![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Pätkämaasturit Pajero vs. Land CruiserTerve. Nyt olisi mahdollisesti edessä ensimmäisen maasturin osto ja ajattelin että täältä varmaan tietäjiä löytyy. Harkinnassa olisi siis tuommoinen pätkä malli dieselinä, joko Land Cruiser tai Pajero. Auto tulisi pääasiassa arkikäyttöön perheen kakkosautoksi mutta ralliharrastuksen ja maallemuuton myötä tarvitsisi välillä vetää traileria ja poiketa vähän metsähallituksenkin puolella. Mitään kovempaa offiajelua ei varmaan hirveästi tulisi. BMW miehenä ei ole mitään kokemusta ko. autoista joten kaikki tieto olisi tervetullutta. Kumpaa suosittelisit ja miksi? Suomen ja ruotsinkin tarjonta on aika suppeaa noiden mallien mutta saksasta näyttäisi löytyvän. Budjetti pyörii n. 10-13 Ke nurkilla, sillä näyttäisi saavan gen3 pajeron tai vähän vanhemman toyotan. Itseä miellyttää enemmän Pajero, toyota näyttää todella vanhanaikaiselta siihen verrattuna, mutta tekniikaltaan Toyota tuntuisi luotettavammalta. Tietenkin jos on muita malleja ja merkkejä joita kannattaisi harkita niin kertokaa ihmeessä. Toyota 4Runneria miten yhtenä mutta tuohon hintaluokkaan ei kyllä sopivia ehdokkaita oikein löytynyt.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Ite ottasin pitkän pajeron noilla perusteilla, mut silti pätkää en kärrin vetoa varten laittas.
Jos ei vaatimukset ois tuossa, niin paherokin haukkus miule tarpeeks, ja sopivalla kaupalla säästäs puolet budjetissa ottamalla mitsun tojotan sijaan, pelkästään hintatasojen suhteessa autojen todelliseen käyttöarvoon. Vaikkakin omasta vinkkelistä en ees harkitsiskaan mitsua, niin silti...
__________________
RUMARACING Esla T4 |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Aikanaan isän lyhyttä Pajeroa tuli ajeltua ja varsin näppärä peli, varsinkin kaupungissa. Toisaalta takapenkki on mallia "levy" ja vain 2 paikkainen. Kyllähän tuollakin vedettiin perävaunua lukemattomia kertoja mutta ei mitään ralliautoja sentään. Kyllä pitkä Pajero on vetohommiin paljon parempi..
__________________
Tumpula Racing Team |
#4
|
||||
|
||||
![]()
tohon hommaa vois olla hdj aika rock
__________________
mikäs siihen nyt tuli? No taasko se hajos |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Khyl! Ite ottaisin ehottomasti HDJ:n jos noilla perusteilla vaan autoa hakisin.
3gen Pajea en ehkä lähtisi enää mettään viemään, mutta maantielle olisi hyvä. Uudempien cruisereiden kanssa kokemuksia on vähänlaisesti, mutta pätkää en vetoautoksi välttämättä ottaisi. Akseliväli antaa vakautta menoon kärryn kanssa yllättävän paljon.
__________________
Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen. |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Pajeron hinta ja nykyaikaisempi moottori tietysti tasoittaa vaakaa. Molemmissa omat hyvät puolensa, loppumetreillä makuasia. Suomeen tuodut 4Runnerit ovat uusimmillaan vuosimallia -92/93, joten ne on jo vanhoja, ruosteisia, ahtaita sisältä jne. Yksittäin tuotuja on uudempiakin, mutta samaa korimallia kaikki, Eurooppaan ei ole tuotu gen3:sta eikä uudempia, eikä niitä dieseleinä ole tehtykään (vasemmalta ohjattavia). Gen2:n teknikka pohjautuu Hiluxiin eli ei ole jatkuvaa nelivetoa, eikä abseja ja airbägejä myöskään. Ja trailerin vetoon kärrymassa jää aika nihkeeks (2000 kg, 3.0TD: 2200 kg). |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Mä kyl oon tykänny vetää pätkällä kärryä, ei mitään vakausongelmaa. Takajouset vakiona kyllä liian löysät, nyttemmin ilmapussit kavereina on mukava vetohommissa.
|
#8
|
|||
|
|||
![]()
Nyt täytyy tunnustaa ettei soita kelloja. Mikäs tuo HDJ on? Lyhyt Cruiseri?
