Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 13.05.2013, 10:25
Villeri:n Avatar
Villeri Villeri ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 30.06.09
Sijainti: Karvia
Viestit: 612
Perusasetus

Kahden akselin ohjaaminen


Tässä pyörinyt päässä ajatus 4-pyöräohjattavasta härvelistä. Tarkotus ei ole ohjata molempia akseleita erikseen, kuten trial-autoissa (toki tilanteesta riippuen siitä voisi olla hyötyä). Ajatuksena olisi, että molemmat akselit käätyisi samaan aikaan ja eri suuntaan, eli mahdollisemman pieni kääntöympyrä. Muutamia ideoita tässä jo järkeillyt, mutta ajattelin jos muilla olis parempia näkemyksiä.

Idea 1. Alkuperästä etuakselia ohjataan tehostetulla simpukalla kuten alunperin. Ohjausvarteen ts. vetotankoon kiinnitetään 2-toiminen hydesylinteri joka pakko-ohjaa taka-akselia jossa samanlainen ja kokoinen sylinteri.

Tässä ainakin miinuksena se, että esim Pajeron tehostajasta loppuu voima 35" renkailla varsinkin jos on ketjut renkaissa.

Idea 2. Mekaaninen välitystanko etuakselilta taka-akselille. Tässä samat miinukset kuin idea 1. mutta myös se, että vivusto hankala toteuttaa.

Idea 3. Orbitrol-ohjaus. Heitetään ohjaus-simpukalla kuikkaa ja laitetaan samankokoiset sylinterit ohjaamaan molempia akseleita. Nyt ajattelis ainakin voiman riittävän ja ohjauskin luultavasti kevyt, mutta tuleeko ominaisuutena se, että kevyemmällä oleva akseli kääntyy ensin ja vasta sitten enemmän kuormitettu akseli? Tuskin kääntyvät tasatahtia...?

Osaako joku kertoa miten 4-pyöräohjaus on toteutettu esim. Kramer kuormaajissa tai muissa vastaavissa?

Ei mulla muuta

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 13.05.2013, 11:40
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Maasturin osilla toteutettuna:

2x etuakselisto simpukoineen, ja sitten etupään rattiakselin päälle putkiakseli, joka tarvittaessa voi irroittaa ohjauspyörästä, ja kääntää vastakkaiseen suuntaan.
Putkiakselia pitkin kääntövoima viedään ketjupyörälle, joka käyttää hetjua+ vaijereita hyväksi käyttäen takapään simpukkaa. (vetovaijeri ohjaus)
Molemmille simpukoille tarvii oman pumpun.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 13.05.2013, 12:25
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Korjaus ideaan kolme: Pistetään kaksivartiset ohjaussylinterit sarjaan kytkettynä niin kääntyy saman verran kumpikin akseli (kunhan tiivisteet pitää). Ja kaksivartiset että olisi tilavuus sama kumpaankin suuntaan, tavallisilla toinen suunta on nopeampi.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 13.05.2013, 12:32
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.519
Perusasetus

Orbitrolli, läpivetävät syilinterit, virtauksenjakoventtiili joka tasaa määrät vaikka olis erilainen vastus eessä ja takana ja sit takapäähän semmonen vaihtoventtiili että saa pyörät kääntyy samaansuuntaan ja voi ajaa rapuajoa kylki edellä.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 13.05.2013, 12:56
Villeri:n Avatar
Villeri Villeri ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 30.06.09
Sijainti: Karvia
Viestit: 612
Perusasetus

Mahtaa olla arvokkaita nuo läpivetävät sylinterit? Tässä tapauksessa kelpais ihan normaalit sylinteritkin, kunhan renkaat vaan saa kääntymään tasatahtia. Ei haittaa vaikka toiseen suuntaan kääntyis hivenen hitaammin, pyörittää vaan rattia lujempaa

Tuossa pitänee kaiketi olla jotain painekompensoituja venttiilejä, ettei painevaihtelut vaikuta virtauksen määrään?
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 13.05.2013, 14:22
petroman petroman ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.07.09
Sijainti: askola
Viestit: 1.322
Perusasetus

..normaalissa sylinterissä ei ole voimaa yhtälailla molempiin suuntiin. Että läpivetävät melkkis ainoa vaihtoehto..
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 13.05.2013, 22:03
Teme74:n Avatar
Teme74 Teme74 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 26.03.11
Sijainti: Salo/Pertteli
Viestit: 882
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Villeri Näytä viesti
Mahtaa olla arvokkaita nuo läpivetävät sylinterit? Tässä tapauksessa kelpais ihan normaalit sylinteritkin, kunhan renkaat vaan saa kääntymään tasatahtia. Ei haittaa vaikka toiseen suuntaan kääntyis hivenen hitaammin, pyörittää vaan rattia lujempaa

Tuossa pitänee kaiketi olla jotain painekompensoituja venttiilejä, ettei painevaihtelut vaikuta virtauksen määrään?
Mä ostin omaan vekottimeeni pitkän yksipäisen sylinterin. Se maksoi uutena noin satasen. Kaveri koneisti sen läpivetäväksi. Kustannus siis oli satanen+ tiivisteet ja toisen pään holkki. Eli ei mitään älyttömän kallista...
__________________
____________________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostettu ********* Päksi O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 12.02.2012 22:42
Ostettu Kahden apparin istuttava penkki autoon Tumi O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 26.04.2011 17:34
Vinssin ohjaaminen paineilmalla heimali Tekniikka & Jutustelu 16 23.10.2008 21:37
Kahden vaiheila Kupla Tekniikka & Jutustelu 19 26.06.2004 13:16


Sivu luotu: 22:19 (GMT +2).