Puhdistusaineen annostusventtiili vuotaa, korkeapainepumppu imee ilmaa: Ei ainakaan näy vuotoa. Säädin on käsikäyttöinen. D) Korkeapainepumpun venttiili vuotaa tai on likainen: Mistähän tuollainen venttiili löytyy? Kuumavesikattilakaan ei ole lähtenyt käyntiin, mutta voisiko johtua tuosta, ettei korkeapainetta kehity? Kipinää kyllä tulee, mutta diesel ei haise. Voisikohan olla niin, ettei dieseliä tule ennenkuin painetta on? Suodatin on vaihdettu ja tankki putsattu.
__________________
-Toyota Camry 2.4 2002 -Toyota Landcruiser HJ60 12H-T 1982 -Citroen Jumpy pikkubussi 2.0 HDi 165 automaatti 2014 -Case 1840 3.9 Cummins -liukuohjattu 1999 |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Osan 1 purin ja oletan sen olevan paineensäädin. Keltanuppisen männän otin pihalle tarkistusta varten.
Osa 2 olisiko varoventtiili? Miten se testataan? Osa 3 on se venttiili, joka päästää paineet säiliöön 4, kun pumppu pysähtyy. Osa 5 on pesuaineen säätöventtiili.
__________________
-Toyota Camry 2.4 2002 -Toyota Landcruiser HJ60 12H-T 1982 -Citroen Jumpy pikkubussi 2.0 HDi 165 automaatti 2014 -Case 1840 3.9 Cummins -liukuohjattu 1999 |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Pahottelen jo etukäteen todella tyhmää kysymystä mutta onkos tuossa semmonen kahva missä painetta säädetään laskemalla vettä suuttimen ohi eli alemmasta putkesta?
![]() Ja toinen notta pyöriikö se oikeaan suuntaan jos on kolmivaihe kone?
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Juu on tuossa kahvassa säätönuppi ja toimiikin. Paine ei kuitenkaan nouse missään asennossa.
Toi kolmivaihejuttu on vähän epäselvä. Kait se on oikeinpäin, kun vettä kuitenkin tulee jonkun verran. Luulisi, että jos on väärinpäin, ei vettä tulisi lainkaan. Miten lie? Ainakin autonostin toimii samalla jatkojohdolla oikeinpäin.
__________________
-Toyota Camry 2.4 2002 -Toyota Landcruiser HJ60 12H-T 1982 -Citroen Jumpy pikkubussi 2.0 HDi 165 automaatti 2014 -Case 1840 3.9 Cummins -liukuohjattu 1999 |
#5
|
||||
|
||||
![]()
liekö tuossa alivesisuojaa, joka estää pumpun pyörittämisen, jos kuvittelee ettei vettä ole
mulla hiukan uudempi, kovin samansukuinen Kärcher ja pyörii vaiheet väärinpäinkin, muttei silloin kuumenna, kuumennus ei kyllä kytkeydy muutenkaan jollei kaikki ole kunnossa, eli ilmalietso, naftapumppu ja hehku kunnossa alivesisuoja / suodatin on ennen kp pumppua, ja siinä todnäk kaksi anturia, jotka haistelee tilannetta, saatko siitä kuvasi kohdan 2. paikkeilta tarkemman / isommaks zoomattavaa kuvaa niin vois ihmetellä hiukan tarkemmin EDIT: tuolta, sivu 14 kuva 2 löydät sen mitä tarkoitin: kaks sähkökytkintä, ylä ja alapaine ymmärtääkseni, ja sihti sisällä http://www.karcher.fi/document/BTA-1000145-001-00.pdf puhelintukeakin saat päiväsaikaan täältä mäeltä jos tarvii
__________________
- Levannon We(l)ho - Viimeksi muokannut pee : 28.05.2014 20:30 |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Tässä pari parempaa kuvaa. Voisitko vaikka yv:nä laittaa puhelinnumerosi, niin voisi vaikka joskus soittaa, jos ei ala tulla kuntoon?
