Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 11.06.2012, 16:17
A.I:n Avatar
A.I A.I ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 05.06.12
Sijainti: Salo
Viestit: 877
Perusasetus

Kia Sportage 1995


Nyt tuli ostettua ensimmäinen maasturini.
Tällä on tarkoitus ajaa ihan normaalisti normaalilla asvaltti tiellä, mutta tietty välillä pitää päästä leikkimään maastoon.
-auto tulee lähinnä talvikäyttöön.

Autoa olisi tarkoitus siis korottaa, ja laittaa kunnon renkaat alle.
myös pohjapanssari pitäisi tehdä moottorille & laatikolle.

tämä on tosiaankin ensimmäinen maasturini joten kokemusta näistä ei ole.

Tutkisin autoa ja edessä on tavallinen kynätolppa kierrejousilla.
-tähän saa varmastikkin vaihdettua pitemmät jouset?

takana on erillisjousitus ja pitemmät iskarit & kierrejouset löytyvät esim. biltemasta.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	2012-06-11-584.jpg‎
Views:	1136
Size:	100,6 Kt
ID:	27406  

Viimeksi muokannut A.I : 13.06.2012 16:29
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 11.06.2012, 17:07
Comax Comax ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.01.12
Sijainti: Rovaniemi
Viestit: 161
Perusasetus

Pulttijako taitaa olla sama kuin Suzukeissa, Nivassa jne. eli 5x5,5" = 5x 139,7. Renkaan maksimikoko riippuu siitä mitä sulla on otteessa tällä hetkellä vakiokokona: http://www.offroadpaja.fi/Rengasjutut.htm

Korin korottamisen hyöty taitaa lähinnä tulla siitä, että saa sopimaan isommat renkaat alle. Toki samallahan nousee osa pohjassa roikkuvista romuista kauemmas maasta esim. tankki jne.

Joku muu varmaan osaa tarinoida enempi noista jousituksista / iskareista ainakin periaatteen tasolla.

Onko tuo muuten "oikeaksi" maastoautoksi rekisteröity eli M1G?
__________________
-----------------------------------------
Suzuki-mies varmistaa pultitkin hitsaamalla.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 11.06.2012, 17:52
JJ90:n Avatar
JJ90 JJ90 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 24.09.10
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.200
Perusasetus

Nyt alkaa jäykkäakselimiehiä sylettään.. Heivaa noi puskurit pois kyydistä ennenkuin putoavat jonkun kanno nokkaan.
__________________
Diisselistä voimaa ja silleen.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 12.06.2012, 09:31
Hailux:n Avatar
Hailux Hailux ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 05.11.05
Sijainti: pudasjärvi
Viestit: 1.522
Perusasetus

löytyykö tästä alennusvaihteita?
__________________
Pitäiskö palata takaisin,kromit sotkeentuu
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 12.06.2012, 10:44
Comax Comax ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.01.12
Sijainti: Rovaniemi
Viestit: 161
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hailux Näytä viesti
löytyykö tästä alennusvaihteita?
Tämän mukaan ei: http://www.ajovalo.net/maasturien_tekniikka.htm

Itsekkin mietin aikasemmin, että kuinkahan hurjaa vauhtia tuo huristelee maastossa, kun ei ole alennusvaihteita. Lisätään vielä, että nelivetokin on lamellikytkimellä jonka kanssa voi maastossa leikkiessä tulla ongelmia?
__________________
-----------------------------------------
Suzuki-mies varmistaa pultitkin hitsaamalla.

Viimeksi muokannut Comax : 12.06.2012 10:46 Perustelu: neliveto
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 12.06.2012, 11:18
Comax Comax ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.01.12
Sijainti: Rovaniemi
Viestit: 161
Perusasetus

Ainakin 1996 sportagessa taitaa olla ensiasennusrenkaat 205/75R15, jolloin maksimi luvallinen koko olisi 235/75R15, leveämpää rengasta saa muutoskatsastamallakin alle, mutta korkeus ei tuosta pahemmin saa kasvaa.

