Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 29.06.2011, 17:53
BryGgi BryGgi ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.12.08
Sijainti: p-savo
Viestit: 1.444
Post

Kupariputkea diesellinjastoon


Pitää rojektiin ruveta vetämään uutta polttoaine linjaa runkoa myöten niin mitenköhän asian ajaisi ihan normi kupariputki? imu ois 8mm ja paluu vaikka 6mm. entiset letkut on semmo+iset kötöstykset että huh huh, niin parempi ne pois jättää kokonaan. saa ne samalla paremmin suojaan kuin alkuperäiset

__________________
[O]=TOYOTA=[O]
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 29.06.2011, 18:07
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Miten olis nyloniputki? Esim. jarrupaineluokiteltu, niin kestää enempi kulutusta? Vois liitokset tehä pistoliittimillä.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 29.06.2011, 18:11
BryGgi BryGgi ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.12.08
Sijainti: p-savo
Viestit: 1.444
Perusasetus

no vois olla joo, mutta ne kato maksaa
ja minun tuurilla risu tökkää sitä liittimen kaulusta ja repäsee letkun irti ja se on sitten siinä..
__________________
[O]=TOYOTA=[O]
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 29.06.2011, 18:32
-Captain-:n Avatar
-Captain- -Captain- ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 20.10.06
Sijainti: Imatra, Finland.
Viestit: 1.191
Perusasetus

ite tuli tehtyä joskus 10 vuotta sitten 8mm kupariputkesta (LVI-liikkeestä semmosta "lyijättyä", taipuu suht helposti) bensiini bemariin polttoainelinjat eikä nuo oo ees hapettunu... kai se dieselissä toimii samalla lailla
__________________
Chevrolet Avalanche 8.1 Vortec 4x4
Audi A6 C7 3.0TDI QUATTRO
SUZUKI KING QUAD 4x4 750 -09 varustettuna LITEFOOT telasarjalla
-Dodge Ramcharger (offi-projekti)
-Nissan Patrol SOA vm-88
-Scania 92RML vm-87 EX-Autokoulu "MC DONALDS"
+liuta muita harraste ajoneuvoja

WUOKSI OFFROAD
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 29.06.2011, 20:26
lepoantti lepoantti ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.01.05
Sijainti: Sawo, Leppävirta
Viestit: 2.706
Perusasetus

öljypolttimen ja säiliön välillä useimmiten kupariputki....polttoainelinjan voi tehdä aivan hyvin myös useimmiten väriltään sinisestä paineilmaletkusta, löytyy sitä kyllä mustana ja valkoisena ja varmaan kaikissa mahdollisissa väreissä, ja pillikokoja löytyy ihan sen mukaan mikä on polttoaineen tarve. taipuu hyvin, kestää ainakin dieseliä, saatavuus hyvä ja joskus sitä saa jopa edullisesti.

Viimeksi muokannut lepoantti : 30.06.2011 05:14
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 29.06.2011, 21:32
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Nylon putkea!


Tuo kupariputki ei välttämättä kestä jatkuvaa tärinää?
ja ei ole ikuistakaan, taitaa tuo hapan suoturve ja sähkökemiallinen korrosio
syödä tuon kuparinkin aikojen saatossa.(sitä en tiedä onko se 2- vai 5- vai 50Vuotta)

Ja kun ostat esim. paineilma nylon-putkea, niin siihen saa myös kiertämällä
kiinnitettäviä liittimiä, taatusti tiiviitä, eikä löysää irti vähällä.

toki tärinä kuluttaa myös nylonputken, mutta kaikkein pessimistisimmät pistää
tuon putken päälle toisen putken suojaksi pitää vaan muistaa tukkia
huolella molemmista päistä, esim liimakutistesukalla, ettei hiekka yms pääse väliin.

Ja halvempaa kun kupariputki.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 30.06.2011, 07:54
bj45lava bj45lava ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 09.09.03
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 2.390
Perusasetus

No joo se musta muovipilli on hyväksi havaittua ja halpaa, itellä ei oo mikään kupari koskaan tullu edes mieleenkään.
Paitsi jarruputket jotka nekin vois jo korvata nykymuoviputkella, mut olikohan se autossa vielä sallittua.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 30.06.2011, 09:24
piparix piparix ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 26.02.05
Sijainti: Hirvensalmi
Viestit: 799
Perusasetus

Itellä oli joskus aikoinaan katuautossa polttoainelinjat sitä sinistä paineilma putkee ja kestihän ne varmaan vuoden verran ennenkuin kivet hakkas auton alla sen puhki, ja monesta kohtaa. Minä suosin edelleen sitä mustaa kumiletkua joka on polttoaineluokiteltua, maksaa vähän enempi mut ainakii toimii.
__________________
Ihmeitä ei pidä odotella, ihmeitä pitää tehdä.
Etelä-Savon Maastoautoilijat Ry
[SIZE=2]
http://www.etsama.com
http://www.facebook.com/etsama
http://www.facebook.com/etsamarc
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 30.06.2011, 18:12
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Nylon putkea, ja on helppo korjata mettässä. laittaa vaan pikaliittimen väliin ja matka jatq...

