Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Kahden akselin ohjaaminen (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=110858)

Villeri 13.05.2013 10:25

Kahden akselin ohjaaminen
 
Tässä pyörinyt päässä ajatus 4-pyöräohjattavasta härvelistä. Tarkotus ei ole ohjata molempia akseleita erikseen, kuten trial-autoissa (toki tilanteesta riippuen siitä voisi olla hyötyä). Ajatuksena olisi, että molemmat akselit käätyisi samaan aikaan ja eri suuntaan, eli mahdollisemman pieni kääntöympyrä. Muutamia ideoita tässä jo järkeillyt, mutta ajattelin jos muilla olis parempia näkemyksiä.

Idea 1. Alkuperästä etuakselia ohjataan tehostetulla simpukalla kuten alunperin. Ohjausvarteen ts. vetotankoon kiinnitetään 2-toiminen hydesylinteri joka pakko-ohjaa taka-akselia jossa samanlainen ja kokoinen sylinteri.

Tässä ainakin miinuksena se, että esim Pajeron tehostajasta loppuu voima 35" renkailla varsinkin jos on ketjut renkaissa.

Idea 2. Mekaaninen välitystanko etuakselilta taka-akselille. Tässä samat miinukset kuin idea 1. mutta myös se, että vivusto hankala toteuttaa.

Idea 3. Orbitrol-ohjaus. Heitetään ohjaus-simpukalla kuikkaa ja laitetaan samankokoiset sylinterit ohjaamaan molempia akseleita. Nyt ajattelis ainakin voiman riittävän ja ohjauskin luultavasti kevyt, mutta tuleeko ominaisuutena se, että kevyemmällä oleva akseli kääntyy ensin ja vasta sitten enemmän kuormitettu akseli? Tuskin kääntyvät tasatahtia...?

Osaako joku kertoa miten 4-pyöräohjaus on toteutettu esim. Kramer kuormaajissa tai muissa vastaavissa?

Ei mulla muuta :confused: :rolleyes: :D

BJ-40/76 13.05.2013 11:40

Maasturin osilla toteutettuna:

2x etuakselisto simpukoineen, ja sitten etupään rattiakselin päälle putkiakseli, joka tarvittaessa voi irroittaa ohjauspyörästä, ja kääntää vastakkaiseen suuntaan.
Putkiakselia pitkin kääntövoima viedään ketjupyörälle, joka käyttää hetjua+ vaijereita hyväksi käyttäen takapään simpukkaa. (vetovaijeri ohjaus)
Molemmille simpukoille tarvii oman pumpun.

Jappi 13.05.2013 12:25

Korjaus ideaan kolme: Pistetään kaksivartiset ohjaussylinterit sarjaan kytkettynä niin kääntyy saman verran kumpikin akseli (kunhan tiivisteet pitää). Ja kaksivartiset että olisi tilavuus sama kumpaankin suuntaan, tavallisilla toinen suunta on nopeampi.

veijon-esso 13.05.2013 12:32

Orbitrolli, läpivetävät syilinterit, virtauksenjakoventtiili joka tasaa määrät vaikka olis erilainen vastus eessä ja takana ja sit takapäähän semmonen vaihtoventtiili että saa pyörät kääntyy samaansuuntaan ja voi ajaa rapuajoa kylki edellä. :D

Villeri 13.05.2013 12:56

Mahtaa olla arvokkaita nuo läpivetävät sylinterit? :) Tässä tapauksessa kelpais ihan normaalit sylinteritkin, kunhan renkaat vaan saa kääntymään tasatahtia. Ei haittaa vaikka toiseen suuntaan kääntyis hivenen hitaammin, pyörittää vaan rattia lujempaa :D

Tuossa pitänee kaiketi olla jotain painekompensoituja venttiilejä, ettei painevaihtelut vaikuta virtauksen määrään?

petroman 13.05.2013 14:22

..normaalissa sylinterissä ei ole voimaa yhtälailla molempiin suuntiin. Että läpivetävät melkkis ainoa vaihtoehto..