Tarkemmin, kun tutkii osaa 2, niin se tosiaan voisi olla alivesisuoja. 2 johtoa siihen menee kyllä. Kovin on samannäköinen osa, kuin linkissä mainitsemasi. Pumppaako tuo sinun pesurisi vettä jonkunmoisella paineella, vaikka vaiheet olisikin väärinpäin? Nyt en sähköpuolesta sen enempää tiedä, mutta jos vaiheet on väärin, saadaanko ne korjattua tuosta koneesta kääntämällä johdotus? Jos sähkökaapista käännetään, ei autonostin toimi, kun sen virta kulkee väliaikaisesti samalla jatkojohdolla. Mihin suuntaan sinun pumppu pyörii vaikkapa virtakytkimen puoleiselta sivulta tuulettimen lavoista katsottuna? Tuossa ei ole mitään nuolia enää tallella.
__________________
-Toyota Camry 2.4 2002 -Toyota Landcruiser HJ60 12H-T 1982 -Citroen Jumpy pikkubussi 2.0 HDi 165 automaatti 2014 -Case 1840 3.9 Cummins -liukuohjattu 1999 |
#7
|
||||
|
||||
![]()
jep, jäljillä lienet, alivesisuoja on ihan kuvaava nimike kikkareelle, ja tosiaan ne pienet kytkimet kertoo koneen logiikalle, mikä tilanne painepuolella on, eli ikään kuin paine on tai off, liika paine puretaan sisäisesti varoventtiilin kautta pois jonkinlaisella viiveellä takaisin ottopuolelle, ettei käynnistetä älytöntä painetta vastaan, ja nämä osaavat jumia, jolloin käynnistyminen saattaa estyä, tai toisaalta moottori ei pysähdy vaikka päästät kahvasta mutta paineen nousutietoa ei ko. kytkimeltä tule
numerosta o4o 728 27 26 tavoittaa, ei oo salaisuus oikeinpäin pyörimisen toteat varmaankin sillä, että katsot mihinpäin lietso ilmaa työntää, pitää mennä sinne kattilaa kohti, ja pakokanavasta tietysti ulospäin virtaus monissa koneissa, tai ainakin jatkojohdoissa on vaiheen kääntö siellä urospäässä, ettei tarvi keskuksesta kytkeskellä uusiks jos muut koneet kuitenkin pyörii oikein (oma vilkuttaa virtavaloa käytössä jos vaiheet väärinpäin)
__________________
- Levannon We(l)ho - Viimeksi muokannut pee : 28.05.2014 20:58 |
#8
|
||||
|
||||
![]()
koneesta kääntämällä johtoja ja muutenki kannaattaa aina laittaa koneista johdotukset niin, että toimii oikeinpäin ni ei tartte olla kokoajan kääntelemässä ja miettiä millä jatkojohdolla voi mitäkin käyttää
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia |
#9
|
|||
|
|||
![]()
kärhereissä pittää silloin tällöin käyttää pumppu levällään ja puhistella männät kliinerillä puhtaaksi, tahtoo pesät talittua veden epäpuhtauksista, varsinki silloin kun ei tee tasasta painetta vaan alakaa paukuttaan.
|
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
ei kai näissä messinkirunkoisissa kuitenkaan kovinkaan useasti, jollei ihan sammakkolammesta vettä käytä, olikohan tuokin jo keraamisilla männillä
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() No, vakavasti ottaen. Varoventtiili näissä pesureissa on oikeasti nimensä veroinen. Se on se viimeinen oljenkorsi jos kaikki aiemmat paineenrajoituskytkimet ja -säätöventtiilit eivät ole toimineet. Kuvittele itse jos tuommoinen yli 250 bar paine purkautuu väärästä paikasta! Pahimmillaan se paine työntää edellään semmoista peukalonpäänkokoista messinkikorkkia. Joten jos jatkat kokeilujasi niin älä ainakaan oleile pesurin pumpun yläpuolella silloin kun moottori käy! Ja moottori pyörii oikeinpäin silloin kun pakoputkesta puhaltaa ilmaa/pakokaasua ulospäin. Varsinaista vikaa ei pysty kertomaan laitetta näkemättä koska vaihtoehtoja on niin monta.
__________________
Marko Nyt tavoittaa myös whatsappilla. |
#12
|
|||
|
|||
![]()
No ei nyt ihan vuosittain kumminkaan tartte. Ja pahempi jumija se paineensäätöhanikka on.
|
#13
|
|||
|
|||
![]()
Ei kyllä helpolla pysty viemään korjaamolle tämmöistä laitetta :-) Vasta, jos omat roplaukset ei auta.