Ei taida olla myöskään rekisteröity M1G (vaatisi lukon tasauspyörästölle?) vaan pelkästään M1? Joka estää korin korottamisen laillisesti. Ja vaikuttaa myös koko korotuksen maksimikorkeuteen.
__________________
-----------------------------------------
Suzuki-mies varmistaa pultitkin hitsaamalla.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 12.06.2012, 18:39
A.I:n Avatar
A.I A.I ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 05.06.12
Sijainti: Salo
Viestit: 877
Perusasetus

ai. Kyllä ainakin minun autossa on alennusvaihteet.. Ja taka-akselilla lukko
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 12.06.2012, 19:03
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Kuvassa tuo näytti micran kokoiselta mutta kun luin rengaskoon niin eihän se erityisen pieni olekaan. Aluksi ei ehkä kannata tehdä radikaaleja muutoksia jotka voi huonontaa maantieajoa. Vähän mittailee renkaiden tilaa joustoissa ja käännettynä niin selviää korotuksen tarve ja korottaa senverran että saa maastokelpoiset renkaat alle. Mun mielestä maantieautoon sopivat allterrainitkin on maastorenkaat jos pääasiassa ajaa tiellä.
Mudterrainit rupee jo heikentään ajomukavuutta jos sillä on merkitystä, toki niilläkin maantiellä ajaa.

Ensin pieniä muutoksia että pääsee kokeilemaan ja lisää sitten tarpeen ja innostuksen mukaan ettei mene rahat kankkulan kaivoon.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 12.06.2012, 19:14
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.059
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Comax Näytä viesti
Ei taida olla myöskään rekisteröity M1G (vaatisi lukon tasauspyörästölle?) vaan pelkästään M1? Joka estää korin korottamisen laillisesti. Ja vaikuttaa myös koko korotuksen maksimikorkeuteen.
Ei vaadi lukkoa mihinkään. Nää on kaikki yksittäin tuotuja/ei Suomeen tyyppikatsastettuja, joten merkinnät voi olla mitä sattuu yksilöistä riippuen.

Ja korikorotuksen ehtona min. 1500 kg omapaino, taitaa jäädä alle?
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 12.06.2012, 20:39
Comax Comax ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.01.12
Sijainti: Rovaniemi
Viestit: 161
Perusasetus

Kun on hieman oma lehmäkin ojassa niin kysytään vielä:
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Ei vaadi lukkoa mihinkään.
Siis olenko ymmärtänyt väärin ja riittää että tuosta Finlexin 6§ Maastoautoista 1. kohdasta täyttää joko kohdan a) tai b) tai c) ja d)? Jolloin auto voidaan rekisteröidä M1G?
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Nää on kaikki yksittäin tuotuja/ei Suomeen tyyppikatsastettuja, joten merkinnät voi olla mitä sattuu yksilöistä riippuen.
Ilmeisesti onnistuu kuitenkin muutoskatsastaa, jos tahtoo muuttaa M1 -> M1G? Ja silloin piisaa, että täyttää tuon ehdon a)? Tuosta kun juttelin konttorilla niin silloin katsuri puhui noiden lähestymis/jättö yms. kulmien mittailusta yms.

Muistaakseni myös työvaloja ei saa asentaa M1, mutta M1G saa? Sekä M1 maksimi korotus jousilla 51mm, kun M1G 77mm?
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja A.I.
Kyllä ainakin minun autossa on alennusvaihteet.. Ja taka-akselilla lukko
Ok, aikasta mielenkiintoisen kuuloinen kampe. Onko tuo lukko kytkettävä vai automaaginen?
__________________
-----------------------------------------
Suzuki-mies varmistaa pultitkin hitsaamalla.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 12.06.2012, 21:31
A.I:n Avatar
A.I A.I ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 05.06.12
Sijainti: Salo
Viestit: 877
Perusasetus

ilmeisesti automaattinen. menee päälle käsittääkseni vain hitaalla nelivedolla.
en osaa sen enempää sanoa, ainakin tuo ruopii molemmilla takapyörillä. =)
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 12.06.2012, 21:59
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.345
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja A.I Näytä viesti
ilmeisesti automaattinen. menee päälle käsittääkseni vain hitaalla nelivedolla.
en osaa sen enempää sanoa, ainakin tuo ruopii molemmilla takapyörillä. =)
kaverilla on samanlainen, ruopii molemmilla, jopa kuivalla kestopäällysteellä joten ei ainakaan mikään löysä kitka ole, ei olla vielä päästy selvyyteen että mikä siellä takapäässä on.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 13.06.2012, 06:27
Comax Comax ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.01.12
Sijainti: Rovaniemi
Viestit: 161
Perusasetus

