![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Hilux syöttöpumpun säätöHommasin -94 2,4D hiluxin ja edellinen omistaja sanoi että syöttöpumppua on ruuvattu, ja että nyt kuluttaa enemmän. Haluaisin sen kuitenkin alkuperäisiin säätöihin, eli onnistuuko itse säätämällä kunnon neuvoilla, vai pitääkö viedä kalliiseen diesel huoltoon ?! Ja mistä saan tuohon hehkut ostettua. Googlettaminen antoi huonoja tuloksia... Kiitos
|
#2
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Mä olettasin että 2L2
__________________
Pitäiskö palata takaisin,kromit sotkeentuu |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Mistä erottaa 2LT ja 2L2 moottorin, ja tapahtuuko säätö samalla tavalla molemmissa ?
|
#5
|
|||
|
|||
![]()
Tiedä noista hieman vanhemmista mutta LN 170 koppaisesta on ruuvattu syöttöjä kaasuvivustoja ym irroittamatta. Pikkuisen eksoottisessa paikassahan se syöttäruuvi on, helpottaa kun pikkuisen muokkaa avaimia, 12mm sopii ainakin tuossa lukitukseen ja 6mm siihen tapin päähän
|
#6
|
|||
|
|||
![]()
Mutta paljonkos se sun hilu kuluttaa ja paljonko savuttaa?
Kovin paljoa ei taida hyödyttää vaparista ruuvailla syöttöjä. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
2LT:ssä on kukkopilli kyljessä
__________________
Pitäiskö palata takaisin,kromit sotkeentuu |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Olen ollu siinä käsityksessä että jos haluaa syötöt prikulleen tehtaan spekseihin niin pumppu pitäisi ihan irroittaa ja viedä tiiselipajaan jossa pumppua pyöritetään speksien mukaisella kierrosluvulla ja mitataan paljonko sitä tavaraa tulee ulos, mutta voin toki olla väärässäkin.
Mutta voihan sitä syöttöä säätää siitä ruuvista iha perstuntumaltakin. Senkun kääntää pienemmälle, sitten funtsii että tyydyttääkö kulku- ja savutuspuoli ja jos ei niin sitten vaan ruuvaa haluttuun suuntaan. Aika monta kertaa piti käydä itsekin pellin alla että löytyi sopiva kompromissi kulun ja savutuksen suhteen kun edellinen omistaja oli vähän ruuvaillu.
__________________
Paskaa tavaraa, huonoa palvelua ja kuitintonta varaosakauppaa tarjoaa rannikkogroup.fi (perustelut: http://tinyurl.com/gmyvk6f) wonk.sytes.net/76s/ |
#9
|
||||
|
||||
![]()
toyotan moottorissa t= pakokaasu ahdin ,myös moottorissa voi lukea turbo teksti ahto putkissa. ja moottorin virallinen koodi jos on jälki turbotettu on lohkon etureunassa imusarjan alapuolella, ahdetussa on hieman erilainen pumppuja ja säätökin perus ja ahdonalainen
|
#10
|
||||
|
||||
![]()
Ja sit voidaan ehkä vielä huomioida toi kakkonen tossa moottorin tyypin lopussa. 2L/2LT = vanhempi moottorityyppi, venakoppa kiinni kolmella pultilla keskeltä ja 2L2/2LT2 = uudempi malli jossa venakoppa kiinni monella pienellä reunoista.
__________________
Paskaa tavaraa, huonoa palvelua ja kuitintonta varaosakauppaa tarjoaa rannikkogroup.fi (perustelut: http://tinyurl.com/gmyvk6f) wonk.sytes.net/76s/ |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Tietty kaikkein tarkimmanhan sais kun ostais kokonaan uuden sen syöttöruuvin kierretangon jossa on sinetti paikallaan niin aika läheelle pitäis silloin olla alkuperäistä asetusta. Omassa kun oli sinetti paikallaan 2Lt kone siis niin pysty syöttöä lisätä melkein puolikierrosta.
|
#12
|
|||
|
|||
![]()
Tässä kuva josta selviää missä asennossa syöttöpumpun vivut ovat kun auto käy tyhjäkäyntiä. Ainoa säätö mikä on vivustoa vasten auton käydessä on tuo mitä epäilen tyhjäkäynniksi. Kaikki muut säädöt ovat irti vivustosta auton käydessä. Eli onko nyt joku pielessä kuvan perusteella, auto käynnistyy hyvin ja käy tasaisesti eikä savuta eikä syö mielestäni mitenkään liikaa ?!
