![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Kahden akselin ohjaaminenTässä pyörinyt päässä ajatus 4-pyöräohjattavasta härvelistä. Tarkotus ei ole ohjata molempia akseleita erikseen, kuten trial-autoissa (toki tilanteesta riippuen siitä voisi olla hyötyä). Ajatuksena olisi, että molemmat akselit käätyisi samaan aikaan ja eri suuntaan, eli mahdollisemman pieni kääntöympyrä. Muutamia ideoita tässä jo järkeillyt, mutta ajattelin jos muilla olis parempia näkemyksiä. Idea 1. Alkuperästä etuakselia ohjataan tehostetulla simpukalla kuten alunperin. Ohjausvarteen ts. vetotankoon kiinnitetään 2-toiminen hydesylinteri joka pakko-ohjaa taka-akselia jossa samanlainen ja kokoinen sylinteri. Tässä ainakin miinuksena se, että esim Pajeron tehostajasta loppuu voima 35" renkailla varsinkin jos on ketjut renkaissa. Idea 2. Mekaaninen välitystanko etuakselilta taka-akselille. Tässä samat miinukset kuin idea 1. mutta myös se, että vivusto hankala toteuttaa. Idea 3. Orbitrol-ohjaus. Heitetään ohjaus-simpukalla kuikkaa ja laitetaan samankokoiset sylinterit ohjaamaan molempia akseleita. Nyt ajattelis ainakin voiman riittävän ja ohjauskin luultavasti kevyt, mutta tuleeko ominaisuutena se, että kevyemmällä oleva akseli kääntyy ensin ja vasta sitten enemmän kuormitettu akseli? Tuskin kääntyvät tasatahtia...? Osaako joku kertoa miten 4-pyöräohjaus on toteutettu esim. Kramer kuormaajissa tai muissa vastaavissa? Ei mulla muuta ![]() ![]() ![]()
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Maasturin osilla toteutettuna:
2x etuakselisto simpukoineen, ja sitten etupään rattiakselin päälle putkiakseli, joka tarvittaessa voi irroittaa ohjauspyörästä, ja kääntää vastakkaiseen suuntaan. Putkiakselia pitkin kääntövoima viedään ketjupyörälle, joka käyttää hetjua+ vaijereita hyväksi käyttäen takapään simpukkaa. (vetovaijeri ohjaus) Molemmille simpukoille tarvii oman pumpun. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Korjaus ideaan kolme: Pistetään kaksivartiset ohjaussylinterit sarjaan kytkettynä niin kääntyy saman verran kumpikin akseli (kunhan tiivisteet pitää). Ja kaksivartiset että olisi tilavuus sama kumpaankin suuntaan, tavallisilla toinen suunta on nopeampi.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Orbitrolli, läpivetävät syilinterit, virtauksenjakoventtiili joka tasaa määrät vaikka olis erilainen vastus eessä ja takana ja sit takapäähän semmonen vaihtoventtiili että saa pyörät kääntyy samaansuuntaan ja voi ajaa rapuajoa kylki edellä.
![]() |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Mahtaa olla arvokkaita nuo läpivetävät sylinterit?
![]() ![]() Tuossa pitänee kaiketi olla jotain painekompensoituja venttiilejä, ettei painevaihtelut vaikuta virtauksen määrään? |
#6
|
|||
|
|||
![]()
..normaalissa sylinterissä ei ole voimaa yhtälailla molempiin suuntiin. Että läpivetävät melkkis ainoa vaihtoehto..
|
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
____________________________ Harbor Cruisers |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostettu ********* | Päksi | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 12.02.2012 22:42 |
Ostettu Kahden apparin istuttava penkki autoon | Tumi | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 26.04.2011 17:34 |
Vinssin ohjaaminen paineilmalla | heimali | Tekniikka & Jutustelu | 16 | 23.10.2008 21:37 |
Kahden vaiheila | Kupla | Tekniikka & Jutustelu | 19 | 26.06.2004 13:16 |