Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 25.03.2011, 06:55
pajerotdic:n Avatar
pajerotdic pajerotdic ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.11.10
Sijainti: Helsinki
Viestit: 110
Perusasetus

Kylki pakoputki ja laillisuus


elikkä pajeron kylkiputki toteutuksista kuvia ja kokemuksia? Kuinka monta vaimenninta? Vähän meteliä saa tullakkin. Ja mitäs säädöksiä katsastus mies vaatii tälle toteutukselle?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 25.03.2011, 13:57
Joona Joona ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 03.01.08
Sijainti: Haapajärvi
Viestit: 15
Perusasetus

Omakohtaisia kokemuksia hj:n putkesta että vaimennin piti laittaa ja kunhan tulee muistaakseni puoli metriä eturenkaan takapuolelle. Itellä tuli suora pröö takasen etupuolelta vasemmalle. Ja nykyään kai saa laittaa kummalta puolelta vaan. Vaimenninki taitaa riippua vähän katsurista, emäntä käytti mun dodge ramia samalla asemalla niin eri katsuri tuumas vaan emännälle että menisitkö sen vauvan kans ulos pakokaasutestin ajaksi ku saattaa tulla meteliä, ja se oli suoralla torvella. Vaikuttasko sitte ku se oli kuorma-autoksi rekattu??
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 25.03.2011, 17:03
T4KE T4KE ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.12.08
Sijainti: Pori
Viestit: 89
Perusasetus

42 § (22.3.2001/280)
Pakoputkisto

1. Pakoputken on oltava siten sijoitettu, ettei sen mikään kohta ole vaarallisen lähellä polttoainesäiliötä tai -putkea. Jos pakosarjan tai -putken yläpuolella on polttoainejärjestelmän laitteita tai polttoaineputkien liitoksia siten sijoitettuina, että mahdollisen vuodon sattuessa polttoainetta voi tippua tai valua pakosarjalle tai -putkistolle, tai jos polttoaineen syttymisvaara muutoin on ilmeinen, on pakosarja tai -putkisto varustettava tarkoituksenmukaisella suojuksella.

2. Pakoputkiston pään tulee olla siten sijoitettu ja suunnattu, ettei pakokaasuista ole tarpeettomasti haittaa auton matkustajille, jalankulkijoille tai muille tien käyttäjille. Muun kuin M1- ja N1-luokan ajoneuvon pakoputken pään tulee olla suunnattu taaksepäin tai vasemmalle. Jos pakoputki vasemmalla sivulla tai takana vasemmalla puolella on suunnattu enemmän kuin 45° vasemmalle, on sen pää lisäksi käännettävä siten, että pakokaasut suuntautuvat vähintään 45°:een kulmalla vaakatasosta alaspäin. N2- ja N3-luokan ajoneuvossa pakoputki saa olla suunnattu ylöspäin, jolloin sen tulee ulottua ainakin ohjaamon ylimmän kohdan tasolle. Pakoputken ulkohalkaisija saa olla enintään 120 mm, tai jos siihen on erityistä syytä, enintään 150 mm.

3. Pakoputken pään ympärillä, 50 mm:n matkalla sen päästä mitattuna, on oltava vähintään 50 mm vapaata tilaa.


Näin se on nähtävä.

Viimeksi muokannut T4KE : 25.03.2011 17:05
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 25.03.2011, 17:07
tdi nyybinä
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

mut onko tuon 2001 vuoden lakitekstin jälkeen tullut päivitystä ? kun oon kuullu kans ettei ois enää välii ?
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 25.03.2011, 17:12
T4KE T4KE ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.12.08
Sijainti: Pori
Viestit: 89
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tdi nyybinä Näytä viesti
mut onko tuon 2001 vuoden lakitekstin jälkeen tullut päivitystä ? kun oon kuullu kans ettei ois enää välii ?


