Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 06.02.2014, 11:24
jupasierra jupasierra ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.03.09
Sijainti: Kotka
Viestit: 114
Perusasetus

Hilux syöttöpumpun säätö


Hommasin -94 2,4D hiluxin ja edellinen omistaja sanoi että syöttöpumppua on ruuvattu, ja että nyt kuluttaa enemmän. Haluaisin sen kuitenkin alkuperäisiin säätöihin, eli onnistuuko itse säätämällä kunnon neuvoilla, vai pitääkö viedä kalliiseen diesel huoltoon ?!

Ja mistä saan tuohon hehkut ostettua. Googlettaminen antoi huonoja tuloksia...

Kiitos

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 07.02.2014, 01:51
jesse89 jesse89 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 23.01.12
Sijainti: Pennala Suomi
Viestit: 479
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jupasierra Näytä viesti
Hommasin -94 2,4D hiluxin ja edellinen omistaja sanoi että syöttöpumppua on ruuvattu, ja että nyt kuluttaa enemmän. Haluaisin sen kuitenkin alkuperäisiin säätöihin, eli onnistuuko itse säätämällä kunnon neuvoilla, vai pitääkö viedä kalliiseen diesel huoltoon ?!

Ja mistä saan tuohon hehkut ostettua. Googlettaminen antoi huonoja tuloksia...

Kiitos
Oletan että kyseessä on 2lt kone jos on niin helpoin tapa on kun ottaa sen kaasuvivuston irti 3 pulttia 12mm kannalla ja sit siihen menee sellainen metalli tanko joka on painamalla kiinni siinä sellainen kuula tsydeemi. Tämän jälkeen toiseksi viimeinen pultti moottorin lohkoon päin sen polttoaine paluu linjan nipan heti seuraava tanko 6mm lenkki käy siihen päähän ja 12mm avaimella lukitus auki tämän jälkeen kierrät auki päin sitä. Huom pystyt tarkistamaan mikäli myyjä on puhunut totta siinä on sinetti alkuperäiseltään jonka näkee joka estää ettei sitä tankoa pysty kääntämään kiinnipäin. Kun ruuvvaat aukipäin syötön ruuvia samalla joudut ruuvaamaan sisäänpäin tyhjäkäyntiä se on ensimmäinen kierretanko joka menee koko pumpun rungon lävitse ja kohtaa kaasuvivustoon siinä pumpun päällä. Olisko siinä ollut 12mm lukitus ja sitten 9mm avaimella kääntö jos ei käsin jaksa pyöritellä. Ja silloin tiedät aina kun syöttöä lähtee pois kun koneen kierrokset tippuu alemmas ja vastaavasti taas toisinpäin jos kääntää syöttöä lisään
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 07.02.2014, 03:31
Hailux:n Avatar
Hailux Hailux ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 05.11.05
Sijainti: pudasjärvi
Viestit: 1.522
Talking

Mä olettasin että 2L2
__________________
Pitäiskö palata takaisin,kromit sotkeentuu
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 07.02.2014, 05:54
jupasierra jupasierra ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.03.09
Sijainti: Kotka
Viestit: 114
Perusasetus

Mistä erottaa 2LT ja 2L2 moottorin, ja tapahtuuko säätö samalla tavalla molemmissa ?
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 07.02.2014, 06:06
2,4TD 2,4TD ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 26.03.09
Sijainti: Pori
Viestit: 853
Perusasetus

Tiedä noista hieman vanhemmista mutta LN 170 koppaisesta on ruuvattu syöttöjä kaasuvivustoja ym irroittamatta. Pikkuisen eksoottisessa paikassahan se syöttäruuvi on, helpottaa kun pikkuisen muokkaa avaimia, 12mm sopii ainakin tuossa lukitukseen ja 6mm siihen tapin päähän
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 07.02.2014, 06:08
2,4TD 2,4TD ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 26.03.09
Sijainti: Pori
Viestit: 853
Perusasetus

Mutta paljonkos se sun hilu kuluttaa ja paljonko savuttaa?
Kovin paljoa ei taida hyödyttää vaparista ruuvailla syöttöjä.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 07.02.2014, 07:19
Hailux:n Avatar
Hailux Hailux ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 05.11.05
Sijainti: pudasjärvi
Viestit: 1.522
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jupasierra Näytä viesti
Mistä erottaa 2LT ja 2L2 moottorin, ja tapahtuuko säätö samalla tavalla molemmissa ?
2LT:ssä on kukkopilli kyljessä
__________________
Pitäiskö palata takaisin,kromit sotkeentuu
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 07.02.2014, 07:54
Krisse:n Avatar
Krisse Krisse ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 22.03.09
Sijainti: Kotka
Viestit: 1.105
Perusasetus

Olen ollu siinä käsityksessä että jos haluaa syötöt prikulleen tehtaan spekseihin niin pumppu pitäisi ihan irroittaa ja viedä tiiselipajaan jossa pumppua pyöritetään speksien mukaisella kierrosluvulla ja mitataan paljonko sitä tavaraa tulee ulos, mutta voin toki olla väärässäkin.