Villeri 13.05.2013 14:54

Sekin tiedossa.. Mutta jos normaali 2-toiminen ei jaksa kulkea tarpeeks niin miten läpivetävä jaksaa? :) Normaalissa 2-toimisessa on kuitenki enemmän voimaa sinne hitaampaan suuntaan kun läpivetävässä "samankokosessa".

Esimerkki: normaali 2-toiminen sylinteri. Männän halkasija 40mm ja varsi 20mm. Työpaine 150bar. Ulospäin voimaa on 1920kg ja sisäänpäin 1440kg. Luulis jaksavan kääntää Pajeron renkaita.

Ja mitä nyt tulee ton kokoseen sylinteriin niin tilavuuksien ero on niin pieni, että hyvä jos käännellessä edes huomaa olevan hitaampi toiseen suuntaan.

Bj Andy 13.05.2013 15:10

Tuosta hinnasta ei kannata jänkätä ennen kuin kysyt mitä semmonen maksaa...Se maksaa sen turpakappaleen verran enemmän plus työ jos ei sarjatuotanto osa ota sattuakseen.

Ite oon joskus pohtinu samaa ja oma versio perustuisi semmoseen ajatukseen että takapäätä ohataan sähköventtiilillä jota ohjaa mikrokytkyt mitkä nojaa esim sektorivarteen tms. ja siihen vielä joku vaijeri kylkiäisiksi mikä seuraa sitä takapään pyörien asentoa ja liikuttaa sitä käikälettä missä ne mikrot on kiinni.

sisua45 13.05.2013 20:26

Onko Villeri haudannu idean linkusta?

Villeri 13.05.2013 21:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 1006011)
Onko Villeri haudannu idean linkusta?

emmä :) mutta miksei samalla tekis pajerostaki ketterämmän kun olis siihenki osat :D

Teme74 13.05.2013 22:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Villeri (Viesti 1005837)
Mahtaa olla arvokkaita nuo läpivetävät sylinterit? :) Tässä tapauksessa kelpais ihan normaalit sylinteritkin, kunhan renkaat vaan saa kääntymään tasatahtia. Ei haittaa vaikka toiseen suuntaan kääntyis hivenen hitaammin, pyörittää vaan rattia lujempaa :D

Tuossa pitänee kaiketi olla jotain painekompensoituja venttiilejä, ettei painevaihtelut vaikuta virtauksen määrään?

Mä ostin omaan vekottimeeni pitkän yksipäisen sylinterin. Se maksoi uutena noin satasen. Kaveri koneisti sen läpivetäväksi. Kustannus siis oli satanen+ tiivisteet ja toisen pään holkki. Eli ei mitään älyttömän kallista...

Villeri 13.05.2013 23:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Teme74 (Viesti 1006081)
Mä ostin omaan vekottimeeni pitkän yksipäisen sylinterin. Se maksoi uutena noin satasen. Kaveri koneisti sen läpivetäväksi. Kustannus siis oli satanen+ tiivisteet ja toisen pään holkki. Eli ei mitään älyttömän kallista...

Okkeei.. ei sulla olis kuvaa siitä kun se on palasina?

BJ-40/76 13.05.2013 23:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Teme74 (Viesti 1006081)
Mä ostin omaan vekottimeeni pitkän yksipäisen sylinterin. Se maksoi uutena noin satasen. Kaveri koneisti sen läpivetäväksi. Kustannus siis oli satanen+ tiivisteet ja toisen pään holkki. Eli ei mitään älyttömän kallista...

Pienemmillä sarjavalmisteisilla enemmän voimaa: pistä toinen vetämään ja toinen työntämään, tilavuus on sama, voimat on samat....

Minulla traktorissa uutena suuruusluokkaa sama ohjaussylinteri, nimenomaan EI läpimenevällä männällä, tienpäällä rattia saa pyörittää hiljalleen, kun nuo renkaat ei ole F1 tasoa.... lumihommissa ei haittaa, ainakaan niin paljon että häiritsisi, kaikki muu välys ja USSR hydrauliikka lohko vaatii kaiken huomion, mikä työskentelyalueesta jää yli, kun putsataan tuota pihaa/liittymiä...:o

Jappi 14.05.2013 01:01

Niin, tuon läpivetävän voi korvata kahdella erillisellä jos niitä sattuu saamaan kovin edullisesti.