Siinä lukee että ajantasalla. Ja eikös tuon mukaan saa laittaa?
Mutta ei jalkakäytävään päin.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 25.03.2011, 18:06
tdi nyybinä
Guest
 
Viestit: n/a
Cool

mersussa vaan pakosarja oikeellakylellä ois lyhkäsempi viiä jalkkarin puolelle sitä mä vaan täs mietin kun olin siinäluulossa että sen sais laittaa. taitaa sekin olla konttori kohtaista kun välillä näkee tai sit ne vaan karsitaan leimalle
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 25.03.2011, 18:13
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.061
Perusasetus

Minne vaan, miten vaan, kunhan on tarpeeksi hiljainen eikä polta mitään. Eli vaimennin oltava (myös kuorma-autossa) ja pää ei saa osoittaa päin jarruputkia tai muuta korin osaa.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 25.03.2011, 20:27
hutikka:n Avatar
hutikka hutikka ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.09
Sijainti: Asikkala
Viestit: 1.216
Perusasetus

Gen1 2,5TD Pajessa on yks pönttö ja sit putki tulee apparin puolelta takaoven etureunan kohalta ulos.Äänet on suht sivistyneet (=kehtaa ajella ihmisten ilmoilla mutta turpo vinkuu myös kivasti ) ,laillisuudesta en osaa sanoa kun ei toi oo katsastettu tommosena..
__________________
==================================
Mitä isommat renkaat,sitä pitempi matka hakea traktori.


PäHäMa
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 25.03.2011, 21:51
Solmurauta Solmurauta ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.03.10
Sijainti: etelä-karjala
Viestit: 70
Perusasetus

Turbohan vaimentaa likimain kaikki pörinät mitä putkesta tulee
__________________
Holset siellä lukee..
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 26.03.2011, 01:49
-Jarkko-:n Avatar
-Jarkko- -Jarkko- ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 26.09.08
Sijainti: Ruokolahti
Viestit: 2.267
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Minne vaan, miten vaan, kunhan on tarpeeksi hiljainen eikä polta mitään.
Mutta katsastajalla viimekädessä harkinta tapauskohtaisesti. Oikein akeen piti soittaa kun alkoivat konttorilla pompottelemaan asialla miten sattuu. Vai koskeeko tuo "harkinta" kaikkia säännöksiä?

T: Meinas suoni katketa päästä kun piti jotain v...n "käyrätorvia" lisäillä valmiiseen putkeen, jotka tosin jäi leiman jälkeen ensimmäiseen kantoon sitten myöhemmin.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 26.03.2011, 08:40
Ramimo:n Avatar
Ramimo Ramimo ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 01.02.10
Sijainti: varsinaissuomi
Viestit: 12
Perusasetus

Mulla kävi niin viime vuonna, että BJ:n pystyputkea ihmeteltiin oikein lakikirjan ja kahden katsastusinssin voimin. Tulivat lopulta siihen tulokseen että 2001 jälkeen muutokset ovat lieventyneet niin, että tämäkin kelpasi. Mulla on yksi kapea, traktorin vaimennin pystyputkessa.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 26.03.2011, 09:14
sami73:n Avatar
sami73 sami73 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 19.10.05
Sijainti: Mikkeli
Viestit: 382
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hutikka Näytä viesti
Gen1 2,5TD Pajessa on yks pönttö ja sit putki tulee apparin puolelta takaoven etureunan kohalta ulos.Äänet on suht sivistyneet (=kehtaa ajella ihmisten ilmoilla mutta turpo vinkuu myös kivasti ) ,laillisuudesta en osaa sanoa kun ei toi oo katsastettu tommosena..
Samanlainen "viritelmä" löytyy myös mun kotterosta. Eikä sanona leimalla mitään.
__________________
M.O.C
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 26.03.2011, 10:34
pajerotdic:n Avatar
pajerotdic pajerotdic ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.11.10
Sijainti: Helsinki
Viestit: 110
Perusasetus

jotain tollasta suunnittelin, yks pönttö ja sit takarenkaan edestä ulos ja apparin puolta pitkin. mites se turbolta auton alle ekaan laippaan, kannattaako sekin vaihtaa isompaan? olis vaan helpompi siitä laipalta jatkaa putkea? kun ei olla mitään viimeisiä vääntöjä hakemassa että sillä mielin en vaihtais sitä downpipee. onko sit ihan yhtä tyhjän kanssa koko homma?
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 26.03.2011, 18:00
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