Ok, kerrotko vielä sen alkuperäisen koon, kun ne määrää sen mitä sinne voi enintään laittaa? Kuvaa katsoessa näyttäs että tuo vaihtoehtonen koko menee sinne heittämällä.
__________________
-----------------------------------------
Suzuki-mies varmistaa pultitkin hitsaamalla.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 13.06.2012, 10:24
A.I:n Avatar
A.I A.I ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 05.06.12
Sijainti: Salo
Viestit: 877
Perusasetus

orkkis koko on 205/70-15 vanteen jako 5x139.7 x100 et 45

Tänään löytyi purkaamolta Pirellin Scorpion 255/75-15" renkaat & mangelssit
koppi nousi n. 6.5cm ja ulkonäkökin alkaa näyttää jo offikäyttöön sopivalta

Tossa alustaa hieman tutkiessani löysin takaatakin kierrejouset ja jäykän taka-akselin, joten ei tämä ihan lelu taidakkaan olla? =)
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	2012-06-13-590.jpg‎
Views:	907
Size:	98,3 Kt
ID:	27449   Click image for larger version

Name:	2012-06-13-592.jpg‎
Views:	904
Size:	100,2 Kt
ID:	27450  

Viimeksi muokannut A.I : 13.06.2012 16:28
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 13.06.2012, 18:50
t.haapala:n Avatar
t.haapala t.haapala ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.04.09
Sijainti: Paimio
Viestit: 1.180
Perusasetus

Oliko kovakin ettiminen et löysit ton jäykän taka-akselin sieltä?
__________________
Itte ku tekee ni saa just semmosen ku sattuu tulemaan!

Salon seudun OFF ROAD Ry
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 13.06.2012, 19:19
Comax Comax ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.01.12
Sijainti: Rovaniemi
Viestit: 161
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja A.I Näytä viesti
orkkis koko on 205/70-15 vanteen jako 5x139.7 x100 et 45

Tänään löytyi purkaamolta Pirellin Scorpion 255/75-15" renkaat & mangelssit
koppi nousi n. 6.5cm ja ulkonäkökin alkaa näyttää jo offikäyttöön sopivalta.
http://www.sizemytires.com/ Tuon mukaan originellit renkaat on tuossa olleet 205/75R15, jolloin maksimi olisi se 235/75R15 mitä sinne saa luvallisesti laittaa.

Noita Pirellejä ei mielestäni sitten saa edes muutoskatsastamalla (liian korkeat) otteeseen ja poliisitkin mielellään lapun kirjoittavat jos hoksivat.
__________________
-----------------------------------------
Suzuki-mies varmistaa pultitkin hitsaamalla.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 13.06.2012, 19:48
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.059
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Comax Näytä viesti
Kun on hieman oma lehmäkin ojassa niin kysytään vielä:

Siis olenko ymmärtänyt väärin ja riittää että tuosta Finlexin 6§ Maastoautoista 1. kohdasta täyttää joko kohdan a) tai b) tai c) ja d)? Jolloin auto voidaan rekisteröidä M1G?

Ilmeisesti onnistuu kuitenkin muutoskatsastaa, jos tahtoo muuttaa M1 -> M1G? Ja silloin piisaa, että täyttää tuon ehdon a)? Tuosta kun juttelin konttorilla niin silloin katsuri puhui noiden lähestymis/jättö yms. kulmien mittailusta yms.

Muistaakseni myös työvaloja ei saa asentaa M1, mutta M1G saa? Sekä M1 maksimi korotus jousilla 51mm, kun M1G 77mm?
Niin, siis kun on osa-aikainen kytkettävä nelikko ilman keskitasauspyörästöä niin sillon se katsotaan olevan lukittava, ei tarvii mitään varsinaista lukkoa, ei edes mitään kitkalukkoa taka-akselille. Kulmavaatimukset ja maavaravaatimus pitää toki täyttyä. En tosin tiedä kuka tuon mäennousukyvyn osaisi laskea, mutta jos on lyhyt alue laatikossa niin varmasti nousee 30 asteen mäen.