Kupari on pikkasen ikävämpää korjata kun oksa/kivi/joku muu pökkäsee putken ruttuun!!!
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 30.06.2011, 22:47
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.911
Perusasetus

tuolla mustalla nylonilla mäkin vedin Geen linjat uusiks rungon päällä, senhän vois pujotella rungon sisäänkin, eikä se kallista ole

ja niinkuin -Mikki- sanoi, älyhelppoa korjattavaa, letkun pätkä ja lemmarit riittää ensiavuks

ihan äkkiä en usko kivien tuollasta jarruille tarkoitettua puhkovan, mitä sitten lieneekään ollut ko. tapauksessa, taidanpa testata haulikolla sopivan tilaisuuden tullen (irtopätkään)
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 01.07.2011, 09:04
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Joo, se sininen on ihan eri tavaraa, ku musta. Siellähän ne kuorma-autoissaki on rungon alla paineilmaputket ilman suojauksia.
Ja mitä noihin liittimiin tulee, niin on niitä jarruluokiteltuja liittimiäki, joita ei oo niin helppo purkaa.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 19.07.2011, 19:00
piparix piparix ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 26.02.05
Sijainti: Hirvensalmi
Viestit: 799
Perusasetus

Nii justii. Tuo musta jarruilma putki on tietty ihan eriasia. Itellä oli sitä sinistä (edellisen omistajan toimesta) jota käytetään kevyissä ilma-asennuksissa etupäässä sisätiloissa.
__________________
Ihmeitä ei pidä odotella, ihmeitä pitää tehdä.
Etelä-Savon Maastoautoilijat Ry
[SIZE=2]
http://www.etsama.com
http://www.facebook.com/etsama
http://www.facebook.com/etsamarc
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 19.07.2011, 19:38
BryGgi BryGgi ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.12.08
Sijainti: p-savo
Viestit: 1.444
Perusasetus

Tuli itse laitettua sininen nylon putki rungon päälle suojaan. orkkis kiinnikkeetkin jatko käytin kun olivat niin hyväkuntoiset, runkoon vaan porasin 4kpl niittimuttereita ja junttasin niihin kiinni jarruputket ja polttoaineletkut. hakusessa vielä liittimet siitä eteenpäin kun ei ollu tuolla paikallisessa putkassa haluttuja osia, iisalmeen tie siis vie ja osia ostelemaan..
__________________
[O]=TOYOTA=[O]
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 19.07.2011, 21:38
fj40:n Avatar
fj40 fj40 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 24.06.08
Sijainti: Rovaniemi
Viestit: 246
Perusasetus

Ja ne pikaliittimet johon putki työnnetään ja lukittuu itsestään, ei pidä tiiseliä. Ovatkin tarkoitettu vain ilmaputkiin.
Oikea helmiliitin ja tukiholkki niin pitää varmasti!
__________________
Terveisiä Perseestä
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 20.07.2011, 18:22
BryGgi BryGgi ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.12.08
Sijainti: p-savo
Viestit: 1.444
Perusasetus

mulla oli kyseinen pikaliitin 3mm putkessa syötöpumpulla kiinni kun testailin kotelopaineita.. n.7bar paineita jatkuvaa niin hyvin kesti ja ei vuotanut..
__________________
[O]=TOYOTA=[O]
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 20.07.2011, 19:49
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.911
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja fj40 Näytä viesti
Ja ne pikaliittimet johon putki työnnetään ja lukittuu itsestään, ei pidä tiiseliä. Ovatkin tarkoitettu vain ilmaputkiin.
Oikea helmiliitin ja tukiholkki niin pitää varmasti!

hiukka on mustakin oudon kuuloista, kun kuitenkin paineenkestoa lienee ainakin 10 bar jollei enempikin

liekö ollu paskaa välissä tai muu asennusvihre... eiks diesel ole kuitenkin suurimolekyylisempääkin kuin ilma ?
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 20.07.2011, 19:57
Yölento Yölento ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.08.08
Sijainti: Ylä-Savo
Viestit: 1.740
Perusasetus