Kiitos vastauksista! Täytyy nt mietiskellä plussia ja miinuksia molemmista. Kutina on että Tojota on enemmän Heavy Duty ja Mitsu vähän semmonen Allrounder. Mutta mikä hemmetti noissa Toyotoissa maksaa? Kyllä mä varmaan pätkän ostan, perheauto sit erikseen. kärryajoja tulee kuitenkin suht harvakseltaan eikä mitään kovin pitkiä matkoja kerrallaan (max 300km). On kuitenki aika paljon lyhyempi ja varmaan ketterämpi toi pätkä. Arkiajoa luulen että tulee n. 80% ajosta. |
#9
|
||||
|
||||
![]()
ne varmaankin puhuu HDJ 80 landcruiserista...
![]() |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Täytyy kyllä sanoa että nuo HDJ ovat hieman ylihintaisia mielestäni, ainakin suomessa, ulkomaan tilannetta en tiedä. Pyytävät järkiään 7000-1000e yli 600tkm ajetuista autoista. Jos budjetti antaa periksi niin toytotasta ennemmin tuollainen kuin -Matti-:lla kuin tuo hdj80.
Mitäs toyota miehet muuten on mieltä tuosta HDJ:stä kun olen kuullut muutamien viranomaisten manaavan autoa huonoksi jatkuvan nelivedon vuoksi. |
#12
|
|||
|
|||
![]() Kokemuksia Toyotoista
Hieman kokemuspohjaa Toyotoista.
Itselläni on ollut vuosien saatossa 3kpl Hiluxeja (LN 110) eli vuosimallia 89-200?. Lisäksi 2 kpl 4 runnereita vuosimallit 90 toinen oli bensakoneella 3.0l V6, toinen 2,4 turbodiesel. Edelleen on ollut Land Cruiser hj 61 vm 88 Land Cruiser HDJ 80 vm 90 Nykyään ajelen Land Cruiser KDJ 90 vm 02 Vedän työni puolesta perässäni raskaita perävaunuja ja henkilönostureita säännöllisesti, ja näistä vehkeistä voin kertoa seuraavaa: Hiluxit ja Runnerit muuten hyviä mutta liian kevyitä ja tehottomia säännölliseen vetokäyttöön. HDJ paras auto tähän mennessä, kuutoskoneen vääntö ja auton massa takaavat sen että kuorma tulee perässä kuin ajatus. Kaipaan HDJ:tä edelleen vaikka ajelen 12 vuotta uudemmalla saman nimisellä tuotteella, vahinko vain että ne todellakin alkavat olla min. 500 tkm ajettuja ja silti hirvittävän kalliita. KDJ on muuten ihan ok hieman kevyempi vain kuin HDJ joten vetokyky huonoissa olosuhteissa kehnompi. Tässä ei myöskään ole oikeita tasauspyörästön lukkoja, vaan luistonesto yrittää toimittaa lukkojen virkaa. Eli se ottaa tehot pois koneesta silloin kun pitäis antaa runtua, tietokoneet v.....un maastoautoista. Noh. Ei kai niitä ralliautoja sillä trailerilla sinne ojan toiselle puolelle viedä joten sulle toi tuskin on merkittävä ongelma. Niin, se jatkuva neliveto ei ole minkäänlainen haittatekijä. Jatkuvanelikkoisissa on myös keskustasauspyörästö, joten ne eivät ole kuivalla ajettaessakaan kankeita kääntää, eikä tule sitä ongelmaa että yrittäisit kytkeä nelikkoa vasta sitten kun sitä ei enää saa päälle. Pätkämaasturilla en ole ikinä vetänyt mitään, varmasti se on aavistuksen "epämukavampaa" kuin pitkällä, mutta ethän sinä ammatiksesi ollutkaan vetämässä, joten varmasti pätkäkin riittää. Ainakin paremmin kuin useimpien karavaanareitten "vetoautot" |
