Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Kupariputkea diesellinjastoon (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=85790)

BryGgi 29.06.2011 17:53

Kupariputkea diesellinjastoon
 
Pitää rojektiin ruveta vetämään uutta polttoaine linjaa runkoa myöten niin mitenköhän asian ajaisi ihan normi kupariputki? imu ois 8mm ja paluu vaikka 6mm. entiset letkut on semmo+iset kötöstykset että huh huh, niin parempi ne pois jättää kokonaan. saa ne samalla paremmin suojaan kuin alkuperäiset

Viipo 29.06.2011 18:07

Miten olis nyloniputki? Esim. jarrupaineluokiteltu, niin kestää enempi kulutusta? Vois liitokset tehä pistoliittimillä.

BryGgi 29.06.2011 18:11

no vois olla joo, mutta ne kato maksaa :mad:
ja minun tuurilla risu tökkää sitä liittimen kaulusta ja repäsee letkun irti ja se on sitten siinä.. :D

-Captain- 29.06.2011 18:32

ite tuli tehtyä joskus 10 vuotta sitten 8mm kupariputkesta (LVI-liikkeestä semmosta "lyijättyä", taipuu suht helposti) bensiini bemariin polttoainelinjat eikä nuo oo ees hapettunu... kai se dieselissä toimii samalla lailla :)

lepoantti 29.06.2011 20:26

öljypolttimen ja säiliön välillä useimmiten kupariputki....polttoainelinjan voi tehdä aivan hyvin myös useimmiten väriltään sinisestä paineilmaletkusta, löytyy sitä kyllä mustana ja valkoisena ja varmaan kaikissa mahdollisissa väreissä, ja pillikokoja löytyy ihan sen mukaan mikä on polttoaineen tarve. taipuu hyvin, kestää ainakin dieseliä, saatavuus hyvä ja joskus sitä saa jopa edullisesti.

BJ-40/76 29.06.2011 21:32

Nylon putkea!
 
Tuo kupariputki ei välttämättä kestä jatkuvaa tärinää?
ja ei ole ikuistakaan, taitaa tuo hapan suoturve ja sähkökemiallinen korrosio
syödä tuon kuparinkin aikojen saatossa.(sitä en tiedä onko se 2- vai 5- vai 50Vuotta)

Ja kun ostat esim. paineilma nylon-putkea, niin siihen saa myös kiertämällä
kiinnitettäviä liittimiä, taatusti tiiviitä, eikä löysää irti vähällä.

toki tärinä kuluttaa myös nylonputken, mutta kaikkein pessimistisimmät pistää
tuon putken päälle toisen putken suojaksi:o pitää vaan muistaa tukkia
huolella molemmista päistä, esim liimakutistesukalla, ettei hiekka yms pääse väliin.

Ja halvempaa kun kupariputki.

bj45lava 30.06.2011 07:54

No joo se musta muovipilli on hyväksi havaittua ja halpaa, itellä ei oo mikään kupari koskaan tullu edes mieleenkään.
Paitsi jarruputket jotka nekin vois jo korvata nykymuoviputkella, mut olikohan se autossa vielä sallittua.

piparix 30.06.2011 09:24

Itellä oli joskus aikoinaan katuautossa polttoainelinjat sitä sinistä paineilma putkee ja kestihän ne varmaan vuoden verran ennenkuin kivet hakkas auton alla sen puhki, ja monesta kohtaa. Minä suosin edelleen sitä mustaa kumiletkua joka on polttoaineluokiteltua, maksaa vähän enempi mut ainakii toimii.

Mikki 30.06.2011 18:12

Nylon putkea, ja on helppo korjata mettässä. laittaa vaan pikaliittimen väliin ja matka jatq...

Kupari on pikkasen ikävämpää korjata kun oksa/kivi/joku muu pökkäsee putken ruttuun!!!

pee 30.06.2011 22:47

tuolla mustalla nylonilla mäkin vedin Geen linjat uusiks rungon päällä, senhän vois pujotella rungon sisäänkin, eikä se kallista ole

ja niinkuin -Mikki- sanoi, älyhelppoa korjattavaa, letkun pätkä ja lemmarit riittää ensiavuks

ihan äkkiä en usko kivien tuollasta jarruille tarkoitettua puhkovan, mitä sitten lieneekään ollut ko. tapauksessa, taidanpa testata haulikolla sopivan tilaisuuden tullen (irtopätkään:D)

Viipo 01.07.2011 09:04

Joo, se sininen on ihan eri tavaraa, ku musta. Siellähän ne kuorma-autoissaki on rungon alla paineilmaputket ilman suojauksia.
Ja mitä noihin liittimiin tulee, niin on niitä jarruluokiteltuja liittimiäki, joita ei oo niin helppo purkaa.

piparix 19.07.2011 19:00

Nii justii. Tuo musta jarruilma putki on tietty ihan eriasia. Itellä oli sitä sinistä (edellisen omistajan toimesta) jota käytetään kevyissä ilma-asennuksissa etupäässä sisätiloissa.