![]() |
#13
|
|||
|
|||
![]()
Tuo langalla sinetöity ruuvi on max. kierrosten säätö, kaasuvivussa oleva on samaan vaikuttava karkea säätö. Kuvassa alimmaisena korotetun tyhjäkäynnin säätö, eli kylmässä moottorissa nostaa tyhjäkäyntiä jos vahapatruuna on kunnossa.
Muuthan tuossa oli oikein valmiiksi.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#14
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#15
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#16
|
|||
|
|||
![]()
Se kaasuvivun osien keskinäinen karkeasäätö, vaikuttaa samaan kuin max kierrosten säätö.
Syöttöruuvissa on alunperin joko samanlainen kuin tuossa maksimikierrosten ruuvissa tai sitten muovihattu ruuvikannan päällä. Eli on sitä ruuvattu, mitään toiminnallista merkitystä sillä sinetillä ei ole.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#17
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#18
|
|||
|
|||
![]()
Toyotan 1980 mallin 2,2 dieselistä syötön ruuvamisessa ei ollut mitään epäselvää joskin turbottomana hyötyä ei paljoa ollut.
Nyt tästä 2LT2:sesta en ole kyllä kunnolla tajunnut kun tuntuu niin helvetin monimutkaiselta kun netistä löytyy selostuksia kaiken maailman karojen muokkaamisesta. Tuota en oikein ymmärrä kun puhutaan kulutuksista ja jos autolla ajetaan 5:sella vaikka 90 kilsaa tunnissa, millä tavoin kulutukseen vaikuttaa syötön säätö kun kaasu säätä sen johonkin jolloin auto kulkee 90 km/h ja ilmaa tungetaan koneeseen niin kuin sinne menee? Meneekö syötön ajoitus jotenkin perseelleen kun minun järjen mukaan isommalla dieselmäärällä auto kulkisi kovempaa eikä kulutusvaikutusta pitäisi olla jos nopeus sama ja ajoitus sama? |
#19
|
|||
|
|||
![]()
Ne on ahdonalaisen syötön karoja joita muokataan. Se kara vaikuttaa samaan mekanismiin kuin syöttöruuvikin ja idea on että pienillä ahtopaineilla kartiomainen kara rajoittaa enemmän syöttöä kuin täysillä ahtopaineilla.
Sitten kun joillekkin ahneille ei riitä se asetus mitä tuolla saadaan, niin ohennetaan karaa entisestään siltä ohuelta kohtaa jolloin määränsäätömekanismi saa lisää liikkumavaraa ja kone lisää ruokaa. Ja kyllä, ruuvia pyörittämällä syötön ajoitus menee perseelleen, tai siis se lisääntynyt syötön osa jää myöhäiselle ja tuottaa lähinnä lämpöä. Pikkuisen voi kompensoida aikaistamalla ajoitusta mutta ei paljoa, oikea tapa on rakentaa pumppu isommalle annokselle joko nestepää vaihtamalla ja/tai korkeanostoisemmalla nokkalevyllä.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#20
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Vinkit vaikutti hyviltä! |
#21
|
|||
|
|||
![]()
Säädin tänään pumppua puoli kierrosta auki, ja nostin tyhjäkäyntiä. En huomannut ajossa mitään, ainakaan tuollaisessa pikku pyörityksessä. En uskaltanut säätää enempää, kun ei ole tietoa miten paljon edellinen omistaja on sitä ruuvannut. Miten vaikuttaa jos säätää liikaa laihemmalle, loppuuko vedot vai käykö jotain tuhoa jossain ?!
|
#22
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#23
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() |
#24
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#25
|
||||
|
||||
![]()
Säätää pumppua myöhäsemmälle kun laskee syöttöjä, niin voi saada 0.01 paprut. Tosin katsuri kyselee sillon, että missä se putken toinen pää on
![]()
__________________
"Suunnitelmien mukaan mennyt remontti".....kato kun sekin viel joku päivä nähdään. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Hilux 2.4TD pumpun säätö | karisa | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 19.06.2013 07:46 |
Syöttöpumpun lukitseminen | Nevakiitäjä | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 15.03.2011 06:28 |
LJ:n syöttöpumpun säätö | kihi | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 12.12.2009 11:11 |
hj syöttöpumpun ennakon säätö? | Jani E | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 14.10.2007 17:04 |
syöttöpumpun säätö BJ...s | turpolaattori | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 11.05.2007 20:53 |