![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Kupariputkea diesellinjastoonPitää rojektiin ruveta vetämään uutta polttoaine linjaa runkoa myöten niin mitenköhän asian ajaisi ihan normi kupariputki? imu ois 8mm ja paluu vaikka 6mm. entiset letkut on semmo+iset kötöstykset että huh huh, niin parempi ne pois jättää kokonaan. saa ne samalla paremmin suojaan kuin alkuperäiset
__________________
[O]=TOYOTA=[O] |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Miten olis nyloniputki? Esim. jarrupaineluokiteltu, niin kestää enempi kulutusta? Vois liitokset tehä pistoliittimillä.
|
#3
|
|||
|
|||
![]()
no vois olla joo, mutta ne kato maksaa
![]() ja minun tuurilla risu tökkää sitä liittimen kaulusta ja repäsee letkun irti ja se on sitten siinä.. ![]()
__________________
[O]=TOYOTA=[O] |
#4
|
||||
|
||||
![]()
ite tuli tehtyä joskus 10 vuotta sitten 8mm kupariputkesta (LVI-liikkeestä semmosta "lyijättyä", taipuu suht helposti) bensiini bemariin polttoainelinjat eikä nuo oo ees hapettunu... kai se dieselissä toimii samalla lailla
![]()
__________________
Chevrolet Avalanche 8.1 Vortec 4x4 Audi A6 C7 3.0TDI QUATTRO SUZUKI KING QUAD 4x4 750 -09 varustettuna LITEFOOT telasarjalla -Dodge Ramcharger (offi-projekti) -Nissan Patrol SOA vm-88 -Scania 92RML vm-87 EX-Autokoulu "MC DONALDS" +liuta muita harraste ajoneuvoja WUOKSI OFFROAD |
#5
|
|||
|
|||
![]()
öljypolttimen ja säiliön välillä useimmiten kupariputki....polttoainelinjan voi tehdä aivan hyvin myös useimmiten väriltään sinisestä paineilmaletkusta, löytyy sitä kyllä mustana ja valkoisena ja varmaan kaikissa mahdollisissa väreissä, ja pillikokoja löytyy ihan sen mukaan mikä on polttoaineen tarve. taipuu hyvin, kestää ainakin dieseliä, saatavuus hyvä ja joskus sitä saa jopa edullisesti.
Viimeksi muokannut lepoantti : 30.06.2011 05:14 |
#6
|
|||
|
|||
![]() Nylon putkea!
Tuo kupariputki ei välttämättä kestä jatkuvaa tärinää?
ja ei ole ikuistakaan, taitaa tuo hapan suoturve ja sähkökemiallinen korrosio syödä tuon kuparinkin aikojen saatossa.(sitä en tiedä onko se 2- vai 5- vai 50Vuotta) Ja kun ostat esim. paineilma nylon-putkea, niin siihen saa myös kiertämällä kiinnitettäviä liittimiä, taatusti tiiviitä, eikä löysää irti vähällä. toki tärinä kuluttaa myös nylonputken, mutta kaikkein pessimistisimmät pistää tuon putken päälle toisen putken suojaksi ![]() huolella molemmista päistä, esim liimakutistesukalla, ettei hiekka yms pääse väliin. Ja halvempaa kun kupariputki. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
No joo se musta muovipilli on hyväksi havaittua ja halpaa, itellä ei oo mikään kupari koskaan tullu edes mieleenkään.
Paitsi jarruputket jotka nekin vois jo korvata nykymuoviputkella, mut olikohan se autossa vielä sallittua. |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Itellä oli joskus aikoinaan katuautossa polttoainelinjat sitä sinistä paineilma putkee ja kestihän ne varmaan vuoden verran ennenkuin kivet hakkas auton alla sen puhki, ja monesta kohtaa. Minä suosin edelleen sitä mustaa kumiletkua joka on polttoaineluokiteltua, maksaa vähän enempi mut ainakii toimii.
__________________
Ihmeitä ei pidä odotella, ihmeitä pitää tehdä. Etelä-Savon Maastoautoilijat Ry[SIZE=2] http://www.etsama.com http://www.facebook.com/etsama http://www.facebook.com/etsamarc |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Nylon putkea, ja on helppo korjata mettässä. laittaa vaan pikaliittimen väliin ja matka jatq...
Kupari on pikkasen ikävämpää korjata kun oksa/kivi/joku muu pökkäsee putken ruttuun!!!
