![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() hilux etupään rasvanipat?Olen jossain lukenut että hiluxin etupäässä on jossain tulppia tai ruuveja jotka voi poistaa ja tilalle laittaa rasvanipat että pystyy voitelemaan jotain. Missä kyseiset paikat ovat ja miksei niissä ole rasvanippojaa vaan tulpatut. Mistä löytää kuvan paikoista tai jos teillä on liittäkää vastaukseen. Mitä rasvaa suosittelette niihin paikkoihin ja mitä kardaanien ristiin. paikkakunnalla on melkein vain Teboilin rasvat myynnissä.
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Pallonivelissä on joissain versioissa tulpatut reiät. Ja mitä rasvoihin tulee niin Teboililta Solid2 joka paikkaan.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Joissain tukivarren pallonivelissä ei ole edes niitä reikiä rasvanipalle.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Tiäräksää tuanoi |
#5
|
|||
|
|||
![]() niin
Eikö kardaanin ristiniveliin tule eri rasva kuin palloniveliin?
Ristinivelissä "neulalaakerit" pyörii todella nopeaa ja en ite ainakaan ole mustaa niihin laittanut vaan yleisrasvaa. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Jos oikein muistan niin ristikoihin litiumperustainen nlgi 2.
__________________
Tiäräksää tuanoi |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Ei ne mihkään pyäri, jos nivel on ristikon kohdalta suora niin niissä ei oo mitään liikettä
![]() |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Harvompa se ristikko niin suorassa on että ei neulat pyöri. Ja liike on sitten kans aika nopeaa.
|
#9
|
|||
|
|||
![]()
Taitaa nivelristikon neulalaakeri kuolla yleensä voitelun puutteeseen/vähyyteen useammin kuin riittävän usein käytettyyn "väärään" voiteeseen?
__________________
Jukka |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Ehkäpä näin mutta jos tietää mitä sinne pitää laittaa ja kysyjälle vastataan niin miksi laittaa muuta!
|
#11
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Mutta laitetaan siis sitä suositeltua rasvaa ja tarpeeksi usein - paino sillä "riittävän usein".
__________________
Jukka |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Sinne murrokseen voipi lisätä sitä vassua ihan vaan avaamalla tulpan ja ruuttailemalla rasvarässillä niin paljon kun vapaasti menee. Monesti käy niin, että vetarin stefat kuluu väljiksi ajan myötä ja puolen miljoonan matkalla peräöljyt pesee murroksen putipuhtaaksi vasukasta. Ilmiön tietää, jos eturenkaiden sisäpuolet on märät öljystä.
Ite oon suosinu murroksissa molybdeenisulfidia sisältäviä mustia vassuja kuten teboil Universal M, mutta esim. viime murrosremontissa ei ollu tyrkyllä ku MDS ja Solid 2, joten murrokseen tuli mansikkahyytelöt. Pääasia, et siellä on jotain, ja paljon. |
#13
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Ja alunalkaen oletin kun hiluksista kysellään tarkentamatta mallia ja kirjoittaa nimimerkillä TARO59 niin ilmeisesti 110 korinen...
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#14
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Ristinivelen "neulalaakeri" ei ole hitaasti pyörivä, joten kuinka todella hyvin sitten käy kohteeseen. |
#15
|
|||
|
|||
![]() Itselläni on 2 rasvaprässiä
Toisessa on tuo tb:n moly-vaseliini, ja toisessa suolaveden kestävä "veneen potkuriakseli vaseliini" ja tuota potkuriakseli vassua on pelkästään veneessä; no, taisin kerran rasvata sillä HJ-61 lukkovivut akselista.