No mikä jottei?
Pienentäähän sekin pakoputkiston vastapainetta.
Joskus teini-gti-corollaan takapöntön vaihtaminen tarvikemalliseen virtaavampaan taisi vaikuttaa kulutukseenkin positiivisesti pitkällä aikavälillä mitattuna.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 27.03.2011, 13:48
Nuhapumppu:n Avatar
Nuhapumppu Nuhapumppu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 21.08.10
Sijainti: MUHOS
Viestit: 1.777
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pajerotdic Näytä viesti
jotain tollasta suunnittelin, yks pönttö ja sit takarenkaan edestä ulos ja apparin puolta pitkin. mites se turbolta auton alle ekaan laippaan, kannattaako sekin vaihtaa isompaan? olis vaan helpompi siitä laipalta jatkaa putkea? kun ei olla mitään viimeisiä vääntöjä hakemassa että sillä mielin en vaihtais sitä downpipee. onko sit ihan yhtä tyhjän kanssa koko homma?
Teet siitä downpipeltä asti uusiksi sen putken,näin tein itsekkin. Ja kyllä se vaimentajan vaatii jos mielii kiihdyttää enää ilman että korvat soi
Näin tehty itselle,sisäloksusta ulos ja rungon viereen alas, sen jälkeen suoratorvi helmalinjaan ja tuossa valmiina. Vaimentaja paikoillaan, tuli vähän alemmas tuon takia mutta kesällä näkee että tuliko liikaa
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 27.03.2011, 14:43
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.321
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nuhapumppu Näytä viesti
Näin tehty itselle,sisäloksusta ulos ja rungon viereen alas, sen jälkeen suoratorvi helmalinjaan ja tuossa valmiina. Vaimentaja paikoillaan, tuli vähän alemmas tuon takia mutta kesällä näkee että tuliko liikaa
Siviiliautossa toimiva ratkaisu mutta ei tuolla metsään mennä
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 27.03.2011, 16:57
JJ90:n Avatar
JJ90 JJ90 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 24.09.10
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.200
Perusasetus

On kyllä nuhapumpulla asiallisen ruma putki pajerossa!
__________________
Diisselistä voimaa ja silleen.
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 27.03.2011, 17:28
tdi:n Avatar
tdi tdi ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 16.03.09
Sijainti: Kotipaikka
Viestit: 1.791
Perusasetus

joku vois tehä sellasen palkkihelma putken ellei ole jo tehnyt ? se varmaan kestäis tuolla metissä ? hyvä haitari vaan alkuun ettei repee..
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 27.03.2011, 17:53
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

No mutta eikös se kuumene aikalailla? Vai meinasitko että safarilla ei tartte enää makkaratulia, voi korventaa kabanossin suoraan helmapalkin päällä
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 28.03.2011, 17:42
tdi nyybinä
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

hah voi olla mutta lämpeehän se normaali pakoputkikin ? saahan sitä aina pohohtii joku voi saada hyvänkin idean.. astinlautapakoputki ois varmaa siihensaakka hyvä ku ilman kenkii hyppää kyytii toisaalta ei ois talvella jäässä
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 28.03.2011, 18:20
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Lämpenee juu, mutta normi pakoputki ei ole yleensä sellaisessa paikassa että siihen kovin helpolla tulee itse koskettua normitilanteessa. Ja muutenkin on yleensä joku lämpökilpi tjsp. välissä jos on kovin lähellä esim. lattiaa.