Mutta jos pumppu on vasta konehuoneessa niin liittimellä ei ole painetta joka sen pitää tiukalla, vaan putkessa on lievä alipaine. Jos ei satu käydessä vetämään ilmaa niin seisoessa löysä liitos tiputtelee. (Taas tällanen hyvä arvaus?)
__________________
Siitä lähetään mihin etuveto jätetään.
www.kaivinkoneet.com
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 20.07.2011, 20:48
fj40:n Avatar
fj40 fj40 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 24.06.08
Sijainti: Rovaniemi
Viestit: 246
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
hiukka on mustakin oudon kuuloista, kun kuitenkin paineenkestoa lienee ainakin 10 bar jollei enempikin

liekö ollu paskaa välissä tai muu asennusvihre... eiks diesel ole kuitenkin suurimolekyylisempääkin kuin ilma ?
Tarkennusta vielä, kestivät viikosta kolmeen kuukauteen ja kuorma-autoihin on tuota kokeiltu, putkikoko 12-14mm
__________________
Terveisiä Perseestä
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 21.07.2011, 23:27
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.241
Perusasetus

Monensorttisia.


Juu useammat nylonputket käy naftalle,paineen kesto on alkaen 8bar. Jotkut kai enemmänkin,niihin löytyy lentskari liittimiä ja jarru liittimiä ja yleismallin "pistoliitintä" mut pikku huomio: pistoliittimen lukitsee paine joka putkeen käytössä tulee ja aukeaa punaista kaulusta painamalla. Kestää vaik mitä mut joskus irtoaa ihan vaan vetämällä,varsinkin sillon ku ei oo painetta. Tietääkseni ei tarkoituskaan pitää paineettomana eikä varsinkaan alipainetta,jota useimmissa polttoaine linjoissa esiintyy. Muuten putki on kätevä vetää ja ei ruostu ja kestää riuhtoa ja murjoa. Ei ole ainakaan helposti hitsattavissa mut jos nyt kuitenkin tulee hitsattua ni helppo vaihtaa kun uuden ja vanhan putken peräkkäin jollain rauta langalla ja vetää uuden sisään. ja liitokset käy helposti ja ihanasti perinteisellä pensaletku/klemmari tyylillä. Itsellä on sitä mustaa,HYMATista ostin,ei maksanu pieruakaan. Ollu käytössä jotai 3-5 vuotta. Jos joutuu menemään lähellä ahdinta tai pakoputkea ni ihan bildemannista tai mätänetistä kupari putkea,tai sieltä HYMATista rosteri putkea jota voi taivuttaa polvea vasten menemättä littuun. Sen huono puoli on turkasen kallis hinta.
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 22.07.2011, 07:52
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

Mulla on rangessa alipainesysteemit (akselilukot) kasattu niillä pistettävillä yleismallin paineilmapikaliittimillä, ja pitää kohtuu hyvin alipainettakin. Vuoto kuitenkin vaihtelee, ohut tuntuma sellainen että lämpimällä kelillä pitää paremmin (lasku luokkaa alle sata grammaa/vrk), kylmemmällä alipainesäiliö tyhjenee hieman nopeammin (jopa useita satoja grammoja/vrk).

Alipaine on normaaliajossa luokkaa 0.6-0.7 kiloa, joskus on ollut taulussa 0.9 kiloa, eli aika lähellä tyhjiötä. Alipaine nousee parhaiten voimakkaissa pitkissä moottorijarrutuksissa, eli jonkinlaista tietä pitkin kun ajaa pitkällä puolella niin nousee kohtuu hyvin/nopeasti 0.8 kiloon. Tyhjäkäynnillä tulee luokkaa 0.4-0.5 kiloa alipainetta.

Lukot menee päälle rengas ilmassa käsin pyörittelemällä noin 0.25-0.3 kilossa, tiedä sitten onko noilla alipaineilla ihan pohjassa. Volvon anturit naksahtaa (silloin kun naksahtaa, toimivat epäluotettavasti ja ottaa hepulit vedestä) noin 0.35-0.4 kilossa.

Systeemissä on rangen orkkis alipainesäiliö (nyrkin kokoinen), akelilukkojen magneettiventtiilit, haaroitus alipainemittarille ja lisäsäiliölle (2-3 litraa, kuskin penkin alla), Volvon orkkis alipaineanturit ja ne akselilukot tietty. Valistunut arvaus että ainakin 10 pikaliitintä (joissa useimmissa 2 putkea pikaliitoksella siis), jatkoksia ja 8/6mm muutoksia ja muuta vastaavaa. Muunlaisiakin liittimiä on ainakin saman verran, ja mustan/sinisen putken lisäksi epälukuinen määrä mm. kumiletkua ja silikoniletkua.