Kyllä pumppu pyörii oikein päin ja puhaltaa pakoputkesta ihan hyvin. Sitä ihmettelin, että kuuluuko sen lyödä kipinää siellä tulipesässä, vaikka virtakytkin on kylmäpesuasennossa? Lyö nimittäin kipinää sekä kylmä- että kuumapesuasennossa. Ei tosin tule dieseliä enkä ole sitä tutkinut sen enempää. Purin osan numero 2 vasemman puoleisen mötikän (jossa kumihattu päässä). Se on ylärajakytkin ja toimii hyvin. Hieman oli likainen, mutta putsauksella ei vaikutusta. Heti sen oikealla puolella on samassa osassa numero 2 toinenkin mötikkä, josta myös lähtee sähköjohto. Sille en vielä keksinyt tarkoitusta, mutta siellä oli heiveröinen jousi sisällä. Mäntää tms en nähnyt. Mikähän osa mahtaa olla kyseessä? Olisko tämä nyt se alivesisuoja? Punainen säiliö ilmeisesti on iskunvaimennin. Sen otin irti ja kevyesti kokeilin tökkiä sisälle. Tuntui olevan joustavaa kumia heti vastassa eli lienee jotakuinkin ehjä. Miten tuo paineensäätöhanikan kunto selviää? Jos sen kartio ei esim tiivistä kunnolla, voisiko se aiheuttaa tämän ongelman? Sain tänään kerran paineet pysymään 50 barissa puolisen minuuttia noiden roplauksien jälkeen, mutta paineet ei enää nousseet uudestaan, kun koskin paineensäätöhanikkaan. Onko tuo mäntien tarkastus isokin homma? Saako kasaan ilman uusia tiivisteitä, jos kaikki olisi ehjää?
__________________
-Toyota Camry 2.4 2002 -Toyota Landcruiser HJ60 12H-T 1982 -Citroen Jumpy pikkubussi 2.0 HDi 165 automaatti 2014 -Case 1840 3.9 Cummins -liukuohjattu 1999 |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Mulla on vähän sama ongelma omassa kuumapesurissa että ei meinaa lähteä nostamaan painetta,männät ja siihen liittyvät kamat jo uusittu mutta ei pelaa.
kahva pohjassa painesäädintä ronkkien saattaa pelata tai ei. |
#15
|
||||
|
||||
![]()
näkyks siel heiveröisen jousen toises päässä mitään, siellä saattais olla pieni "tappi" joka kulkee jousen ja paineen avulla suuntaan ja toiseen, ja jonkinnäköinen tunnistin sille tais olla, (magneetti tai induktio tms.)
näkykö sihtiä (kään) ??
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#16
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
PAINETIIVISTEET MAKSAA JOITAKIN EUROJA/KPL, NO ALLE KYMPIN KAPPALE KUITENKIN. NÄÄ ON SILLEIN HANKALIA KUN SAMOISTA PESUREISTA ON ERI VERSIOITA. ERILAISILLA PUMPUILLA YM. TÄSTÄ 790 PESURISTAKIN ON MUISTAAKSENI YLI 10 ERI VARIAATIOTA. JA JOS OSIA MENET OSTAMAAN NI PITÄÄ OLLA SE "YKSIPISTE NUMERO" SIELTÄ TYYPPIKILVESTÄ. TÄHÄN PAINEETTOMUUSONGELMAAN ON MONTA MAHDOLLISTA VIKAPAIKKAA. TÄRKEIN SEIKKA JONKA NÄMÄ PUMPUT VAATII ON ETTÄ NE SAA TARPEEKSI VETTÄ EIKÄ YHTÄÄN ILMAA SINNE SEKAAN. TOIVOTTAVASTI NÄISTÄ ON JOTAIN APUJA JA MUISTA ETTÄ SÄHKÖ ON SINISTÄ JA SE SATTUU!
__________________
Marko Nyt tavoittaa myös whatsappilla. |
#17
|
|||
|
|||
![]()
Hienoa, kiitos vastauksista. Tutkitaan lisää. Muistetetaan sähkön sinisyys ja ollaan varovaisia.