BryGgi 19.07.2011 19:38

Tuli itse laitettua sininen nylon putki rungon päälle suojaan. orkkis kiinnikkeetkin jatko käytin kun olivat niin hyväkuntoiset, runkoon vaan porasin 4kpl niittimuttereita ja junttasin niihin kiinni jarruputket ja polttoaineletkut. hakusessa vielä liittimet siitä eteenpäin kun ei ollu tuolla paikallisessa putkassa haluttuja osia, iisalmeen tie siis vie ja osia ostelemaan..

fj40 19.07.2011 21:38

Ja ne pikaliittimet johon putki työnnetään ja lukittuu itsestään, ei pidä tiiseliä. Ovatkin tarkoitettu vain ilmaputkiin.
Oikea helmiliitin ja tukiholkki niin pitää varmasti!

BryGgi 20.07.2011 18:22

mulla oli kyseinen pikaliitin 3mm putkessa syötöpumpulla kiinni kun testailin kotelopaineita.. n.7bar paineita jatkuvaa niin hyvin kesti ja ei vuotanut..

pee 20.07.2011 19:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja fj40 (Viesti 783537)
Ja ne pikaliittimet johon putki työnnetään ja lukittuu itsestään, ei pidä tiiseliä. Ovatkin tarkoitettu vain ilmaputkiin.
Oikea helmiliitin ja tukiholkki niin pitää varmasti!


hiukka on mustakin oudon kuuloista, kun kuitenkin paineenkestoa lienee ainakin 10 bar jollei enempikin

liekö ollu paskaa välissä tai muu asennusvihre... eiks diesel ole kuitenkin suurimolekyylisempääkin kuin ilma ?

Yölento 20.07.2011 19:57

Mutta jos pumppu on vasta konehuoneessa niin liittimellä ei ole painetta joka sen pitää tiukalla, vaan putkessa on lievä alipaine. Jos ei satu käydessä vetämään ilmaa niin seisoessa löysä liitos tiputtelee. (Taas tällanen hyvä arvaus?)

fj40 20.07.2011 20:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 783732)
hiukka on mustakin oudon kuuloista, kun kuitenkin paineenkestoa lienee ainakin 10 bar jollei enempikin

liekö ollu paskaa välissä tai muu asennusvihre... eiks diesel ole kuitenkin suurimolekyylisempääkin kuin ilma ?

Tarkennusta vielä, kestivät viikosta kolmeen kuukauteen ja kuorma-autoihin on tuota kokeiltu, putkikoko 12-14mm

RIPAX 21.07.2011 23:27

Monensorttisia.
 
Juu useammat nylonputket käy naftalle,paineen kesto on alkaen 8bar. Jotkut kai enemmänkin,niihin löytyy lentskari liittimiä ja jarru liittimiä ja yleismallin "pistoliitintä" mut pikku huomio: pistoliittimen lukitsee paine joka putkeen käytössä tulee ja aukeaa punaista kaulusta painamalla. Kestää vaik mitä mut joskus irtoaa ihan vaan vetämällä,varsinkin sillon ku ei oo painetta. Tietääkseni ei tarkoituskaan pitää paineettomana eikä varsinkaan alipainetta,jota useimmissa polttoaine linjoissa esiintyy. Muuten putki on kätevä vetää ja ei ruostu ja kestää riuhtoa ja murjoa. Ei ole ainakaan helposti hitsattavissa mut jos nyt kuitenkin tulee hitsattua ni helppo vaihtaa kun uuden ja vanhan putken peräkkäin jollain rauta langalla ja vetää uuden sisään. ja liitokset käy helposti ja ihanasti perinteisellä pensaletku/klemmari tyylillä. Itsellä on sitä mustaa,HYMATista ostin,ei maksanu pieruakaan. Ollu käytössä jotai 3-5 vuotta. Jos joutuu menemään lähellä ahdinta tai pakoputkea ni ihan bildemannista tai mätänetistä kupari putkea,tai sieltä HYMATista rosteri putkea jota voi taivuttaa polvea vasten menemättä littuun. Sen huono puoli on turkasen kallis hinta.

Paavo 22.07.2011 07:52

Mulla on rangessa alipainesysteemit (akselilukot) kasattu niillä pistettävillä yleismallin paineilmapikaliittimillä, ja pitää kohtuu hyvin alipainettakin. Vuoto kuitenkin vaihtelee, ohut tuntuma sellainen että lämpimällä kelillä pitää paremmin (lasku luokkaa alle sata grammaa/vrk), kylmemmällä alipainesäiliö tyhjenee hieman nopeammin (jopa useita satoja grammoja/vrk).

Alipaine on normaaliajossa luokkaa 0.6-0.7 kiloa, joskus on ollut taulussa 0.9 kiloa, eli aika lähellä tyhjiötä. Alipaine nousee parhaiten voimakkaissa pitkissä moottorijarrutuksissa, eli jonkinlaista tietä pitkin kun ajaa pitkällä puolella niin nousee kohtuu hyvin/nopeasti 0.8 kiloon. Tyhjäkäynnillä tulee luokkaa 0.4-0.5 kiloa alipainetta.