Työvaloja ei saa virallisesti olla M1- eikä M1G-luokan autoissa. Korotukset menee noin niinkuin kysyit.
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 13.06.2012, 21:17
iroc iroc ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 20.02.05
Sijainti: H:ki, .
Viestit: 492
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Comax Näytä viesti

Noita Pirellejä ei mielestäni sitten saa edes muutoskatsastamalla (liian korkeat) otteeseen ja poliisitkin mielellään lapun kirjoittavat jos hoksivat.
Onkos muutoskatsastus säännöt muuttuneet? Aikaisemmin sai 2 tuumaa korkeammat ja 102 millimetriä leveämmät pelkällä muutoskatsastuksella. Mielestäni kumpikaan raja ei ylity noissa Pirelleissä?
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 13.06.2012, 21:25
A.I:n Avatar
A.I A.I ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 05.06.12
Sijainti: Salo
Viestit: 877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja iroc Näytä viesti
Onkos muutoskatsastus säännöt muuttuneet? Aikaisemmin sai 2 tuumaa korkeammat ja 102 millimetriä leveämmät pelkällä muutoskatsastuksella. Mielestäni kumpikaan raja ei ylity noissa Pirelleissä?
tuuman saa vannekoko poiketa otteessa mainitusta. muusta ei tietoa?

Btw. on noi hiukan liian isot tassut nimittäin pakki on heeeeeeeeeeeelvetin pitkä ja ykönenkin on suht pitkä. ei hyvä.
onneksi tuli ostettua hieman miedommatkin kummit, laitamma ne alle varmaan ensviikolla.
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 13.06.2012, 21:26
Comax Comax ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.01.12
Sijainti: Rovaniemi
Viestit: 161
Perusasetus

Kiitokset -MaTTi-, selvensi paljon! Työvalot tulikin sitten puskista, ettei saa olla M1G.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja iroc Näytä viesti
Onkos muutoskatsastus säännöt muuttuneet? Aikaisemmin sai 2 tuumaa korkeammat ja 102 millimetriä leveämmät pelkällä muutoskatsastuksella. Mielestäni kumpikaan raja ei ylity noissa Pirelleissä?
Ei kai niiden sääntöjen tarvi muuttua jos tuo Pirelli on lähes kolme tuumaa isompi kuin alkuperäinen rengas?

205/75R15 halkaisija: 27.10 inch 688.34 mm
255/75R15 halkaisija: 30.05 inch 763.27 mm
__________________
-----------------------------------------
Suzuki-mies varmistaa pultitkin hitsaamalla.
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 13.06.2012, 21:43
A.I:n Avatar
A.I A.I ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 05.06.12
Sijainti: Salo
Viestit: 877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja t.haapala Näytä viesti
Oliko kovakin ettiminen et löysit ton jäykän taka-akselin sieltä?
Kyllähän tuo oman aikansa ottaa..
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 15.06.2012, 20:54
Stare:n Avatar
Stare Stare ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 02.12.11
Sijainti: Lappi
Viestit: 210
Perusasetus

Uusi harrastus


Eipä tuo huuma kauaa kestänyt. Nyt jo myynnissä?
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 15.06.2012, 22:07
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.059
Perusasetus

Niinpähän näkyy olovan: http://www.nettiauto.com/kia/sportage/4871010

Mikä ei Kiiassa sytyttäny vai muuten vaanko heti kasvo nälkä syödessä?
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 17.06.2012, 01:32
tuomaritulee:n Avatar
tuomaritulee tuomaritulee ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 28.03.12
Sijainti: Joensuu
Viestit: 644
Perusasetus

Tulevaisuus


Tulevaisuutta ajatellen harkitse seuraavaan autoon jäykkää akselia eteenkin. Ero on huomattava vaikkapa kivikoissa.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään KIA Sportage 4 wd rhm O/M/V Ajoneuvot 4 12.12.2012 09:21
1995 uusinta sunnuntaina H_Nietu Chit-Chat 10 15.05.2011 21:58
Myyty Peugeot Boxer 1995. 454SS O/M/V Ajoneuvot 1 13.04.2011 10:48
Myyty ford transit 1995 Heegi O/M/V Ajoneuvot 0 11.12.2010 04:53
M: Kia Sportage 2.0 CRDI EX AT jiggi O/M/V Ajoneuvot 0 03.06.2007 22:49


Sivu luotu: 22:35 (GMT +2).