#13
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Soppa maistuu n15-20l /100 kärriä vedettäessä... mut kärrin veto vaivatonta. ++ Tehty kestämään isältä pojalle periaattella jatkuvasta 4wd ei ole harmia ollut. Omasta mielestä iso plus rauhoittaa auton käyttäytymistä ja ei tarvii juoksennella auton ympärillä rinkiä. Ei hyvä jatkuva jos ajaa Helsinki-Oulu väliä. ? Menee ojaan ja tulee poiskin ojasta omin avuin ![]() |
#14
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#15
|
|||
|
|||
![]()
Niin, toi HDJ näyttää siltä miltä maasturin pitääkin mutta on se auttamatta vanha ja kallis. Tuskin kovin järkivalinta dailydriveriksi. Suurin kriteeri mulle on toimiva käyttöpeli. Se miten sen saisi parhaiten yhdistettyä oikeaan nelivetoon, hyvään maavaraan ja kelpo vetokykyyn siedettävin kustannuksin on se haaste. Ja takapenkki on must, kaksi lasta pitää siitä huolen. Mutta kyseessä olisi silti perheen kakkosauto.
Mä vähän vierastan ajatusta +400tkm ajetusta 90-luvun maasturista olkoonkin että ne on tehty kestämään. Mutta olisiko tommosesta vähän uudemmasta ja ehkä vähän "hajuttomasta" pätkä cruiserista/pajerosta siihen? Vaikkakin rahat ei ihan kyllä taida riittää 2000 luvun toyotaan, mitsuun kyllä. |
#16
|
||||
|
||||
![]()
Mikä vika siinä pajerossa on muka? Se kun se ei ole tojota eikä yhtä kallis kuin loppuun survottu tojota.....
Se että se on retkukeula kuten on uude ttojotkin olleet jo piiiiitkän aikaa. Gen2 pajet menee siinä miss' muutkin kohtuu vakio maasturit, yleensä ensin loppuu kuskilta pokka ennekuin auto on jumissa. Kohta 130 tkm vasta tahkonnut tuohon omaan pajeen 6 v aikana ja eipä ole kaduttanut. Mahtuu 2 ipanaa taakse ja viikon kamat vielä takapaksiin. Kärry, isompikin tulee nätisti perässä. Pajeen sitten 2,8 TD (4M40- kone), on ketjulla jakopää. Lootat on riskit ja kestää normikäyttäjällä ihan perushuolloilla kyllä sen minkä tarvitsee. Eihän tollainen pitkä paje/cruiseri ole se ketterin mutta jos kärryä vetää niin kyllä ennemmin kannattaa uhrata se ketteryys käytettävyyden alttarilla, etenkin jos mukana pitää vielä saada kulkemaan tavaraa/perhettä samalla kertaa. |
#17
|
|||
|
|||
![]()
KDJ:stä voin sanoa että se on kyllä todella hyvä käyttöauto, vaikka aiemmin valitinkin lukkojen puutetta. Itsellä se on työn puolesta joskus pänninyt kun ne viimeiset metrit on jäänyt menemättä mitkä HDJ:llä olisi vielä päässyt.