Mutta voihan sitä syöttöä säätää siitä ruuvista iha perstuntumaltakin. Senkun kääntää pienemmälle, sitten funtsii että tyydyttääkö kulku- ja savutuspuoli ja jos ei niin sitten vaan ruuvaa haluttuun suuntaan. Aika monta kertaa piti käydä itsekin pellin alla että löytyi sopiva kompromissi kulun ja savutuksen suhteen kun edellinen omistaja oli vähän ruuvaillu.
__________________
Paskaa tavaraa, huonoa palvelua ja kuitintonta varaosakauppaa tarjoaa rannikkogroup.fi
(perustelut: http://tinyurl.com/gmyvk6f)

wonk.sytes.net/76s/
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 07.02.2014, 09:14
toyota4x4:n Avatar
toyota4x4 toyota4x4 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 08.06.04
Sijainti: lahti
Viestit: 3.957
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jupasierra Näytä viesti
Mistä erottaa 2LT ja 2L2 moottorin, ja tapahtuuko säätö samalla tavalla molemmissa ?
toyotan moottorissa t= pakokaasu ahdin ,myös moottorissa voi lukea turbo teksti ahto putkissa. ja moottorin virallinen koodi jos on jälki turbotettu on lohkon etureunassa imusarjan alapuolella, ahdetussa on hieman erilainen pumppuja ja säätökin perus ja ahdonalainen
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 07.02.2014, 09:28
Krisse:n Avatar
Krisse Krisse ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 22.03.09
Sijainti: Kotka
Viestit: 1.105
Perusasetus

Ja sit voidaan ehkä vielä huomioida toi kakkonen tossa moottorin tyypin lopussa. 2L/2LT = vanhempi moottorityyppi, venakoppa kiinni kolmella pultilla keskeltä ja 2L2/2LT2 = uudempi malli jossa venakoppa kiinni monella pienellä reunoista.
__________________
Paskaa tavaraa, huonoa palvelua ja kuitintonta varaosakauppaa tarjoaa rannikkogroup.fi
(perustelut: http://tinyurl.com/gmyvk6f)

wonk.sytes.net/76s/
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 07.02.2014, 12:49
jesse89 jesse89 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 23.01.12
Sijainti: Pennala Suomi
Viestit: 479
Perusasetus

Tietty kaikkein tarkimmanhan sais kun ostais kokonaan uuden sen syöttöruuvin kierretangon jossa on sinetti paikallaan niin aika läheelle pitäis silloin olla alkuperäistä asetusta. Omassa kun oli sinetti paikallaan 2Lt kone siis niin pysty syöttöä lisätä melkein puolikierrosta.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 09.02.2014, 12:39
jupasierra jupasierra ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.03.09
Sijainti: Kotka
Viestit: 114
Perusasetus

Tässä kuva josta selviää missä asennossa syöttöpumpun vivut ovat kun auto käy tyhjäkäyntiä. Ainoa säätö mikä on vivustoa vasten auton käydessä on tuo mitä epäilen tyhjäkäynniksi. Kaikki muut säädöt ovat irti vivustosta auton käydessä. Eli onko nyt joku pielessä kuvan perusteella, auto käynnistyy hyvin ja käy tasaisesti eikä savuta eikä syö mielestäni mitenkään liikaa ?!

Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 09.02.2014, 15:30
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Tuo langalla sinetöity ruuvi on max. kierrosten säätö, kaasuvivussa oleva on samaan vaikuttava karkea säätö. Kuvassa alimmaisena korotetun tyhjäkäynnin säätö, eli kylmässä moottorissa nostaa tyhjäkäyntiä jos vahapatruuna on kunnossa.

Muuthan tuossa oli oikein valmiiksi.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 09.02.2014, 15:33
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jesse89 Näytä viesti
Tietty kaikkein tarkimmanhan sais kun ostais kokonaan uuden sen syöttöruuvin kierretangon jossa on sinetti paikallaan niin aika läheelle pitäis silloin olla alkuperäistä asetusta. Omassa kun oli sinetti paikallaan 2Lt kone siis niin pysty syöttöä lisätä melkein puolikierrosta.
No se sinetti laitetaan siihen kun pumppu on säädetty, eikä toisesta pumpusta otetun ruuvin sinetti ole oikealla kohdalla...
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 09.02.2014, 16:18
jupasierra jupasierra ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.03.09
Sijainti: Kotka
Viestit: 114
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jappi Näytä viesti
Tuo langalla sinetöity ruuvi on max. kierrosten säätö, kaasuvivussa oleva on samaan vaikuttava karkea säätö. Kuvassa alimmaisena korotetun tyhjäkäynnin säätö, eli kylmässä moottorissa nostaa tyhjäkäyntiä jos vahapatruuna on kunnossa.