Mutta noihin kardaanin ristikoihin; jos sinne pistetään tarvikeristikko (Oliko GMP tms, musta paketti ja keltaiset tehosteet, ja olikohan gut-xxx tms koodit) Niin noissa HDJ-80 ristikoissa tuo alkuperäinen vaseliini on sivistyneesti sanottuna lonkkanivelten välistä! siis noin +5 asteen lämpötilassa oli kuin jääkaappikylmää voita! Kasasin kardaanin, ja yritin saada tuota tb:n moly vassua tulemaan läpi; tuli 2 kupista, mutta ei millään noista 2 muusta; k.o nivel alkoi täristämään usemman 10tkm jälkeen, ja nuo 2 kuppia, siis mistä tuo tb:n moly vassu ei tullut läpi, oli loppu, toki käyttöolosuhteilla lienee osansa asiaa.(ja nuo kaksi, mistä tursusi tuo tb:n vassu ulos, oli melkein uudet. Seuraavan/kaikki siitä eteenpäin, olen kaapinut/pessyt keskitähden puhtaaksi, ja k.o tb:n molya reilusti kasauksessa, ja eipä ole tarvinnut enää vaihdella samoja ristikoita! p.s jos ostat ristikon, niin pistä vaseliinituubi ja ristikko pakastimeen, jos molemmat rasvat on notkeita, niin ok..... P.s Alkuperäiseen kysymykseen; tuosta tarosta ei kokemusta, mutta ainakin noiden omien autojen kanssa olen tullut toimeen, kun tuo vetarin/suojakumi on sormella kaavittu puhtaaksi, ja täytetty tuolla tb:n moly:llä. Ja jos jäykkäakselinen (etu) tojota niin 10-20 ruikkausta 1-2 vuoden välein, jos offia, niin huomattavasti useammin. ja edes minä en voitele k.o tb:n vaseliinilla laturin laakereita tms. |
#16
|
|||
|
|||
![]()
No, 8000 tuntia käytetty runko-ohjatun koneen kardaaneissa eikä yhtään ristikkoa ole mennyt joten toiminee... Sitä paitsi, ei ne autossa kovin villisti pyöri kun ristikot ovat niin loivassa kulmassa, hieman edestakaisin liikkuu vain.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#17
|
|||
|
|||
![]()
Juu kaipa sitä hifistelemällä saa paremman keston ja toimivuuden, mutta nuo vanhan maailman maataistelukoneet tuskin ovat kovin kranttuja vaseliinilaaduille. Omassa Bj:ssä kaikki nivelet on tähän asti voideltu samalla tuotteella, usein jollain molyrasvalla. Ristikoiden laakerit ovat takana kestäneet omaa käyttöä viimeiset 15 v. Ehkä ne on vaihdettu joskus 35 v aikana, tai sitten ei. Etukardaanin taaempi ristikko on väljä. Laatikon palkin ja pohjapanssarin takia on saanut selvästi harvemmin rasvaa. Tuskin siis siinäkään vika väärässä voiteessa.
Eli rasvaaminen riittävän usein. |
#18
|
|||
|
|||
![]()
No tärkeintä on säännöllinen voitelu, ei niinkään vaseliininlaatu niinkuin täällä kokemuksista kerrotaan.
Itte kuitenki pistän suosituksien mukaan ja nuo teboilin tuubit maksavat vain muutaman euron kappale. |
#19
|
|||
|
|||
![]()
Mites nyt kun ristikoista puhetta jos joskus vaihtaa niin onko mitään hyötyä jos joka kuppiinristikossa laittaisi oman nipan
![]()
__________________
Positiivinen rasismi? Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. |
#20
|
||||
|
||||
![]()
Ristikon nipasta menee poraus joka kuppiin.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#21
|
|||
|
|||
![]() Ei ole kaikissa ja on sellainenkin ristikko tullut vastaan missä oli yksi kanava jäänyt poraamisesta jollekkin muulle, mutta jos joka kuppiin on reikä niin meneekö ne kuin herkästi tukkoon vai onko se kanava sellainen ikusuus laitos ettei koskaan voikkaan mennä tukkoon oishan se helpompi jokainen kuppi itsenäisesti rasvata kuin toivoa et jokaiseen menisi tarpeeksi
__________________
Positiivinen rasismi? Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. |
#22
|
||||
|
||||
![]()
Kai niihin kuppeihinkin voi nipat laittaa. Taitaa vaan olla melko kovaa kampetta porata ja kierteyttää.
Kivillä menee kyllä helposti nipat poikki, jos vähän nappaa kiinni.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#23
|
|||
|
|||
![]()
Kannattaakin rasvaa painaa niin kauan että joka kupin juuresta tulee ulos tavaraa. Muuten rasvaustulos on ihan uskonasia.
|
#24
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() Ainakin minun bj:stä olisivat lähteneen, kun joskus kardaani meinaa "hipoa" isänmaata. Toki joissain vehkeissä voisi toimiakkin. Mutta jos joku tarvike ristikko, missä yksi nippa keskellä, niin putsatkaa se alkuperäinen tökötti sieltä sistikon sisältä pois, on varsinkin viileässä niin kovaa, että rasvapässillä ei saa vassua menemään kaikkiin kuppeihin. Ja jos ristikosta puuttuu tehtaan jäljiltä k.o poraus, niin palauta takaisin! Joskus sattui semmoien ristikko autotarvikkeesta, että valu oli niin niukka, että kun oli hiottu laakeripinta, niin yhdessä sakarassa näkyi yhdellä laitaa valujäljet laakeripinnalla ![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty Hilux ln 110 etupään korotus | jupu1986 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 21.03.2011 17:35 |
Hilux -83 ln46 etupään pamaus | pesix | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 04.03.2010 18:10 |
Palloniveliin rasvanipat | Paavo | Tekniikka & Jutustelu | 19 | 05.04.2006 13:34 |
Uazin rasvanipat? | Revolver | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 21.12.2004 19:42 |
rasvanipat | Nerd-O | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 11.06.2003 07:14 |