KZJ on ilmestynyt muistaakseni markkinoille v. 97 ja sitä saa todellakin halvemmalla, KDJ:ssä on D4D kone, mutta en tiedä onko malleissa oikeastaan mitään muuta eroa. Tunnustaudun Toyotan kannattajaksi, eikä ole Mitsusta omakohtaisia kokemuksia. Olen vaan ollut ymmärtävinäni että Mitsun halvempaan hintaan tulee valitettavan usein sitten remonttikustannukset päälle. |
#18
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tollanen tumppimallihan on kyllä näppärä, sillä tekee uukkarin näppärästi venkslaamatta normi maantiellä. Ja jos Toyotan hinta tuntuu kovalta niin osta lentolippu Saksaan ja ajat sieltä jollakin kotia. Säästyneepi useempia tonneja. Verot näissä vanhemmissa jotain 4000-5000€, riippuen vuosimallista ja kilsoista. Uudempi D-4D-koneinen kuluttaa litran vähempi ja on tehokkaampi, mutta elektroniikkaa ja hintaa enempi. Ja tosiaan takaperän 100% sähkölukko korvattiin tekoälyllä=luistonestolla jarrua/moottorinohjausta pätkien. |
#19
|
||||
|
||||
![]()
itse kun olen nuuka niin suosin täysin irtikytkettävää etupäätä, jolloin ei etuvoimansiirto huuda kesäkuumilla turhaa mukana.
Eli säästyy polttoainetta
__________________
PäHäMa Pamaas SLCK Toyota Landcruiser BJ40 4.0 1980 Ex. Toyota Landcruiser BJ42 4.0 1982 Ex. Suzuki Jimny 2006 Ex. Toyota Landcruiser RJ70 Ex. Mercedes-Benz 300GD 1981 Ex. Hilux LN65 Ex. Volvo C303 Ex. Hilux LN65 Ex. Suzuki 413 Ex. Range 3.5L +hj akselit Ex. L200 |
#20
|
||||
|
||||
![]()
Enpä ole juuri isoa kuormaa lyhyellä akselivälillä vetänyt, joten en osaa kommentoida akselivälin merkitykseen omalla kokemuksella. Itse kyselin vuosia sitten aiheestä täällä -> http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=18249 . Sitten mitä tulee merkin valintaan niin siitä kyselin tuolla -> http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=12695 .
Itse päädyin pitkään Pajeroon, DiD + automaati. ~Viiden vuoden kokemuksella ihan hyvä auto veturi-käyttikseksi. |
#21
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Henkilökohtaisesti olen aina ollut automaatteja vastaan, ehkä perua taksihommista joissa huomasi kuinka ne alkoi vanhemmiten luistamaan ja paukkumaan. Manuaali tuntuisi "pomminvarmalta". Lisäksi automaatilla ajaessa häviää se ajamisen ilo. Ikää on nyt kuitenkin tullut enemmän ja ehkäpä se autommaattikin voisi tulla kyseeseen. Kovaan ääneen aina vannonut että mulle ei tule nokivasaraa eikä automaattia, ja nyt ehkä tulee sitten molemmat! |
#22
|
||||
|
||||
![]()
Meikäläisellä kokemusta vain jenkkien automaateista + satunnaisista autoista joilla olen ajellut. Suomessa tomaattien yleinen kestävyys ongelma on siinä ettei niistä pidetä huolta. Öljyillä, tai pikeminkin nesteillä, on vaihtoväli mitä pitäisi noudattaa. Lisäksi monta laatikkoa on isomissa autoissa pilattu kun on kärryä tai isoa vaunua vedetty ylivaihteella. Kierrokset kyllä pysyy matalina ja kulutus ehkä (esim. Chevyn 6.2dsl 0,5-1l) vähemmän...Mutta laatikko kuumenee ja sanoo pian työsopimuksensa irti.