Myyjä (Kailatec) sanoi/varoitti kyllä ettei ehkä toimi alipaineen kanssa, mutta ajattelin että jos vuotaa niin kyllä siihen vuotokohtaan jotain paskaa menee ajan kanssa ja vuoto tivistyy itsekseen.

Tiiveystavitteena oli että systemin alipaine pysyisi jollain tasolla yön yli ilman lukkoja, ja molempien lukkojen kanssa useampia tunteja kun auton 8-sylinterinen alipainepumppu on sammuksissa, ja näihin on taidettu päästä ilman sen kummempia säätämisiä, kovaa ajoa vaan.

-Paavo
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 22.07.2011, 07:53
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

Antenni topikin leventämisestä;

Kestääkö musta taikka sininen paineilmaletku (vai putkeako se on?) bensaa?
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 22.07.2011, 16:35
88 88 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 29.07.06
Sijainti: Lappi TL, .
Viestit: 912
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Paavo Näytä viesti
Antenni topikin leventämisestä;

Kestääkö musta taikka sininen paineilmaletku (vai putkeako se on?) bensaa?
Mulla on mustasta nylonputkesta ja paluussa halpisjatko yhdessä kohtaa konehuoneessa, ollu 10 vuotta.

Tankin ja polttoainepumpun välissä on kans semmonen jarruhyväksytty jatkoliitin ollu
4 tai 5vuotta ai niin ja paluussa on kans siellä takana.

Tankkiin nämä on liitetty normi hytikka helmi ja mutteri systeemillä ilman tukiholkkeja ei ole ongelmia ollu.

Römpereitä syötetään tällä hetkellä Rangen orkkis pensapumpulla.
__________________
Pitikö se sinne nyt ajaa?
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 23.07.2011, 22:26
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Paavo Näytä viesti
Antenni topikin leventämisestä;

Kestääkö musta taikka sininen paineilmaletku (vai putkeako se on?) bensaa?
Hyvälaatuinen musta, EHKÄ???
Sininen, ei mitään toivoa....

Ei muuten, mutta testattiin laittamalla letkunpala pentsiiniastiaan (95E10) ja kumiletkutkin turposi muodottomaksi (se erittäin yleinen GoodYear:n letku)...
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 23.07.2011, 23:19
pt. pt. ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 16.02.08
Sijainti: Kouvola
Viestit: 523
Perusasetus

Asiaan liittyen, kun tullut tuossa kahvipöydässä puhetta, että tekisi tarkkuusputkesta (HST/RST) linjastot. Ei happane mihinkään ja kestää iskut hyvinkin varmasti.

Se, että millaisillä liittimillä lähtee tuollaista tekemään on sitten eriasia.. Normiliittimet menee "hieman" järeiksi äkkiä, mutta helmi ja liitin lie? Ja polttoainepuolelle helpompi soveltaa, kuin esim. jarruihin.

Hinnallisesti ei ihmeitä ota ja löytyy ainakin hyvin varustetuista tukuista.. Yksityisten osto kanavista ei kyllä hajuakaan.
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 23.07.2011, 23:24
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.319
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pt. Näytä viesti
Asiaan liittyen, kun tullut tuossa kahvipöydässä puhetta, että tekisi tarkkuusputkesta (HST/RST) linjastot. Ei happane mihinkään ja kestää iskut hyvinkin varmasti.

Se, että millaisillä liittimillä lähtee tuollaista tekemään on sitten eriasia.. Normiliittimet menee "hieman" järeiksi äkkiä, mutta helmi ja liitin lie? Ja polttoainepuolelle helpompi soveltaa, kuin esim. jarruihin.

Hinnallisesti ei ihmeitä ota ja löytyy ainakin hyvin varustetuista tukuista.. Yksityisten osto kanavista ei kyllä hajuakaan.
Haponkestävä putki toimii hienosti polttoaine putkina. Täytyy vain tukea hyvin, happonen karkenee ja murtuu tärinästä helposti. Liittimiä saa samasta paikasta kuin putkeakin...

Tuommoisia löytyy monesta vehkeestä paikkakunnilla, jossa on paperitehtaita. Ilmeisesti joku syy-yhteys.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostetaan Kupariputkea Leksa_ O/M/V Muut 6 15.08.2009 12:49


Sivu luotu: 19:14 (GMT +2).