Muuthan tuossa oli oikein valmiiksi.
Ok. Siinä syötön säädössä ei ole mitään sinettiä, kuuluuko olla. Ja mikä on se mutterilla varustettu säätö siinä vasemmassa reunassa ?
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 10.02.2014, 01:10
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Se kaasuvivun osien keskinäinen karkeasäätö, vaikuttaa samaan kuin max kierrosten säätö.

Syöttöruuvissa on alunperin joko samanlainen kuin tuossa maksimikierrosten ruuvissa tai sitten muovihattu ruuvikannan päällä. Eli on sitä ruuvattu, mitään toiminnallista merkitystä sillä sinetillä ei ole.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 10.02.2014, 12:48
jupasierra jupasierra ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.03.09
Sijainti: Kotka
Viestit: 114
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jappi Näytä viesti
Se kaasuvivun osien keskinäinen karkeasäätö, vaikuttaa samaan kuin max kierrosten säätö.

Syöttöruuvissa on alunperin joko samanlainen kuin tuossa maksimikierrosten ruuvissa tai sitten muovihattu ruuvikannan päällä. Eli on sitä ruuvattu, mitään toiminnallista merkitystä sillä sinetillä ei ole.
Selvä juttu ja kiitoksia. Kokeillaan säädellä ja laskea tarkkaan mitä tekee ettei tule mokailtua pahemmin.
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 10.02.2014, 14:08
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.004
Perusasetus

Toyotan 1980 mallin 2,2 dieselistä syötön ruuvamisessa ei ollut mitään epäselvää joskin turbottomana hyötyä ei paljoa ollut.

Nyt tästä 2LT2:sesta en ole kyllä kunnolla tajunnut kun tuntuu niin helvetin monimutkaiselta kun netistä löytyy selostuksia kaiken maailman karojen muokkaamisesta.

Tuota en oikein ymmärrä kun puhutaan kulutuksista ja jos autolla ajetaan 5:sella vaikka 90 kilsaa tunnissa, millä tavoin kulutukseen vaikuttaa syötön säätö kun kaasu säätä sen johonkin jolloin auto kulkee 90 km/h ja ilmaa tungetaan koneeseen niin kuin sinne menee?

Meneekö syötön ajoitus jotenkin perseelleen kun minun järjen mukaan isommalla dieselmäärällä auto kulkisi kovempaa eikä kulutusvaikutusta pitäisi olla jos nopeus sama ja ajoitus sama?
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 11.02.2014, 00:07
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Ne on ahdonalaisen syötön karoja joita muokataan. Se kara vaikuttaa samaan mekanismiin kuin syöttöruuvikin ja idea on että pienillä ahtopaineilla kartiomainen kara rajoittaa enemmän syöttöä kuin täysillä ahtopaineilla.

Sitten kun joillekkin ahneille ei riitä se asetus mitä tuolla saadaan, niin ohennetaan karaa entisestään siltä ohuelta kohtaa jolloin määränsäätömekanismi saa lisää liikkumavaraa ja kone lisää ruokaa.

Ja kyllä, ruuvia pyörittämällä syötön ajoitus menee perseelleen, tai siis se lisääntynyt syötön osa jää myöhäiselle ja tuottaa lähinnä lämpöä. Pikkuisen voi kompensoida aikaistamalla ajoitusta mutta ei paljoa, oikea tapa on rakentaa pumppu isommalle annokselle joko nestepää vaihtamalla ja/tai korkeanostoisemmalla nokkalevyllä.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 11.02.2014, 18:00
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.004
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jappi Näytä viesti
Ne on ahdonalaisen syötön karoja joita muokataan. Se kara vaikuttaa samaan mekanismiin kuin syöttöruuvikin ja idea on että pienillä ahtopaineilla kartiomainen kara rajoittaa enemmän syöttöä kuin täysillä ahtopaineilla.

Sitten kun joillekkin ahneille ei riitä se asetus mitä tuolla saadaan, niin ohennetaan karaa entisestään siltä ohuelta kohtaa jolloin määränsäätömekanismi saa lisää liikkumavaraa ja kone lisää ruokaa.