Toinen lukunsa sitten on ihmeelliset laatikkorikot, 18v kuski ja isukin auto. Muutaman kerran oon nähny kun tuollanen märkäkorva yrittää polttaa kumea...Ensin pakki päälle ja sit D kehiin! Tosiaan Japsien lootista en tiedä, mutta käsittääkseni siellä kotimaassa automaatit on suositumpia kun manuaalit. Ainakin Tojota käyttää Aisin -Warnerin laatikoita joissain malleissa ja sama AW4 on tuossa pihalla nököttävässä Jeepissä. Tehoa sen pitäis kestää yli 300hv, kun on käytössä mm. Suprassa ja muutamissa muissa kireissä vekottimissa. Loppujen lopuksi maailmassa ei ole kovinkaan monta automaattilaatikoiden valmistaa, siis joita voi ottaa tosissaan ja suurin osa lootista on tehty sitten lisenssillä. GM/Chevy taitaa tehdä ihan omia laatikoita, joita löytyy sitten mm. Ooppeleista ja muista k.o firman tuotteista. Nykyisin vaan tuppaavat säästämään rahaa heivaamalla esim. Blazeriin 4L60- sarjasen hlö auto laatikon. Vielä 90- luvun alussa laatikot oli suhteessa (siis chevyissa) järeempiä, pihalla olevasta Vanista löytyy 4L80E loota jota käytetään pienissä kuorma-autoissa ja mm. Corvetessa. No tässä samassa selvittelin että sekä Tojo että Mitsu käyttää Aisin -Warnerin laatikoita. Sen verran vielä ettei tollanen laatikon korjaus/ huolto enään ole mitään salatiedettä. Remontteja joutuu joskus tekemään, mutta viat/ongelmat saattaa johtua joskus vaikka muutaman kympin anturista. Uudemmissa lootissa on myös vikakoodit kuten koneissa. Noh..tulipahan puolusteltua automaatteja oikeen urakalla ![]() Edit: Lisään tässä vielä sen mukavuus näkökulman, joululahjaan kun vein kummitytölle juutuin Savonlinnassa iltapäiväruuhkaan, pitkä ja liukas ylämäki ja 2-3m kerrallaan pääs etenemään...ei ongelmia ja hermot kesti. Maastossakin pääsee, muistaakseni Himalajan kisoissa oli muutama automaatti laatikkoinen, ainakin Grandi. Niin ja hajoaahan ne manuaalitkin, nuorena poikana räjäytin etuveto Ooppelin laatikon.
__________________
---------------------------------------------- Team Tostanoin Facebookissa www.maasturistit.fi www.etsama.com ------Offroad team Over the Hill--------------- Viimeksi muokannut mikaelt : 28.12.2010 14:41 Perustelu: Lisäys |
#23
|
||||
|
||||
![]()
Itselle jäänyt semmoinen omaan päähän kummittelemaan, että Pajeron rungot ruostuvat sisältäpäin ja tämä saattaa esiintyä sitten yllättäen. Esimerkiksi niin että on vielä vähän aikaa sitten näyttänyt ihan terveeltä niin saattaa hetken päästä olla pahimmassa tapauksessa runko vaikka poikki. Eli olenko aivan väärässä uskossa ollut tuon rungon suhteen vai onko tuossa jutussa jotain perää ? Hieman offtopic kun ei ilmeisesti ollut kyse rungollisesta Pajerosta vaan uudemmasta, mutta kiinnostaa kuitenkin