Teme74 14.05.2013 06:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Villeri (Viesti 1006107)
Okkeei.. ei sulla olis kuvaa siitä kun se on palasina?

Ei valitettavasti ole kuvaa sylkystä palasina, tai koneistuksesta:( Käsittääkseni se on tehty siten, että pitkä varsi on katkaistu keskeltä kahtia ja mäntä istutettu siihen väliin. Sitten vaan sylinteriputki oikean mittaiseksi ja holkille sopivat kierteet päähän. Jotain sinne päin ect.:cool:

Villeri 14.05.2013 06:36

Se lähinnä kiinnostaiskin miten se mäntä on sielä varsien välissä. :)

HeikkiH 14.05.2013 07:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Villeri (Viesti 1006133)
Se lähinnä kiinnostaiskin miten se mäntä on sielä varsien välissä. :)

Jos siinä varressa riittää matsku, niin tekee sisäkierteen siihen. O-rengas on jo siellä toisella puolella mäntää niin sitäkään ei välttämättä tarvitse.

edit/ Mutta jos se varsi on halkaisijaltaan kovin pieni, niin sitten pitää tehdä sopiva sisäkierteellinen holkki (vrt. pitkä mutteri) millä ne varret yhdistää. Täytyy vaan muistaa lisätä sen holkin pituus putken pituuteen ettei isku jää vajaaksi. Tämä on parempi vaihtoehto verrattuna varren sisäkierteeseen, parempi ohjaus kappaleille ja tukevampi rakenne.

Eskimo 16.05.2013 22:05

Ääni linkulle ja kahdelle taka-aksulalle.
Säästyy murrosjumpalta ja saa vaikka kuinka pienen kääntöympyrän...

Villeri 16.05.2013 22:22

Ei pajerosta murrokset hajoo. Se on toyotan ongelma :D linkku oli päällimmäinen ajatus mutta samassa kasassa kun taka-akselistopari tulee niin tulis pajeron retkukeulakin ja omasta lavapätkästä on takarunko aika haperoa niin siihen vois sovittaa sen toisen etuakseliston :) ei ois joka talossa 4x4x4 pajeroa saati niin idioottia että semmosta edes suunnittelis :)

Jörmelö_2 18.05.2013 23:50

Ääni kääntyvälle kiinteälle taka-akselille :D

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=130979


Kolmilinkkinä ja kierrejousi/ ilmajousi yhdistelmällä, ja tietty panhard tanko. Senkin voi tehdä muuttuva pituuksisena kun ei saa Suomen suunnistus kisoissa käyttää kääntyvää taka-akselia :rolleyes:(tai ainakaan ennen saanut)
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=130985

saa käyttää, ei oo pakko. :D

Nikuzai 19.05.2013 14:30

Taakse pienemmällä virtauksella oleva sylinteri niin kääntyy rauhallisemmin ja ajaminen on luonnollisemman tuntuista.

Monsteri autossa oli kahdella kytkimellä ja ohjauslevyllä akselin asennon ilmaisu katkasija oli päällä akselin ollessa käännettynä ja keskellä merkkivalot ei palanut.
Pikkunen orbiratti erilliseen taka-akseli ohjaukseen hanoitusta en nähnyt miten se oli toteutettu, mutta molempia akseleita ohjattiin normaali ratista normaali tilanteessa.



Tai sitten kuorma-autosta simpukka ja tehostimen pumppu ja mekaanisella tangolla ohjaus taka-akselille kuten kahdella ohjaavalla akselilla olevissa sora-autoissa.
Väli niveleen/tukitankoon vielä säätö, että saa hienosäädettyä ohjaus erojen nopeutta ja pituutta

Olikohan sisun versio sellainen, että simpukan varsi on erilainen kahdella kääntövarren reiällä, mutta molemmat akselit samanlaiset.


Sivu luotu: 07:08 (GMT +2).