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#10
|
||||
|
||||
![]()
tuolla mustalla nylonilla mäkin vedin Geen linjat uusiks rungon päällä, senhän vois pujotella rungon sisäänkin, eikä se kallista ole
ja niinkuin -Mikki- sanoi, älyhelppoa korjattavaa, letkun pätkä ja lemmarit riittää ensiavuks ihan äkkiä en usko kivien tuollasta jarruille tarkoitettua puhkovan, mitä sitten lieneekään ollut ko. tapauksessa, taidanpa testata haulikolla sopivan tilaisuuden tullen (irtopätkään ![]()
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Joo, se sininen on ihan eri tavaraa, ku musta. Siellähän ne kuorma-autoissaki on rungon alla paineilmaputket ilman suojauksia.
Ja mitä noihin liittimiin tulee, niin on niitä jarruluokiteltuja liittimiäki, joita ei oo niin helppo purkaa. |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Nii justii. Tuo musta jarruilma putki on tietty ihan eriasia. Itellä oli sitä sinistä (edellisen omistajan toimesta) jota käytetään kevyissä ilma-asennuksissa etupäässä sisätiloissa.
__________________
Ihmeitä ei pidä odotella, ihmeitä pitää tehdä. Etelä-Savon Maastoautoilijat Ry[SIZE=2] http://www.etsama.com http://www.facebook.com/etsama http://www.facebook.com/etsamarc |
#13
|
|||
|
|||
![]()
Tuli itse laitettua sininen nylon putki rungon päälle suojaan. orkkis kiinnikkeetkin jatko käytin kun olivat niin hyväkuntoiset, runkoon vaan porasin 4kpl niittimuttereita ja junttasin niihin kiinni jarruputket ja polttoaineletkut. hakusessa vielä liittimet siitä eteenpäin kun ei ollu tuolla paikallisessa putkassa haluttuja osia, iisalmeen tie siis vie ja osia ostelemaan..
__________________
[O]=TOYOTA=[O] |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Ja ne pikaliittimet johon putki työnnetään ja lukittuu itsestään, ei pidä tiiseliä. Ovatkin tarkoitettu vain ilmaputkiin.
Oikea helmiliitin ja tukiholkki niin pitää varmasti!
__________________
Terveisiä Perseestä |
#15
|
|||
|
|||
![]()
mulla oli kyseinen pikaliitin 3mm putkessa syötöpumpulla kiinni kun testailin kotelopaineita.. n.7bar paineita jatkuvaa niin hyvin kesti ja ei vuotanut..
__________________
[O]=TOYOTA=[O] |
#16
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
hiukka on mustakin oudon kuuloista, kun kuitenkin paineenkestoa lienee ainakin 10 bar jollei enempikin liekö ollu paskaa välissä tai muu asennusvihre... eiks diesel ole kuitenkin suurimolekyylisempääkin kuin ilma ?
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#17
|
|||
|
|||
![]()
Mutta jos pumppu on vasta konehuoneessa niin liittimellä ei ole painetta joka sen pitää tiukalla, vaan putkessa on lievä alipaine. Jos ei satu käydessä vetämään ilmaa niin seisoessa löysä liitos tiputtelee. (Taas tällanen hyvä arvaus?)
|
#18
|
||||
|
||||
![]()
Tarkennusta vielä, kestivät viikosta kolmeen kuukauteen ja kuorma-autoihin on tuota kokeiltu, putkikoko 12-14mm
__________________
Terveisiä Perseestä |
#19
|
|||
|
|||
![]() Monensorttisia.
Juu useammat nylonputket käy naftalle,paineen kesto on alkaen 8bar. Jotkut kai enemmänkin,niihin löytyy lentskari liittimiä ja jarru liittimiä ja yleismallin "pistoliitintä" mut pikku huomio: pistoliittimen lukitsee paine joka putkeen käytössä tulee ja aukeaa punaista kaulusta painamalla. Kestää vaik mitä mut joskus irtoaa ihan vaan vetämällä,varsinkin sillon ku ei oo painetta. Tietääkseni ei tarkoituskaan pitää paineettomana eikä varsinkaan alipainetta,jota useimmissa polttoaine linjoissa esiintyy. Muuten putki on kätevä vetää ja ei ruostu ja kestää riuhtoa ja murjoa. Ei ole ainakaan helposti hitsattavissa mut jos nyt kuitenkin tulee hitsattua ni helppo vaihtaa kun uuden ja vanhan putken peräkkäin jollain rauta langalla ja vetää uuden sisään. ja liitokset käy helposti ja ihanasti perinteisellä pensaletku/klemmari tyylillä. Itsellä on sitä mustaa,HYMATista ostin,ei maksanu pieruakaan. Ollu käytössä jotai 3-5 vuotta. Jos joutuu menemään lähellä ahdinta tai pakoputkea ni ihan bildemannista tai mätänetistä kupari putkea,tai sieltä HYMATista rosteri putkea jota voi taivuttaa polvea vasten menemättä littuun. Sen huono puoli on turkasen kallis hinta.
|
#20
|
|||
|
|||
![]()
Mulla on rangessa alipainesysteemit (akselilukot) kasattu niillä pistettävillä yleismallin paineilmapikaliittimillä, ja pitää kohtuu hyvin alipainettakin. Vuoto kuitenkin vaihtelee, ohut tuntuma sellainen että lämpimällä kelillä pitää paremmin (lasku luokkaa alle sata grammaa/vrk), kylmemmällä alipainesäiliö tyhjenee hieman nopeammin (jopa useita satoja grammoja/vrk).