![]() Tekniikaltaanhan Toyota vaan on kestävä ei siitä pääse yli eikä ympäri. Mutta kannattaa aina muistaa se autoa ostaessa, että paljon ajettu ja hyvin huollettu on monesti parempi kuin se vähän ajettu ja huonommin huollettu. Kannattaa katsoa ennemmin kuntoa kuin kilometrejä, ainakin vähän vanhemmissa autoissa. Laitetaan vielä pari linkkiä vaikka en tiedä että mihin nuo tiedot perustuvat: http://www.hs.fi/autot/vikasarja/?merkki=Toyota Land Cruiser (1988-2005) Moottoriviat Dieselmoottoreiden ylikuumenemisia. Sylinterikannen tiivisteen palamisia. Dieseleissä ruiskutusjärjestelmän vikoja. Vaihteiston ja voimansiirron viat Kytkinvikoja. Takavetoakselin laippa voi murtua. Takavetoakselit vaihdetaan. Takaisinkutsu 2.6.2006. Jarruviat Jarrupääsylinterin tiivistevuoto. Pääsylinterin vaihto. Takaisinkutsu 29.9.2006. Ohjauslaitteiden ja pyöränripustuksen viat Vialliset etupään alapallonivelet vaihdetaan uusiin. Takaisinkutsu 7.6.2005. http://www.hs.fi/autot/vikasarja/?merkki=Mitsubishi Pajero (1986-2007) Moottoriviat Moottorinohjausjärjestelmän vikoja GDI-mallissa. GDI-moottorin käynti voi olla epätasaista ja kulutus saattaa lisääntyä. Vaiva johtuu imuventtiilien karstoittumisesta. Sylinterikansivaurioita. Kannentiivistevuotoja. Turbovikoja dieseleissä. Öljypumppuvikoja. Vauhtipyörän hammaskehän hampaat kuluneet. Tällöin starttimoottori rusahtaa käynnistettäessä. Hehkutulppavikoja. Laturivikoja. Vesipumppuvuotoja. Ajonestolaitteen vikoja. Vaihteiston ja voimansiirron viat Vanhoissa malleissa oli heikko vaihteisto. Vaihteensiirron vikoja. Vaihteiston synkronointirenkaat ovat kuluneet. Vanhoissa malleissa oli heikko vaihteisto. Kytkinvikoja. Kytkin kulunut loppuun. Kytkimen työsylinteri vuotaa. Pyöränlaakerivikoja. Jarruviat Jarruputket ruostuvat. Ohjauslaitteiden ja pyöränripustuksen viat Ohjaustehostin vuotaa. Ohjauksen apusimpukka kulunut väljäksi. Rakennetta parannettu vuonna 1991. Raidetangon päät väljät. Tällöin raidetangon päiden voitelu laiminlyöty. Takaiskunvaimentimien alapään kiinnitys löysä. Pakoputkistoviat Pakoputkistovuotoja. Ruosteviat Kori on ruostealtis. Onhan tuo pajeron lista paljon pidempi, jos siitä voi jotain päätellä. Tuolta löyty sekin että mihin nuo tiedot perustuvat http://www.hs.fi/vikasarja/ohje/ Viimeksi muokannut hena : 28.12.2010 16:01 |
#24
|
|||
|
|||
![]()
Vielä ne ole saanut autoa hommattua, nykyisen auton myyminen aiheuttaa vähän harmaita hiuksia.
Nyt olen kuitenkin mielessäni päätynyt Toyotaan, joko 4Runner 3.0td tai KDJ90/95. Mites toi 3.0td 4Runner, ei näy yhtään myynnissä suomen maalla, ei ilmeisesti ole tuotu suomeen tuolla koneella? Saahan sen kuitenkin ihan normaalisti kilpiin jos saksasta hakee, ei tartte mitään erikoiskikkailuja? |
#25
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Niin, ei oo tuotu maahantuojan toimesta Suomeen, eli kaikki mitä on niin on yksittäin tuotu. Normaalisti kilpiin, ei siinä sinänsä mitään. Miks sen pitäis KDJ olla jos 90-sarjalainen? KZJ:n saat huokeemmalla jos ja kun tuntuu hinnastakin olevan kiinni. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
L200 2ov, Pajero 3ov, Hilux 2ov, land cruiser 3ov. | maastopeliä | Maasturiprojektit | 5 | 25.03.2009 19:23 |
Land Rover VS Land Cruiser | jussi83 | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 05.01.2009 20:15 |
Uusi Pajero / Uusi Land Cruiser | Tekniikka & Jutustelu | 35 | 15.08.2007 18:45 | |
M: Land Cruiser LJ-70 | PikkuF | O/M/V Muut | 0 | 10.06.2005 22:18 |
Pajero/Land Cruiser automaatin kulutus | HiluxMan | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 31.12.2004 15:38 |