Ei siinä, olen itsekin pohtinut tuota samaa ideaa moneen kertaan, mutta en vain ole keksinyt että miten tuon lämpöongelman ratkaisisi.
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 28.03.2011, 19:44
Imperio:n Avatar
Imperio Imperio ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 23.09.09
Sijainti: Siilinjärvi, Savon sytämmessä.
Viestit: 264
Perusasetus

http://imperio.1g.fi/kuvat/Pajero/Huollot/Pakoputki/

Tuommonen roikkuu oman malmikasan alla.... Vähänhän se siellä roikkuu mutta helppo korjata...
__________________
Ne tekköö jotka ossoo. Jotka ee ossoo, ne arvostelloo. Liika vaahti vuan harmittaa kun suap kulukee vähemmän aekoo ku hittaammat. Jos ymmärrät kaeken, oot varmasti käsittännä viärin.
http://imperio.1g.fi
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 28.03.2011, 20:14
Nuhapumppu:n Avatar
Nuhapumppu Nuhapumppu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 21.08.10
Sijainti: MUHOS
Viestit: 1.777
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Heguli Näytä viesti
Siviiliautossa toimiva ratkaisu mutta ei tuolla metsään mennä
Kui ei,meinaatko että kiinnostaa jos tuo putki vaikka osuu johonkin vai että tulee liian alas? Tuo on kuitenkin ylempänä kuin esimerkiksi laatikonkannakkeet että ei ole matalin kohta autosta,kuvakulma vähän hämää.
Ja tuossa ei ole yhtään sellaista kulmaa joka voisi johonkin tarttua kiinni,tehty pelleistä sellaiset rampit molempiin päihin.
Ja eipä tuota tehdä sillä menttaliteetillä että pääasia että näyttää hyvältä,se on käyttöä eikä näyttöä varten.
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 28.03.2011, 20:31
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Kyllä mulla ainakin on helmat se paikka autossa, joka on aina metsässä ottanut eniten osumaa. Pohjaa/ vaihdelaatikon/ jakiksen aluetta pyrkii hieman varomaan yleensäkin. Koska renkailla pitää ajaa niiden isojen esteiden yli jotka ei akseleiden ja/ tai auton alta mahdu, niin helmakotelot ottaa väkisinkin osumaa kaikkein eniten. Jos tiputat tuon repsikan puolen helman kivelle, niin melkein väkisin taitat putken lyttyyn heti tuosta putken alkupäästä? Aika heikosti hengittää sen jälkeen
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 28.03.2011, 21:03
Nuhapumppu:n Avatar
Nuhapumppu Nuhapumppu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 21.08.10
Sijainti: MUHOS
Viestit: 1.777
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Kyllä mulla ainakin on helmat se paikka autossa, joka on aina metsässä ottanut eniten osumaa. Pohjaa/ vaihdelaatikon/ jakiksen aluetta pyrkii hieman varomaan yleensäkin. Koska renkailla pitää ajaa niiden isojen esteiden yli jotka ei akseleiden ja/ tai auton alta mahdu, niin helmakotelot ottaa väkisinkin osumaa kaikkein eniten. Jos tiputat tuon repsikan puolen helman kivelle, niin melkein väkisin taitat putken lyttyyn heti tuosta putken alkupäästä? Aika heikosti hengittää sen jälkeen
Joo siis tuohan on ihan tosi,mutta eipä tuota offia tule niin ronskisti vielä ajettua koska tuo pajero on myös käyttis. Sivuputki onkin kivikkoiseen maastoon huono valinta sen kyllä tiedän,muttei tuolla kivikossa edellä mainitusta syystä paljoa tule muutenkaan ajettua. Ja putkessa on jousto pala plus se pääsee liikkumaan vähän ylöspäin että sillä on tuota littuun painumista yritetty pelata myös pois,ja jos menee littuun niin ottaa vaan liitoksesta irti ja antaa taas mennä
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
kylki.putki


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään rosteri kylki putket pituus 172cm uudet hp.150e tarjous lexaelain O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 5 22.07.2010 23:09
takariippukkeet ja laillisuus limppa Tekniikka & Jutustelu 3 02.03.2010 10:28
Myyty Kylki\sivu huomiovalot cavinon O/M/V Muut 2 24.02.2009 23:18
Laillisuus La tuskaa Tekniikka & Jutustelu 7 06.11.2008 11:59
Kylki putki wannabee Tekniikka & Jutustelu 13 25.03.2008 16:27


Sivu luotu: 16:34 (GMT +2).