Alipaine on normaaliajossa luokkaa 0.6-0.7 kiloa, joskus on ollut taulussa 0.9 kiloa, eli aika lähellä tyhjiötä. Alipaine nousee parhaiten voimakkaissa pitkissä moottorijarrutuksissa, eli jonkinlaista tietä pitkin kun ajaa pitkällä puolella niin nousee kohtuu hyvin/nopeasti 0.8 kiloon. Tyhjäkäynnillä tulee luokkaa 0.4-0.5 kiloa alipainetta. Lukot menee päälle rengas ilmassa käsin pyörittelemällä noin 0.25-0.3 kilossa, tiedä sitten onko noilla alipaineilla ihan pohjassa. Volvon anturit naksahtaa (silloin kun naksahtaa, toimivat epäluotettavasti ja ottaa hepulit vedestä) noin 0.35-0.4 kilossa. Systeemissä on rangen orkkis alipainesäiliö (nyrkin kokoinen), akelilukkojen magneettiventtiilit, haaroitus alipainemittarille ja lisäsäiliölle (2-3 litraa, kuskin penkin alla), Volvon orkkis alipaineanturit ja ne akselilukot tietty. Valistunut arvaus että ainakin 10 pikaliitintä (joissa useimmissa 2 putkea pikaliitoksella siis), jatkoksia ja 8/6mm muutoksia ja muuta vastaavaa. Muunlaisiakin liittimiä on ainakin saman verran, ja mustan/sinisen putken lisäksi epälukuinen määrä mm. kumiletkua ja silikoniletkua. Myyjä (Kailatec) sanoi/varoitti kyllä ettei ehkä toimi alipaineen kanssa, mutta ajattelin että jos vuotaa niin kyllä siihen vuotokohtaan jotain paskaa menee ajan kanssa ja vuoto tivistyy itsekseen. Tiiveystavitteena oli että systemin alipaine pysyisi jollain tasolla yön yli ilman lukkoja, ja molempien lukkojen kanssa useampia tunteja kun auton 8-sylinterinen alipainepumppu on sammuksissa, ja näihin on taidettu päästä ilman sen kummempia säätämisiä, kovaa ajoa vaan. -Paavo |
#21
|
|||
|
|||
![]()
Antenni topikin leventämisestä;
Kestääkö musta taikka sininen paineilmaletku (vai putkeako se on?) bensaa? |
#22
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Tankin ja polttoainepumpun välissä on kans semmonen jarruhyväksytty jatkoliitin ollu 4 tai 5vuotta ai niin ja paluussa on kans siellä takana. Tankkiin nämä on liitetty normi hytikka helmi ja mutteri systeemillä ilman tukiholkkeja ei ole ongelmia ollu. Römpereitä syötetään tällä hetkellä Rangen orkkis pensapumpulla.
__________________
Pitikö se sinne nyt ajaa? |
#23
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Sininen, ei mitään toivoa.... Ei muuten, mutta testattiin laittamalla letkunpala pentsiiniastiaan (95E10) ja kumiletkutkin turposi muodottomaksi (se erittäin yleinen GoodYear:n letku)...
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#24
|
|||
|
|||
![]()
Asiaan liittyen, kun tullut tuossa kahvipöydässä puhetta, että tekisi tarkkuusputkesta (HST/RST) linjastot. Ei happane mihinkään ja kestää iskut hyvinkin varmasti.
Se, että millaisillä liittimillä lähtee tuollaista tekemään on sitten eriasia.. Normiliittimet menee "hieman" järeiksi äkkiä, mutta helmi ja liitin lie? Ja polttoainepuolelle helpompi soveltaa, kuin esim. jarruihin. Hinnallisesti ei ihmeitä ota ja löytyy ainakin hyvin varustetuista tukuista.. Yksityisten osto kanavista ei kyllä hajuakaan. |
#25
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tuommoisia löytyy monesta vehkeestä paikkakunnilla, jossa on paperitehtaita. ![]() ![]() ![]()
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostetaan Kupariputkea | Leksa_ | O/M/V Muut | 6 | 15.08.2009 12:49 |