33SD kun mainitsit tuosta veden määrästä, niin luulisi normaalin vesiosuuskunnan verkon paineen ja määrän riittävän? Ei ainakaan tunnu normaalia vähemmältä hanasta tuleva määrä. Ohjekirjassa lukee minimivaatimuksena 1000L/min, mutta sellaista määrää ei varmaan saa muualta kuin paloautosta... On tämä kuitenkin toiminut maatilalla kaivossa olevan vesipumpun ja suht pienten putkien päässä.
__________________
-Toyota Camry 2.4 2002 -Toyota Landcruiser HJ60 12H-T 1982 -Citroen Jumpy pikkubussi 2.0 HDi 165 automaatti 2014 -Case 1840 3.9 Cummins -liukuohjattu 1999 |
#18
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
Marko Nyt tavoittaa myös whatsappilla. |
#19
|
|||
|
|||
![]()
ilman muuta tuo pesuri kannattaa korjata.
vesisäiliöön tuleva "suihkaus" on normaalia. pumppu ei ole aivan huonona koska nostaa katkaisupaineeseen. viittaisi ennemin paineensäätö/ohikiertomäntään,vuotaako pesuri vettä? tarkista kaikki 7 venttiiliä tiivistepinnat pitäisi olla tasaiset ja venttiilirunkojen suorat,jos ne on kunnossa tarvitset paineensäätö/ohikierto männän tai tiivisteet mäntään.tarkista ettei öljypumpun vetokappaleet ole murtuneet poikki,murtuvat jos pyörittää pitkään väärään suuntaan. pumppu nostaa paineen vaikka pyörisi väärin päin. pumppuun saa korjaus sarjan noin 160 euroa. paineensäätö/ohikiertomantään saa irto osia |
#20
|
|||
|
|||
![]()
Sain ohjeen, jossa käskettiin kytkeä siirtopumpun letku suoraan korkeapainepumppuun eli keruusäiliö jätettiin välistä pois.
Tämän jälkeen paineensäätö toimii normaalisti ja painetta tulee koko ajan. Maksimipaine mittarin mukaan 130bar, mutta ohjekirja antaa maksimipaineeksi 170bar. Tosin jo tuo 130bar tuntuu riittävältä pikkupesurien jälkeen :-) Nyt tosin vuotaa ulospäin vettä jatkuvana hiljaisena norona jostain messinkisen korkeapainepumpun ja sähkömoottorin välissä olevasta alumiinivalusta. Ihan kuin siinä olisi pari huohotinreikää, joista vettä tulee. Tai sitten ne on puhkisyöpymiä... Voihan se vuoto olla tiivisteenkin välistä, vaikka näyttääkin tulevan muualta. Samoin paineletkun ja pesurin välinen liitos vuotaa tiputtamalla ja letkun tiivistepinta onkin kaikkea muuta kuin kartio. Syöpynyt eli täytynee uusia tuo liitin. Kuumavesipuoli ei vieläkään toimi. Polttoainetta ei jostain syystä tule, mutten ole kerinnyt tutkia enempää sitä asiaa.
__________________
-Toyota Camry 2.4 2002 -Toyota Landcruiser HJ60 12H-T 1982 -Citroen Jumpy pikkubussi 2.0 HDi 165 automaatti 2014 -Case 1840 3.9 Cummins -liukuohjattu 1999 |
#21
|
||||
|
||||
![]()
Sitten kun saat pöhinan toimimaan, MUISTA että kun mennään toiselle sadalle asteissa muuttuu vesi höyryks ja ainakin tuo uudempi malli kaipaa toisenlaisen suuttimen... Muuten lentelee taas osia ....
__________________
- Levannon We(l)ho - |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
mazda b2600 ei nosta bensaa tankista koneeseen | mallu16 | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 10.07.2011 10:58 |
Ostetaan Kuumavesipesuri | offroadjouni | O/M/V Muut | 0 | 18.05.2011 13:57 |
Hilux ei nosta ahtoja muuten kuin syöttäjä lisäämällä | S.K | Tekniikka & Jutustelu | 17 | 24.04.2011 18:23 |
2L ei nosta ahtoja? | Eissä | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 16.03.2011 22:39 |
L-200 Keulan nosta | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 12.03.2008 07:14 |