Ja kyllä, ruuvia pyörittämällä syötön ajoitus menee perseelleen, tai siis se lisääntynyt syötön osa jää myöhäiselle ja tuottaa lähinnä lämpöä. Pikkuisen voi kompensoida aikaistamalla ajoitusta mutta ei paljoa, oikea tapa on rakentaa pumppu isommalle annokselle joko nestepää vaihtamalla ja/tai korkeanostoisemmalla nokkalevyllä.
Tossa tuntus yhdeltä hyvältä vaihtoehdolta, että itse pohjustas ennen säätöä parempaa tehoa vaihtamalla joitain helposti vaihdettavia osia kuten paksumpaa putkea, välijäähdytintä ja ehkä turboa ja sitten maksas osaavammalle, joka säätää pumpun. Tuntus, että kannattas myös mitata jollain menetelmällä, vaikka kiihdytys samalla vaihteella ja ottaa ajan vai pitääkö penkissä mitata.

Vinkit vaikutti hyviltä!
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 12.02.2014, 18:10
jupasierra jupasierra ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.03.09
Sijainti: Kotka
Viestit: 114
Perusasetus

Säädin tänään pumppua puoli kierrosta auki, ja nostin tyhjäkäyntiä. En huomannut ajossa mitään, ainakaan tuollaisessa pikku pyörityksessä. En uskaltanut säätää enempää, kun ei ole tietoa miten paljon edellinen omistaja on sitä ruuvannut. Miten vaikuttaa jos säätää liikaa laihemmalle, loppuuko vedot vai käykö jotain tuhoa jossain ?!
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 12.02.2014, 22:58
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jupasierra Näytä viesti
Säädin tänään pumppua puoli kierrosta auki, ja nostin tyhjäkäyntiä. En huomannut ajossa mitään, ainakaan tuollaisessa pikku pyörityksessä. En uskaltanut säätää enempää, kun ei ole tietoa miten paljon edellinen omistaja on sitä ruuvannut. Miten vaikuttaa jos säätää liikaa laihemmalle, loppuuko vedot vai käykö jotain tuhoa jossain ?!
Loppuu vedot ja käynnistyminen vaikeutuu. Diesel käy normaalistikin aina isolla ilmaylimäärällä joten "laihalla" käyminen (jos nyt moista termiä voi yleensäkään dieselin yhteydessä edes käyttää...) ei riko mitään.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 15.02.2014, 20:50
jesse89 jesse89 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 23.01.12
Sijainti: Pennala Suomi
Viestit: 479
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jappi Näytä viesti
Loppuu vedot ja käynnistyminen vaikeutuu. Diesel käy normaalistikin aina isolla ilmaylimäärällä joten "laihalla" käyminen (jos nyt moista termiä voi yleensäkään dieselin yhteydessä edes käyttää...) ei riko mitään.
Leima miehen saa ainakin ihmetteleen kummasti päästöjä mitatessa kun mittari antaa arvon 0,02 tosin todella laiskan puoleiseksi tuo oma kosla meni ja käynnistyvyys oli vähän vaikeeta
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 16.02.2014, 01:28
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jesse89 Näytä viesti
Leima miehen saa ainakin ihmetteleen kummasti päästöjä mitatessa kun mittari antaa arvon 0,02 tosin todella laiskan puoleiseksi tuo oma kosla meni ja käynnistyvyys oli vähän vaikeeta
Se todellakin käy, Cressida pisti L koneella 0,06 luvut, katsuri vaan epäili että on sitte ruuvattu...
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 16.02.2014, 09:04
Kala92:n Avatar
Kala92 Kala92 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.01.12
Sijainti: Helsinki
Viestit: 1.414
Perusasetus

Säätää pumppua myöhäsemmälle kun laskee syöttöjä, niin voi saada 0.01 paprut. Tosin katsuri kyselee sillon, että missä se putken toinen pää on
__________________
"Suunnitelmien mukaan mennyt remontti".....kato kun sekin viel joku päivä nähdään.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Hilux 2.4TD pumpun säätö karisa Tekniikka & Jutustelu 8 19.06.2013 07:46
Syöttöpumpun lukitseminen Nevakiitäjä Tekniikka & Jutustelu 6 15.03.2011 06:28
LJ:n syöttöpumpun säätö kihi Tekniikka & Jutustelu 1 12.12.2009 11:11
hj syöttöpumpun ennakon säätö? Jani E Tekniikka & Jutustelu 1 14.10.2007 17:04
syöttöpumpun säätö BJ...s turpolaattori Tekniikka & Jutustelu 1 11.05.2007 20:53


Sivu luotu: 23:24 (GMT +2).