Lukot menee päälle rengas ilmassa käsin pyörittelemällä noin 0.25-0.3 kilossa, tiedä sitten onko noilla alipaineilla ihan pohjassa. Volvon anturit naksahtaa (silloin kun naksahtaa, toimivat epäluotettavasti ja ottaa hepulit vedestä) noin 0.35-0.4 kilossa.

Systeemissä on rangen orkkis alipainesäiliö (nyrkin kokoinen), akelilukkojen magneettiventtiilit, haaroitus alipainemittarille ja lisäsäiliölle (2-3 litraa, kuskin penkin alla), Volvon orkkis alipaineanturit ja ne akselilukot tietty. Valistunut arvaus että ainakin 10 pikaliitintä (joissa useimmissa 2 putkea pikaliitoksella siis), jatkoksia ja 8/6mm muutoksia ja muuta vastaavaa. Muunlaisiakin liittimiä on ainakin saman verran, ja mustan/sinisen putken lisäksi epälukuinen määrä mm. kumiletkua ja silikoniletkua.

Myyjä (Kailatec) sanoi/varoitti kyllä ettei ehkä toimi alipaineen kanssa, mutta ajattelin että jos vuotaa niin kyllä siihen vuotokohtaan jotain paskaa menee ajan kanssa ja vuoto tivistyy itsekseen.

Tiiveystavitteena oli että systemin alipaine pysyisi jollain tasolla yön yli ilman lukkoja, ja molempien lukkojen kanssa useampia tunteja kun auton 8-sylinterinen alipainepumppu on sammuksissa, ja näihin on taidettu päästä ilman sen kummempia säätämisiä, kovaa ajoa vaan.

-Paavo

Paavo 22.07.2011 07:53

Antenni topikin leventämisestä;

Kestääkö musta taikka sininen paineilmaletku (vai putkeako se on?) bensaa?

88 22.07.2011 16:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Paavo (Viesti 784121)
Antenni topikin leventämisestä;

Kestääkö musta taikka sininen paineilmaletku (vai putkeako se on?) bensaa?

Mulla on mustasta nylonputkesta ja paluussa halpisjatko yhdessä kohtaa konehuoneessa, ollu 10 vuotta.

Tankin ja polttoainepumpun välissä on kans semmonen jarruhyväksytty jatkoliitin ollu
4 tai 5vuotta ai niin ja paluussa on kans siellä takana.

Tankkiin nämä on liitetty normi hytikka helmi ja mutteri systeemillä ilman tukiholkkeja ei ole ongelmia ollu.

Römpereitä syötetään tällä hetkellä Rangen orkkis pensapumpulla.

Mikki 23.07.2011 22:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Paavo (Viesti 784121)
Antenni topikin leventämisestä;

Kestääkö musta taikka sininen paineilmaletku (vai putkeako se on?) bensaa?

Hyvälaatuinen musta, EHKÄ???
Sininen, ei mitään toivoa....

Ei muuten, mutta testattiin laittamalla letkunpala pentsiiniastiaan (95E10) ja kumiletkutkin turposi muodottomaksi (se erittäin yleinen GoodYear:n letku)...

pt. 23.07.2011 23:19

Asiaan liittyen, kun tullut tuossa kahvipöydässä puhetta, että tekisi tarkkuusputkesta (HST/RST) linjastot. Ei happane mihinkään ja kestää iskut hyvinkin varmasti.

Se, että millaisillä liittimillä lähtee tuollaista tekemään on sitten eriasia.. Normiliittimet menee "hieman" järeiksi äkkiä, mutta helmi ja liitin lie? Ja polttoainepuolelle helpompi soveltaa, kuin esim. jarruihin.

Hinnallisesti ei ihmeitä ota ja löytyy ainakin hyvin varustetuista tukuista.. Yksityisten osto kanavista ei kyllä hajuakaan.

sisua45 23.07.2011 23:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pt. (Viesti 784546)
Asiaan liittyen, kun tullut tuossa kahvipöydässä puhetta, että tekisi tarkkuusputkesta (HST/RST) linjastot. Ei happane mihinkään ja kestää iskut hyvinkin varmasti.

Se, että millaisillä liittimillä lähtee tuollaista tekemään on sitten eriasia.. Normiliittimet menee "hieman" järeiksi äkkiä, mutta helmi ja liitin lie? Ja polttoainepuolelle helpompi soveltaa, kuin esim. jarruihin.

Hinnallisesti ei ihmeitä ota ja löytyy ainakin hyvin varustetuista tukuista.. Yksityisten osto kanavista ei kyllä hajuakaan.

Haponkestävä putki toimii hienosti polttoaine putkina. Täytyy vain tukea hyvin, happonen karkenee ja murtuu tärinästä helposti. Liittimiä saa samasta paikasta kuin putkeakin...

Tuommoisia löytyy monesta vehkeestä paikkakunnilla, jossa on paperitehtaita. :D:D Ilmeisesti joku syy-yhteys. :)


Sivu luotu: 12:46 (GMT +2).